ישראל גליס
משתמש ותיק
היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
הייתכן, בדרך אפשר, להמליץ את הדברים, כעין הכתוב בגמרא, אנא אמינא, יושקה יושקה, ולא אכפת לי. כי קאמינא, ביודעו ומכירו?ישראל גליס אמר:היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"ל, ראש ישיבת 'אש התורה', למה זה אומרים שארץ ישראל היא ארץ הקודש; הנה, הוא טייל בכל הארץ וכלל לא הבחין בקדושה כל שהיא.HaimL אמר:הייתכן, בדרך אפשר, להמליץ את הדברים, כעין הכתוב בגמרא, אנא אמינא, יושקה יושקה, ולא אכפת לי. כי קאמינא, ביודעו ומכירו?ישראל גליס אמר:היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
זה סיפור לאשכול בפני עצמו! לא פחות!ובכן אמר:התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"לHaimL אמר:ישראל גליס אמר:
אם לא הייתי יודע יותר טוב, הייתי אומר שאתה מנסה לרמוז לי שאני לא מבין מה זה יושקה - לגודל קדושתוובכן אמר:התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"ל, ראש ישיבת 'אש התורה', למה זה אומרים שארץ ישראל היא ארץ הקודש; הנה, הוא טייל בכל הארץ וכלל לא הבחין בקדושה כל שהיא.HaimL אמר:הייתכן, בדרך אפשר, להמליץ את הדברים, כעין הכתוב בגמרא, אנא אמינא, יושקה יושקה, ולא אכפת לי. כי קאמינא, ביודעו ומכירו?ישראל גליס אמר:היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
ענה הרב נח: "אם טיילת בכל הארץ בוודאי ראית גם הרבה בפופציקים".
"מה זה בפופציקים?" - שאל האיש,
"מה זה משנה"? - השיב הרב נח, "אני רק מתעניין לדעת אם ראית אותם".
"אבל איך אני יכול לדעת אם ראיתי אותם אם איני יודע מה הם?" - התעקש האיש.
- "ומה זו קדושה, אתה כן יודע?!"
סיפורים מעין אלה, כמדומני, חביבים בעדות מסוימות... וכבר לפני עשרות שנים, שמעתי סיפור דומה, אך מנוסח בבוטות יתירה, על זה שאם ב X אתה לא מבין - אז ברבי אתה כן מבין?חייל של הרבי אמר:זה סיפור לאשכול בפני עצמו! לא פחות!ובכן אמר:התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"לHaimL אמר:
איכשהו, הזכרת לי את הבדיחה הנוראית, על ההוא שצד באפריקה "דונטשוטים"...ובכן אמר:ענה הרב נח: "אם טיילת בכל הארץ בוודאי ראית גם הרבה בפופציקים".HaimL אמר:ישראל גליס אמר:
"מה זה בפופציקים?" - שאל האיש,
כמדומה זהו סיפור על הרה"ח ר' ראובן דונין ע"ה (שנודע בחריפותו הגדולה, והי' לעתים מדבר עם תינוקות שנשבו בשפה שהם מבינים [ורבים השיב מעוון], אף שלכשעצמו הי' חסיד עובד ה' וירא אלוקים).HaimL אמר:סיפורים מעין אלה, כמדומני, חביבים בעדות מסוימות... וכבר לפני עשרות שנים, שמעתי סיפור דומה, אך מנוסח בבוטות יתירה, על זה שאם ב X אתה לא מבין - אז ברבי אתה כן מבין?חייל של הרבי אמר:זה סיפור לאשכול בפני עצמו! לא פחות!ובכן אמר:התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"ל
ועתה שאתה יודע, הינך מבין שרוצים להגיד לך שאם נאמן רוח אומר עליך [-בהנחה שהוא אכן אומר זאת. לא יודע], שבהזכיר שם מסוים הינך טמא, לא יועיל לך אמרך 'הזכרתי ולא אכפת לי'.HaimL אמר:אם לא הייתי יודע יותר טוב, הייתי אומר שאתה מנסה לרמוז לי שאני לא מבין מה זה יושקה - לגודל קדושתו
(חלילה וחס, עפ"ל, הס מלהזכיר וכדומה)...
נכון, יש חילוק ביניהם. רחב ונקרי, זה אפשר לדעת. אבל טומאה, א"א לדעת. ועכשיו שהסברת לי כ"כ יפה, אפשר להמשיך לשאול?ובכן אמר:ועתה שאתה יודע, הינך מבין שרוצים להגיד לך שאם נאמן רוח אומר עליך [-בהנחה שהוא אכן אומר זאת. לא יודע], שבהזכיר שם מסוים הינך טמא, לא יועיל לך אמרך 'הזכרתי ולא אכפת לי'.HaimL אמר:אם לא הייתי יודע יותר טוב, הייתי אומר שאתה מנסה לרמוז לי שאני לא מבין מה זה יושקה - לגודל קדושתו
(חלילה וחס, עפ"ל, הס מלהזכיר וכדומה)...
כן, כמדומני שעליו שמעתי את זה. הנוסח היה, לדעתי, על מתנגד ששאל שאלות על הרבי, אבל, שערי פולקלור לא ננעלו.חייל של הרבי אמר:כמדומה זהו סיפור על הרה"ח ר' ראובן דונין ע"ה (שנודע בחריפותו הגדולה, והי' לעתים מדבר עם תינוקות שנשבו בשפה שהם מבינים [ורבים השיב מעוון], אף שלכשעצמו הי' חסיד עובד ה' וירא אלוקים).HaimL אמר:סיפורים מעין אלה, כמדומני, חביבים בעדות מסוימות... וכבר לפני עשרות שנים, שמעתי סיפור דומה, אך מנוסח בבוטות יתירה, על זה שאם ב X אתה לא מבין - אז ברבי אתה כן מבין?חייל של הרבי אמר:זה סיפור לאשכול בפני עצמו! לא פחות!
והקיבוצניק שאל את ר' ראובן איפה אלוקים הי' בשואה. וכו'
כן.HaimL אמר:...ועכשיו שהסברת לי כ"כ יפה, אפשר להמשיך לשאול?
על איזו טומאה מדובר כאן? מן הסתם לא טומאה מצד הלכות טומאה וטהרה. הדבר הכי קרוב לזה, להבנתי, היא טומאת ע"ז מדרבנן, אבל למיטב ידיעתי, אין טומאה מצד הלכות טומאה וטהרה שבאה על האדם ע"י דיבורו.ובכן אמר:כן.HaimL אמר:...ועכשיו שהסברת לי כ"כ יפה, אפשר להמשיך לשאול?
כבודו לא שמע על טבילה לתוספת טהרה?HaimL אמר:אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?
אבל ה"נ שני אנשים שמן השמיים אינו לידם להקים שתי דתות של מליוני בני אדם, פשיטא שיש בזה עניינים ושאלות שאנחנו לא מבינים. אז שמא נלמד גם את דתםחייל של הרבי אמר:הרב @HaimL
לפי איך שהבנתי את תשובתו,
הרי שזה כך - כמו שחשבת שאתה מבין בדבר פלוני שהוא דבר מאוד פשוט, ונמוך, וחלק יומיומי מהחיים (הרי זה נאמר למגדל בקר או צאן וכד'), והנה גילית שגם בזה יש שאלות שאין עליהן תשובה ברורה,
כך גם על עניינים נעלים שאתה בכלל לא טרחת ללמוד עליהם באופן יומיומי, ודאי ששם יש שאלות קשות וזה לא אמור להרגיז אותך.
למיטב ידיעתי, טבילות - שתיים שהן שלוש.סנגורן של ישראל אמר:כבודו לא שמע על טבילה לתוספת טהרה?HaimL אמר:אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?
ואידך זיל גמור.
אם אותו חסיד מתקשקש בפיזיקה לא לו, הרי שגם בעניינו אמור העניין.HaimL אמר:יש בערך טריליון נושאים שאני לא מבין בהם, החל ממיקרוביולוגיה, דרך לגיאומטריה מופשטת, ועד לאסטרופיזיקה של חורים שחורים. אז מה יגיד החסיד הנזכר ע"ה? אם בגידול דשא אתה לא מבין, באיינשטיין אתה כן מבין?
אז עזוב, הצדיק האמור דיבר על טבילה מסוג שאתה לא מכיר.HaimL אמר:למיטב ידיעתי, טבילות - שתיים שהן שלוש.סנגורן של ישראל אמר:כבודו לא שמע על טבילה לתוספת טהרה?HaimL אמר:אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?
ואידך זיל גמור.
טבילה מכל הטומאות דאורייתא ודרבנן.
טבילת עזרא - מסתעף מהנ"ל.
טבילת גירות (ועבדות).
1. אם שכחתי משהו, אשמח לתזכורת.
2. אם לא שכחתי משהו, אשמח למקור, בנוגע לטבילה שהזכיר מעלתו.
הנכנס למקדש אפי' טהור טעון טבילהHaimL אמר:למיטב ידיעתי, טבילות - שתיים שהן שלוש.סנגורן של ישראל אמר:כבודו לא שמע על טבילה לתוספת טהרה?HaimL אמר:אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?
ואידך זיל גמור.
טבילה מכל הטומאות דאורייתא ודרבנן.
טבילת עזרא - מסתעף מהנ"ל.
טבילת גירות (ועבדות).
1. אם שכחתי משהו, אשמח לתזכורת.
2. אם לא שכחתי משהו, אשמח למקור, בנוגע לטבילה שהזכיר מעלתו.
לא כ"כ הבנתי מה כתבת. אסביר את כוונתי. הסיפור החביב הנ"ל, בכל גרסה שלא יסופר, מבטא צורה, גם היא חביבה, של שכנוע תיאולוגי, הייתי קורא לו "שכנוע דרך השפלה". כלומר, אתה כזה קטן, חלש ולא מבין, מה לך כי תדבר על הגדול, הרם והנישא (רבי, הקב"ה, ראש ישיבה וכדומה). אז אני טוען, שבצד החמור של אותו ק"ו, אפשר להציב את איינשטיין, את הישמעאלי, את ניוטון, את בטהובן, את פיקאסו, ואת ביבי (למה לא, על הדרך).סנגורן של ישראל אמר:אם אותו חסיד מתקשקש בפיזיקה לא לו, הרי שגם בעניינו אמור העניין.HaimL אמר:יש בערך טריליון נושאים שאני לא מבין בהם, החל ממיקרוביולוגיה, דרך לגיאומטריה מופשטת, ועד לאסטרופיזיקה של חורים שחורים. אז מה יגיד החסיד הנזכר ע"ה? אם בגידול דשא אתה לא מבין, באיינשטיין אתה כן מבין?
עזבתי (לא לפני שביקשתי מקור).סנגורן של ישראל אמר:אז עזוב, הצדיק האמור דיבר על טבילה מסוג שאתה לא מכיר.HaimL אמר:סנגורן של ישראל אמר:
א. למיטב ידיעתי, כל זה מסתעף מהטומאות דאורייתא (אבל כן הזכרתי את טבילת עזרא, שהיא כדי שלא יהיו ת"ח מצויים וכו').אין חכמה אמר:הנכנס למקדש אפי' טהור טעון טבילהHaimL אמר:סנגורן של ישראל אמר:
כהן גדול טעון חמש טבילות ביום הכיפורים בלא שום טומאה
טבל לחולין צריך טבילה נוספת לתרומה
טבל לתרומה צרך טבילה לקודש
קודש צריך טבילה לחטאת
[אגב , מקורות מרבותינו המקובלים אמורים להיות מקורות מספיק טובים בשבילי ובשביל כל יהודי כשר
מה איתך?]
האם יש מישהו שטוען שפיקאסו היה אדם גדול?HaimL אמר:לא כ"כ הבנתי מה כתבת. אסביר את כוונתי. הסיפור החביב הנ"ל, בכל גרסה שלא יסופר, מבטא צורה, גם היא חביבה, של שכנוע תיאולוגי, הייתי קורא לו "שכנוע דרך השפלה". כלומר, אתה כזה קטן, חלש ולא מבין, מה לך כי תדבר על הגדול, הרם והנישא (רבי, הקב"ה, ראש ישיבה וכדומה). אז אני טוען, שבצד החמור של אותו ק"ו, אפשר להציב את איינשטיין, את הישמעאלי, את ניוטון, את בטהובן, את פיקאסו, ואת ביבי (למה לא, על הדרך).סנגורן של ישראל אמר:אם אותו חסיד מתקשקש בפיזיקה לא לו, הרי שגם בעניינו אמור העניין.HaimL אמר:יש בערך טריליון נושאים שאני לא מבין בהם, החל ממיקרוביולוגיה, דרך לגיאומטריה מופשטת, ועד לאסטרופיזיקה של חורים שחורים. אז מה יגיד החסיד הנזכר ע"ה? אם בגידול דשא אתה לא מבין, באיינשטיין אתה כן מבין?
HaimL אמר:א. למיטב ידיעתי, כל זה מסתעף מהטומאות דאורייתא (אבל כן הזכרתי את טבילת עזרא, שהיא כדי שלא יהיו ת"ח מצויים וכו').אין חכמה אמר:הנכנס למקדש אפי' טהור טעון טבילהHaimL אמר:
כהן גדול טעון חמש טבילות ביום הכיפורים בלא שום טומאה
טבל לחולין צריך טבילה נוספת לתרומה
טבל לתרומה צרך טבילה לקודש
קודש צריך טבילה לחטאת
[אגב , מקורות מרבותינו המקובלים אמורים להיות מקורות מספיק טובים בשבילי ובשביל כל יהודי כשר
מה איתך?]
ב. מספיק טובים? סופר טובים! לכן ביקשתי מקור לזה.
כבודו מיתמם, כמובן. וכיון שכך אין תוחלת להמשך הדיון.HaimL אמר:עזבתי (לא לפני שביקשתי מקור).סנגורן של ישראל אמר:אז עזוב, הצדיק האמור דיבר על טבילה מסוג שאתה לא מכיר.HaimL אמר:
כבודי ביקש מקור, בכדי שיהיה ניתן לדון עליו ברצינות. אבל כבודו לא רואה בזה תוחלת ורצונו של אדם - כבודו.סנגורן של ישראל אמר:כבודו מיתמם, כמובן. וכיון שכך אין תוחלת להמשך הדיון.HaimL אמר:עזבתי (לא לפני שביקשתי מקור).סנגורן של ישראל אמר:אז עזוב, הצדיק האמור דיבר על טבילה מסוג שאתה לא מכיר.
במדרש פנחס החדש אות עה "שלא להזכיר ב' שמות טמאים של ש"צ ימ"ש ביחד,כי היא טומאה גדולה כשמזכירן ומסתלק ממנו השמירה ר"ל עכ"לישראל גליס אמר:היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.