מצטער בדרך לסוכה

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
ראיתי בעלון מהגר"א גניחובסקי ז"ל דפשיט"ל בגוונא שמצטער בדרך להליכה לסוכה כגון שיורד גשמים בחוץ, אך לא בתוך הסוכה, דג"כ פטור מצד מצטער כיון שאינו יכול להגיע לסוכה, והביא ראיה מהא דירדו גשמים אין מטריחין אותו לעלות בשכב לישון ובאמצע סעודתו, בסי' תרלט, ואיני מבין מהיכ"ת יפטר כיון שמצטער בעת ההליכה, וכי אם היה חוץ לביתו לא היה הולך לביתו והיה נשאר בגשם, והא דאין מטריחין אותו עד עתה הבנתי שאין לזה שייכות למצטער רק זה הוי בגדרי חיוב סוכה דכיון שכבר נפטר עתה מהישיבה בסוכה לא חל עליו שוב החיוב מאחר שהוא באמצע שכיבתו לישון או באמצע סעודתו, והוי גדר בתשבו כעין תדורו, אך לא מטעם מצטער, וצ"ת.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
ראיתי בעלון מהגר"א גניחובסקי ז"ל דפשיט"ל בגוונא שמצטער בדרך להליכה לסוכה כגון שיורד גשמים בחוץ, אך לא בתוך הסוכה, דג"כ פטור מצד מצטער כיון שאינו יכול להגיע לסוכה, והביא ראיה מהא דירדו גשמים אין מטריחין אותו לעלות בשכב לישון ובאמצע סעודתו, בסי' תרלט, ואיני מבין מהיכ"ת יפטר כיון שמצטער בעת ההליכה, וכי אם היה חוץ לביתו לא היה הולך לביתו והיה נשאר בגשם, והא דאין מטריחין אותו עד עתה הבנתי שאין לזה שייכות למצטער רק זה הוי בגדרי חיוב סוכה דכיון שכבר נפטר עתה מהישיבה בסוכה לא חל עליו שוב החיוב מאחר שהוא באמצע שכיבתו לישון או באמצע סעודתו, והוי גדר בתשבו כעין תדורו, אך לא מטעם מצטער, וצ"ת.
מדובר שהוא נמצא עכשיו במקום שאין גשם


 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברוךווייס אמר:
מדובר שהוא נמצא עכשיו במקום שאין גשם
ובכן? מ"מ כשיבוא לסוכה בשעת ישיבתו בסוכה לא יהיה בכלל מצטער ומהיכ"ת יפטר להצטער בדרך להמצוה
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
ברוךווייס אמר:
מדובר שהוא נמצא עכשיו במקום שאין גשם
ובכן? מ"מ כשיבוא לסוכה בשעת ישיבתו בסוכה לא יהיה בכלל מצטער ומהיכ"ת יפטר להצטער בדרך להמצוה
על זה יש הוכחה מצוינת מאחד שהלך לישון כשירד גשם שלא חייב לקום
 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברוךווייס אמר:
על זה יש הוכחה מצוינת מאחד שהלך לישון כשירד גשם שלא חייב לקום
זה הוכחה מצויינת אם הפטור שם הוא בגלל מצטער, אך אי נימא דשם הוי גדר אחר בפטור ליכא ראיה וכמו שביארתי
 

HaimL

משתמש ותיק
ממתי מצטער פטור ממ"ע, הלא כל קיום מצווה הוא אף מתוך צער, והא ראיה, שמצערים את הכה"ג בליל יוהכ"פ משינה, כדי שיעשה את קרבנות היום בטהרה. רק בסוכה, אם מצטער, בכי האי גוונא שהיה יוצא מדירתו, לא מקרי תשבו כעין תדורו, ואי"ז קיום המצווה כלל. וממילא, דרך בני אדם לרוץ לביתם, אף אם יורדים גשמים בדרך, ומהיכ"ת שייפטר בזה מחיוב מצוות סוכה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
ממתי מצטער פטור ממ"ע, הלא כל קיום מצווה הוא אף מתוך צער, והא ראיה, שמצערים את הכה"ג בליל יוהכ"פ משינה, כדי שיעשה את קרבנות היום בטהרה. רק בסוכה, אם מצטער, בכי האי גוונא שהיה יוצא מדירתו, לא מקרי תשבו כעין תדורו, ואי"ז קיום המצווה כלל. וממילא, דרך בני אדם לרוץ לביתם, אף אם יורדים גשמים בדרך, ומהיכ"ת שייפטר בזה מחיוב מצוות סוכה.

אמנם בפשטות הפטור הוא מצד האדם היושב דלא מקרי תשבו כעין תדרו עכ"פ בירדו גשמים לסוכה. אמנם עיין מש"כ בביאור הגר"א סימן תרל"ט סעיף ה' ד"ה וכ"ז עפ"י הראשונים [ושנוי בפלוגתא] שבזמן שיורדים הגשמים אין עליו כלל שם סוכה ואין הפטור מצד האדם. נפק"מ אם אכל כזית בליל הראשון כשירדו גשמים.
בכ"מ לפי זה נמצא טעם נוסף לחלוקה בין מצטער בסוכה לשאר מצוות, דמצטער בסוכה סיבת הפטור הוא מצד עצם חלות דין סוכה ופסולה משא"כ בשאר מצוות.

ביאור הגר"א סימן תרלט סעיף ה וז"ל: וכ"ז דוקא כו'. ממ"ש אי בעי אכיל והא חובה לאכול בי"ט פת ממ"ש בברכות מ"ט ב' שבתות וי"ט דלא סגי כו' וע"כ פת קאמר דלהתענות אפי' בר"ח אסור ותי' הר"י דנ"מ שאם ירדו גשמים דבלילה הראשונה אף אם ירדו גשמים חובה וע' ברא"ש שם וכ"כ בסמ"ק אבל בתוס' כתוב שם כגון אם ירדו ואכל חוץ לסוכה ופסקו הגשמים שחייב וכמ"ש הרשב"א דכשיורדים גשמים אין שם סוכה עליו וש"ע השמיטו לפי שהרשב"א וסמ"ג וא"ז וש"פ חולקים ע"ז ואמרו משום י"ט סגי כזית ואפי' בכביצה פת דלא בעינן סוכה ודעת התוס' עיקר ע"כ.
 

מחכה לתשובה

משתמש רגיל
אבוקה כנגדו אמר:
ראיתי בעלון מהגר"א גניחובסקי ז"ל דפשיט"ל בגוונא שמצטער בדרך להליכה לסוכה כגון שיורד גשמים בחוץ, אך לא בתוך הסוכה, דג"כ פטור מצד מצטער כיון שאינו יכול להגיע לסוכה, והביא ראיה מהא דירדו גשמים אין מטריחין אותו לעלות בשכב לישון ובאמצע סעודתו, בסי' תרלט, ואיני מבין מהיכ"ת יפטר כיון שמצטער בעת ההליכה, וכי אם היה חוץ לביתו לא היה הולך לביתו והיה נשאר בגשם, והא דאין מטריחין אותו עד עתה הבנתי שאין לזה שייכות למצטער רק זה הוי בגדרי חיוב סוכה דכיון שכבר נפטר עתה מהישיבה בסוכה לא חל עליו שוב החיוב מאחר שהוא באמצע שכיבתו לישון או באמצע סעודתו, והוי גדר בתשבו כעין תדורו, אך לא מטעם מצטער, וצ"ת.
כיוון שפטור מצטער הוא בפשטות משום שלא הוי תשבו כעין תדורו, וודאי שאדם שיש לו שני בתים ונמצא באחד מהם ובשביל לעבור לשני יצטרך ללכת בגשם דא"ז הרגילות ומשו"ה ג"כ כיוון שכשיבוא לסוכה יהיה רטוב מחמת ההליכה בגשם דא"ז כעין תדורו.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
מחכה לתשובה אמר:
שאדם שיש לו שני בתים
בסוכה הגדר הוא שיש לו שני בתים??
ודאי שלא, אלא שיש לו בית ועוד בית עראי (זה ביתו הקבע) שלפעמים נמצא שם.
ולגבי ריש האשכול, הלא מצטער גופיה הוא משום תשבו כעין תדורו וא''כ הוי כמי שירד לביתו לישן דאין מטריחים אותו, אלא שכתבת לחלק דשאני בין הפטור שקשה יותר להחיל עליו חיוב חדש לבין מי שעוד לא פטור, וזה חילוק דק שיש בו רק כדי לחלק שכדי לחייבו שוב מספיק רמת הצטערות חלשה ומאידך לפוטרו צריך הצטערות גדולה, (מצטער או תשבו כעין תדורו זה אותו עיקרון וכדכתבתי), על כל פנים חזי' דהאדם פטור אף אם הטורח הוא על הדרך ולא בסוכה עצמה, וכעת נדון דה''ה לגשמים בדרך, אלא דודאי שהכל לפי הענין ובגוונא שהיה חוזר לביתו ולא ממתין עד שיגמרו הגשמים כגון שנמצא תחת גשם בלא קירוי פשיטא דחייב (בגוונא שיודע שבסוכתו אין גשם, לא שכיח אבל נדון תיאורטי), ואף הרב גניחובסקי לא איירי אלא בגוונא שלא היה חוזר לביתו אלא היה ממתין.
 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
להחיל עליו חיוב חדש לבין מי שעוד לא פטור
לדידי הפי' שם בסוגיא אינו שייך לדיני מצטער. רק הוי הגדרה במצות סוכה, ובשינה בודאי שיש להבין שאדם נשכב לישון פ"א. ומאחר ששכב לישון בהיתר חוץ לסוכה תו על שינה זו לא חל חיוב סוכה. וכן נימא באכילה דבסעודה זו כבר נפטר בה מחיוב סוכה. וכמובן שהוא תלוי מחמת חידוש התורה ד'תשבו כעין תדורו' דאל"כ הוי אמרי' דכל רגע ורגע חל עליו חיוב חדש. אך בגוונא דהגרא"ג הוי רק מחמת פטור מצטער. והא כשיבוא לסוכה לא יצטער. [ואולי באמת תלוי בהמציאות כמש"כ רומע"כ]
 
חלק עליון תַחתִית