המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

נושאים שונים

נדיב לב
הודעות: 6497
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 310 פעמים
קיבל תודה: 3990 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי נדיב לב » 11 ספטמבר 2021, 22:25

הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)

אכן. כמו שהוזכר והוסבר גם.
viewtopic.php?f=24&t=23481#p375344
viewtopic.php?f=24&t=23481#p375394


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 11 ספטמבר 2021, 22:28

נדיב לב כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:25
הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)

אכן. כמו שהוזכר והוסבר גם.
viewtopic.php?f=24&t=23481#p375344
viewtopic.php?f=24&t=23481#p375394
אכן. אך ניסיתי לחדד הדברים בשפה 'פשוטה' יותר..


חימקו
הודעות: 1839
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 693 פעמים
קיבל תודה: 517 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי חימקו » 11 ספטמבר 2021, 22:30

הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)



למה א"א לסיים 'האל הקדוש' (לולי חז"ל) ? הרי זה סיומת נכונה, רק חז"ל רצו לחזק אצלנו שאלו ימי דין ומלך במשפט יעמיד ארץ.
 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 11 ספטמבר 2021, 22:33

חימקו כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:30
הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)
למה א"א לסיים 'האל הקדוש' (לולי חז"ל) ? הרי זה סיומת נכונה, רק חז"ל רצו לחזק אצלנו שאלו ימי דין ומלך במשפט יעמיד ארץ.
בגלל שאלו ימי דין ומלך במשפט יעמיד ארץ, הרי שזה שבחו בימים אלו, וזוהי האמירה הנדרשת כלפי קדושתו ית'..
ולא משום ש"חז"ל רצו לחזק אצלנו", אלא משום שרק כך נכון לומר...


חימקו
הודעות: 1839
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 693 פעמים
קיבל תודה: 517 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי חימקו » 11 ספטמבר 2021, 22:35

הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:33
חימקו כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:30
הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)
למה א"א לסיים 'האל הקדוש' (לולי חז"ל) ? הרי זה סיומת נכונה, רק חז"ל רצו לחזק אצלנו שאלו ימי דין ומלך במשפט יעמיד ארץ.
בגלל שאלו ימי דין ומלך במשפט יעמיד ארץ, הרי שזה שבחו בימים אלו, וזוהי האמירה הנדרשת כלפי קדושתו ית'..
ולא משום ש"חז"ל רצו לחזק אצלנו", אלא משום שרק כך נכון לומר...

הרי האל הקדוש בעשי"ת זה לא שקר ח"ו.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 11 ספטמבר 2021, 22:37

חימקו כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:35
הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:33
חימקו כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:30

למה א"א לסיים 'האל הקדוש' (לולי חז"ל) ? הרי זה סיומת נכונה, רק חז"ל רצו לחזק אצלנו שאלו ימי דין ומלך במשפט יעמיד ארץ.
בגלל שאלו ימי דין ומלך במשפט יעמיד ארץ, הרי שזה שבחו בימים אלו, וזוהי האמירה הנדרשת כלפי קדושתו ית'..
ולא משום ש"חז"ל רצו לחזק אצלנו", אלא משום שרק כך נכון לומר...

הרי האל הקדוש בעשי"ת זה לא שקר ח"ו.
שקר? לא.
אבל אינו מבטא כפי הנצרך את הנצרך..


חימקו
הודעות: 1839
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 693 פעמים
קיבל תודה: 517 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי חימקו » 11 ספטמבר 2021, 22:39

הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:37
חימקו כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:35
הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:33

בגלל שאלו ימי דין ומלך במשפט יעמיד ארץ, הרי שזה שבחו בימים אלו, וזוהי האמירה הנדרשת כלפי קדושתו ית'..
ולא משום ש"חז"ל רצו לחזק אצלנו", אלא משום שרק כך נכון לומר...

הרי האל הקדוש בעשי"ת זה לא שקר ח"ו.
שקר? לא.
אבל אינו מבטא כפי הנצרך את הנצרך..

לכן חז"ל תיקנו, אבל לא היה מוכרח.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 11 ספטמבר 2021, 22:41

חימקו כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:39
הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:37
חימקו כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:35


הרי האל הקדוש בעשי"ת זה לא שקר ח"ו.
שקר? לא.
אבל אינו מבטא כפי הנצרך את הנצרך..
לכן חז"ל תיקנו, אבל לא היה מוכרח.
אם אינו מבטא, הרי שהיה מוכרח.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 11 ספטמבר 2021, 22:43

האם יש בינינו אנשים הסבורים שנוסח התפילה הינו המלצה לא מחייבת המתבססת על מניעים ומטרות שונים ומשונים? אתמהה...


פותח הנושא
יעקב1
הודעות: 435
הצטרף: 06 יוני 2016, 22:27
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי יעקב1 » 11 ספטמבר 2021, 22:44

הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)
אמת אבל לא היו חייבים לקבוע שזה מעכב
 


חימקו
הודעות: 1839
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 693 פעמים
קיבל תודה: 517 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי חימקו » 11 ספטמבר 2021, 22:56

הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:43
האם יש בינינו אנשים הסבורים שנוסח התפילה הינו המלצה לא מחייבת המתבססת על מניעים ומטרות שונים ומשונים? אתמהה...

הוראה מחייבת של חז"ל, שבלעדייה הנוסח לא היה מעכב.


פותח הנושא
יעקב1
הודעות: 435
הצטרף: 06 יוני 2016, 22:27
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי יעקב1 » 11 ספטמבר 2021, 23:02

הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:43
האם יש בינינו אנשים הסבורים שנוסח התפילה הינו המלצה לא מחייבת המתבססת על מניעים ומטרות שונים ומשונים? אתמהה...


היא מחייבת אבל היא נולדה מחמת מטרות שונות עי' ר"מ תפילה א ד "הלכה ד
כיון שגלו ישראל בימי נבוכדנצר הרשע נתערבו בפרס ויון ושאר האומות ונולדו להם בנים בארצות הגוים ואותן הבנים נתבלבלו שפתם והיתה שפת כל אחד ואחד מעורבת מלשונות הרבה וכיון שהיה מדבר אינו יכול לדבר כל צורכו בלשון אחת אלא בשיבוש שנאמר ובניהם חצי מדבר אשדודית וגו' ואינם מכירים לדבר יהודית וכלשון עם ועם ומפני זה כשהיה אחד מהן מתפלל תקצר לשונו לשאול חפציו או להגיד שבח הקדוש ברוך הוא בלשון הקדש עד שיערבו עמה לשונות אחרות, וכיון שראה עזרא ובית דינו כך עמדו ותקנו להם שמנה עשרה ברכות על הסדר, שלש ראשונות שבח לה' ושלש אחרונות הודיה, ואמצעיות יש בהן שאלת כל הדברים שהן כמו אבות לכל חפצי איש ואיש ולצרכי הציבור כולן, כדי שיהיו ערוכות בפי הכל וילמדו אותן ותהיה תפלת אלו העלגים תפלה שלימה כתפלת בעלי הלשון הצחה, ומפני ענין זה תקנו כל הברכות והתפלות מסודרות בפי כל ישראל כדי שיהא ענין כל ברכה ערוך בפי העלג. "
כלומר בגדול לא היו צריכים לתקן תפילה רק מחמת המצב שנוצר ראו לתקן נוסח ושזה חובה. עד אז החובה הייתה רק בקשה יומיומית וזהו עיי"ש באותו הפרק 


עמנואל
הודעות: 1212
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 603 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי עמנואל » 12 ספטמבר 2021, 00:22

הדבר לא נזכר במשנה או בברייתא ולכן נראה שהדבר לא משמעותי וא"צ לחזור (וכדעת כמה ראשונים בברכות יב ב, וע"ש בסוגיה שיש בזה דקדוקים סותרים. ועיין ר"ח). שאם לא כן קשה, כיצד האמוראים שינו ממטבע שתיקנו אנשי כנסת הגדולה.

ולפוסקים שפסקו שצריך לחזור, אפשר שקיבלו האמוראים שכך תיקנו אנשי כנסת הגדולה. ועדיין צ"ע מדוע הוראה זו לא נזכרה במשנה או בברייתא.


חימקו
הודעות: 1839
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 693 פעמים
קיבל תודה: 517 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי חימקו » 12 ספטמבר 2021, 00:32

עמנואל כתב:
12 ספטמבר 2021, 00:22
הדבר לא נזכר במשנה או בברייתא ולכן נראה שהדבר לא משמעותי וא"צ לחזור (וכדעת כמה ראשונים בברכות יב ב, וע"ש בסוגיה שיש בזה דקדוקים סותרים. ועיין ר"ח). שאם לא כן קשה, כיצד האמוראים שינו ממטבע שתיקנו אנשי כנסת הגדולה.

ולפוסקים שפסקו שצריך לחזור, אפשר שקיבלו האמוראים שכך תיקנו אנשי כנסת הגדולה. ועדיין צ"ע מדוע הוראה זו לא נזכרה במשנה או בברייתא.

למעשה אין ספק שחוזרים. רי"ף, רמב"ם, רא"ש. שו"ע.

 


לבי במערב
הודעות: 7201
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5658 פעמים
קיבל תודה: 4033 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי לבי במערב » 12 ספטמבר 2021, 04:04

עמנואל כתב:
12 ספטמבר 2021, 00:22
כיצד האמוראים שינו ממטבע שתיקנו אנשי כנסת הגדולה.
לשון רע"ג בסדורו: "וסדר תפילות וברכות של שנה כולה ששאלת שהראנו מן השמים ראינו לסדר ולהשיב כמסורת שבידינו כתיקון תנאים ואמוראים".


לביא
הודעות: 497
הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
מיקום: ירושלים עיה״ק
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי לביא » 12 ספטמבר 2021, 04:08

יעקב1 כתב:
11 ספטמבר 2021, 21:13
איך חזל תקנו דבר שידוע מראש למשך דורות ודאי רבים יכשלו בזה ויברכו לבטלה בשכחת המלך הקדוש וקללה בקיץ ויעלה ויבוא וכו' וכו'
לא הצלחתי להבין את קדושת דברי רבינו.
אדרבה, עשרי״ת אלו הימים היחידים בשנה בהם אני מדקדק יותר להתפלל מתוך הסידור מילה במילה, בחשש שמא אשכח, דומייני שהם גזרו הפך ממה שכבודו חושש לו, דגזרו שאנשים ישימו לב יותר לתפילה יותר מכל השנה כולה, וכך לא תהיה התפילה כמצוות אנשים מלומדה.
ודו״ק.


עמנואל
הודעות: 1212
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 603 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי עמנואל » 12 ספטמבר 2021, 08:29

לבי במערב כתב:
12 ספטמבר 2021, 04:04
עמנואל כתב:
12 ספטמבר 2021, 00:22
כיצד האמוראים שינו ממטבע שתיקנו אנשי כנסת הגדולה.
לשון רע"ג בסדורו: "וסדר תפילות וברכות של שנה כולה ששאלת שהראנו מן השמים ראינו לסדר ולהשיב כמסורת שבידינו כתיקון תנאים ואמוראים".
לא בטוח שהוא התכון לתיקון המטבע עצמו על ידי האמוראים.


לבי במערב
הודעות: 7201
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5658 פעמים
קיבל תודה: 4033 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי לבי במערב » 12 ספטמבר 2021, 08:36

ולכן הקטנתי הגופן...


פותח הנושא
יעקב1
הודעות: 435
הצטרף: 06 יוני 2016, 22:27
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי יעקב1 » 12 ספטמבר 2021, 09:41

לביא כתב:
12 ספטמבר 2021, 04:08
יעקב1 כתב:
11 ספטמבר 2021, 21:13
איך חזל תקנו דבר שידוע מראש למשך דורות ודאי רבים יכשלו בזה ויברכו לבטלה בשכחת המלך הקדוש וקללה בקיץ ויעלה ויבוא וכו' וכו'
לא הצלחתי להבין את קדושת דברי רבינו.
אדרבה, עשרי״ת אלו הימים היחידים בשנה בהם אני מדקדק יותר להתפלל מתוך הסידור מילה במילה, בחשש שמא אשכח, דומייני שהם גזרו הפך ממה שכבודו חושש לו, דגזרו שאנשים ישימו לב יותר לתפילה יותר מכל השנה כולה, וכך לא תהיה התפילה כמצוות אנשים מלומדה.
ודו״ק.
נגיד, אבל מה תענה על טו"מ וכדו' שהמ"ב העיד שרבים מברכים לבטלה
 


בלויא
הודעות: 327
הצטרף: 25 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי בלויא » 14 ספטמבר 2021, 03:30

אגב בנושא זה הגאון ר' ישראל גרוסמן זצ"ל טען שמי ששכח ואמר האל הקדוש או לא אמר ותן טל ומטר וכל כיו"ב לא יחזור, כי גם אם יחזור שמא לא יכוון ונמצאו ברכותיו לבטלה [כותב מהזיכרון].
וכעין שנפסק שמי שלא כיוון באבות לא יחזור ויתפלל שמא לא יכוון שוב.
מי מכיר סברא זו ויכול לתקנני ?
כי כמו שאני זוכר לכאו' ודאי אינו, וכי יפטרו את כל העם מתפילה ? מי שלא הזכיר ההזכרה הנכונה ה"ז כאילו עוד לא התפלל !
ייש"כ


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 14 ספטמבר 2021, 09:15

ולגבי המשמעות של קביעת נוסח התפילה על ידי אנשי כנסת הגדולה, אצרף שני ציטוטים בזה...
משך חכמה כתב:
(כב) בחרבי ובקשתי. תרגם אונקלוס 'בצלותי ובבעותי'. 'צלותי' - הוא סדר תפילה הקבוע כמו שאמר: השבח והתפילה וההודעה מעכבין (תוספתא מנחות ו, ו). ו'בעותי' - הוא בקשה, אשר אמרו, אם רצה אדם לחדש בתפילתו, מעין כל ברכה שואל אדם צרכיו, יעויין פרק קמא דעבודה זרה בזה. והנה הנפקא מינה, כי סדר תפילה - שזו עבודה קבועה - אין הכוונה מעכב, ואם כיוון לבבו באבות סגי, ובכוונה מועטת סגי. לא כן בחידוש, שמבקש האדם צרכיו מחדש, בעי כוונה יתירה. [ואמרו פרק תפילת השחר (ברכות כט, ב): אמר רב זירא, ובעינא לחדושי מלתא ומיספתא דלמא מטרידנאי, כי החידוש צריך להיות בכוונה יתירה]. ואולי נכלל זה בהא דאמרו פרק קמא דתענית (ח, א): אין תפילתו של אדם נשמעת אלא אם כן משים נפשו בכפו, שנאמר (איכה ג, מא): "נשא לבבנו אל כפיים". איני, והא אוקים שמואל אמורא עליה ודרש (תהלים עח, לו): "ויפתוהו בפיהם ובלשונם יכזבו לו ולבם לא נכון עמו, ולא נאמנו בבריתו", ואף על פי כן (שם שם): "והוא רחום יכפר עון ולא ישחית" וגו'! לא קשיא, כאן ביחיד כאן בצבור. פירוש, שסדר התפילה שהוא בצבור אף שהוא בלא כוונה, מתקבלת. לא כן הבקשה החדשה, היא צריכה להיות בכוונה מופלגת. ואמרו בירושלמי ברכות (פרק ד הלכה ד) שאחיתופל היה מתפלל שלוש תפילות חדשות בכל יום [אולי על זה אמר דוד במזמור שאמר על אחיתופל (תהלים נה, יח) "ערב ובוקר וצהרים אשיחה" - כי אין אני מתפלל יותר מהחיוב - "וישמע קולי"].
והנה חרב הוא בעצמו מזיק, שברזל שיש לו חדוד ממית בכל שהוא, ואין צריך אומד [רמב"ם פרק ג' מרוצח, הלכה ד]. אבל הקשת בעצמו אינו מזיק, רק כוח המורה, ותלוי לפי כוח ורחוק המורה בקשת. לזה קרא לתפילה בשם "חרבי" - שהיא אף בלא כוונה מרובה; ובעותי בשם "קשתי" - שהיא כמו קשת שהיא עד "שמשים נפשו בכפו". ולכן אמר ברכות דף ה, א: 'כל הקורא קריאת שמע על מטתו כאילו אוחז חרב של שתי פיפיות וכו'', כי על מיטתו איננה בכוונה מרובה. ולכן אמר (תהלים ו, י) "שמע ה' תחינתי" - זה בקשתי, שצריכה כוונה מרובה, כל שכן "ה' תפילתי יקח" - שאין צריך כוונה כל כך, ודו"ק היטב.
מרן הגרי"ז כתב:
ויחי (מ"ח, כ"ב) אשר לקחתי מיד האמרי בחרבי ובקשתי. ובת"א "בצלותי ובבעותי", והביאור בזה דהנה החילוק בין חרב לקשת, דחרב בעצמו הוא דבר שחותך והורג, אבל קשת החצים בעצמם אין להם כל הכח להזיק והחצים כשהן סמוכין אינן חדין שיזיקו ורק הכח שבמרוצתן בחזקה בזה הן מזיקין אבל חרב הוא חד ובנגיעה בה ניזוקין. והמשל בזה דיש ב' מיני תפלות. א. התפלה שקבעו אנשי כנה"ג תפלת ש"ע, ב'. התפלה שכל אחד ואחד מבקש על צרכיו מה שצריך, והחילוק ביניהם שתפלת היחיד איתא (בב"ב קט"ז) כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים. והיינו דרק חכם תפילתו נשמעת על תפלה פרטית, לא כאו"א שיבקש יענה. וזהו דאמר כאן "בחרבי" - בצלותי, דצלותי הוא התפלה הקבועה כמו ש"ע, וזהו דומה לחרב שהתפלה בעצמה יש לה כח לפעול על תכליתה ואינה תלויה בגברא שמתפלל, כמו חרב שבעצמה היא מזיקה. "ובקשתי" הוא בבעותי, בבעותי היינו בקשה, והוא כמו ויבקש עליו רחמים, דפירושו בקשה תפלה פרטית של יחיד, וכמו קשת שרק הכח של מי שמותחה וזורקה בזה הקשת מזיק כמו בקשה רק אם המתפלל גדול הוא תפילתו נשמעת. 


חימקו
הודעות: 1839
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 693 פעמים
קיבל תודה: 517 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי חימקו » 14 ספטמבר 2021, 21:41

הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)

לפ"ז יש נפק"מ שלפי הבנתך שא"א לומר 'האל הקדוש', אם אדם אמר במנחה של יום כיפור 'האל הקדוש', לכאורה יכול להתפלל ערבית פעמיים, בשביל להשלים תפילת מנחה, אפילו למ"ד שאם בתפילת ההשלמה לא ירויח בנוסח.


אור החכמה
הודעות: 821
הצטרף: 08 מרץ 2021, 20:56
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי אור החכמה » 14 ספטמבר 2021, 22:48

חימקו כתב:
11 ספטמבר 2021, 21:14
אדרבה, הם רצו שכמה פעמים בשנה, נשים לב למה שאנו אומרים...

הא למה הדבר דומה, לאותו ניגון "קולי שמע..." הבוקע מתוך הפלאפון שבטעות לא הועבר למצב שינה על ידי בעליו - באמצע שמו"ע, המעורר את כל המתפללים מן ההפלגה בים הדמיון, ומזכיר להם כי הם עומדים עתה באמצע תפילת י"ח... מה שמתבטא לפעמים בשאגות של "שששששש....." או לחילופין דפיקות על גבי השולחן...


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 15 ספטמבר 2021, 09:48

חימקו כתב:
14 ספטמבר 2021, 21:41
הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)

לפ"ז יש נפק"מ שלפי הבנתך שא"א לומר 'האל הקדוש', אם אדם אמר במנחה של יום כיפור 'האל הקדוש', לכאורה יכול להתפלל ערבית פעמיים, בשביל להשלים תפילת מנחה, אפילו למ"ד שאם בתפילת ההשלמה לא ירויח בנוסח.
נראה לי שזה דין פשוט.


חימקו
הודעות: 1839
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 693 פעמים
קיבל תודה: 517 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי חימקו » 15 ספטמבר 2021, 09:53

הצעיר שבחבורה כתב:
15 ספטמבר 2021, 09:48
חימקו כתב:
14 ספטמבר 2021, 21:41
הצעיר שבחבורה כתב:
11 ספטמבר 2021, 22:24
התשובה פשוטה..
בעשי"ת אי אפשר לסיים בברכה 'האל הקדוש' ולכן לא היתה ברירה אלא לתקן...
פשוט, שאם תקנו כך את נוסח התפילה, הרי שאחרת אינו נוסח התפילה :)

לפ"ז יש נפק"מ שלפי הבנתך שא"א לומר 'האל הקדוש', אם אדם אמר במנחה של יום כיפור 'האל הקדוש', לכאורה יכול להתפלל ערבית פעמיים, בשביל להשלים תפילת מנחה, אפילו למ"ד שאם בתפילת ההשלמה לא ירויח בנוסח.
נראה לי שזה דין פשוט.

חידוש לומר שיותר מעכב מ'יעלה ויבוא'.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 15 ספטמבר 2021, 09:56

חימקו כתב:
15 ספטמבר 2021, 09:53
הצעיר שבחבורה כתב:
15 ספטמבר 2021, 09:48
חימקו כתב:
14 ספטמבר 2021, 21:41


לפ"ז יש נפק"מ שלפי הבנתך שא"א לומר 'האל הקדוש', אם אדם אמר במנחה של יום כיפור 'האל הקדוש', לכאורה יכול להתפלל ערבית פעמיים, בשביל להשלים תפילת מנחה, אפילו למ"ד שאם בתפילת ההשלמה לא ירויח בנוסח.
נראה לי שזה דין פשוט.
חידוש לומר שיותר מעכב מ'יעלה ויבוא'.
ברור שזה מעכב יותר, זה הרי עיקר הברכה (תחילה וסוף) ובלא זה לא עלתה לו ברכה כלל.


חימקו
הודעות: 1839
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 693 פעמים
קיבל תודה: 517 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי חימקו » 15 ספטמבר 2021, 10:31

הצעיר שבחבורה כתב:
15 ספטמבר 2021, 09:56
חימקו כתב:
15 ספטמבר 2021, 09:53
הצעיר שבחבורה כתב:
15 ספטמבר 2021, 09:48

נראה לי שזה דין פשוט.
חידוש לומר שיותר מעכב מ'יעלה ויבוא'.
ברור שזה מעכב יותר, זה הרי עיקר הברכה (תחילה וסוף) ובלא זה לא עלתה לו ברכה כלל.
מצאתי ב'חשוקי חמד' שנראה יותר ש'האל הקדוש' אינו מעכב יותר מ'יעלה ויבוא'

חשוקי חמד מסכת נדרים דף כה עמוד ב
 שהנה אמר מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שמעלת 'הא - ל' הקדוש, חשובה ומעולה יותר מ'המלך', כי אלוקות מבטאת את שליטת והנהגת השי"ת בעולם כולו, שכל המציאות היא מעשיו והוא מנהלה ['שהוא תקיף אמיץ, אשר לו היכולת בעליונים ובתחתונים, כי 'אל' לשון כוח וחוזק הוא', (טור או"ח סימן ה)], ורק משום שעשרת ימי תשובה וימי דין שהקב"ה יושב ודן את כל העולם ומראה מלכותו וממשלתו, אנו חותמים בימים אלו 'המלך'. וכמו כן אנו אומרים 'המלך', כי אין מלך בלא עם, ובזה הטיב עמנו השי"ת שנמליך אותו למלך בימים אלו ונהיה עמו.
וממילא הזכרת המלך הקדוש היא כביכול 'ירידה בדרגה', לעומת הזכרת הא - ל הקדוש שחשובה יותר, ולכן מסתבר שאם חתם הא - ל אין זה נחשב שברכתו יצאה לגמרי לבטלה, וצ"ע.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המלך הקדוש, ותן טל ומטר וכו'

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 15 ספטמבר 2021, 13:46

חימקו כתב:
15 ספטמבר 2021, 10:31
הצעיר שבחבורה כתב:
15 ספטמבר 2021, 09:56
חימקו כתב:
15 ספטמבר 2021, 09:53

חידוש לומר שיותר מעכב מ'יעלה ויבוא'.
ברור שזה מעכב יותר, זה הרי עיקר הברכה (תחילה וסוף) ובלא זה לא עלתה לו ברכה כלל.
מצאתי ב'חשוקי חמד' שנראה יותר ש'האל הקדוש' אינו מעכב יותר מ'יעלה ויבוא'

חשוקי חמד מסכת נדרים דף כה עמוד ב
 שהנה אמר מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שמעלת 'הא - ל' הקדוש, חשובה ומעולה יותר מ'המלך', כי אלוקות מבטאת את שליטת והנהגת השי"ת בעולם כולו, שכל המציאות היא מעשיו והוא מנהלה ['שהוא תקיף אמיץ, אשר לו היכולת בעליונים ובתחתונים, כי 'אל' לשון כוח וחוזק הוא', (טור או"ח סימן ה)], ורק משום שעשרת ימי תשובה וימי דין שהקב"ה יושב ודן את כל העולם ומראה מלכותו וממשלתו, אנו חותמים בימים אלו 'המלך'. וכמו כן אנו אומרים 'המלך', כי אין מלך בלא עם, ובזה הטיב עמנו השי"ת שנמליך אותו למלך בימים אלו ונהיה עמו.
וממילא הזכרת המלך הקדוש היא כביכול 'ירידה בדרגה', לעומת הזכרת הא - ל הקדוש שחשובה יותר, ולכן מסתבר שאם חתם הא - ל אין זה נחשב שברכתו יצאה לגמרי לבטלה, וצ"ע.
כלפי מה הדברים אמורים שם?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים