כך מסופר על הח''ח בספר של הרב ישר, וכן מסופר על שביקש משליח שיקח לו ברכבת מטען והוא לקח את זה במושבו כדי לחסוך לח''ח כסף על המטען (כי בתא המטען זה היה עולה כסף) והח''ח רצה לשלם לו והוא אמר לו שזה לא עלה לו כי לקחו במושבו והח''ח קנה זכות ברכבת למטען וקרעו, ע''כ.שלו' אמר:האם הספור המסופר על רעק"א זצ"ל או גדול אחר שהיה קורע בול בזמן ששלח מכתב עם שליח כדי שהמלכות לא תפסיד - מהימן?
[מישהו תמה על כך מאוד, ואמר לי שבאותה מידה הוא יצטרך לשלם למשרד התחבורה כשהלך ברגל במקום ליסוע באוטובוס].
אינני מבין מדוע כב' מתבטא כך (אני מציע לתקן את הלשון).כמעיין המתגבר אמר:דהרי זה מעשה שיגעון והח''ח בכלל לא היה מהגדולים שעושים מעשים תמוהים,
תלמיד נאמן אמר:אינני מבין מדוע כב' מתבטא כך (אני מציע לתקן את הלשון).כמעיין המתגבר אמר:דהרי זה מעשה שיגעון והח''ח בכלל לא היה מהגדולים שעושים מעשים תמוהים,
לגוף הדבר, פשוט שהיה דינא דמלכותא שאסור לשלוח חבילות עם שליח, כי זה פוגע בדואר.
כמובן שאין זה שייך במשרד התחבורה.
שמעתי מת"ח א' שאמר שהפשט במעשה החפץ חיים היתה כיון שכאשר קנה את הבול הוא קנה אותו על דעת לשלוח את המכתב בדואר, נמצא שהוא "קנה" מהדואר זכות לשלוח מכתב הנ"ל על ידי שירותי הדואר של המדינה, ולמרות שלבסוף הוא לא השתמש בזכות שקנה מ"מ הרי קיבל זכות זו, ולכן קרע את הבול. וגם אם על פי חושן משפט יתכן שאפשר למצוא היתר לאמר אחרת אבל הח"ח החמיר לעצמו.tkhvu אמר:הסיפור עם הבול תמוה יותר מהסיפור הראשון. כי בעוד בסיפור הראשון כיון שמוחל לו, לכה"פ לא יהיה גזלן מכאן ולהבא בדרך זו או אחרת, משא"כ בסיפור הבול, למה צריך לשלם אם לא השתמש בשירותי הדואר.
תמוה עדיין טובא, הרי זכות זו עומדת וקיימת לו לעתיד, ואם לא ישתמש בזכותו, מה הפסד יש לדואר אחרי שכבר שילם על זכותו.יושב אוהלים אמר:תלמיד נאמן אמר:אינני מבין מדוע כב' מתבטא כך (אני מציע לתקן את הלשון).כמעיין המתגבר אמר:דהרי זה מעשה שיגעון והח''ח בכלל לא היה מהגדולים שעושים מעשים תמוהים,
לגוף הדבר, פשוט שהיה דינא דמלכותא שאסור לשלוח חבילות עם שליח, כי זה פוגע בדואר.
כמובן שאין זה שייך במשרד התחבורה.
אעתיק מה שכתבתי כאן:
שמעתי מת"ח א' שאמר שהפשט במעשה החפץ חיים היתה כיון שכאשר קנה את הבול הוא קנה אותו על דעת לשלוח את המכתב בדואר, נמצא שהוא "קנה" מהדואר זכות לשלוח מכתב הנ"ל על ידי שירותי הדואר של המדינה, ולמרות שלבסוף הוא לא השתמש בזכות שקנה מ"מ הרי קיבל זכות זו, ולכן קרע את הבול. וגם אם על פי חושן משפט יתכן שאפשר למצוא היתר לאמר אחרת אבל הח"ח החמיר לעצמו.tkhvu אמר:הסיפור עם הבול תמוה יותר מהסיפור הראשון. כי בעוד בסיפור הראשון כיון שמוחל לו, לכה"פ לא יהיה גזלן מכאן ולהבא בדרך זו או אחרת, משא"כ בסיפור הבול, למה צריך לשלם אם לא השתמש בשירותי הדואר.
אני חושב שתסכים שכעת זה לא נשמע כל כך "הזוי".
יתכן שמדינא נשמר לו הזכות למכתב אחר, אמנם הוא חשש ששילם על השירות שלהם למכתב הזה, וגם אם לא השתמש בזה הוא קיבל מה ששילם עליו ולא ניצלו, ועל מכתב אחר יש להם זכות לקבל תשלום נוסף.אמונת אומן אמר:ואם לא ישתמש בזכותו, מה הפסד יש לדואר אחרי שכבר שילם על זכותו.
תוקן.תלמיד נאמן אמר:אינני מבין מדוע כב' מתבטא כך (אני מציע לתקן את הלשון).כמעיין המתגבר אמר:דהרי זה מעשה שיגעון והח''ח בכלל לא היה מהגדולים שעושים מעשים תמוהים,
לגוף הדבר, פשוט שהיה דינא דמלכותא שאסור לשלוח חבילות עם שליח, כי זה פוגע בדואר.
כמובן שאין זה שייך במשרד התחבורה.
לבי במערב אמר:התשובה היא פשוטה בהרבה: חוקי המדינה ברוסיא אסרו לשלוח דברי־דואר שלא ע"י השרות הממלכתי, וכשלצורך חשוב (מכתבים דחופים או סודיים וכיו"ב) נזקקו לעבור על עצם החוק - נהגו להמנע מלהפסיד זכותה הממונית (שהיתה עיקר טעם החוק הנזכר).
לי הק' זכור שבסיפור כתוב שמנהל התחנה (או הדואר) התפעל מהתנהגותו של הח"ח שעשה זאת מפני החוב כלפי המלכות.כמעיין המתגבר אמר:תוקן.תלמיד נאמן אמר:אינני מבין מדוע כב' מתבטא כך (אני מציע לתקן את הלשון).כמעיין המתגבר אמר:דהרי זה מעשה שיגעון והח''ח בכלל לא היה מהגדולים שעושים מעשים תמוהים,
לגוף הדבר, פשוט שהיה דינא דמלכותא שאסור לשלוח חבילות עם שליח, כי זה פוגע בדואר.
כמובן שאין זה שייך במשרד התחבורה.
לגוף הענין בסיפור שם מבואר להדיא דאינו מחמת דין המלכות והוא רצה לשלם לאיש וכיון שהאיש לא רצה ליטול ממון עשה כן כדי לא להנות מהאיש.
התמיהה כלל לא מובנת, התם החשש הוא שישתמשו בבול שוב, והכא - אדם ההולך ברגל - זו זכותו ואת"ל שבכך הפסיד את המלכות [שבימינו (וגם לפני ימינו וד"ל) הפכה למינות]שלו' אמר:האם הספור המסופר על רעק"א זצ"ל או גדול אחר שהיה קורע בול בזמן ששלח מכתב עם שליח כדי שהמלכות לא תפסיד - מהימן?
[מישהו תמה על כך מאוד, ואמר לי שבאותה מידה הוא יצטרך לשלם למשרד התחבורה כשהלך ברגל במקום ליסוע באוטובוס].
אף אחד לא מכריח אותך ללמוד משהו מהסיפור, וגם אינך חייב להאמין שאכן היה, ואתה יכול לעשות את זה גם ללא הביטויים המתנשאים והפוגעניים שבהודעתך.לפידות אמר:אולי במקום לפלפל פלפולים של הבל בשביל לתלות בוקי סריקי כאלו בחפץ חיים, נאמר פשוט שמעשיה זו לא הייתה ולא נבראה, אלא הומצאה ע"י אותו צדיק שמכר אותה להרב ישר?
והיות ואני מניח שהחפץ חיים לא היה שוטה וגם לא טיפש וגם לא עם הארץ, מבכר אני לא להאמין בשטויות אלו והדומים להם, ולצאת מתוך ההנחה השגויה שכל דבר שנדפס באיזה ספר הוא אמיתי.
ממה שהבנתי כוונתו הייתה למחות על כבודו [למ"ד] של החפץ חיים ולכן התנסח כךאמונת אומן אמר:אף אחד לא מכריח אותך ללמוד משהו מהסיפור, וגם אינך חייב להאמין שאכן היה, ואתה יכול לעשות את זה גם ללא הביטויים המתנשאים והפוגעניים שבהודעתך.לפידות אמר:אולי במקום לפלפל פלפולים של הבל בשביל לתלות בוקי סריקי כאלו בחפץ חיים, נאמר פשוט שמעשיה זו לא הייתה ולא נבראה, אלא הומצאה ע"י אותו צדיק שמכר אותה להרב ישר?
והיות ואני מניח שהחפץ חיים לא היה שוטה וגם לא טיפש וגם לא עם הארץ, מבכר אני לא להאמין בשטויות אלו והדומים להם, ולצאת מתוך ההנחה השגויה שכל דבר שנדפס באיזה ספר הוא אמיתי.
בשביל להחליט מסברא מה עשה החפץ חיים צ"ל חפץ חיים.יוסף אומץ אמר:ממה שהבנתי כוונתו הייתה למחות על כבודו [למ"ד] של החפץ חיים ולכן התנסח כךאמונת אומן אמר:אף אחד לא מכריח אותך ללמוד משהו מהסיפור, וגם אינך חייב להאמין שאכן היה, ואתה יכול לעשות את זה גם ללא הביטויים המתנשאים והפוגעניים שבהודעתך.לפידות אמר:אולי במקום לפלפל פלפולים של הבל בשביל לתלות בוקי סריקי כאלו בחפץ חיים, נאמר פשוט שמעשיה זו לא הייתה ולא נבראה, אלא הומצאה ע"י אותו צדיק שמכר אותה להרב ישר?
והיות ואני מניח שהחפץ חיים לא היה שוטה וגם לא טיפש וגם לא עם הארץ, מבכר אני לא להאמין בשטויות אלו והדומים להם, ולצאת מתוך ההנחה השגויה שכל דבר שנדפס באיזה ספר הוא אמיתי.
אבל בשביל להחליט מסברא מה לא עשה החפץ חיים, אפשר להשתמש עם השכל וההגיון הבריא שחנן אותנו האלקים.אמונת אומן אמר:בשביל להחליט מסברא מה עשה החפץ חיים צ"ל חפץ חיים.יוסף אומץ אמר:ממה שהבנתי כוונתו הייתה למחות על כבודו [למ"ד] של החפץ חיים ולכן התנסח כךאמונת אומן אמר:אף אחד לא מכריח אותך ללמוד משהו מהסיפור, וגם אינך חייב להאמין שאכן היה, ואתה יכול לעשות את זה גם ללא הביטויים המתנשאים והפוגעניים שבהודעתך.
דעתו כנכד שמעיד על מה ששמע מאמו, חשובה ביותר.לומד ומלמד אמר:וכידוע מכבר דעתו של נכדו ה"ה הגר"ה זקס זצ"ל על סיפורים מעין אלו [וכדוג' המעשה שלא היה עם הגנב שרדף אחריו וכן המעיל המוכן לביאת המשיח........]
ברוב המקרים הנסיון להחליט מה היה - בדרך הזאת, מועד לכישלון והכחשה ע"י המציאות המעצבנת, שקיימת יען היא קיימת...לפידות אמר:אבל בשביל להחליט מסברא מה לא עשה החפץ חיים, אפשר להשתמש עם השכל וההגיון הבריא שחנן אותנו האלקים
לפעמים, קצת יותר מדי פעמים, מתברר בסופו של דבר כי זה שמנסה להסביר הוא השוטה וע''ה,לפידות אמר:ואני חוזר שוב, א"א להפוך את הח"ח לשוטה וע"ה
דבריך דברי טעם הם.אמונת אומן אמר:דעתו כנכד שמעיד על מה ששמע מאמו, חשובה ביותר.לומד ומלמד אמר:וכידוע מכבר דעתו של נכדו ה"ה הגר"ה זקס זצ"ל על סיפורים מעין אלו [וכדוג' המעשה שלא היה עם הגנב שרדף אחריו וכן המעיל המוכן לביאת המשיח........]
דעתו כנכד שמשער מה היה עם סבו, היא לא תמיד בתורת נכד...
נכון, אבל יש לי רגלים לדבר לחשוש שלפעמים זה מתהפך, להתאים את הסבא לאג'נדה שמתאימה לנכד.לומד ומלמד אמר:דבריך דברי טעם הם.אמונת אומן אמר:דעתו כנכד שמעיד על מה ששמע מאמו, חשובה ביותר.לומד ומלמד אמר:וכידוע מכבר דעתו של נכדו ה"ה הגר"ה זקס זצ"ל על סיפורים מעין אלו [וכדוג' המעשה שלא היה עם הגנב שרדף אחריו וכן המעיל המוכן לביאת המשיח........]
דעתו כנכד שמשער מה היה עם סבו, היא לא תמיד בתורת נכד...
אמנם עדיפות יש לו על פני אחרים גם בדברים שלא שמע בפירוש, שיש לו את תמונה כוללת על סבו הרבה יותר אמיתית וברורה מאשר אחרים שמכירים את הח"ח מסיפורים ושמועות.
לומד ומלמד אמר:אכן, אמנם כשמדובר על אנשים גדולים, החשש מעט יורד.
יותר מדוייק: לו היה תמונה כוללת ודי נכונה על סבו, ולאחרים שמכירים מסיפורים ושמועות אין להם כל מושג.לומד ומלמד אמר:דבריך דברי טעם הם.אמונת אומן אמר:דעתו כנכד שמעיד על מה ששמע מאמו, חשובה ביותר.לומד ומלמד אמר:וכידוע מכבר דעתו של נכדו ה"ה הגר"ה זקס זצ"ל על סיפורים מעין אלו [וכדוג' המעשה שלא היה עם הגנב שרדף אחריו וכן המעיל המוכן לביאת המשיח........]
דעתו כנכד שמשער מה היה עם סבו, היא לא תמיד בתורת נכד...
אמנם עדיפות יש לו על פני אחרים גם בדברים שלא שמע בפירוש, שיש לו את תמונה כוללת על סבו הרבה יותר אמיתית וברורה מאשר אחרים שמכירים את הח"ח מסיפורים ושמועות.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=368328#p368439בן עמינדב אמר:כמדומני שמספרים זאת על כ’ק אדמו’’ר הצמח צדק