דרבמדיקר אמר:לצורך העניין מישהו רוצה לעצור לגמרי אחרי 4 ילדים,
אם יש מקורות אשמח
ודאי שאין שיעור אחר שהטעם משום 'כִּי אֵינְךָ יוֹדֵע אֵי זֶה יִכְשָׁר הֲזֶה אוֹ זֶה וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים' וכדאשכחן באבצןחימקו אמר:אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
כן, לטובת לימוד תורהחימקו אמר:דרבמדיקר אמר:לצורך העניין מישהו רוצה לעצור לגמרי אחרי 4 ילדים,
אם יש מקורות אשמח
אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
יש דבר כזה מצווה מדרבנן שאין לה שיעור?נבהל להשיב אמר:ודאי שאין שיעור אחר
דרבמדיקר אמר:כן, לטובת לימוד תורהחימקו אמר:דרבמדיקר אמר:לצורך העניין מישהו רוצה לעצור לגמרי אחרי 4 ילדים,
אם יש מקורות אשמח
אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
מקרא אני דורשחימקו אמר:יש דבר כזה מצווה מדרבנן שאין לה שיעור?
ודאי שיש שיעור כמו שכותב מרן החיד"א בברכי יוסף מובא בפתחי תשובה באבן העזר : שמצות של "ולערב אל תנח ידך" הינה מצוה לעיתים רחוקות !!!נבהל להשיב אמר:ודאי שאין שיעור אחר שהטעם משום 'כִּי אֵינְךָ יוֹדֵע אֵי זֶה יִכְשָׁר הֲזֶה אוֹ זֶה וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים' וכדאשכחן באבצןחימקו אמר:אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
אך ודאי אין חיובו כ'פריה ורביה' וע''ז שאלת השואל
אגב, שמעתי בשם רב א' שאמר כי מוטב לקחת כדורים [למניעה] בתחילה מאשר כדורים [פסיכיאטרים] בסוף
וכל ערום יעשה בדעת
לבי אומר לי, שמה שכתב הריטב"א בריש דבריו שם לענין מי שלא קיים עיקר מצות פו"רהגלילי אמר:עיין בריטב"א מסכת יבמות דף סג עמוד ב
ואסור לאדם לשתות שום דבר שיעקרהו כדי לעסוק בתורה אבל לבטל ממנו תאוה והרהור שרי ואריך, וכן שמעתי בשם רבינו הגדול ז"ל שאם קיים מצות פריה ורביה וחשקה נפשו בתורה לגמרי ורוצה לשתות או לאכול דבר של עיקור כדי שלא יתבטל מתורתו שהוא מותר דההיא דר' יהושע מצוה דרבנן היא ובכי הא שרו רבנן, וטעמא דמסתבר הוא, ושמעתי על גדולים שעשו מעשה בדבר זה בעצמו.
ועיין ברכ"י אבהע"ז סי' ה'.
ה"ה יש להוסיף שאין בדורות הללו מי שיכול להיות כרבותיו של הריטב"א בענין זה.אבל בתוס' כתבו שאין בדורות הללו מי שיכול להיות כבן עזאי אפילו לענין זה.
הגלילי אמר:עיין בריטב"א מסכת יבמות דף סג עמוד ב
ואסור לאדם לשתות שום דבר שיעקרהו כדי לעסוק בתורה אבל לבטל ממנו תאוה והרהור שרי ואריך, וכן שמעתי בשם רבינו הגדול ז"ל שאם קיים מצות פריה ורביה וחשקה נפשו בתורה לגמרי ורוצה לשתות או לאכול דבר של עיקור כדי שלא יתבטל מתורתו שהוא מותר דההיא דר' יהושע מצוה דרבנן היא ובכי הא שרו רבנן, וטעמא דמסתבר הוא, ושמעתי על גדולים שעשו מעשה בדבר זה בעצמו.
ועיין ברכ"י אבהע"ז סי' ה'.
חימקו אמר:דרבמדיקר אמר:כן, לטובת לימוד תורהחימקו אמר:אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
אם לא הייתה את השאלה של שז"ל, יכול עוד שהיה ניתן לדון בזה.
זה היתר לכתחילה?יאיר אמר:חימקו אמר:דרבמדיקר אמר:כן, לטובת לימוד תורה
אם לא הייתה את השאלה של שז"ל, יכול עוד שהיה ניתן לדון בזה.
מה הקשר שז"ל? מדובר פה על מניעה ע"י כדורים וכדומה (יש גם VCF)
דרבמדיקר אמר:לצורך העניין מישהו רוצה לעצור לגמרי אחרי 4 ילדים,
אם יש מקורות אשמח
חימקו אמר:זה היתר לכתחילה?יאיר אמר:חימקו אמר:אם לא הייתה את השאלה של שז"ל, יכול עוד שהיה ניתן לדון בזה.
מה הקשר שז"ל? מדובר פה על מניעה ע"י כדורים וכדומה (יש גם VCF)
א"כ לפי שיטתך, מותר גם להזריע בחוץ.חייל של הרבי אמר:אבל מבחינת שז"ל זו כלל לא שאלה שאיו בזה שום חשש, כמו אישה מעוברת ועקרה.
חימקו אמר:א"כ לפי שיטתך, מותר גם להזריע בחוץ.חייל של הרבי אמר:אבל מבחינת שז"ל זו כלל לא שאלה שאיו בזה שום חשש, כמו אישה מעוברת ועקרה.
מותר, אבל עם כדורים, זה כמו לשמש במוך.חייל של הרבי אמר:חימקו אמר:א"כ לפי שיטתך, מותר גם להזריע בחוץ.חייל של הרבי אמר:אבל מבחינת שז"ל זו כלל לא שאלה שאיו בזה שום חשש, כמו אישה מעוברת ועקרה.
זה שונה מאיזו-שהיא סיבה - ואסור בתכלית כמובן.
פעם (באשכול אחר) שאלתי בדיוק מדוע זה שונה.
אך מה לך לדון על שיטתי? האין זה מן המפורסמות שמותר לבוא על מעוברת?
השאלה היא אם הוא הגיע לגיל של 'ולערב'...דרבמדיקר אמר:לצורך העניין מישהו רוצה לעצור לגמרי אחרי 4 ילדים,
אם יש מקורות אשמח
חימקו אמר:מותר, אבל עם כדורים, זה כמו לשמש במוך.חייל של הרבי אמר:חימקו אמר:א"כ לפי שיטתך, מותר גם להזריע בחוץ.
זה שונה מאיזו-שהיא סיבה - ואסור בתכלית כמובן.
פעם (באשכול אחר) שאלתי בדיוק מדוע זה שונה.
אך מה לך לדון על שיטתי? האין זה מן המפורסמות שמותר לבוא על מעוברת?