אם מותר לתפוס מקום בתור ולהמשיך להביא מוצרים

מחכה לתשובה

משתמש רגיל
שאלה שמשגעת אותי כבר שנים ומדובר בשאלה בחיי היום יום, האם מותר לתפוס מקום בתור בחנות ולהביא אח"כ מוצרים, לכאו' השאלה מתחלקת לשני מקרים הא' כשתופס ע"י שמניח עגלה וכדו' והב' כשחבירו עומד שם ותופס בשבילו שיתכן שיש להקל בזה יותר.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נראה שאם מה שהולך להביא מוצר נוסף לא גורם שום עיכוב בתור - הדרך היא למחול על כזה דבר וכנראה מותר.
אם גורם עיכוב, איני רואה צד להתיר בזה אם לא מבקש רשות מכל מי שמאחוריו ואף מי שאולי יצטרף לתור בינתיים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מאשכול אחר.


נדיב לב אמר:
Elhanan אמר:
חימקו אמר:
אין לו בעלות על מקומו בתור, ולכן גם אם יש מושג גזל זמן, כאן זכותי לעקןף אותו, אין לו זכות למנוע זאת ממני, אולי זה לא 'ואהבת לרעך כמוך'.
אז זה כמו לעקוף את התור בחנות?


תור בהלכה - להורדה

א. מה האיסור.
1. מצד אונאת דברים – עי' פתחי חושן (גניבה פרק ט"ו סוף ס"ק ג'), משפטי התורה (ח"א סי' פ"ד אות א').
2. מצד עני המתהפך בחררה – פתחי חושן (הל' גניבה פרק ט' ה"ל), צהר (ח"ד עמ' ק"ע ד"ה והנה).
3. מצד גזל זמן – פתחי חושן (פרק ט"ו סוף ס"ק ג' ד"ה ובספר).
א) אין גזל – צהר (ח"ד ד"ה ואמנם עמ' קע"ה).
ב) יש גזל – הגריש"א זצ"ל (בשבילי הפרשה עמ' שמ"ו).
4. מצד צער בעלי חיים – פתחי חושן (גניבה פרק ט"ו סוף ס"ק ג').
5. מצד גניבה דעת – צהר (ח"ד עמ' ק"ע), Other Peoples Money (ארטסקרול).
6. מצד מנהג קבוע שכך החליטו בני אדם – כוכבי אור (הו"ד במעשה איש ח"א עמ' קמ"ז), ציץ אליעזר (חי"ח סי' ס"ט אות ג').
7. מצד פשרה וצדק – משפטי התורה (ח"א סי' פ"ד ד"ה אמנם), צהר (ח"ד עמ' קע"ב ד"ה וע"פ).
8. מצד משיג גבול – מעשה איש (ח"ה עמ' קמ"ו).

ב. להקדמת תור לחולים – אסיא (ח"ז עמ' קי"ז, חמ"ז עמ' 129), נשמת אברהם (יו"ד סי' רנ"ב ס"ק ב' הע' 26), אנצקלופדיא הלכתית רפואית (מדף 500), ציץ אליעזר (חי"ח סי' ס"ט).

ג. עוד מראי מקומות לענין תור – מעשה איש (ח"ה עמ' קמ"ו), הגרח"ק שליט"א (נזר החיים עמ' רל"א אות ר"ג, שאלת רב עינינים שונים), הגר"ש פירסט שליט"א (קלטת מספר כ"ה), עלינו לשבח (בראשית סי' ל"ט, סי' צ"א, עמ' ק"ג), אבני ישפה (ח"ד סי' צ"ט), ס' אסיא (ח"ב עמ' 117), תחומין (חי"ט עמ' 261), קובץ בית הלל (חי"ח עמ' צ"ט), הגרשז"א זצ"ל (ועלהו לא יבול חלק ב' עמ' רפ"ה), ביצחק יקרא (סוף חלק ו' צדקה אות מ"ט).

ד. מי קודם, רכב או אוטובוס – משפטי הלוי (פרק י"ט).

ה. אם צריך לנתן מקום באוטובוס לזקן.
1. עי' יו"ד סי' רמ"ד, לשיטות ומר"מ.

ו. כהן תחילה בתור – ריטב"א (מו"ק דף כח:), הגרח"ק שליט"א (שאלת רב ח"א פרק כ"ב אות ד', "צ"ע"), על פי התורה (שמות פרק כ"ג אות כ"ה), בשבילי הפרשה (עמ' שמ"ה).
1. הגריש"א זצ"ל (דולה ומשקה הע' שכ"ז , אשרי האיש ח"א פרק כ"ג סעי' כ') – "והעומדים בתור, אין דין 'וקדשתו' בכהן שעומד שם".

ז. למה כהן לא תחילה בדין – שואל ומשיב (מהד' ד' ח"ב סי' ר"י עמ' ס"ה טור ג'), אורח משפט (סי' ט"ו ד"ה עיין, ל"א - א'), חשן אהרן (סי' ט"ו ס"ב ד"ה והנה בתאומים).

ח. נראה כהן תחילה בדין – חקרי לב (חו"מ ח"א סי' ח'), נחל יצחק.

ט. לתפוס לחברו בחדר אוכל או באוטובוס.
1. מחמיר – הגר"א נבנצל שליט"א (ביצחק יקרא סוף חלק ו' צדקה אות מ"ח).
2. אבני ישפה (אסיפת יצחק, כ"ה אדר א' תשס"ח) – תשובה: "אשר שאלת אם מותר לתפוס מקום עבור חבירו כדי שירויח תור או מקום ישיבה באוטובוס. נראה לי שאין בזה הפסד שהרי אם אחרים חושבים שאתה עושה שלא כדין, הרי בידם למחות ולומר לך שאין לך זכות לתפוס מקום עבור מי שעדיין לא הגיע. ואם אין אחד שמוחה הרי יש כאן הוכחה שהם מוחלים. אבל גם אם הם כן מוחים בידך ויטענו שלא יכולים לתפוס עבור אחר שהרי רק אתה הקדמת והשני מאחר, נראה לי שהצדק איתך שהרי הכלל הוא שזכין לאדם שלא בפניו, וכיון שאתה עושה מעשה קנין להראות שהמקום תפוס עבור אחר, או שאתה מודיע שאתה תופס לאדם אחר, שפיר שייך שזכין לאדם שלא בפניו. ואם אתה עושה מעשה וכמו שאתה מניח בגד על המושב, שפיר מועיל שזה כמו קנין אבל אם הם מוחים בשעת הזכיה וטוענים שאין לך זכות לתפוס עבור אדם אחר, נראה שלא תועיל הזכיה".

וראה עוד כאן.
ומה שנכתב כאן.
 

מחכה לתשובה

משתמש רגיל
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
מאשכול אחר.
 
נדיב לב אמר:

Elhanan אמר:
אז זה כמו לעקוף את התור בחנות?


תור בהלכה - להורדה

א. מה האיסור.
1. מצד אונאת דברים – עי' פתחי חושן (גניבה פרק ט"ו סוף ס"ק ג'), משפטי התורה (ח"א סי' פ"ד אות א').
2. מצד עני המתהפך בחררה – פתחי חושן (הל' גניבה פרק ט' ה"ל), צהר (ח"ד עמ' ק"ע ד"ה והנה).
3. מצד גזל זמן – פתחי חושן (פרק ט"ו סוף ס"ק ג' ד"ה ובספר).
א) אין גזל – צהר (ח"ד ד"ה ואמנם עמ' קע"ה).
ב) יש גזל – הגריש"א זצ"ל (בשבילי הפרשה עמ' שמ"ו).
4. מצד צער בעלי חיים – פתחי חושן (גניבה פרק ט"ו סוף ס"ק ג').
5. מצד גניבה דעת – צהר (ח"ד עמ' ק"ע), Other Peoples Money (ארטסקרול).
6. מצד מנהג קבוע שכך החליטו בני אדם – כוכבי אור (הו"ד במעשה איש ח"א עמ' קמ"ז), ציץ אליעזר (חי"ח סי' ס"ט אות ג').
7. מצד פשרה וצדק – משפטי התורה (ח"א סי' פ"ד ד"ה אמנם), צהר (ח"ד עמ' קע"ב ד"ה וע"פ).
8. מצד משיג גבול – מעשה איש (ח"ה עמ' קמ"ו).

ב. להקדמת תור לחולים – אסיא (ח"ז עמ' קי"ז, חמ"ז עמ' 129), נשמת אברהם (יו"ד סי' רנ"ב ס"ק ב' הע' 26), אנצקלופדיא הלכתית רפואית (מדף 500), ציץ אליעזר (חי"ח סי' ס"ט).

ג. עוד מראי מקומות לענין תור – מעשה איש (ח"ה עמ' קמ"ו), הגרח"ק שליט"א (נזר החיים עמ' רל"א אות ר"ג, שאלת רב עינינים שונים), הגר"ש פירסט שליט"א (קלטת מספר כ"ה), עלינו לשבח (בראשית סי' ל"ט, סי' צ"א, עמ' ק"ג), אבני ישפה (ח"ד סי' צ"ט), ס' אסיא (ח"ב עמ' 117), תחומין (חי"ט עמ' 261), קובץ בית הלל (חי"ח עמ' צ"ט), הגרשז"א זצ"ל (ועלהו לא יבול חלק ב' עמ' רפ"ה), ביצחק יקרא (סוף חלק ו' צדקה אות מ"ט).

ד. מי קודם, רכב או אוטובוס – משפטי הלוי (פרק י"ט).

ה. אם צריך לנתן מקום באוטובוס לזקן.
1. עי' יו"ד סי' רמ"ד, לשיטות ומר"מ.

ו. כהן תחילה בתור – ריטב"א (מו"ק דף כח:), הגרח"ק שליט"א (שאלת רב ח"א פרק כ"ב אות ד', "צ"ע"), על פי התורה (שמות פרק כ"ג אות כ"ה), בשבילי הפרשה (עמ' שמ"ה).
1. הגריש"א זצ"ל (דולה ומשקה הע' שכ"ז , אשרי האיש ח"א פרק כ"ג סעי' כ') – "והעומדים בתור, אין דין 'וקדשתו' בכהן שעומד שם".

ז. למה כהן לא תחילה בדין – שואל ומשיב (מהד' ד' ח"ב סי' ר"י עמ' ס"ה טור ג'), אורח משפט (סי' ט"ו ד"ה עיין, ל"א - א'), חשן אהרן (סי' ט"ו ס"ב ד"ה והנה בתאומים).

ח. נראה כהן תחילה בדין – חקרי לב (חו"מ ח"א סי' ח'), נחל יצחק.

ט. לתפוס לחברו בחדר אוכל או באוטובוס.
1. מחמיר – הגר"א נבנצל שליט"א (ביצחק יקרא סוף חלק ו' צדקה אות מ"ח).
2. אבני ישפה (אסיפת יצחק, כ"ה אדר א' תשס"ח) – תשובה: "אשר שאלת אם מותר לתפוס מקום עבור חבירו כדי שירויח תור או מקום ישיבה באוטובוס. נראה לי שאין בזה הפסד שהרי אם אחרים חושבים שאתה עושה שלא כדין, הרי בידם למחות ולומר לך שאין לך זכות לתפוס מקום עבור מי שעדיין לא הגיע. ואם אין אחד שמוחה הרי יש כאן הוכחה שהם מוחלים. אבל גם אם הם כן מוחים בידך ויטענו שלא יכולים לתפוס עבור אחר שהרי רק אתה הקדמת והשני מאחר, נראה לי שהצדק איתך שהרי הכלל הוא שזכין לאדם שלא בפניו, וכיון שאתה עושה מעשה קנין להראות שהמקום תפוס עבור אחר, או שאתה מודיע שאתה תופס לאדם אחר, שפיר שייך שזכין לאדם שלא בפניו. ואם אתה עושה מעשה וכמו שאתה מניח בגד על המושב, שפיר מועיל שזה כמו קנין אבל אם הם מוחים בשעת הזכיה וטוענים שאין לך זכות לתפוס עבור אדם אחר, נראה שלא תועיל הזכיה".

וראה עוד כאן.
ומה שנכתב כאן.
אולי תואיל באר את דבריך?
 
 
חלק עליון תַחתִית