מחיקת גרפיטי פוגעני עם שם ה'

mistr

משתמש ותיק
בבנין שלי הגיעו כמה פעמים שיכורים שאינם דתיים (דוברי רוסית וקצת עברית, מבוגרים, סיכוי גבוה שאינם יהודים), וריססו כתובות גרפיטי מזעזעות על קירות הבנין עם שם המפורש. 
האם מותר למחוק את שם ה' שבכיתוב ?
לכאורה זה כספר תורה שכתבו מי ן  (נא השאירו רווח ג"כ), 
מצד שני הכותב כיוון בכוונה לקב"ה, מצד שלישי הוא כתב שם דברי כפירה מפורשים.

(כמובן את שאר הכיתוב ניתן למחוק, וכמובן זה בטיפול המשטרה שדווקא עוזרת, אני שואל על מחיקת ה')

שאלנו כמה רבנים מובהקים, בינתיים כולם ענו שלכאורה מותר אולם לשאול מישהו נוסף...

אשמח לכל מרא"מ בנושא !
 

אבימי

משתמש ותיק
כי נאצו האנשים האלה את ה'.
אפילו ס"ת שכתבו מ' ישרף עם אזכרותיו, ומה בצע ומה יתרון לחירוף וגידוף?
מה הצד השני?

רק מנסה להבין. איני רב...
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
בזמן ההפגנות על חילולי שבת שהיו במפעל בהר חוצבים
שבת אחת הגיעו שם רבנים למחות וראינו שמישהו ריסס שם ד' על הכביש בשביל לעצבן את החרדים
ואז הגיע שם גאב"ד העדה"ח הגרי"ט וויס ושאלו אותו מה דין שם ד' זה ואמר שאין בו קדושה ואפשר גם לדרוך על זה
רק משום מראית העין שיכסו את זה במשהו
והיה פשוט לו שאין בזה כל קדושה
 

mistr

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
mistr אמר:
האם מותר למחוק את שם ה' שבכיתוב ?
למה למחוק? תשאירו את שם השם, ותרססו "שיוויתי" מימין, ו"לנגדי תמיד" משמאל, והכל אתי שפיר...
לא בדיוק. 
לא חושב שזה רעיון טוב שיהיה יקוק בקומת מקלט מוזנחת כגרפיטי על הקיר. אתה היית נרדם בלילה אם זה היה לך 2 מטר מתחת הראש? 

השאלה היא האם ס"ת שכתבו מ' ישרף עם האזכרות בגלל שהוא לא כיון לשם ה' אלא רק כפולקלור בעלמא או לע"ז וכד', משא"כ כאן שזה נכתב כדי להכעיס דתיים זה כן נכתב כשמו של הקב"ה. מצד שני עד כמה שהכותב כופר בקב"ה אז בעצם הוא כתב את זה כעובד אלילים ולא עם כוונה יותר.
 
 

mistr

משתמש ותיק
פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אולי כדאי לכסות במשהו ואז לצבוע. ככה שם ד' לא נמחק אלא מכוסה .
האמת שזה מה שניסיתי לעשות, אבל זה כנראה נכתב עם משחת נעלים או משהו מימי אחר, והסיד מיד מרח את הכיתוב. 
ולגופו של ענין לא נראה לי שזו לא נקראת מחיקה. ע"ע דיו על גבי סיקרא. במיוחד שזה 2 צבעים שונים
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
mistr אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אולי כדאי לכסות במשהו ואז לצבוע. ככה שם ד' לא נמחק אלא מכוסה .
האמת שזה מה שניסיתי לעשות, אבל זה כנראה נכתב עם משחת נעלים או משהו מימי אחר, והסיד מיד מרח את הכיתוב. 
ולגופו של ענין לא נראה לי שזו לא נקראת מחיקה. ע"ע דיו על גבי סיקרא. במיוחד שזה 2 צבעים שונים
אני התכוונתי לכסות במשהו שניתן להסיר. כמו מדבקה וכיוצ"ב
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
mistr אמר:
האם מותר למחוק את שם ה' שבכיתוב?
.
מקל וחומר של רבי ישמעאל בפרק כל כתבי אנו למדים שמצוה למוחקו:​
וּמָה לַעֲשׂוֹת שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ, אָמְרָה תּוֹרָה שְׁמִי שֶׁנִּכְתַּב בִּקְדֻשָּׁה יִמָּחֶה עַל הַמַּיִם;
הַלָּלוּ, שֶׁמְּטִילִין קִנְאָה וְאֵיבָה וְתַחֲרוּת בֵּין יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶן שֶׁבַּשָּׁמַיִם, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה.
.​
וכן יש לשמוע מלשון הרמב"ם בפרק ששי מהלכות יסודי התורה:​
מִין יִשְׂרָאֵל שֶׁכָּתַב סֵפֶר תּוֹרָה, שׂוֹרְפִין אוֹתוֹ עִם הָאַזְכָּרוֹת שֶׁבּוֹ. מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין בִּקְדֻשַּׁת הַשֵּׁם, וְלֹא כְּתָבוֹ לִשְׁמוֹ אֶלָּא שֶׁהוּא מַעֲלֶה בְּדַעְתּוֹ שֶׁזֶּה כִּשְׁאָר הַדְּבָרִים. וְהוֹאִיל וְדַעְתּוֹ כֵּן, לֹא נִתְקַדֵּשׁ הַשֵּׁם וּמִצְוָה לְשָׂרְפוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא לְהַנִּיחַ שֵׁם לַמִּינִים וְלֹא לְמַעֲשֵׂיהֶם.
 

יצחק ב

משתמש ותיק
mistr אמר:
בבנין שלי הגיעו כמה פעמים שיכורים שאינם דתיים (דוברי רוסית וקצת עברית, מבוגרים, סיכוי גבוה שאינם יהודים), וריססו כתובות גרפיטי מזעזעות על קירות הבנין עם שם המפורש. 
האם מותר למחוק את שם ה' שבכיתוב ?
לכאורה זה כספר תורה שכתבו מי ן  (נא השאירו רווח ג"כ), 
מצד שני הכותב כיוון בכוונה לקב"ה, מצד שלישי הוא כתב שם דברי כפירה מפורשים.

(כמובן את שאר הכיתוב ניתן למחוק, וכמובן זה בטיפול המשטרה שדווקא עוזרת, אני שואל על מחיקת ה')

שאלנו כמה רבנים מובהקים, בינתיים כולם ענו שלכאורה מותר אולם לשאול מישהו נוסף...

אשמח לכל מרא"מ בנושא !
אינני זוכר כעת מראה מקום מדויק אולם שמעתי מהגאון אשר וייס שליט"א
שהביא מקרה דומה שבו הפועלים שבנו ביהכ"נ כתבו מעל הפתח של בית הכסא
זה השער לה' צדיקים יבואו בו וזכורני שהפסק היה למחוק את שם ה'
וצ"ע
ויבואו הת"ח ויציינו מקורות 
ייש"כ
 
 

אשרי העם

משתמש ותיק
בדרשת ליל שבת קודש האחרון (פ' האזינו תשפ"ב) דיבר מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א על שאלה מעין זו, בחילוני שכתב שם השם על חלון ביהכ"נ שהיה מאובק, וכן מישהו שכתב שם ה' על רכב שבעליו נסע לחו"ל והיה מאובק [ודן אם יש איסור מחיקת השם כשהשם נכתב על חפציו של השני דדלמא אין אדם אוסר דבר שאינו שלו, וכן אולי אין איסור מחיקת השם בשם שנכתב על דבר שאינו מתקיים].

ובמקרה של הרכב אמר שמרן בעל שבט הלוי זצ"ל הורה שאפשר לשפוך מים על גג הרכב, ואז המים ישפכו מאליהם על החלון בו כתוב שם ה', ובכה"ג הוי רק גרמא, ומחיקת השם בגרמא מותרת (כדאיתא בשבת קכ, ב). וראה בחשוקי חמד עמ"ס תמיד (לג, א עמ' תק) שהאריך בזה, וציין שם לשו"ת שבט הלוי ח"א סי' מד, ח"ב סי' קמה, ח"ז סי' ד, ח"ח סי' רכד).

ובחשוקי חמד שם כתב היתר נוסף דכל שהוא לנוי ולצורך ביהכ"נ עצמו אין איסור במחיקת השם, והוכיח כן מדברי הראב"ד בתמיד (לג, א) גבי מכבה גחלת במקדש, דכתב דהאיסור הוא רק כשמכבה לצורך עצמו אבל לצורך גבוה אין בכך איסור. ואולי זהו פסק הגר"א וייס שצויין לעיל בסמוך שהתיר למחוק שם ה' על ביהכ"נ. וצ"ע.
 

מאמין

משתמש ותיק
פיתרון אחר ששמעתי פעם, לכתוב עליו (אולי ע"י להדר בילד) שוב את שם השם בכוונה שלא לשם קדושה, ואז כבר אפשר למחוק
 

mistr

משתמש ותיק
פותח הנושא
מאמין אמר:
פיתרון אחר ששמעתי פעם, לכתוב עליו (אולי ע"י להדר בילד) שוב את שם השם בכוונה שלא לשם קדושה, ואז כבר אפשר למחוק
גם לגבי טעויות בכתיבת סת"ם זה יעזור? דיו ע"ג דיו?
 
 

אנא עבדא

משתמש חדש
בזמן ההפגנות על חילולי שבת שהיו במפעל בהר חוצבים
שבת אחת הגיעו שם רבנים למחות וראינו שמישהו ריסס שם ד' על הכביש בשביל לעצבן את החרדים
ואז הגיע שם גאב"ד העדה"ח הגרי"ט וויס ושאלו אותו מה דין שם ד' זה ואמר שאין בו קדושה
כמדומני שטעמו היה מפני שהוא כס"ת שכתבו מין,
האם זכור לך/למישהו טעמו?
 

ים סוף

משתמש ותיק
פיתרון אחר ששמעתי פעם, לכתוב עליו (אולי ע"י להדר בילד) שוב את שם השם בכוונה שלא לשם קדושה, ואז כבר אפשר למחוק
אם אפשר מקור לחידוש זה. לכאורה לא גרע מזרק עפרות זהב על האזכרות שכתב השו"ע (אור"ח סי' לב' סעיף ג'), שאין לו תקנה משום שאסור לגרד. ויעויי"ש בביה"ל דאיירי בזרק העפרות זהב שלא לשמה. והוכיח מזה כנגד הש"ך שהתיר מחיקת שם הנכתב שלא בכוונה.
 

בסר

משתמש ותיק
בזמן ההפגנות על חילולי שבת שהיו במפעל בהר חוצבים
שבת אחת הגיעו שם רבנים למחות וראינו שמישהו ריסס שם ד' על הכביש בשביל לעצבן את החרדים
ואז הגיע שם גאב"ד העדה"ח הגרי"ט וויס ושאלו אותו מה דין שם ד' זה ואמר שאין בו קדושה ואפשר גם לדרוך על זה
רק משום מראית העין שיכסו את זה במשהו
והיה פשוט לו שאין בזה כל קדושה
מעניין אני זוכר את אותה הפגנה נגד אינטל וגדרו בשבת את כל מקום השם ובמוצ"ש עקרו את כל הקטע הזה מהכביש וקברוהו כך זכורני בבירור
 

ים סוף

משתמש ותיק
אני התכוונתי לכסות במשהו שניתן להסיר. כמו מדבקה וכיוצ"ב
מדבקה לא מספיק! זה גופא עלול למחוק כשיסירו את המדבקה
יעויין ב'ביאור הלכה' סימן לב' סעיף יז' סוף ד"ה טיפה דיו שהביא מהגרעק"א שדן בנידון דומה וכתב שהפיתרון הוא להניח נייר בלי דבק ומעליו להניח עוד שכבת נייר עם דבק ואז כשיסירו את המדבקה לא ימחק השם.

ויעויין עוד בשו"ת בתשובות 'מעיל צדקה' (סימן כ"ג -כד ), שדן עם ה'פנים מאירות' האם סיד נחשב כיסוי או מחיקה. והוכיח מאבנים שכתבו עליהם התורה וסדו בסיד. ודחה בכמה אנפי.
וב'גידולי הקדש' כלל ח' בארוכה
 

ים סוף

משתמש ותיק
מעניין אני זוכר את אותה הפגנה נגד אינטל וגדרו בשבת את כל מקום השם ובמוצ"ש עקרו את כל הקטע הזה מהכביש וקברוהו כך זכורני בבירור
אני שמעתי שכיסו בשכבת חול ועל זה שמו יריעת פלסטיק ומעליה עשו יציקת אספלט חדשה.
בקיצור שמועות על גבי שמועות
 

בסר

משתמש ותיק
אני שמעתי שכיסו בשכבת חול ועל זה שמו יריעת פלסטיק ומעליה עשו יציקת אספלט חדשה.
בקיצור שמועות על גבי שמועות
אני הייתי שם ובשבת הכל היה מוקף גדרות
במוצ"ש הגיעו עם כלי מיוחד לחתוך כל הכביש התפרסמו תיעודיפ בביטאון העדה
לא שמועות אלא הייתי שם
 

הייליג

משתמש ותיק
יש את המעשה הידוע שארע בפראג, שהכריחו אדם יהודי לכתוב באותיות זהב תחת השיקוץ - הוי"ה קדוש קדוש קדוש, ובזמנינו כבר היה איזה ירא השם שניסה למחקו וכמעט הסתבך בתקרית דיפלומטית... מי שיכול להרחיב...
 

mistr

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש את המעשה הידוע שארע בפראג, שהכריחו אדם יהודי לכתוב באותיות זהב תחת השיקוץ - הוי"ה קדוש קדוש קדוש, ובזמנינו כבר היה איזה ירא השם שניסה למחקו וכמעט הסתבך בתקרית דיפלומטית... מי שיכול להרחיב...
 
בבנין שלי הגיעו כמה פעמים שיכורים שאינם דתיים (דוברי רוסית וקצת עברית, מבוגרים, סיכוי גבוה שאינם יהודים), וריססו כתובות גרפיטי מזעזעות על קירות הבנין עם שם המפורש.
האם מותר למחוק את שם ה' שבכיתוב ?
לכאורה זה כספר תורה שכתבו מי ן (נא השאירו רווח ג"כ),
מצד שני הכותב כיוון בכוונה לקב"ה, מצד שלישי הוא כתב שם דברי כפירה מפורשים.

(כמובן את שאר הכיתוב ניתן למחוק, וכמובן זה בטיפול המשטרה שדווקא עוזרת, אני שואל על מחיקת ה')

שאלנו כמה רבנים מובהקים, בינתיים כולם ענו שלכאורה מותר אולם לשאול מישהו נוסף...

אשמח לכל מרא"מ בנושא !
לכאורה נראה שמותר למחוק, שזה עצמו בזיון גדול.
 
חלק עליון תַחתִית