למה בגדי עם הארץ טמאים מדרס, הרי אינם מיוחדים לשכיבה וכדומה?

משנה מסכת טהרות פרק ד משנה ה מבואר ששורפים את התרומה על מגעה בספק בגדי עם הארץ. וכתב הרע"ב: "ועל ספיקן של בגדי עם הארץ - דכולהו מספקא לן אם ישבה עליהן אשתו נדה".

ויל"ע שהרי זה לא מיוחד לשכיבה?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
משנה מסכת טהרות פרק ד משנה ה מבואר ששורפים את התרומה על מגעה בספק בגדי עם הארץ. וכתב הרע"ב: "ועל ספיקן של בגדי עם הארץ - דכולהו מספקא לן אם ישבה עליהן אשתו נדה".

ויל"ע שהרי זה לא מיוחד לשכיבה?
ראשית טעם זה כבר הובא ברש''י בש''ס וכמדומה שהוא להדיא בחז''ל.
לגבי שאלתך בעבר היו יושבים על הבגדים כי לא היו ספות והו''ל מיוחדים גם לכך ואע''ג שאפשר שיאמרו לאשה עמדי ונעשה מלאכתינו דהיינו נלבש הבגד מ''מ הו''ל כמיוחד להכי ולהכי.
 
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
לגבי שאלתך בעבר היו יושבים על הבגדים כי לא היו ספות והו''ל מיוחדים גם לכך ואע''ג שאפשר שיאמרו לאשה עמדי ונעשה מלאכתינו דהיינו נלבש הבגד מ''מ הו''ל כמיוחד להכי ולהכי.
איפה זה מוזכר?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
לגבי שאלתך בעבר היו יושבים על הבגדים כי לא היו ספות והו''ל מיוחדים גם לכך ואע''ג שאפשר שיאמרו לאשה עמדי ונעשה מלאכתינו דהיינו נלבש הבגד מ''מ הו''ל כמיוחד להכי ולהכי.
איפה זה מוזכר?
זה לא מוזכר אלא מסברא שלי, מה שהוזכר ברש''י הוא דברי הרע''ב.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
לגבי שאלתך בעבר היו יושבים על הבגדים כי לא היו ספות והו''ל מיוחדים גם לכך ואע''ג שאפשר שיאמרו לאשה עמדי ונעשה מלאכתינו דהיינו נלבש הבגד מ''מ הו''ל כמיוחד להכי ולהכי.
איפה זה מוזכר?
זה לא מוזכר אלא מסברא שלי, מה שהוזכר ברש''י הוא דברי הרע''ב.

ראה רש"י ביצה י. ד"ה למזגא עליה: כן היתה ישיבתם שוטחין בגדים על גבי הקרקע ונסמכין ויושבין על ברכיהן וכו..
 

דבש לפי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
לגבי שאלתך בעבר היו יושבים על הבגדים כי לא היו ספות והו''ל מיוחדים גם לכך ואע''ג שאפשר שיאמרו לאשה עמדי ונעשה מלאכתינו דהיינו נלבש הבגד מ''מ הו''ל כמיוחד להכי ולהכי.
לענ"ד זה לא מצד זה אלא מצד שאדם שוכב ויושב עם בגדיו, אבל בגד שאין דרך לטמאותו במדרס תוך כדי לבישתו כדרכו (כגון כובע) אכן אינו נטמא מדרס אף אם שלא בשעת לבישתו יש שמרפדים בו את הספסל.
 
חלק עליון תַחתִית