האם יש מקור לכך שהשם הגביה את הר סיני?

נתנאל_ב

משתמש ותיק
שלו' אמר:
יש שמועה כזאת, האם היא מבוססת?
עי' מהר"ל בנתיבות עולם נתיב הענווה פ"א ד"ה בספר משלי שכתב בסוה"ד שלא הגביה הקב"ה את הר סיני.
ויכול להיות שהטעות התחילה ממש"כ בספרא ויקרא אות ה' הובא במלבי"ם שמות פרק י"ט פס' כ' שלדעת ר"ע ירדו השמים אל הר סיני ולדעת רבי עלה הר סיני אל השמים, וטעו לומר שנהיה גבוה יותר דהיינו גדול יותר, אך אי"ז הכוונה אלא שהגביה את כל ההר הנמוך. 
וזה כתבתי לענ"ד, אך שמא יבואו ויבינו שהמהר"ל כתב כר"ע, ובאמת רבי סובר שהגביה את הר סיני לשמים היינו שנהיה גבוה מהקרקע עד לשמים. ובאמת אין לי הכרח לומר כהבנתי, אלא שזה נראה לי יותר הפשטות.
  
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
מה עם כפה הר כגיגית?
שחוץ ממה שהגביהו סתם, הגביהו מעליהם, ואמר להם שאם לא ירצו לקבל את התורה הרי אין טעם לכל מה שהעלהו ולכן לא רק שיורידנו סתם, אלא שיורידנו עליהם.
וראיתי בפנים יפות שמות י"ט י"ב שכתב כן, וכתב שממש היה בהר חיות ולכן עמד באויר ונעקר מהעפר והגשמיות לפי שעה, וכל חיותו באה מפני שהיו ישראל מוכנים לקבל את התורה, ואם לא היו מוכנים הרי שהייתה מסתלקת חיותו והיה נופל עליהם. 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
מה עם כפה הר כגיגית?
אגב אכתוב וורט מהח''ח.
כתוב אם לא בריתי יומם וליל וכו', וכתוב יום השישי שהעולם היה תלוי אם יקבלו את התורה ואם לא יהפך לתוהו ובואו, ולאחר שהגויים לא רצו לקבל התורה ה' כפה על ישראל לקבלה כי אם לא יקבלו יתבטל העולם וממילא שם תהא קבורתכם.
 
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
שלו' אמר:
יש שמועה כזאת, האם היא מבוססת?

קודם כל צריך להביא את הגמ' בסוטה ה.:
ואת דכא ושפל רוח רב הונא ורב חסדא חד אמר אתי דכא וחד אמר אני את דכא ומסתברא כמ''ד אני את דכא שהרי הקב''ה הניח כל הרים וגבעות והשרה שכינתו על הר סיני ולא גבה הר סיני למעלה

זו תמיד היתה בעיני אחת הדוגמאות לטעויות של גננות, שמספרות תמיד שהקב"ה הגביה את הר סיני, שמחתי לראות את המלבי''ם שהביאו פה ללמדך שאם גננת אמרה מילתא אל תחיכו בה...
אגב, טעות נוספת: מה דינו של מי שמזה את מי הפרה אדומה? אבל זה כבר נושא לאשכול בפני עצמו.
 
חלק עליון תַחתִית