אדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול

ישראל גליס

משתמש ותיק
היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
 

HaimL

משתמש ותיק
ישראל גליס אמר:
היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
הייתכן, בדרך אפשר, להמליץ את הדברים, כעין הכתוב בגמרא, אנא אמינא, יושקה יושקה, ולא אכפת לי. כי קאמינא, ביודעו ומכירו?
 
 

ובכן

משתמש ותיק
HaimL אמר:
ישראל גליס אמר:
היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
הייתכן, בדרך אפשר, להמליץ את הדברים, כעין הכתוב בגמרא, אנא אמינא, יושקה יושקה, ולא אכפת לי. כי קאמינא, ביודעו ומכירו?
התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"ל, ראש ישיבת 'אש התורה', למה זה אומרים שארץ ישראל היא ארץ הקודש; הנה, הוא טייל בכל הארץ וכלל לא הבחין בקדושה כל שהיא.
 ענה הרב נח: "אם טיילת בכל הארץ בוודאי ראית גם הרבה בפופציקים".
 "מה זה בפופציקים?" - שאל האיש,
 "מה זה משנה"? - השיב הרב נח, "אני רק מתעניין לדעת אם ראית אותם".
 "אבל איך אני יכול לדעת אם ראיתי אותם, אם איני יודע מה הם?" - התעקש האיש.
 - "ומה זו קדושה, אתה כן יודע?!"
 

HaimL

משתמש ותיק
ובכן אמר:
HaimL אמר:
ישראל גליס אמר:
היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
הייתכן, בדרך אפשר, להמליץ את הדברים, כעין הכתוב בגמרא, אנא אמינא, יושקה יושקה, ולא אכפת לי. כי קאמינא, ביודעו ומכירו?
התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"ל, ראש ישיבת 'אש התורה', למה זה אומרים שארץ ישראל היא ארץ הקודש; הנה, הוא טייל בכל הארץ וכלל לא הבחין בקדושה כל שהיא.
 ענה הרב נח: "אם טיילת בכל הארץ בוודאי ראית גם הרבה בפופציקים".
 "מה זה בפופציקים?" - שאל האיש,
 "מה זה משנה"? - השיב הרב נח, "אני רק מתעניין לדעת אם ראית אותם".
 "אבל איך אני יכול לדעת אם ראיתי אותם אם איני יודע מה הם?" - התעקש האיש.
 - "ומה זו קדושה, אתה כן יודע?!"
אם לא הייתי יודע יותר טוב, הייתי אומר שאתה מנסה לרמוז לי שאני לא מבין מה זה יושקה - לגודל קדושתו
(חלילה וחס, עפ"ל, הס מלהזכיר וכדומה)...
 
 

HaimL

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ובכן אמר:
HaimL אמר:
התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"ל
זה סיפור לאשכול בפני עצמו! לא פחות!
סיפורים מעין אלה, כמדומני, חביבים בעדות מסוימות... וכבר לפני עשרות שנים, שמעתי סיפור דומה, אך מנוסח בבוטות יתירה, על זה שאם ב X אתה לא מבין - אז ברבי אתה כן מבין?
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
חייל של הרבי אמר:
ובכן אמר:
התריס אחד לפני הרב נח ויינברג זצ"ל
זה סיפור לאשכול בפני עצמו! לא פחות!
סיפורים מעין אלה, כמדומני, חביבים בעדות מסוימות... וכבר לפני עשרות שנים, שמעתי סיפור דומה, אך מנוסח בבוטות יתירה, על זה שאם ב X אתה לא מבין - אז ברבי אתה כן מבין?
כמדומה זהו סיפור על הרה"ח ר' ראובן דונין ע"ה (שנודע בחריפותו הגדולה, והי' לעתים מדבר עם תינוקות שנשבו בשפה שהם מבינים [ורבים השיב מעוון], אף שלכשעצמו הי' חסיד עובד ה' וירא אלוקים).

והקיבוצניק שאל את ר' ראובן איפה אלוקים הי' בשואה. וכו'
 
 

ובכן

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אם לא הייתי יודע יותר טוב, הייתי אומר שאתה מנסה לרמוז לי שאני לא מבין מה זה יושקה - לגודל קדושתו
(חלילה וחס, עפ"ל, הס מלהזכיר וכדומה)...
ועתה שאתה יודע, הינך מבין שרוצים להגיד לך שאם נאמן רוח אומר עליך [-בהנחה שהוא אכן אומר זאת. לא יודע], שבהזכיר שם מסוים הינך טמא, לא יועיל לך אמרך 'הזכרתי ולא אכפת לי'.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
ובכן אמר:
HaimL אמר:
אם לא הייתי יודע יותר טוב, הייתי אומר שאתה מנסה לרמוז לי שאני לא מבין מה זה יושקה - לגודל קדושתו
(חלילה וחס, עפ"ל, הס מלהזכיר וכדומה)...
ועתה שאתה יודע, הינך מבין שרוצים להגיד לך שאם נאמן רוח אומר עליך [-בהנחה שהוא אכן אומר זאת. לא יודע], שבהזכיר שם מסוים הינך טמא, לא יועיל לך אמרך 'הזכרתי ולא אכפת לי'.
נכון, יש חילוק ביניהם. רחב ונקרי, זה אפשר לדעת. אבל טומאה, א"א לדעת. ועכשיו שהסברת לי כ"כ יפה, אפשר להמשיך לשאול?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
HaimL אמר:
חייל של הרבי אמר:
זה סיפור לאשכול בפני עצמו! לא פחות!
סיפורים מעין אלה, כמדומני, חביבים בעדות מסוימות... וכבר לפני עשרות שנים, שמעתי סיפור דומה, אך מנוסח בבוטות יתירה, על זה שאם ב X אתה לא מבין - אז ברבי אתה כן מבין?
כמדומה זהו סיפור על הרה"ח ר' ראובן דונין ע"ה (שנודע בחריפותו הגדולה, והי' לעתים מדבר עם תינוקות שנשבו בשפה שהם מבינים [ורבים השיב מעוון], אף שלכשעצמו הי' חסיד עובד ה' וירא אלוקים).

והקיבוצניק שאל את ר' ראובן איפה אלוקים הי' בשואה. וכו'
כן, כמדומני שעליו שמעתי את זה. הנוסח היה, לדעתי, על מתנגד ששאל שאלות על הרבי, אבל, שערי פולקלור לא ננעלו.

אתה מבין, אגב, שזאת לא תשובה. גם אני יכול לטעון, אתה לא מבין אפילו בצמחייה טרופית, אז ביושקה אתה כן מבין? אתה לא מבין אפילו בציור אימפרסיוניסטי, אז בישמעאלי אתה כן מבין? וכן הלאה כיד הדמיון הטובה...
 
 

HaimL

משתמש ותיק
ובכן אמר:
HaimL אמר:
...ועכשיו שהסברת לי כ"כ יפה, אפשר להמשיך לשאול?
כן.
על איזו טומאה מדובר כאן? מן הסתם לא טומאה מצד הלכות טומאה וטהרה. הדבר הכי קרוב לזה, להבנתי, היא טומאת ע"ז מדרבנן, אבל למיטב ידיעתי, אין טומאה מצד הלכות טומאה וטהרה שבאה על האדם ע"י דיבורו.

אלא מאי, טומאה מלשון שיקוץ הנפש, כגון 
 אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכׇל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם׃

וכגון,
אַל־תִּֽטַּמְּא֖וּ בְּכׇל־אֵ֑לֶּה כִּ֤י בְכׇל־אֵ֙לֶּה֙ נִטְמְא֣וּ הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר־אֲנִ֥י מְשַׁלֵּ֖חַ מִפְּנֵיכֶֽם׃

וכגון,
וָאֹמַ֞ר אֽוֹי־לִ֣י כִֽי־נִדְמֵ֗יתִי כִּ֣י אִ֤ישׁ טְמֵֽא־שְׂפָתַ֙יִם֙ אָנֹ֔כִי וּבְתוֹךְ֙ עַם־טְמֵ֣א שְׂפָתַ֔יִם אָנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֑ב וגו'

אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?

ועוד, בעצם העניין. האומר את שמו של הימח שמו. היכי דמי? אי דקבליה עליה באלוה ח"ו הרי"ז בכלל עובדי ע"ז ובוודאי צריך כפרה, ולא גרע מהפוער לפעור והזורק אבן למרקוליס. ואי דאתי להתלוצץ מהנוצרי, כבר אמרו חז"ל כל ליצנותא אסירא בר מליצנותא דע"ז דשריא. ואם הוא אינו רוצה לא זה ולא זה, אלא סתם כך מזכיר את השם, אטו בשופטני עסקינן, שמפרש בשמו של הנוצרי, סתם כך באמצע היום, כמנהג השיעים הכסילים הצועקים את שם חוסיין ועלי ברחובה של עיר?
 
 

במבי

משתמש ותיק
מנהג ישראל תורה הוא, וצאו וראו מהו מנהגן של ישראל לגבי הזכרתו.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הרב @HaimL 
לפי איך שהבנתי את תשובתו,
הרי שזה כך - כמו שחשבת שאתה מבין בדבר פלוני שהוא דבר מאוד פשוט, ונמוך, וחלק יומיומי מהחיים (הרי זה נאמר למגדל בקר או צאן וכד'), והנה גילית שגם בזה יש שאלות שאין עליהן תשובה ברורה,
כך גם על עניינים נעלים שאתה בכלל לא טרחת ללמוד עליהם באופן יומיומי, ודאי ששם יש שאלות קשות וזה לא אמור להרגיז אותך.
 

ירמיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?
כבודו לא שמע על טבילה לתוספת טהרה?
ואידך זיל גמור.
 

HaimL

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
הרב @HaimL 
לפי איך שהבנתי את תשובתו,
הרי שזה כך - כמו שחשבת שאתה מבין בדבר פלוני שהוא דבר מאוד פשוט, ונמוך, וחלק יומיומי מהחיים (הרי זה נאמר למגדל בקר או צאן וכד'), והנה גילית שגם בזה יש שאלות שאין עליהן תשובה ברורה,
כך גם על עניינים נעלים שאתה בכלל לא טרחת ללמוד עליהם באופן יומיומי, ודאי ששם יש שאלות קשות וזה לא אמור להרגיז אותך.
אבל ה"נ שני אנשים שמן השמיים אינו לידם להקים שתי דתות של מליוני בני אדם, פשיטא שיש בזה עניינים ושאלות שאנחנו לא מבינים. אז שמא נלמד גם את דתם
?
יתר על כן, יש בערך טריליון נושאים שאני לא מבין בהם, החל ממיקרוביולוגיה, דרך גיאומטריה אקסיומטית, ועד לאסטרופיזיקה של חורים שחורים. אז מה יגיד החסיד הנזכר ע"ה? אם בגידול דשא אתה לא מבין, באיינשטיין אתה כן מבין?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
HaimL אמר:
אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?
כבודו לא שמע על טבילה לתוספת טהרה?
ואידך זיל גמור.
למיטב ידיעתי, טבילות - שתיים שהן שלוש.

טבילה מכל הטומאות דאורייתא ודרבנן.
טבילת עזרא - מסתעף מהנ"ל.
טבילת גירות (ועבדות).

1. אם שכחתי משהו, אשמח לתזכורת.
2. אם לא שכחתי משהו, אשמח למקור, בנוגע לטבילה שהזכיר מעלתו.
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
יש בערך טריליון נושאים שאני לא מבין בהם, החל ממיקרוביולוגיה, דרך לגיאומטריה מופשטת, ועד לאסטרופיזיקה של חורים שחורים. אז מה יגיד החסיד הנזכר ע"ה? אם בגידול דשא אתה לא מבין, באיינשטיין אתה כן מבין?
אם אותו חסיד מתקשקש בפיזיקה לא לו, הרי שגם בעניינו אמור העניין.
 

ירמיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
HaimL אמר:
אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?
כבודו לא שמע על טבילה לתוספת טהרה?
ואידך זיל גמור.
למיטב ידיעתי, טבילות - שתיים שהן שלוש.

טבילה מכל הטומאות דאורייתא ודרבנן.
טבילת עזרא - מסתעף מהנ"ל.
טבילת גירות (ועבדות).

1. אם שכחתי משהו, אשמח לתזכורת.
2. אם לא שכחתי משהו, אשמח למקור, בנוגע לטבילה שהזכיר מעלתו.
אז עזוב, הצדיק האמור דיבר על טבילה מסוג שאתה לא מכיר.
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
HaimL אמר:
אבל לשיקוץ הנפש אינה מועילה טבילה (הרי לא אמרו, טובל ושרץ בבטנו), אלא רק תשובה וכפרת העוון. א"כ, מאי קאמר?
כבודו לא שמע על טבילה לתוספת טהרה?
ואידך זיל גמור.
למיטב ידיעתי, טבילות - שתיים שהן שלוש.

טבילה מכל הטומאות דאורייתא ודרבנן.
טבילת עזרא - מסתעף מהנ"ל.
טבילת גירות (ועבדות).

1. אם שכחתי משהו, אשמח לתזכורת.
2. אם לא שכחתי משהו, אשמח למקור, בנוגע לטבילה שהזכיר מעלתו.
הנכנס למקדש אפי' טהור טעון טבילה

כהן גדול טעון חמש טבילות ביום הכיפורים בלא שום טומאה

טבל לחולין צריך טבילה נוספת לתרומה 
טבל לתרומה צרך טבילה לקודש
קודש צריך טבילה לחטאת

[אגב , מקורות מרבותינו המקובלים אמורים להיות מקורות מספיק טובים בשבילי ובשביל כל יהודי כשר
מה איתך?]
 
 

HaimL

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
HaimL אמר:
יש בערך טריליון נושאים שאני לא מבין בהם, החל ממיקרוביולוגיה, דרך לגיאומטריה מופשטת, ועד לאסטרופיזיקה של חורים שחורים. אז מה יגיד החסיד הנזכר ע"ה? אם בגידול דשא אתה לא מבין, באיינשטיין אתה כן מבין?
אם אותו חסיד מתקשקש בפיזיקה לא לו, הרי שגם בעניינו אמור העניין.
לא כ"כ הבנתי מה כתבת. אסביר את כוונתי. הסיפור החביב הנ"ל, בכל גרסה שלא יסופר, מבטא צורה, גם היא חביבה, של שכנוע תיאולוגי, הייתי קורא לו "שכנוע דרך השפלה". כלומר, אתה כזה קטן, חלש ולא מבין, מה לך כי תדבר על הגדול, הרם והנישא (רבי, הקב"ה, ראש ישיבה וכדומה). אז אני טוען, שבצד החמור של אותו ק"ו, אפשר להציב את איינשטיין, את הישמעאלי, את ניוטון, את בטהובן, את פיקאסו, ואת ביבי (למה לא, על הדרך).
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
HaimL אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
הנכנס למקדש אפי' טהור טעון טבילה

כהן גדול טעון חמש טבילות ביום הכיפורים בלא שום טומאה

טבל לחולין צריך טבילה נוספת לתרומה 
טבל לתרומה צרך טבילה לקודש
קודש צריך טבילה לחטאת

[אגב , מקורות מרבותינו המקובלים אמורים להיות מקורות מספיק טובים בשבילי ובשביל כל יהודי כשר
מה איתך?]
א. למיטב ידיעתי, כל זה מסתעף מהטומאות דאורייתא (אבל כן הזכרתי את טבילת עזרא, שהיא כדי שלא יהיו ת"ח מצויים וכו').

ב. מספיק טובים? סופר טובים! לכן ביקשתי מקור לזה.
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
HaimL אמר:
יש בערך טריליון נושאים שאני לא מבין בהם, החל ממיקרוביולוגיה, דרך לגיאומטריה מופשטת, ועד לאסטרופיזיקה של חורים שחורים. אז מה יגיד החסיד הנזכר ע"ה? אם בגידול דשא אתה לא מבין, באיינשטיין אתה כן מבין?
אם אותו חסיד מתקשקש בפיזיקה לא לו, הרי שגם בעניינו אמור העניין.
לא כ"כ הבנתי מה כתבת. אסביר את כוונתי. הסיפור החביב הנ"ל, בכל גרסה שלא יסופר, מבטא צורה, גם היא חביבה, של שכנוע תיאולוגי, הייתי קורא לו "שכנוע דרך השפלה". כלומר, אתה כזה קטן, חלש ולא מבין, מה לך כי תדבר על הגדול, הרם והנישא (רבי, הקב"ה, ראש ישיבה וכדומה). אז אני טוען, שבצד החמור של אותו ק"ו, אפשר להציב את איינשטיין, את הישמעאלי, את ניוטון, את בטהובן, את פיקאסו, ואת ביבי (למה לא, על הדרך).
האם יש מישהו שטוען שפיקאסו היה אדם גדול?
אלא שהיה גדול בתחום מומחיותו, ועל כך באה הודעתי, שאכן ניתן לטעון שמישהו שלא מבין בגידול דשא, שלא יקשקש על תאורית היחסות.
וכמובן שכשאיירינן באדם גדול, הק"ו שייך גם מצד ערך הדברים, ולא רק מצד תוכנם.
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אין חכמה אמר:
HaimL אמר:
הנכנס למקדש אפי' טהור טעון טבילה

כהן גדול טעון חמש טבילות ביום הכיפורים בלא שום טומאה

טבל לחולין צריך טבילה נוספת לתרומה 
טבל לתרומה צרך טבילה לקודש
קודש צריך טבילה לחטאת

[אגב , מקורות מרבותינו המקובלים אמורים להיות מקורות מספיק טובים בשבילי ובשביל כל יהודי כשר
מה איתך?]
א. למיטב ידיעתי, כל זה מסתעף מהטומאות דאורייתא (אבל כן הזכרתי את טבילת עזרא, שהיא כדי שלא יהיו ת"ח מצויים וכו').

ב. מספיק טובים? סופר טובים! לכן ביקשתי מקור לזה.


א. איך בדיוק?
הכהן גדול טהור גמור אחר טבילה גמורה וצריך שוב ושוב טבילה  מדאורייתא
למה שיסתעף מטומאה?
מדובר במעלות קדושה
וכן כל הנ"ל
[אולי על נכנס טהור למקדש עוד יש מקום להתעקש איך שהוא]
ולא הזכרתי את טבילת ערב יום הכפורים מרבינו עמרם גאון שמברכים עליה לדעתו והיא משום תשובה

ב. יש באר"י ועוד על טבילת ערב שבת יו"ט ר"ה ויוהכ"פ  עיין בפוסקים שמביאים דבריהם על המקום



 
 

HaimL

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
HaimL אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
אז עזוב, הצדיק האמור דיבר על טבילה מסוג שאתה לא מכיר.
עזבתי (לא לפני שביקשתי מקור).
כבודו מיתמם, כמובן. וכיון שכך אין תוחלת להמשך הדיון.
כבודי ביקש מקור, בכדי שיהיה ניתן לדון עליו ברצינות. אבל כבודו לא רואה בזה תוחלת ורצונו של אדם - כבודו.
 
 

יאיר אור

משתמש ותיק
ישראל גליס אמר:
היכן דבריו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זיע"א שאדם שאומר את השם של הימ"ש - נטמא כולו וצריך לטבול, כי נטמאים כל האברים והגידים.
  במדרש פנחס החדש אות עה "שלא להזכיר ב' שמות טמאים של ש"צ ימ"ש ביחד,כי היא טומאה גדולה כשמזכירן ומסתלק ממנו השמירה ר"ל עכ"ל
הדברים אמורים על ש"צ ימ"ש ולא על אותו האיש ימ"ש
 
חלק עליון תַחתִית