שנאת החתול לעכבר

דוד

משתמש חדש
היה על זה אריכות נוראה האי שתא בפרשיות בראשית נח
בשיעוריו המאלפים של פמ"מ הרה"ג ר' מנשה רייזמאן שליט"א
דברים נפלאים ממש
אנסה להשיג ולהעלות לכאן
 

מבית לוי

משתמש רגיל
עיין בפרשת נח על הפסוק נח איש צדיק בפיררודו של ר'משה הדרשן תשובה מפורטת על כך ותמצא נחת
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
יהודי מפרגן אמר:
מרדכי היהודי אמר:
למה דווקא אחרי העכבר?

כי זה האוכל שהשי"ת ייעד לו
עד כמה שידוע לי וזכור לי הוא הורג ולא אוכל.
יבואו המלנקקים עם המידע המדעי ויכריעו.
בעיני ראיתי היום (בעירינו בני ברק המעטירה המבורכת בשני אלו ...) חתול מחסל עכבר .
https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%9C_%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%9B%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%A3
 
 
בספר אלפא ביתא דבן סירא (שהוא מן הספרים החיצוניים וודאי) מובא מעשה בתיבתו של נח מדוע החתול שונא לעכבר. וכן עם אדם הראשון שכבר אז החתול אכל את העכבר.
אומנם זהו לא המקור היחידי לכך כי גם מעשה דומה הובא במדרש אגדה (אם אינני טועה)
וכן העתיקו באוצר המדרשים (אייזנשטיין)
 

בשלמא

משתמש ותיק
זאת נחמתי אמר:
בשלמא אמר:
זאת נחמתי אמר:
חתול מחסל עכבר
מחסל מלשון יחסלנו הארבה או מחסל =גומר?
תפוס לשון ראשון
לא באתי לשלול שלא ימצא בקיבתו של חתול רעב אברי עכבר, אלא שבגלל האיבה הוא יהרוג עכבר גם על בטן מלאה לשם שפיכת דמו.
אגב נדיר כיום למצוא חתול צד והורג עכבר, ששמעתי ממומחה שהסיבה לכך שהם חלשים מדי לצוד אותו.
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
אלא שבגלל האיבה הוא יהרוג עכבר גם על בטן מלאה לשם שפיכת דמו.
לזה באמת צריך מקור .
בשלמא אמר:
אגב נדיר כיום למצוא חתול צד הורג עכבר, ששמעתי ממומחה שהסיבה לכך שהם חלשים מדי לצוד אותו.
אכן, מעשה שראיתי הוא לאחר שהעכבר נדרס למוות בגלגלי רכב מזדמן .
 
מילדות לימדני אבי שליט"א - בעת שקיימו 'מחאות' ציבוריות...
שני שונאים יש לו לעכבר, האדם והחתול.
האדם אינו רוצה שיהיה עכבר.
החתול רוצה שיהיה עכבר ושהוא ירדוף אחריו...
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
בבן יהוידע סוף הוריות כמדומני דף יג על הגמ התם שהאוכל מאכל שאכל עכבר ומה הנפקמ בין כלב לחתול מביא מעשה עש
וחשמע שהחתול צד עכברים אפילו אם הוא שבע הוא צד להנאתו
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
מרדכי היהודי אמר:
למה דווקא אחרי העכבר?

חתולים לא רודפים דווקא אחרי עכברים אלא גם אחרי מקקים ועוד בעלי חיים קטנים כי זה אוכל בשבילם. וגם כל דבר שזז קצת מהר מעורר בהם דחף של משחק לרדוף אחרי אותו דבר. 

אבל הוא לא בהכרח יהרוג אותו, בעיני ראיתי חתול שתפס עכבר ואחרי שהעכבר כבר נשאר במקום ולא ברח פתאום החתול עזב אותו והלך משם

 

בשלמא

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
זאת נחמתי אמר:
בשלמא אמר:
מחסל מלשון יחסלנו הארבה או מחסל =גומר?
תפוס לשון ראשון
לא באתי לשלול שלא ימצא בקיבתו של חתול רעב אברי עכבר, אלא שבגלל האיבה הוא יהרוג עכבר גם על בטן מלאה לשם שפיכת דמו.
אגב נדיר כיום למצוא חתול צד והורג עכבר, ששמעתי ממומחה שהסיבה לכך שהם חלשים מדי לצוד אותו.
קיבלתי לציטוט רק בעילום שם:
א. נכון, אך לא רק בנוגע לעכבר - אלא כל יצור חי שהוא (דבר המסב כאב־ראש עצום לארגוני שימור החיות הנכחדות).
ב. אינו מדויק. מגונני החתולים נוהגים לטעון כן (כדי לפטרם מהאחריות להשמדת מינים נכחדים), אך לכאורה אין לכך בסיס ממשי.
 

c y g

משתמש רשום
רחמים אמר:
החתול לא רודף אחר העכבר בגלל שינאה אלא כדי לאכול אותו כי החתול פשוט רעב.

החתול רק הורג אותו לא אוכל אותו
 

גלואיט

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
ומה עם שנאת הכלב לחתול?
(ועיין עוד בסוף הגדש"פ...)
במקורות העתיקים של חד גדיא מופיע בתחילה "ואתא עכברא ונשך לגדיא"
ואח"כ "ואתא שונרא ואכל לעכברא" ואח"כ "ואתא כלבא ונשך לשונרא", ונמצא
שיש בהגש"פ גם מקור לשנאת (ותאוות...) החתול לעכבר.
 
גלואיט אמר:
יעקב ר אמר:
ומה עם שנאת הכלב לחתול?
(ועיין עוד בסוף הגדש"פ...)
במקורות העתיקים של חד גדיא מופיע בתחילה "ואתא עכברא ונשך לגדיא"
ואח"כ "ואתא שונרא ואכל לעכברא" ואח"כ "ואתא כלבא ונשך לשונרא", ונמצא
שיש בהגש"פ גם מקור לשנאת (ותאוות...) החתול לעכבר.
דבר זה נכון וכפי שנמצא בכתבי יד בגניזה של בית כנסת הרוקח אלא שהנוסחה היא  "ואתא עכברא ואכל לגדיא, ואתא שונרא ונשך לעכברא" (ההפך מן המציאות וייתכן שלכן השמיטו שורה זו.)
אומנם אין מכאן ראיה לשנאת החתול לעכבר כיוון שרק בגלל שהעכבר עשה שלא כדין בא החתול ונשכו, אלא מכאן ראיה לשנאת הכלב לחתול שהרי החתול עשה כדין שהעניש את העכבר אומנם לחתול לא מגיע עונש ועל כן השנאה של הכלב לחתול מוכחת מכאן.
ועוד ראה בעניין שנאת הכלב לחתול במה ששאל נבוכדנצאר את בין סירא והמעשה שהביא לו על כך.

 
 

גלואיט

משתמש ותיק
חוצפית המתורגמן אמר:
אומנם אין מכאן ראיה לשנאת החתול לעכבר כיוון שרק בגלל שהעכבר עשה שלא כדין בא החתול ונשכו,
ועדיין יש מכאן ראיה לשנאת החתול לעכבר, שאל"כ מפני מה דווקא הוא מינה את עצמו להעניש את העכבר.
 
גלואיט אמר:
חוצפית המתורגמן אמר:
אומנם אין מכאן ראיה לשנאת החתול לעכבר כיוון שרק בגלל שהעכבר עשה שלא כדין בא החתול ונשכו,
ועדיין יש מכאן ראיה לשנאת החתול לעכבר, שאל"כ מפני מה דווקא הוא מינה את עצמו להעניש את העכבר.
וכי מה למים אצל האש? וחוטרא לכלבא? האם גם אלה שונאים זה את זה?
וכי זה שהעכבר נושך לגדי זה נובע משנאה??
אלא ככה דרכו של עולם. (ואם רצית להביא ראיה לשנאת הכלב לחתול, אפשר.)
 
 
חלק עליון תַחתִית