בהמשך לנידון שהתפתח באשכול אחר:
האם יכולת שכלית - מוחית מפותחת, למשל יכולת ניתוח, יכולת חשבונית, זיכרון, שליפת מידע וכל מה שכלול במה שמכונה בלע"ז I.Q., היא מעלה עצמית באדם?
או שמא היא רק כלי שימושי ויעיל, אבל אין בו מעלה אמתית.
וזה כמו אדם שיכול לקנות ולהשתמש במחשב משוכלל מאוד, שיודע לחפש למצוא להצליב ולנתח נתונים במהירות, שזה בוודאי נותן לו יכולת להיות יעיל יותר, אבל הוא לא נמצא בדרגה גבוהה יותר רק בגלל שיש לו כזה כלי.
אני טענתי שם בפשטות, שאין ביכולת מוחית שום מעלה עצמית, והיא בוודאי לא חלק מן הסולם שמקרב את האדם לנבואה ולבוראו,
ולכן אין שום סיבה להניח שלדורות הראשונים הייתה מעלה עלינו בתחום הזה.
והמושג "חכמה" הנזכר בתנ"ך וחז"ל כבעל מעלה, וכאחת מהמעלות של הדורות הראשונים, מדבר על דבר אחר לגמרי, על "חכמת לב" על "לבם רחב כאולם",
שעניינם הוא תפיסה וחווית אמיתת המציאות באופן נכון ושלם, המביא לידי חיים מתוך חיבור שלם אל המציאות ואל התגלות הקב"ה בעולם, עד כדי נבואה.
היה נראה לי שיש שם כאלו שחלקו עלי בנושא,
אשמח לשמוע דעות ומקורות.
האם יכולת שכלית - מוחית מפותחת, למשל יכולת ניתוח, יכולת חשבונית, זיכרון, שליפת מידע וכל מה שכלול במה שמכונה בלע"ז I.Q., היא מעלה עצמית באדם?
או שמא היא רק כלי שימושי ויעיל, אבל אין בו מעלה אמתית.
וזה כמו אדם שיכול לקנות ולהשתמש במחשב משוכלל מאוד, שיודע לחפש למצוא להצליב ולנתח נתונים במהירות, שזה בוודאי נותן לו יכולת להיות יעיל יותר, אבל הוא לא נמצא בדרגה גבוהה יותר רק בגלל שיש לו כזה כלי.
אני טענתי שם בפשטות, שאין ביכולת מוחית שום מעלה עצמית, והיא בוודאי לא חלק מן הסולם שמקרב את האדם לנבואה ולבוראו,
ולכן אין שום סיבה להניח שלדורות הראשונים הייתה מעלה עלינו בתחום הזה.
והמושג "חכמה" הנזכר בתנ"ך וחז"ל כבעל מעלה, וכאחת מהמעלות של הדורות הראשונים, מדבר על דבר אחר לגמרי, על "חכמת לב" על "לבם רחב כאולם",
שעניינם הוא תפיסה וחווית אמיתת המציאות באופן נכון ושלם, המביא לידי חיים מתוך חיבור שלם אל המציאות ואל התגלות הקב"ה בעולם, עד כדי נבואה.
היה נראה לי שיש שם כאלו שחלקו עלי בנושא,
אשמח לשמוע דעות ומקורות.