מים הם חומריים ביותר או רוחניים ביותר

שפת הים

משתמש ותיק
בגמ' נדה לא. אר"א הולד במעי אמו דומה לאגוז צף ע"ג מים וכו', ומהר"ל בחי' אגדות שם מבאר שמים הם החומריים ביותר שאין שייך בהם צורה [וממלא אחדות - שהייחוד הוא בצורה], וזה שנקרא משה ע"ש מישויו מהמים, שנבדל מהחומר לחלוטין, וזהו שאר"א שהאדם לעליונות יצירתו נבדל מהחומר יעויי"ש כל דבריו.

וצ"ב טובא מה דמאידך גיסא בהרבה מקומות נמשלו הרוחניים למים, ואין מים אלא תורה, שמים - שם מים.
 
שפת הים אמר:
בגמ' נדה לא. אר"א הולד במעי אמו דומה לאגוז צף ע"ג מים וכו', ומהר"ל בחי' אגדות שם מבאר שמים הם החומריים ביותר שאין שייך בהם צורה [וממלא אחדות - שהייחוד הוא בצורה], וזה שנקרא משה ע"ש מישויו מהמים, שנבדל מהחומר לחלוטין, וזהו שאר"א שהאדם לעליונות יצירתו נבדל מהחומר יעויי"ש כל דבריו.

וצ"ב טובא מה דמאידך גיסא בהרבה מקומות נמשלו הרוחניים למים, ואין מים אלא תורה, שמים - שם מים.

ייתכן שלא הבנתי את מה שכתבת. אך אם הבנתי, לא הבנתי הקושי. מים הם לא הדבר החומרי ביותר ולא הדבר הרוחני ביותר. מים הם חומריים. ובין הדברים החומריים הם החומריים ביותר שאין שייך בהם צורה. (כנראה שיש דברים שחומריים פחות ולא שייך בהם צורה (אולי כגון אנרגיה...))
 

שפת הים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמובן שהדגש בקו' אינו על ה'ביותר'.
שאלתי שמחד זה חומרי שאין שייך בו צורה, ומאידך זה מסמל את העליונים [תורה ושמיים]
נשמע לי לא כ"כ מסתדר, לא כן?
 

well

משתמש ותיק
מים הם הכי חומריים כי הם חומר פשוט בלי שום צורה, אבל מ"מ זה עצמו הופך אותם למשהו בסיסי וחיוני לטבע הגשמי, ובבחינה זו התורה היא משהו בסיסי וחיוני לרוחני.
 

אור החכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כל הגבוה גבוה יותר יורד למטה מטה יותר,
וכנראה בחוש אף בטבע המים עצמם.
וכמו שאמרו חז"ל שהמים "מניחים מקום גבוה והולכין למקום נמוך" (תענית דף ז' ע"א).
ורמז לדבר יש ליתן בתיבת 'מים' הנקראת ישר והפוך...
 

מחפש תואר

משתמש ותיק
זו בדיוק התורה הקדושה שהיא כל כך עליונה אך היא חומרית מבחינת פנייתה למצווים בה. מאידך היא נעלית.
והא גופא היא חומר ללא צורה כיון שללא העמל התורה שבה היא חסרת תוכן. עיין צדוקים. ומאידך היא בסיסית וחומרית במובן שהיא קיום העולם המקביל למים שהוא אחד מיסודות העולם
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
בגמ' נדה לא. אר"א הולד במעי אמו דומה לאגוז צף ע"ג מים וכו', ומהר"ל בחי' אגדות שם מבאר שמים הם החומריים ביותר שאין שייך בהם צורה [וממלא אחדות - שהייחוד הוא בצורה], וזה שנקרא משה ע"ש מישויו מהמים, שנבדל מהחומר לחלוטין, וזהו שאר"א שהאדם לעליונות יצירתו נבדל מהחומר יעויי"ש כל דבריו.

וצ"ב טובא מה דמאידך גיסא בהרבה מקומות נמשלו הרוחניים למים, ואין מים אלא תורה, שמים - שם מים.
לענ"ד כוונתו לומר שוולד במעי אמו במדרגתו של משה רבנו שהיה נבדל מן החומר.
ולגבי שאלתך שאומרים אין מים אלא תורה אלו מים שמופיעים בתנ"ך אך מים שמופיעים בחז"ל יכולים לסמל את רעיון החומריות 
 
 
חלק עליון תַחתִית