מצפה לישועה
משתמש רגיל
סנהדרין שחייבה כולה, פטור. מה הטעם בזה על פי הפשט?
לא בטוח שזה הטעם יתכן שזה רק הראיה מהכתוב.אור זרוע אמר:הדבר מבואר בגמרא סנהדרין יז, א: אמר רב כהנא: סנהדרי שראו כולן לחובה - פוטרין אותו. מאי טעמא? כיון דגמירי הלנת דין למעבד ליה זכותא, והני תו לא חזו ליה.
לא יקשה איפכא, כי אמת יש אחת, ושקרים יש הרבה. לדוגמה: השולחן חום. הוא לא לבן, לא שחור, לא כחול ולא צהוב. לכן יש לצערנו מקרים שהאמת נעדרת, אך טענת הגר"ש קלוגר שאין מקרים שהשקר נעדר לגמרי.ים סוף אמר:ולא זכיתי להשיג דבר זה דא"כ יק' איפכא כיצד האמת תאפשר להיות דין שכולו שקר?
חגי פאהן אמר:לא יקשה איפכא, כי אמת יש אחת, ושקרים יש הרבה. לדוגמה: השולחן חום. הוא לא לבן, לא שחור, לא כחול ולא צהוב. לכן יש לצערנו מקרים שהאמת נעדרת, אך טענת הגר"ש קלוגר שאין מקרים שהשקר נעדר לגמרי.ים סוף אמר:ולא זכיתי להשיג דבר זה דא"כ יק' איפכא כיצד האמת תאפשר להיות דין שכולו שקר?