נישואים על הנייר

ואראה בחזון

משתמש רגיל
 מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון
גבר חילוני גמור
בעבר "התחתן" עם גויה "חתונה אזרחית".
לפי מה שהבנתי ממנו הרישום של הנישואים נעשה בעיריה של אותה העיר. 
כעבור זמן חזרה הגויה לארצה והוא נשאר פה רשום כנשוי ובלי יכולת למצוא אותה.

כיום אותו יהודי חילוני חי עם אשה בלי נישואים ויש להם כבר 3 ילדים ביחד.

האם יש היתר לחתן אותם כדת משה וישראל בלי כל הבירוקרטיה של הנישואים האזרחיים אלא בחתונה מצומצמת עם רב מקדש ועדים?
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
גם אם עדיין נשוי לה. וגם אם היא יהודיה ולא גויה. ואף אם חי עימה כעת. בניו מיהודיה אחרת הם כשרים גמורים ומותרים לבא בקהל. ומצווה לעשות להם חתונה יהודית גדולה מפוארת!

לא מבין מה הצד שלא
 

דניאלי

משתמש ותיק
למה לא
מצוה אני לא יודע כי בסתמא הוא חי איתה בצורה אסורה אבל בעיה למה שיהיה
 

דניאלי

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
דניאלי אמר:
למה לא
מצוה אני לא יודע כי בסתמא הוא חי איתה בצורה אסורה אבל בעיה למה שיהיה
אין מצווה לשמח חתן וכלה שאביהם חטא?!
הבנתי שהשאלה על הזוג ולא על הילדים
 ובכל מקרה גם הילדים אם אינם שומרי תו"מ לכאורה אין מצוה לשמחם וגם אולי אין מצוה לחתנם ואם זה חתונה מעורבת גם עבירה איכא בזה 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
דניאלי אמר:
למה לא
מצוה אני לא יודע כי בסתמא הוא חי איתה בצורה אסורה אבל בעיה למה שיהיה
אין מצווה לשמח חתן וכלה שאביהם חטא?!
הבנתי שהשאלה על הזוג ולא על הילדים
 ובכל מקרה גם הילדים אם אינם שומרי תו"מ לכאורה אין מצוה לשמחם וגם אולי אין מצוה לחתנם ואם זה חתונה מעורבת גם עבירה איכא בזה 
זה כבר נושא אחר
 
 

ואראה בחזון

משתמש רגיל
פותח הנושא
אכן השאלה היא על הזוג
הרעיון הוא לחתן אותם שלפחות יחיו בהתר עד כמה שאפשר מבחינה הלכתית, ויה"ר שבהמשך גם ישמרו טהרה
 

chagold

משתמש ותיק
ואראה בחזון אמר:
אכן השאלה היא על הזוג
הרעיון הוא לחתן אותם שלפחות יחיו בהתר עד כמה שאפשר מבחינה הלכתית, ויה"ר שבהמשך גם ישמרו טהרה

שמעתי בעבר מרב שליט"א בנוגע למקרה אחר שרב אחד היה צריך 'להכריע ולבחור בין עבירות של חילונים מה הפחות גרוע שיעשו' (לא זוכר את המקרה), והתייחסות כמה רבנים היתה 'מי מינה אותנו להתערב בזה?'.
אני לא כותב שצריך לומר כן גם במקרה הנדון באשכול ואני לא מי שיכול להקיש בנדו"ז ממקרה למקרה, אני רק מביא את זה כדי להציג את זוית התשובה הזו.

בכ"א כ"ז אינו נוגע למה שבעבר היה עם גויה, שהרי שאינם נישואין.

אבל בנוגע לגוף השאלה, השאלה אינה יכולה להיות נדונת בפורום. היא צריכה התייחסות של פוסק עם כתפיים רחבות, (התייחסות לא נכונה לסיפור יכולה להביא בעתיד ממזרים). 
 
 

דיין

משתמש ותיק
אם הם עכשיו לא שומרים טהרה מצווה רבה איכא לדחוף אותם להפרד זה מזה, וידוע בקרב העוסקים בשלום בית שכשבא זוג חילוני שלא שומרים טהרה לא עוסקים כלל להשכין שלום ביניהם ואדרבה הגורם להם להתגרש מצווה קעביד.
ואם הם שומרים טהרה, לכאורה מעיקר הדין אין בעיה להשיא אותם בחו"ק, אבל שמעתי מדיין חשוב מגדולי הדיינים שהמליץ לא להתעסק כלל עם חו"ק שלא רשומה ברבנות, כיון שבדעת בנ"א נישואים כאלה קלים בעיניהם, ומחר כשתחפוץ האשה לעזוב את בעלה מי ימנע בעדה מלילך לאחר? אין לה שום דבר מחייב שקושר אותה אליו, ולפחות כאשר היא רשומה בחוק כנשואה החוק מונע ממנה מלהנשא לאחר וזה יגרום לה לקבל ממנו גט
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דיין אמר:
 זוג חילוני שלא שומרים טהרה לא עוסקים כלל להשכין שלום ביניהם ואדרבה הגורם להם להתגרש מצווה קעביד.

כן... כי כיוון שנתגרשו, מיד פורשים מן הערווה ושומרים נגיעה כל ימיהם...

איני יודע מי הם ה'עוסקים בשלום בית' שכבודו מזכיר, אבל העוסקים בקירוב לבבות והחזקת התורה והיהדות, פועלים על יהודים שאינם שומרים טהרה, שישמרו טהרה.
וגם אם לא מסכימים מיד לשמור הכל, מצוי הדבר ששומרים באופן חלקי, בעניין שלא עוברים איסור תורה וכרת (ובהמשך הדרך מתחזקים בכל הדקדוקים).
וכל מי שעוסק בהצלת נפשות רואה בזה דווקא הצלחה גדולה (יותר משאר מצוות), כיוון שדיני טהרה נתפשים כצורת חיים בריאה מבחינה זוגית, גם אצל העולם.
 
 

דיין

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
כן... כי כיוון שנתגרשו, מיד פורשים מן הערווה ושומרים נגיעה כל ימיהם...
קל בעיניך הצלת יהודי מעבירה אחת של כרת? האם אתה סבור שזוג גרושים מקיימים אותו מספר בעילות כמו זוג נשוי הדרים בבית אחד?

חייל של הרבי אמר:
וגם אם לא מסכימים מיד לשמור הכל, מצוי הדבר ששומרים באופן חלקי, בעניין שלא עוברים איסור תורה וכרת (ובהמשך הדרך מתחזקים בכל הדקדוקים).

דבריך נפלאו בעיני, מה הכוונה שומרים באופן חלקי? האם מייעצים להם לטבול בתוך ז"נ כדי להנצל מכרת?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דיין אמר:
חייל של הרבי אמר:

דבריך נפלאו בעיני, מה הכוונה שומרים באופן חלקי? האם מייעצים להם לטבול בתוך ז"נ כדי להנצל מכרת?
לא, אבל לדוג' - 

לשמור נדה רק על מחזור ולא על דיני כתמים (ניצלים מאיסור תורה).

לבדוק בעד הבדוק רק ביום הראשון והשביעי של ז"נ.

לא לשמור כל דיני הרחקות אבל להימנע ממגע של חיבה כחיבוק ונישוק, וכמובן להימנע מתשמיש (ניצלים מאיסור תורה וכרת).

וכל מי שעוסקים בתחום זה יודעים כמה יהודים יש שעושים מאמץ רב לשמור דברים אלו, ללא כיפה כלל. מצביעי לפיד גם. 
יש יהודי שהייתי מניח לו תפילין מדי שבוע לאיזו תקופה, ואשתו על דעת עצמה היתה מסרבת לתשמיש בזמן טומאתה והיתה טובלת לסוף ז"נ.
והנה ביום בהיר אחד, היהודי היקר הזה החליט לקנות מיטה יהודית ולהקפיד שלא ישנו יחד באותה מיטה בזמן שאיננה טהורה. והוא גלוי ראש ואינו שומר שבת לעת עתה. אבל החיים מורכבים, ומנסים לעזור לו להתקדם לאט לאט.

 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ואראה בחזון אמר:
האם יש היתר לחתן אותם כדת משה וישראל בלי כל הבירוקרטיה של הנישואים האזרחיים אלא בחתונה מצומצמת עם רב מקדש ועדים?

היתר הלכתי - איני מוצא מניעה.
אבל אולי העובדה שאינם רשומים ברבנות - יפגע בזכות של ילדיהם להתחתן בארה"ק.
מצד שני, נראה שאפשר בקלות לסדר חו"ק באופן שמוכר ע"י הרבנות.
 

ידידיה

משתמש ותיק
ואראה בחזון אמר:
 מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון
גבר חילוני גמור
בעבר "התחתן" עם גויה "חתונה אזרחית".
לפי מה שהבנתי ממנו הרישום של הנישואים נעשה בעיריה של אותה העיר. 
כעבור זמן חזרה הגויה לארצה והוא נשאר פה רשום כנשוי ובלי יכולת למצוא אותה.

כיום אותו יהודי חילוני חי עם אשה בלי נישואים ויש להם כבר 3 ילדים ביחד.

האם יש היתר לחתן אותם כדת משה וישראל בלי כל הבירוקרטיה של הנישואים האזרחיים אלא בחתונה מצומצמת עם רב מקדש ועדים?
רק להסביר, שהשאלה היא שאולי נפיק מינה חורבא שייפרדו ולא יטרחו לקבל גט כיון שהנישואין לא רשומים בשום מקום.
 
חלק עליון תַחתִית