האם יש מקום למעט בהידור פריה ורביה ע"מ ללמוד וללמד יותר תורה

דרבמדיקר

משתמש ותיק
לצורך העניין מישהו רוצה לעצור לגמרי אחרי 4 ילדים,
אם יש מקורות אשמח 
 

יאיר

משתמש ותיק
למה שיפרוש? ודאי אסור ואם בהסכמה לכאורה ודאי מותר אם כי לאו דוקא מומלץ
 

יאיר

משתמש ותיק
אני הבנתי שאין חובה מעיקר הדין ומותר למנוע על פי ההלכה אלא שעדיף לא לעשות זאת אך כאן לכאורה אולי יהיה מותר לכתחילה אם באמת על ידי זה יוכל יותר ללמוד וללמד תורה
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
ודאי שאין שיעור אחר שהטעם משום 'כִּי אֵינְךָ יוֹדֵע אֵי זֶה יִכְשָׁר הֲזֶה אוֹ זֶה וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים' וכדאשכחן באבצן
אך ודאי אין חיובו כ'פריה ורביה' וע''ז שאלת השואל
אגב, שמעתי בשם רב א' שאמר כי מוטב לקחת כדורים [למניעה] בתחילה מאשר כדורים [פסיכיאטרים] בסוף
וכל ערום יעשה בדעת
 

חימקו

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
חימקו אמר:
דרבמדיקר אמר:
לצורך העניין מישהו רוצה לעצור לגמרי אחרי 4 ילדים,
אם יש מקורות אשמח 

אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
כן, לטובת לימוד תורה

 אם לא הייתה את השאלה של שז"ל, יכול עוד שהיה ניתן לדון בזה.
 
 

הגלילי

משתמש רגיל
עיין בריטב"א מסכת יבמות דף סג עמוד ב
ואסור לאדם לשתות שום דבר שיעקרהו כדי לעסוק בתורה אבל לבטל ממנו תאוה והרהור שרי ואריך, וכן שמעתי בשם רבינו הגדול ז"ל שאם קיים מצות פריה ורביה וחשקה נפשו בתורה לגמרי ורוצה לשתות או לאכול דבר של עיקור כדי שלא יתבטל מתורתו שהוא מותר דההיא דר' יהושע מצוה דרבנן היא ובכי הא שרו רבנן, וטעמא דמסתבר הוא, ושמעתי על גדולים שעשו מעשה בדבר זה בעצמו.
ועיין ברכ"י אבהע"ז סי' ה'.
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
חימקו אמר:
אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
ודאי שאין שיעור אחר שהטעם משום 'כִּי אֵינְךָ יוֹדֵע אֵי זֶה יִכְשָׁר הֲזֶה אוֹ זֶה וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים' וכדאשכחן באבצן
אך ודאי אין חיובו כ'פריה ורביה' וע''ז שאלת השואל
אגב, שמעתי בשם רב א' שאמר כי מוטב לקחת כדורים [למניעה] בתחילה מאשר כדורים [פסיכיאטרים] בסוף
וכל ערום יעשה בדעת
ודאי שיש שיעור כמו שכותב מרן החיד"א בברכי יוסף מובא בפתחי תשובה באבן העזר : שמצות של "ולערב אל תנח ידך" הינה מצוה לעיתים רחוקות !!!

וכבר ביארנו האחרונים מהו הגדר של לעתים רחוקות ? ועיין באוצה"פ !
 
 

נושא למחשבה

משתמש רגיל
הגלילי אמר:
עיין בריטב"א מסכת יבמות דף סג עמוד ב
ואסור לאדם לשתות שום דבר שיעקרהו כדי לעסוק בתורה אבל לבטל ממנו תאוה והרהור שרי ואריך, וכן שמעתי בשם רבינו הגדול ז"ל שאם קיים מצות פריה ורביה וחשקה נפשו בתורה לגמרי ורוצה לשתות או לאכול דבר של עיקור כדי שלא יתבטל מתורתו שהוא מותר דההיא דר' יהושע מצוה דרבנן היא ובכי הא שרו רבנן, וטעמא דמסתבר הוא, ושמעתי על גדולים שעשו מעשה בדבר זה בעצמו.
ועיין ברכ"י אבהע"ז סי' ה'.
לבי אומר לי, שמה שכתב הריטב"א בריש דבריו שם לענין מי שלא קיים עיקר מצות פו"ר
אבל בתוס' כתבו שאין בדורות הללו מי שיכול להיות כבן עזאי אפילו לענין זה.
ה"ה יש להוסיף שאין בדורות הללו מי שיכול להיות כרבותיו של הריטב"א בענין זה.
ואם היינו חוששים לביטול תורה גם מלעבור לדירה יותר מרווחת, או בשביל קרמיקות יותר יפות וכו',
אזי אולי ואולי שייך לדון.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
הגלילי אמר:
עיין בריטב"א מסכת יבמות דף סג עמוד ב
ואסור לאדם לשתות שום דבר שיעקרהו כדי לעסוק בתורה אבל לבטל ממנו תאוה והרהור שרי ואריך, וכן שמעתי בשם רבינו הגדול ז"ל שאם קיים מצות פריה ורביה וחשקה נפשו בתורה לגמרי ורוצה לשתות או לאכול דבר של עיקור כדי שלא יתבטל מתורתו שהוא מותר דההיא דר' יהושע מצוה דרבנן היא ובכי הא שרו רבנן, וטעמא דמסתבר הוא, ושמעתי על גדולים שעשו מעשה בדבר זה בעצמו.
ועיין ברכ"י אבהע"ז סי' ה'.

כדאי גם להדגיש 'וחשקה נפשו בתורה לגמרי', דו"ק ותשכח.
 

אברך ירא שמים

משתמש ותיק
אם לחשך אדם לומר, אפסיק פו"ר כדי להרבות תורה, אף אתה אמור לו כי יצר הרע נתלבש בו, וכשיביא עוד ילדים לעולם, יתרבה כבוד השי"ת, והם ילמדו עוד תורה, וגם ילדיהם, וכל א' מישראל הוא עולם מלא, וכל זרעו עד סוף הדורות יוסיפו בתורה ובכבוד שמים כפלי כפלים ממה שהוא ילמוד, ועוד יגיע הזמן שכבר יפסיק הטבע ויוסיף בהתמדה.
 

יאיר

משתמש ותיק
חימקו אמר:
דרבמדיקר אמר:
חימקו אמר:
אתה שואל, האם יש שיעור למצוות ולערב אל תנח ידך, שכבר יצא ידי חובה?
כן, לטובת לימוד תורה

 אם לא הייתה את השאלה של שז"ל, יכול עוד שהיה ניתן לדון בזה.
 

מה הקשר שז"ל? מדובר פה על מניעה ע"י כדורים וכדומה (יש גם VCF)
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
לצורך העניין מישהו רוצה לעצור לגמרי אחרי 4 ילדים,
אם יש מקורות אשמח 

לבי אומר לי שהוא רוצה לעצור,
וה'לימוד תורה' הוא רק האליבי,
אז קודם שיטפל בסיבה שמביא אותו לרצות לעצור. ויתכן שיש לו סיבה מוצדקת.
[לימוד התורה לא תסייע לסיבה הספציפית]
 

יאיר

משתמש ותיק
או שילמד שש שעות רצוף ואז תיפול בפיו התשובה מה לעשות, כעצת הגר"ח מוואלוז'ין
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
יאיר אמר:
חימקו אמר:
 אם לא הייתה את השאלה של שז"ל, יכול עוד שהיה ניתן לדון בזה.

מה הקשר שז"ל? מדובר פה על מניעה ע"י כדורים וכדומה (יש גם VCF)
זה היתר לכתחילה?


המניעה מהריון זו סוגיא של חיוב פרי' ורבי' מדאורייתא או מדרבנן (ולערב אל תנח ידך - אף אחר שקיים בן ובת),

אבל מבחינת שז"ל זו כלל לא שאלה שאיו בזה שום חשש, כמו אישה מעוברת ועקרה.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אבל מבחינת שז"ל זו כלל לא שאלה שאיו בזה שום חשש, כמו אישה מעוברת ועקרה.
א"כ לפי שיטתך, מותר גם להזריע בחוץ.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
חייל של הרבי אמר:
אבל מבחינת שז"ל זו כלל לא שאלה שאיו בזה שום חשש, כמו אישה מעוברת ועקרה.
א"כ לפי שיטתך, מותר גם להזריע בחוץ.

זה שונה מאיזו-שהיא סיבה - ואסור בתכלית כמובן.
פעם (באשכול אחר) שאלתי בדיוק מדוע זה שונה.

אך מה לך לדון על שיטתי? האין זה מן המפורסמות שמותר לבוא על מעוברת?

 
 

חימקו

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
חימקו אמר:
חייל של הרבי אמר:
אבל מבחינת שז"ל זו כלל לא שאלה שאיו בזה שום חשש, כמו אישה מעוברת ועקרה.
א"כ לפי שיטתך, מותר גם להזריע בחוץ.

זה שונה מאיזו-שהיא סיבה - ואסור בתכלית כמובן.
פעם (באשכול אחר) שאלתי בדיוק מדוע זה שונה.

אך מה לך לדון על שיטתי? האין זה מן המפורסמות שמותר לבוא על מעוברת?
מותר, אבל עם כדורים, זה כמו לשמש במוך.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
חייל של הרבי אמר:
חימקו אמר:
א"כ לפי שיטתך, מותר גם להזריע בחוץ.

זה שונה מאיזו-שהיא סיבה - ואסור בתכלית כמובן.
פעם (באשכול אחר) שאלתי בדיוק מדוע זה שונה.

אך מה לך לדון על שיטתי? האין זה מן המפורסמות שמותר לבוא על מעוברת?
מותר, אבל עם כדורים, זה כמו לשמש במוך.


גם לשמש במוך מותר (עכ"פ לפי הצ"צ, איני בקיא בשער הדעות).
כמובן תלוי באופן שמתקינים וכיצד הוא עוצר ההזרעה. וצריך להיוועץ עם רב מורה הוראה.
 
 
חלק עליון תַחתִית