מעשר ביוצא

נושאים שונים

פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 668 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מעשר ביוצא

שליחה על ידי נתן הבבלי » 03 יולי 2021, 22:43

להרב מבריסק שא"א להפריש מזה מעשר, האם ג"כ אם עישר את התפוז לפני שסחט, הרב לא היה שותה?
בן ישיבה@


כמעיין המתגבר
הודעות: 3654
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2565 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 03 יולי 2021, 23:58

באר דבריך.


בשלמא
הודעות: 2308
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 912 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי בשלמא » 04 יולי 2021, 00:05

כמובן רק כשהפרי היה טבל


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 668 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי נתן הבבלי » 04 יולי 2021, 00:05

הרב אחז שא"א להפריש תרו"מ ממיצי פירות, עי' בפניני רבנו הגרי"ז


לענין
הודעות: 264
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי לענין » 04 יולי 2021, 00:11

איך מעשרים בבריסק את כל המוצרים הקנויים?


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 668 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי נתן הבבלי » 04 יולי 2021, 00:15

בשלמא כתב:
04 יולי 2021, 00:05
כמובן רק כשהפרי היה טבל
מנא לך
אולי אם סוחט עדיין לא היה גמר מלאכתו
 


בשלמא
הודעות: 2308
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 912 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי בשלמא » 04 יולי 2021, 00:23

נתן הבבלי כתב:
04 יולי 2021, 00:15
בשלמא כתב:
04 יולי 2021, 00:05
כמובן רק כשהפרי היה טבל
מנא לך
אולי אם סוחט עדיין לא היה גמר מלאכתו

זה היכי תמצי בפנ"ע ללא קשר להנ"ל זה תלוי בסוג התפוז
 


תלמיד נאמן
הודעות: 2250
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 267 פעמים
קיבל תודה: 561 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 04 יולי 2021, 01:13

בשלמא כתב:
04 יולי 2021, 00:23
נתן הבבלי כתב:
04 יולי 2021, 00:15
בשלמא כתב:
04 יולי 2021, 00:05
כמובן רק כשהפרי היה טבל
מנא לך
אולי אם סוחט עדיין לא היה גמר מלאכתו

זה היכי תמצי בפנ"ע ללא קשר להנ"ל זה תלוי בסוג התפוז
 

מסתברא שאם א"א לעשר יוצא, ממילא חז"ל בכה"ג לא גזרו שלא לעשר קודם שנגמ"מ, אלא שיש לדון דניחוש שאפשר לעשר, ועוד יל"ד לאידך גיסא שא"כ (שא"א לעשר יוצא) לא יתחייב כלל כיון שאין מצב של פרי שנגמ"מ.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2431
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 622 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 04 יולי 2021, 02:33

נתן הבבלי כתב:
03 יולי 2021, 22:43
האם ג"כ אם עישר את התפוז לפני שסחט, הרב לא היה שותה
ברור שלא. אם עישר את התפו"ז הרי שהיוצא ממנו אינו טבל.
בדיעבד אם עישר קודם גמ"מ מהני,
אבל זה לא רלוונטי בתפו"ז שאין הסחיטה גמ"מ, רק בענבים.


דרומאי
הודעות: 5095
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1289 פעמים
קיבל תודה: 1351 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי דרומאי » 04 יולי 2021, 11:59

פינחס רוזנצוויג כתב:
04 יולי 2021, 02:33
נתן הבבלי כתב:
03 יולי 2021, 22:43
האם ג"כ אם עישר את התפוז לפני שסחט, הרב לא היה שותה
ברור שלא. אם עישר את התפו"ז הרי שהיוצא ממנו אינו טבל.
בדיעבד אם עישר קודם גמ"מ מהני,
אבל זה לא רלוונטי בתפו"ז שאין הסחיטה גמ"מ, רק בענבים.
ובענבים בלא"ה היוצא מהן כמותן לגמרי גם להתעשר.
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 668 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי נתן הבבלי » 04 יולי 2021, 22:08

האם אין מי שיודע מבפנים מה נהג הרב זצ"ל?
איך מדגישים בן ישיבה?


זאת נחמתי
הודעות: 502
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי זאת נחמתי » 04 יולי 2021, 22:13

נתן הבבלי כתב:
03 יולי 2021, 22:43
האם ג"כ אם עישר את התפוז לפני שסחט, הרב לא היה שותה?
לא הבנתי , אם עישר, 'יוצא' של איזה איסור יש כאן ?
 


בשלמא
הודעות: 2308
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 912 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי בשלמא » 04 יולי 2021, 22:21

פינחס רוזנצוויג כתב:
04 יולי 2021, 02:33
אבל זה לא רלוונטי בתפו"ז שאין הסחיטה גמ"מ, רק בענבים.
גם בתפוחי זהב יש זן דנטעי אדעתא לסחיטה 'ולנסיה' שמו


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2431
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 622 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 04 יולי 2021, 22:58

בשלמא כתב:
04 יולי 2021, 22:21
פינחס רוזנצוויג כתב:
04 יולי 2021, 02:33
אבל זה לא רלוונטי בתפו"ז שאין הסחיטה גמ"מ, רק בענבים.
גם בתפוחי זהב יש זן דנטעי אדעתא לסחיטה 'ולנסיה' שמו
אכן, אבל זה נפק"מ לברכתו לא לגמ"מ, גמ"מ לא נקבע לפי המטרה, גמ"מ של חיטה זה מירוח ולא אפית הפת. גמ"מ הוא גמר מלאכת השדה.
 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 12 ספטמבר 2021, 12:43

נתן הבבלי כתב:
03 יולי 2021, 22:43
להרב מבריסק שא"א להפריש מזה מעשר, האם ג"כ אם עישר את התפוז לפני שסחט, הרב לא היה שותה?
בן ישיבה@
היה שותה!
כל הנידון זה משום שאי אפשר לעשר את היוצא, ובאיסור טבל הוא, ויש לעשרו לפני שסוחטו, וכך הם נוהגים עד היום הזה
לענין כתב:
04 יולי 2021, 00:11
איך מעשרים בבריסק את כל המוצרים הקנויים?
לא קונים ולא מעשרים ולא אוכלים.
כל דבר שיש בו יוצא מן הטבל, וכדוג' רסק עגבניות אלא אם בא מחו"ל.


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 668 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי נתן הבבלי » 12 ספטמבר 2021, 21:23

הצעיר שבחבורה כתב:
12 ספטמבר 2021, 12:43
נתן הבבלי כתב:
03 יולי 2021, 22:43
להרב מבריסק שא"א להפריש מזה מעשר, האם ג"כ אם עישר את התפוז לפני שסחט, הרב לא היה שותה?
בן ישיבה@
היה שותה!
כל הנידון זה משום שאי אפשר לעשר את היוצא, ובאיסור טבל הוא, ויש לעשרו לפני שסוחטו, וכך הם נוהגים עד היום הזה

עדיין לא מובן לי הרי אם דעתו לסחוט א"כ גמר מלאכה נהיה אחר הסחיטה ורק אז חייב במעשרות ואז הוי יוצא וחזר הדין


קושטא
הודעות: 415
הצטרף: 25 ינואר 2021, 21:47
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי קושטא » 12 ספטמבר 2021, 21:31

נתן הבבלי כתב:
12 ספטמבר 2021, 21:23
הצעיר שבחבורה כתב:
12 ספטמבר 2021, 12:43
נתן הבבלי כתב:
03 יולי 2021, 22:43
להרב מבריסק שא"א להפריש מזה מעשר, האם ג"כ אם עישר את התפוז לפני שסחט, הרב לא היה שותה?
בן ישיבה@
היה שותה!
כל הנידון זה משום שאי אפשר לעשר את היוצא, ובאיסור טבל הוא, ויש לעשרו לפני שסוחטו, וכך הם נוהגים עד היום הזה

עדיין לא מובן לי הרי אם דעתו לסחוט א"כ גמר מלאכה נהיה אחר הסחיטה ורק אז חייב במעשרות ואז הוי יוצא וחזר הדין
כבר העירו לך, שבדיעבד אפי' אם מעשר קודם גמ''מ מהני, ואין עוד שום חיוב ועכשיו הפרי מתוקן ומותר לאכילה, ואיזה 'יוצא' יהי' כאן ?
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 668 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי נתן הבבלי » 12 ספטמבר 2021, 21:50

קושטא כתב:
12 ספטמבר 2021, 21:31
נתן הבבלי כתב:
12 ספטמבר 2021, 21:23
הצעיר שבחבורה כתב:
12 ספטמבר 2021, 12:43

היה שותה!
כל הנידון זה משום שאי אפשר לעשר את היוצא, ובאיסור טבל הוא, ויש לעשרו לפני שסוחטו, וכך הם נוהגים עד היום הזה

עדיין לא מובן לי הרי אם דעתו לסחוט א"כ גמר מלאכה נהיה אחר הסחיטה ורק אז חייב במעשרות ואז הוי יוצא וחזר הדין
כבר העירו לך, שבדיעבד אפי' אם מעשר קודם גמ''מ מהני, ואין עוד שום חיוב ועכשיו הפרי מתוקן ומותר לאכילה, ואיזה 'יוצא' יהי' כאן ?

ברור שמרן הרב לא עשה דבר בדיעבד (לכתחילה)
 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 ספטמבר 2021, 09:50

נתן הבבלי כתב:
12 ספטמבר 2021, 21:23
הצעיר שבחבורה כתב:
12 ספטמבר 2021, 12:43
נתן הבבלי כתב:
03 יולי 2021, 22:43
להרב מבריסק שא"א להפריש מזה מעשר, האם ג"כ אם עישר את התפוז לפני שסחט, הרב לא היה שותה?
בן ישיבה@
היה שותה!
כל הנידון זה משום שאי אפשר לעשר את היוצא, ובאיסור טבל הוא, ויש לעשרו לפני שסוחטו, וכך הם נוהגים עד היום הזה
עדיין לא מובן לי הרי אם דעתו לסחוט א"כ גמר מלאכה נהיה אחר הסחיטה ורק אז חייב במעשרות ואז הוי יוצא וחזר הדין
כבר כתב הרב @פינחס רוזנצוויג שגמר מלאכה קודם הסחיטה.
פינחס רוזנצוויג כתב:
04 יולי 2021, 22:58
בשלמא כתב:
04 יולי 2021, 22:21
פינחס רוזנצוויג כתב:
04 יולי 2021, 02:33
אבל זה לא רלוונטי בתפו"ז שאין הסחיטה גמ"מ, רק בענבים.
גם בתפוחי זהב יש זן דנטעי אדעתא לסחיטה 'ולנסיה' שמו
אכן, אבל זה נפק"מ לברכתו לא לגמ"מ, גמ"מ לא נקבע לפי המטרה, גמ"מ של חיטה זה מירוח ולא אפית הפת. גמ"מ הוא גמר מלאכת השדה.

איני זוכר כעת, אבל גם אם ביין יש גמר מלאכה רק אחרי הסחיטה, הרי זה משום שבפירוש כתוב בתורה "תירוש ויצהר" דהיינו יין ושמן, ולא ענבים וזיתים.


בן עזאי
הודעות: 505
הצטרף: 30 מרץ 2020, 06:48
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 175 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי בן עזאי » 13 ספטמבר 2021, 10:10

הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 09:50
אבל גם אם ביין יש גמר מלאכה רק אחרי הסחיטה, הרי זה משום שבפירוש כתוב בתורה "תירוש ויצהר" דהיינו יין ושמן, ולא ענבים וזיתים.
וביין בלא"ה הא אי"ז יוצא.


איש ווילנא
הודעות: 3129
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 688 פעמים
קיבל תודה: 1108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי איש ווילנא » 13 ספטמבר 2021, 10:13

כמדומה שטענת הרב @נתן הבבלי הוא טענה נפלאה.
יסוד החומרא שיוצא אינו נחשב כעיקר הפרי אלא זיעה בעלמא בשונה מיין ושמן שנחשבים כעיקר הפרי

אבל לענין גמר מלאכה
לא שמענו חידוש זה
וגמר מלאכה בפשוטו הוא בכל דבר לפי ענינו ולמה שהוא עומד.
וכשם שביין ושמן אינו נחשב לגמר מלאכה עד שגומר את הסחיטה כך גם בתפוזים [והטעם משום שאינו מוכן להכנס לביתו לשימוש עד גמר הסחיטה]
ואם כן יוצא שלא נעשה הגמר מלאכה רק ביוצא ויתכן שאינו נחשב לגמר מלאכה כלל וגם אם נחשב לגמר מלאכה יתכן שניתן לעשר [אמנם ניתן לדחות ולומר שגם קודם גמר מלאכה נחשב לטבל וכל שנעשה בו לבסוף גמר מלאכה נאסר וצ"ע]


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 ספטמבר 2021, 10:47

איש ווילנא כתב:
13 ספטמבר 2021, 10:13
כמדומה שטענת הרב @נתן הבבלי הוא טענה נפלאה.
יסוד החומרא שיוצא אינו נחשב כעיקר הפרי אלא זיעה בעלמא בשונה מיין ושמן שנחשבים כעיקר הפרי

אבל לענין גמר מלאכה
לא שמענו חידוש זה
וגמר מלאכה בפשוטו הוא בכל דבר לפי ענינו ולמה שהוא עומד.
וכשם שביין ושמן אינו נחשב לגמר מלאכה עד שגומר את הסחיטה כך גם בתפוזים [והטעם משום שאינו מוכן להכנס לביתו לשימוש עד גמר הסחיטה]
ואם כן יוצא שלא נעשה הגמר מלאכה רק ביוצא ויתכן שאינו נחשב לגמר מלאכה כלל וגם אם נחשב לגמר מלאכה יתכן שניתן לעשר [אמנם ניתן לדחות ולומר שגם קודם גמר מלאכה נחשב לטבל וכל שנעשה בו לבסוף גמר מלאכה נאסר וצ"ע]
'יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא'

גם אם נקבל את ההנחה שפרי הנסחט לא בא לידי גמר מלאכתו עד שיסחט, ולאו דוקא שמן ויין. אבל עכ"פ כל שהוא זיעה בעלמא ואינו עיקר הפרי, ודאי דאינו נצרך לגמ"מ.


איש ווילנא
הודעות: 3129
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 688 פעמים
קיבל תודה: 1108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי איש ווילנא » 13 ספטמבר 2021, 12:02

הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 10:47
גם אם נקבל את ההנחה שפרי הנסחט לא בא לידי גמר מלאכתו עד שיסחט, ולאו דוקא שמן ויין. אבל עכ"פ כל שהוא זיעה בעלמא ואינו עיקר הפרי, ודאי דאינו נצרך לגמ"מ.

לא זכיתי להבין
התורה לא חייבה בתרו"מ רק פרי שנגמרה מלאכתו
פרי זה לאחר גמר מלאכה הוא זעה בעלמא ואינו פרי
האם משום כך יתחייב ללא גמר מלאכה
[אלא שיש לומר שאדרבה זה סיבה לפוטרו לגמרי]


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 ספטמבר 2021, 12:06

איש ווילנא כתב:
13 ספטמבר 2021, 12:02
הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 10:47
גם אם נקבל את ההנחה שפרי הנסחט לא בא לידי גמר מלאכתו עד שיסחט, ולאו דוקא שמן ויין. אבל עכ"פ כל שהוא זיעה בעלמא ואינו עיקר הפרי, ודאי דאינו נצרך לגמ"מ.

לא זכיתי להבין
התורה לא חייבה בתרו"מ רק פרי שנגמרה מלאכתו
פרי זה לאחר גמר מלאכה הוא זעה בעלמא ואינו פרי
האם משום כך יתחייב ללא גמר מלאכה
[אלא שיש לומר שאדרבה זה סיבה לפוטרו לגמרי]
לא יתכן שגמר מלאכת הפרי תהיה לעשותו זיעה בעלמא, לענ"ד.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 ספטמבר 2021, 12:11

איש ווילנא כתב:
13 ספטמבר 2021, 10:13
כמדומה שטענת הרב @נתן הבבלי הוא טענה נפלאה.
יסוד החומרא שיוצא אינו נחשב כעיקר הפרי אלא זיעה בעלמא בשונה מיין ושמן שנחשבים כעיקר הפרי

אבל לענין גמר מלאכה
לא שמענו חידוש זה
וגמר מלאכה בפשוטו הוא בכל דבר לפי ענינו ולמה שהוא עומד.
וכשם שביין ושמן אינו נחשב לגמר מלאכה עד שגומר את הסחיטה כך גם בתפוזים [והטעם משום שאינו מוכן להכנס לביתו לשימוש עד גמר הסחיטה]
ואם כן יוצא שלא נעשה הגמר מלאכה רק ביוצא ויתכן שאינו נחשב לגמר מלאכה כלל וגם אם נחשב לגמר מלאכה יתכן שניתן לעשר [אמנם ניתן לדחות ולומר שגם קודם גמר מלאכה נחשב לטבל וכל שנעשה בו לבסוף גמר מלאכה נאסר וצ"ע]
והרי חטים עומדים לעשות מהן פת...
וכ' הרמב"ם (תרומות פרק ה הלכה יח)
ותורמין חטים על הפת אבל לא מן הפת על החטים לפי חשבון (ובכס"מ ומהריק"ו 'אלא לפי חשבון' 
ועי' רדב"ז
אבל חטין על הפת חיוב התרומה על החטין הילכך תורם לכתחילה על הפת שהרי הפת בעצמו נתחייב בשעה שהיה חטין 
ואמאי לא נימא דלא נגמרה מלאכת החטין עד שנעשו פת שהרי לכך הם עומדים?


איש ווילנא
הודעות: 3129
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 688 פעמים
קיבל תודה: 1108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי איש ווילנא » 13 ספטמבר 2021, 12:34

הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 12:11
והרי חטים עומדים לעשות מהן פת...
וכ' הרמב"ם (תרומות פרק ה הלכה יח)

שאלה יפה שאלת ולא עלי
אלא מה החילוק בין ענבים וזתים שלא נחשבים שנגמרה מלאכתם עד שעושה מהם יין ושמן לחיטים שנגמרה מלאכתם מיד לאחר מלאכת הדישה והזרייה.
אני חושב שנקודת החילוק הוא שהדרך היה שענבים וזתים סוחטים אותם מיד בכמות גדולה ואינם נאספים לבית אלא לאחר סחיטתם. מה שאין כן חיטים שאוספים אותם מיד מהשדה וכל פעם שנצרך ללחם אופה לעצמו לחם.
מכל מקום יהא החילוק אשר יהא וודאי שבנקודה זו תפוזים העומדים לסחיטה דומים ליין ושמן

ולגבי הטיעון השני שטענת לא זכיתי להבין.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 ספטמבר 2021, 15:57

איש ווילנא כתב:
13 ספטמבר 2021, 12:34
הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 12:11
והרי חטים עומדים לעשות מהן פת...
וכ' הרמב"ם (תרומות פרק ה הלכה יח)
שאלה יפה שאלת ולא עלי
אלא מה החילוק בין ענבים וזתים שלא נחשבים שנגמרה מלאכתם עד שעושה מהם יין ושמן לחיטים שנגמרה מלאכתם מיד לאחר מלאכת הדישה והזרייה.
אני חושב שנקודת החילוק הוא שהדרך היה שענבים וזתים סוחטים אותם מיד בכמות גדולה ואינם נאספים לבית אלא לאחר סחיטתם. מה שאין כן חיטים שאוספים אותם מיד מהשדה וכל פעם שנצרך ללחם אופה לעצמו לחם.
מכל מקום יהא החילוק אשר יהא וודאי שבנקודה זו תפוזים העומדים לסחיטה דומים ליין ושמן

ולגבי הטיעון השני שטענת לא זכיתי להבין.
כבר כתבתי למעלה מה לדעתי החילוק.

ועל איזה טיעון שני מדבר מר?


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 668 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי נתן הבבלי » 13 ספטמבר 2021, 21:51

הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 12:06
איש ווילנא כתב:
13 ספטמבר 2021, 12:02
הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 10:47
גם אם נקבל את ההנחה שפרי הנסחט לא בא לידי גמר מלאכתו עד שיסחט, ולאו דוקא שמן ויין. אבל עכ"פ כל שהוא זיעה בעלמא ואינו עיקר הפרי, ודאי דאינו נצרך לגמ"מ.

לא זכיתי להבין
התורה לא חייבה בתרו"מ רק פרי שנגמרה מלאכתו
פרי זה לאחר גמר מלאכה הוא זעה בעלמא ואינו פרי
האם משום כך יתחייב ללא גמר מלאכה
[אלא שיש לומר שאדרבה זה סיבה לפוטרו לגמרי]
לא יתכן שגמר מלאכת הפרי תהיה לעשותו זיעה בעלמא, לענ"ד.
ג"מ זה המציאות מה שבני אדם החליטו, ואם אם החיליטו לזיעה זה ג"מ (וד"א זיעה זה לא דבר כ"כ בזוי)
 


איש ווילנא
הודעות: 3129
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 688 פעמים
קיבל תודה: 1108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי איש ווילנא » 13 ספטמבר 2021, 22:30

הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 15:57
ועל איזה טיעון שני מדבר מר?

הטיעון שגמר מלאכה בזיעה לא נחשב לגמר מלאכה
ולכן מתחייב קודם לכן.

לגבי גוף טענתך על החילוק בין יין ושמן משום שכתיב תירוש ויצהר
זה טיעון יפה
אמנם רק אעיר האם מדבריך יש ללמוד שזיתים וענבים אין בהם חיוב דאורייתא של תרו"מ
משום שאינם בכלל דגן תירוש ויצהר או שאינו מוכרח. כמדומה שנחלקו בו הראשונים


הצעיר שבחבורה
הודעות: 1564
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 396 פעמים
קיבל תודה: 486 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשר ביוצא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 14 ספטמבר 2021, 08:59

נתן הבבלי כתב:
13 ספטמבר 2021, 21:51
הצעיר שבחבורה כתב:
13 ספטמבר 2021, 12:06
איש ווילנא כתב:
13 ספטמבר 2021, 12:02


לא זכיתי להבין
התורה לא חייבה בתרו"מ רק פרי שנגמרה מלאכתו
פרי זה לאחר גמר מלאכה הוא זעה בעלמא ואינו פרי
האם משום כך יתחייב ללא גמר מלאכה
[אלא שיש לומר שאדרבה זה סיבה לפוטרו לגמרי]
לא יתכן שגמר מלאכת הפרי תהיה לעשותו זיעה בעלמא, לענ"ד.
ג"מ זה המציאות מה שבני אדם החליטו, ואם אם החיליטו לזיעה זה ג"מ (וד"א זיעה זה לא דבר כ"כ בזוי)

לא דבר בזוי, אבל זה כילוי הפרי (לדעת הגרי"ז), ולא יתכן שגמר מלאכת הפרי תהיה לכלותו מן העולם...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מעשר יין
    על ידי חושב מבחוץ » 07 אוקטובר 2020, 12:58 » ב כשרות
    2 תגובות
    77 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חושב מבחוץ
    07 אוקטובר 2020, 14:04
  • כיצד מחשבים מעשר כספים?
    על ידי חיים ושלום » 30 נובמבר 2020, 21:00 » ב דיני ממונות
    1 תגובות
    117 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יכילנא למימר
    30 נובמבר 2020, 21:16
  • מעשר שני פרק א
    על ידי בבלי » 01 דצמבר 2020, 19:37 » ב משניות
    4 תגובות
    62 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
    03 דצמבר 2020, 16:04
  • האם יש הבטחה בזמננו על מי שנותן מעשר שמתעשר?
    על ידי יעקב מעיין » 01 דצמבר 2020, 21:19 » ב הלכה ומנהג
    126 תגובות
    1905 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יודוך אחיך.
    01 אוגוסט 2021, 09:27
  • מעשר כספים מכספי צדקה
    על ידי סנגורן של ישראל » 09 דצמבר 2020, 14:46 » ב דיני ממונות
    1 תגובות
    88 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ערבה
    09 דצמבר 2020, 14:53

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים