הערות והארות על עלון אז נדברו

נושאים שונים

פותח הנושא
שמש מרפא
הודעות: 625
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 257 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי שמש מרפא » 14 אוקטובר 2021, 01:37

בהמשך לאשכול המקביל, אמרתי לקבץ כאן הערות הלכתיות על העלון הק' "אז נדברו", ובפרט על מדור "הלכה (בקרוב ממש) למעשה".

ולהתחלה, אכתוב כאן שני דברים מזכרוני:
א. אשר כבר כתבתי התם, נטילת שוקיים של שור הגדול - כתב למעלת הכח בכהנים, אבל תמן תנינן "ולא הניחוהו אחיו הכהנים".
ב. פעם האריך לבאר עבודת הלויים בנגינתם על יינות המתנדבים והמחוייבים בעם, והא קיי"ל דבקרבן יחיד אין שירה (עיי' ערכין יא: תוד"ה עולת ועוד).
נ.ב. יצויין שהדברים אמורים כדרכה של תורה ולא ע"מ לקנטר חלילה.

ערכים:


פינת יקרת
הודעות: 115
הצטרף: 21 ינואר 2021, 22:39
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי פינת יקרת » 14 אוקטובר 2021, 02:04

שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 01:37
בהמשך לאשכול המקביל, אמרתי לקבץ כאן הערות הלכתיות על העלון הק' "אז נדברו", ובפרט על מדור "הלכה (בקרוב ממש) למעשה".

ולהתחלה, אכתוב כאן שני דברים מזכרוני:
א. אשר כבר כתבתי התם, נטילת שוקיים של שור הגדול - כתב למעלת הכח בכהנים, אבל תמן תנינן "ולא הניחוהו אחיו הכהנים".
ב. פעם האריך לבאר עבודת הלויים בנגינתם על יינות המתנדבים והמחוייבים בעם, והא קיי"ל דבקרבן יחיד אין שירה (עיי' ערכין יא: תוד"ה עולת ועוד).
נ.ב. יצויין שהדברים אמורים כדרכה של תורה ולא ע"מ לקנטר חלילה.

כדאי שמעלת כבודו יביא את הדברים כמו שהם נכתבו ע"י הרב מחבר העלון (עדיף צילום של העלון), ואז נוכל להגיב.

רק אעיר לגבי הערה א שלך שאכן בגמרא סוכה מבואר שזו מעלת כח בכהנים דהגמרא מביאה שבנה של מרתא בת בייתוס היה חזק כ"כ שהיה נושא שתי יריכות של שור הגדול ומה שאמרו לא הניחהו אחיו הכהנים היינו משום ברוב עם, וע"כ לא הבנתי הערתך.


פותח הנושא
שמש מרפא
הודעות: 625
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 257 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי שמש מרפא » 14 אוקטובר 2021, 02:37

פינת יקרת כתב:
14 אוקטובר 2021, 02:04
שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 01:37
בהמשך לאשכול המקביל, אמרתי לקבץ כאן הערות הלכתיות על העלון הק' "אז נדברו", ובפרט על מדור "הלכה (בקרוב ממש) למעשה".

ולהתחלה, אכתוב כאן שני דברים מזכרוני:
א. אשר כבר כתבתי התם, נטילת שוקיים של שור הגדול - כתב למעלת הכח בכהנים, אבל תמן תנינן "ולא הניחוהו אחיו הכהנים".
ב. פעם האריך לבאר עבודת הלויים בנגינתם על יינות המתנדבים והמחוייבים בעם, והא קיי"ל דבקרבן יחיד אין שירה (עיי' ערכין יא: תוד"ה עולת ועוד).
נ.ב. יצויין שהדברים אמורים כדרכה של תורה ולא ע"מ לקנטר חלילה.

כדאי שמעלת כבודו יביא את הדברים כמו שהם נכתבו ע"י הרב מחבר העלון (עדיף צילום של העלון), ואז נוכל להגיב.

רק אעיר לגבי הערה א שלך שאכן בגמרא סוכה מבואר שזו מעלת כח בכהנים דהגמרא מביאה שבנה של מרתא בת בייתוס היה חזק כ"כ שהיה נושא שתי יריכות של שור הגדול ומה שאמרו לא הניחהו אחיו הכהנים היינו משום ברוב עם, וע"כ לא הבנתי הערתך.

בתוך טור א' על כוחו של בן הישיבה שהיה מכין כלי בן ט' לוגין לטהרה, כ' שם שאם היה כהן היה זה מעלה כי היה נוטל את השוק כנ"ל להידור מצוה. ואילו בגמ' שם מבואר דלא אריך למעבד הכי.

אני הרבה מאד זמן לא קורא את העלון, ולכן ההערות הם מזכרון בלבד, מה שתמהתי בשעתו.


לבי במערב
הודעות: 8288
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 7479 פעמים
קיבל תודה: 4866 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי לבי במערב » 14 אוקטובר 2021, 06:11

נהירו דאנפין כתב:
14 אוקטובר 2021, 01:40
פינחס רוזנצוויג כתב:
14 אוקטובר 2021, 00:44
(דוגמא מהערה בעבר שנזכרתי בה בדף היומי של היום, שנכתב בעלון שיכלו להשתתף בקציר העומר רק מי שלא הקריב פסח, מדין ופנית בבוקר, והבין בעל העלון שיש איסור לצאת מירושלים ולחזור באותו לילה, ואיני יודע מקורו.)
הן המחבר והן מע"כ כיוונו לדברי הערוך לנר וז"ל:
ברש"י ד"ה טעון לינה. ליל חולו של מועד. על פי זה לא הבנתי מה דתנן במנחות (סה א) כל העיירות הסמוכות לשם מתכנסות לשם ע"ש הרי כל האנשים ונשים ע"כ היו בירושלים משום פסח וראיה ושלמי שמחה ולנו שם ליל קצירת העומר ואשר היו בערב פסח בדרך רחוקה גם במוצאי יום טוב לא היו בביתם שביום טוב לא יכלו ללכת ואפילו זקנים ההולכים על משענותם משם היו יכולים לבוא לירושלים שהרי נקצר העומר סמוך לירושלים וא"כ לא היו בעיירות כי אם חולים שלא יכלו ללכת וטמאים שלא יכלו לעשות פסח וכי הם היו עם רב כל כך עד שנאמר עליהם שעל ידם היה העומר נקצר בעסק גדול ואם נאמר שמן הלנים בירושלים באו עם הקוצרים ושבו עמם לירושלים א"כ האיך תלו בעיירות הסמוכות לשם הרי מכל ישראל היו יכולים לבוא עמהם וצ"ע:
ובהערות מבן המחבר שם: 
לענ"ד יש לחקור אם יוצאים בזה מצות לינה דהיינו אם מצות לינה הוא להיות שם כל היום וכל הלילה בלי הפסק וכו'.


פינת יקרת
הודעות: 115
הצטרף: 21 ינואר 2021, 22:39
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי פינת יקרת » 14 אוקטובר 2021, 09:30

שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 02:37
פינת יקרת כתב:
14 אוקטובר 2021, 02:04
שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 01:37
בהמשך לאשכול המקביל, אמרתי לקבץ כאן הערות הלכתיות על העלון הק' "אז נדברו", ובפרט על מדור "הלכה (בקרוב ממש) למעשה".

ולהתחלה, אכתוב כאן שני דברים מזכרוני:
א. אשר כבר כתבתי התם, נטילת שוקיים של שור הגדול - כתב למעלת הכח בכהנים, אבל תמן תנינן "ולא הניחוהו אחיו הכהנים".
ב. פעם האריך לבאר עבודת הלויים בנגינתם על יינות המתנדבים והמחוייבים בעם, והא קיי"ל דבקרבן יחיד אין שירה (עיי' ערכין יא: תוד"ה עולת ועוד).
נ.ב. יצויין שהדברים אמורים כדרכה של תורה ולא ע"מ לקנטר חלילה.

כדאי שמעלת כבודו יביא את הדברים כמו שהם נכתבו ע"י הרב מחבר העלון (עדיף צילום של העלון), ואז נוכל להגיב.

רק אעיר לגבי הערה א שלך שאכן בגמרא סוכה מבואר שזו מעלת כח בכהנים דהגמרא מביאה שבנה של מרתא בת בייתוס היה חזק כ"כ שהיה נושא שתי יריכות של שור הגדול ומה שאמרו לא הניחהו אחיו הכהנים היינו משום ברוב עם, וע"כ לא הבנתי הערתך.

בתוך טור א' על כוחו של בן הישיבה שהיה מכין כלי בן ט' לוגין לטהרה, כ' שם שאם היה כהן היה זה מעלה כי היה נוטל את השוק כנ"ל להידור מצוה. ואילו בגמ' שם מבואר דלא אריך למעבד הכי.

אני הרבה מאד זמן לא קורא את העלון, ולכן ההערות הם מזכרון בלבד, מה שתמהתי בשעתו.

ואולי כתב שהיה נוטל רק ירך אחת שגם היא שוקלת למעלה מטו' לוג כמבואר שם בגמרא?
לכן צריך לדעת את הלשון המדוייקת שכתב דבלא זה איך נוכל להשיב על טענותיך
ובשינוי קל השאלות נופלות (חוץ מזה כבר אמרו שדרכו לקבל הערות
[אומנם אני שלחתי פעם אחת ולא השיב לי על זה ואולי השיב בעלון אך כיום איני קורא אותו כ"כ]).

נ.ב. מה הרעיון של ט' לוגין ואולי ט"ס וצ"ל ט' קבין?


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2610
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 665 פעמים
קיבל תודה: 1154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 14 אוקטובר 2021, 10:12

שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 01:37
אבל תמן תנינן "ולא הניחוהו אחיו הכהנים".
יש לומר דאיירי בקרבן יחיד


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2610
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 665 פעמים
קיבל תודה: 1154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 14 אוקטובר 2021, 10:44

https://www.dirshu.co.il/256472-2/

קשה לי, שכתב ששחט עגלא תילתא לכבוד יו"ט ונתן זרוע לחיים וקיבה, ומבואר ששחט בהמת חולין, והרי תנן לפני סוחרי בהמה לעולם מעשר ופירש ר"שי ב"מ כו שרוב בשר הנאכל בירושלים מעשר, וכל שכן ברגל שמעות שנמצאות בכל ירושלים הם מעשר, ומבואר שלא אכלו חולין כלל.
וכן מסתבר שהרי חייב לאכול שלמי חגיגה ואיך ימלא כריסו בחולין ויפסיד מ"ע של אכילת קדשים.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2610
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 665 פעמים
קיבל תודה: 1154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 14 אוקטובר 2021, 10:46

תו תימה, שכתב שנכנס ללול התרנגולין ומצא שם רק 15 ביצים, ואיך היה לול של תרנגולין, והא תנן אין מגדלין תרנגולין בירושלים (ב"ק עט:)
ואיך היה שם שובך יונים, הא תנן (ב"ב כג.) מרחיקין את השובך מהעיר 50 אמה.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2610
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 665 פעמים
קיבל תודה: 1154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 14 אוקטובר 2021, 10:50

תו לא ברור לי הויכוח על הדקר, כי בית שמאי מודים שלכתחילה יכין עפר מבעוד יום.


פותח הנושא
שמש מרפא
הודעות: 625
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 257 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי שמש מרפא » 14 אוקטובר 2021, 11:03

פינת יקרת כתב:
14 אוקטובר 2021, 09:30
שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 02:37
פינת יקרת כתב:
14 אוקטובר 2021, 02:04


כדאי שמעלת כבודו יביא את הדברים כמו שהם נכתבו ע"י הרב מחבר העלון (עדיף צילום של העלון), ואז נוכל להגיב.

רק אעיר לגבי הערה א שלך שאכן בגמרא סוכה מבואר שזו מעלת כח בכהנים דהגמרא מביאה שבנה של מרתא בת בייתוס היה חזק כ"כ שהיה נושא שתי יריכות של שור הגדול ומה שאמרו לא הניחהו אחיו הכהנים היינו משום ברוב עם, וע"כ לא הבנתי הערתך.

בתוך טור א' על כוחו של בן הישיבה שהיה מכין כלי בן ט' לוגין לטהרה, כ' שם שאם היה כהן היה זה מעלה כי היה נוטל את השוק כנ"ל להידור מצוה. ואילו בגמ' שם מבואר דלא אריך למעבד הכי.

אני הרבה מאד זמן לא קורא את העלון, ולכן ההערות הם מזכרון בלבד, מה שתמהתי בשעתו.

ואולי כתב שהיה נוטל רק ירך אחת שגם היא שוקלת למעלה מטו' לוג כמבואר שם בגמרא?
לכן צריך לדעת את הלשון המדוייקת שכתב דבלא זה איך נוכל להשיב על טענותיך
ובשינוי קל השאלות נופלות (חוץ מזה כבר אמרו שדרכו לקבל הערות
[אומנם אני שלחתי פעם אחת ולא השיב לי על זה ואולי השיב בעלון אך כיום איני קורא אותו כ"כ]).

נ.ב. מה הרעיון של ט' לוגין ואולי ט"ס וצ"ל ט' קבין?

כמדומה שלא הובנתי. הוא סיפר שם בלשונו הציורית על בן ישיבה בישיבה "על טהרת הקודש" ולא כמליצה, שהיה בחור גברתן שתפקידו למלא ט' קבין (אכן ט"ס), וחבריו אמרו לו שחבל שהוא לא כהן, כי אז היה נוטל שוק של שור הגדול וכו' שהוא הידור מצוה. וק"ל דהא קיי"ל דאין מניחין אותו.


פותח הנושא
שמש מרפא
הודעות: 625
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 257 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי שמש מרפא » 14 אוקטובר 2021, 11:05

פינחס רוזנצוויג כתב:
14 אוקטובר 2021, 10:12
שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 01:37
אבל תמן תנינן "ולא הניחוהו אחיו הכהנים".
יש לומר דאיירי בקרבן יחיד

ומה בכך? בקרבן יחיד אין ברוב עם?


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2610
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 665 פעמים
קיבל תודה: 1154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 14 אוקטובר 2021, 11:10

שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 11:05
פינחס רוזנצוויג כתב:
14 אוקטובר 2021, 10:12
שמש מרפא כתב:
14 אוקטובר 2021, 01:37
אבל תמן תנינן "ולא הניחוהו אחיו הכהנים".
יש לומר דאיירי בקרבן יחיד

ומה בכך? בקרבן יחיד אין ברוב עם?
הכי תנן יומא כו:


לענין
הודעות: 307
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות על עלון אז נדברו

שליחה על ידי לענין » 14 אוקטובר 2021, 23:30

היה בחודש אלול משהו מאד מתוק על נסכים, אם אני לא טועה [במדור שבעלון אהלי טהרות] והיה שם איזה אזכור של ספק נסכים בעיזה הפלגסית, אבל באמת רק בזכר יש שינוי בין עז לאיל לענין הנסכים, אבל נסכי רחל גם כשהיא גדולה דינה ככבש ולא כאיל [דהיינו רביעית ההין ולא שלישית].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: דודעלע, יענקלה המשיב, משה נפתלי, ספר וסופר | 6 אורחים