מדוע צריך לכבד הורים, משום הכרת הטוב? והרי טוב שלא נברא משנברא!

י. זהב

משתמש רגיל
מדוע צריך לכבד הורים, משום הכרת הטוב? והרי טוב שלא נברא משנברא!
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
י. זהב אמר:
מדוע צריך לכבד הורים, משום הכרת הטוב? והרי טוב שלא נברא משנברא!

אף אחד לא אומר שטוב לו שלא נברא אלא שנוח לו שלא נברא כמובא בין היתר בעירובין יג, אך באמת טוב לו שנברא שהוא יכול לתקן את עצמו והעולם נהמא דכיסופא וכו' (דעת תבונות)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
י. זהב אמר:
מדוע צריך לכבד הורים, משום הכרת הטוב? והרי טוב שלא נברא משנברא!

החתם סופר בתורת משה פרשת קדושים שואל כך, ומיישב בצורה נפלאה על פי סמיכות הפסוק "איש אמו ואביו תיראו ואת שבתתי תשמרו" עיין שם.


כעת מצאתי מה שכתב בפרדס יוסף על הפסוק הנ"ל אות ה'.
איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו (י"ט, ג). וכן בעשרת הדיברות סמך שבת לכיבוד אב ואם דכיבוד ומורא אב ואם שהם מולידיו, ואחר דנוח שלא נברא משנברא (עירובין י"ג ע"ב) א"כ אין מקום לכיבוד ומורא:
אך כתבו שם בתוס' [ד"ה נוח] היינו לכללות העולם אבל צדיקים אשריהם ואשרי דורם, ואם שומר שבת ששקולה ככל התורה וגם דאפילו עובד עבודה זרה מוחלין לו (שבת קי"ח ע"ב), ואם אין לו חטאים נוח לו שנברא וצריך לכבד אבותיו, ומשום הכי שמירת שבת טעם על איש אמו ואביו תיראו:
ובכתב סופר [קדושים דף קע"ז ע"א ד"ה איש] כתב לא לבד כשצריך לאבותיו כשנותנים לו לאכול צריך לכבדם, אך "איש" כשהוא איש לעצמו ולא צריך להם ולממונם, אעפ"כ אמו ואביו תיראו:
וראיתי בספר שו"ת עטרת ישועה בפתיחה [אות ק] שכתב כן, ובענין טוב שלא נברא הוא ממאמר (בראשית א, כ"ו) נעשה אדם שאמר ה', ובמדרש רבה ריש פרשת קדושים [ויק"ר כ"ד, ב] דעל הטוב השי"ת אינו מתייעץ עם בית דינו ולרעה מתייעץ עם בית דינו:
וזה פירוש [איוב א, כ"א] ה' נתן בעצמו, וה' הוא ובית דינו [ב"ר נ"א, ג] לקח לרעה, (ועיין ישמח משה [פרשת יתרו ד"ה אנכי ה'] ואור חדש קידושין [מ. ד"ה וביותר] בשם נזר הקודש והבאתי בפרדס יוסף [בא דף קצ"ו אות צ"א ובהשמטות שם דף קצ"ז] עיין שם היטב) דמלאכים אינם יודעים מחשבות בני אדם ואין נידונים על מחשבות הרעות, א"כ אם היה לטובה לא היה מתייעץ עם מלאכים, ולכן ראיה אשר טוב שלא נברא מדאמר ה' נעשה אדם בלשון רבים והתייעץ:
ובסנהדרין (ל"ח.) מכאן פקרו המינים ואמרו שיש שתי רשויות, ועיין מגילה (ט.), והטעם באמת שאמר בלשון רבים להורות ענוה שגדול נמלך בקטן עיין רש"י בחומש [בראשית א, כ"ו]:
וזה הסמיכות קדושים תהיו ואז אמו ואביו תיראו, יען שהם שותפים ביצירה וראוי להחזיק להם טובה, שאם הם צדיקים טוב שנבראו כתוס' הנ"ל, אולם אם נאמר טוב שנברא וקשה לשון רבים הא לטובה אינו מתייעץ, ויש מקום לטעות שיש שתי רשויות, ועל זה אמר אל תפנו אל האלילים והטעם להורות ענוה כנ"ל:
 

יחיה

משתמש ותיק
י. זהב אמר:
מדוע צריך לכבד הורים, משום הכרת הטוב? והרי טוב שלא נברא משנברא!

לא הבנתי, אז אתה רוצה למעשה לחיות, או אולי מעדיף ח"ו... בגלל ש"נוח לו לאדם שלא נברא"...
בטח אתה רוצה לחיות, מאוד מאוד. תגיד לפחות תודה!!

נזכרתי. פעם חסיד אחד התלונן לפני רבו רבות מאוד, על היות העולם הזה "עולם השקר".
כשהרבה החסיד להתאונן על העניין, ענה לו רבו בפקחותו ואמר: אם באמת אתה רוצה, הרי אוכל לארגן לך כעת מעבר אל "עולם האמת"...
 

חימקו

משתמש ותיק
יחיה אמר:
י. זהב אמר:
מדוע צריך לכבד הורים, משום הכרת הטוב? והרי טוב שלא נברא משנברא!

לא הבנתי, אז אתה רוצה למעשה לחיות, או אולי מעדיף ח"ו... בגלל ש"נוח לו לאדם שלא נברא"...
בטח אתה רוצה לחיות, מאוד מאוד. תגיד לפחות תודה!!

נזכרתי. פעם חסיד אחד התלונן לפני רבו רבות מאוד, על היות העולם הזה "עולם השקר".
כשהרבה החסיד להתאונן על העניין, ענה לו רבו בחכמתו ואמר: אם באמת אתה רוצה, הרי אוכל לארגן לך כעת מעבר אל "עולם האמת"...
ברור שהוא מעדיף לא לחיות, הרי נח לו שלא נברא!
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
פרק קמא דמסכת עבודה זרה:
אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ: בּוֹאוּ וְנַחֲזִיק טוֹבָה לַאֲבוֹתֵינוּ, שֶׁאִלְמָלֵא הֵן לֹא חָטְאוּ אָנוּ לֹא בָּאנוּ לָעוֹלָם.
תוספות: וְאַף עַל גַּב דְּאָמְרִינַן פֶּרֶק קַמָּא דְעֵרוּבִין: 'נִמְנוּ וְגָמְרוּ: נוֹחַ לוֹ לָאָדָם שֶׁלֹּא נִבְרָא', הַיְנוּ בִּתְחִלַּת לֵדָתוֹ, שֶׁאֵין יָדוּעַ מַה יְּהֵא בְּסוֹפוֹ; אֲבָל כְּשֶׁהוּא צַדִּיק – אַשְׁרָיו, וְאַשְׁרֵי הַדּוֹר שֶׁהוּא בְּתוֹכוֹ.

 
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
לחשוב חשבונות אמר:
צריך לכבד כי כך ציוה השי"ת בתורתו.
ונתינת הטעמים הוא שורש החורבן.
בבא מציעא דף לג עמוד א
שאביו הביאו לעולם הזה
למה לא הבאת סוף הדברים?
שם הוא טעם למה לא חייב בכבוד אביו כמו בכבוד רבו.

ואני יודע שיש טעמי המצוות בחז"ל ובראשונים, אבל הוא רק תלמוד תורה, אבל מי שמקיים המצוות בגלל הסברא ולא בגלל הציווי הוא במצב חמור מאד.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
צריך לכבד כי כך ציוה השי"ת בתורתו.
ונתינת הטעמים הוא שורש החורבן.
בספרי רבותינו מופיע הטעם של הכרת הטוב.
 

הביננו

משתמש רגיל
דרבמדיקר אמר:
אף אחד לא אומר שטוב לו שלא נברא אלא שנוח לו שלא נברא כמובא בין היתר בעירובין יג, אך באמת טוב לו שנברא שהוא יכול לתקן את עצמו והעולם נהמא דכיסופא וכו' (דעת תבונות)

מה בא ללמדנו ''נוח לו שלא נברא'' או לאיזה עניין נאמר ?
 

יחיה

משתמש ותיק
חיי אדם - חלק א כלל סז סעיף ב:
יסכר פי דוברי שקר, האומרים שאינם צריכים להחזיק טובה לאב ואם, כי להנאת עצמם היו מכוונים, וממילא נולד, וכיון שנולד מהם, נתן הקדוש ברוך הוא הטבע שהאב והאם יגדלו בניהם בטבע, ככל בהמה חיה ועוף שמגדלים בניהם, ואין הבנים מחזיקים טובה לאבותיהם, יתאלמון וישתתקון ויתחרשון, כדכתיב [תהילים לא, יט] תאלמנה שפתי שקר, כי הם בעצמם מעידים עליהם שהם כבהמה, ולא חלק ה' להם לב לדעת ולהבין. ועל זה אמרו חכמים, כל הכופר בטובתו של חבירו, סוף כופר בטובתו של הקדוש ברוך הוא, דלדבריהם גם אינם צריכים לכבד ולירא מהמקום ברוך הוא, כיון שאנחנו מעשי ידיו של הקדוש ברוך הוא, מהראוי להיטיב ולחמול על מעשי ידיו. ואין ספק, שהאומרים כן שהם כופרים בלבם:
 
חלק עליון תַחתִית