אם האשה יכולה לגרום לבעלה ללמוד תורה, לעשות מצוות ולמונעו מעבירות, באופן דלא תשא עליו, ועליה, חטא, חייבת בכך ולא גרע מכל יהודי,ברל אמר:כידוע נשים בעצם תפקידם הוא לדאוג לבית, אולם מה מקומה של האישה בעלייתו הרוחנית של הבעל האם למשל צריכה היא לעודד אותו ללכת לכולל לרום בסמן וכדו?
אשמח לתשובתכם כץגם מהמקורות
יערב שיחי אמר:מבלי להביע דעה,
אני מכיר רב מפורסם ומקובל, שהיה במקור אברך פשוט מכל בחינה, גם בכישרונו גם ביר''ש וגם בהשגותיו, כן היה לו טבע של מתמיד, אבל אשתו החליטה שהיא אמורה להיות רבנית... עמדה על גבו בכל הזדמנות כמו קאוצ'ר...
וחפצה הצליח בידה באופן בלתי יאמן.
האם אכן באנו הגברים כאן לדון מהו תפקידה של האשה?? זה בשביל האשה לברר לא בשביל הבעל לדון בה, תפקיד האיש הוא מה שמוטל עליו ולא מהו תפקידה או לא תפקידה של האשה.יהודה יעקבזון אמר:באופן כללי,
תפקיד האשה הוא להיות אשה,
אשה כשרה עושה רצון בעלה, ולא עושה רצון בעלה כרצונה. ואידך זיל גמור.
אני כותב בזהירות, אשה ש'דוחפת' את בעלה בענינים רוחניים, צריך לעשות 'ריסרט' [איפוס] לזוגיות שלהם, משהו לא תקין בתפיסת הקשר שלהם.
טוב יעשו אם ילכו לייעוץ.
יהודה יעקבזון אמר:באופן כללי,
תפקיד האשה הוא להיות אשה,
אשה כשרה עושה רצון בעלה, ולא עושה רצון בעלה כרצונה. ואידך זיל גמור.
אני כותב בזהירות, אשה ש'דוחפת' את בעלה בענינים רוחניים, צריך לעשות 'ריסרט' [איפוס] לזוגיות שלהם, משהו לא תקין בתפיסת הקשר שלהם.
טוב יעשו אם ילכו לייעוץ.
הגברים מנסים לבדוק האם נשותיהם נוהגות עמם כראוי...יושב אוהלים אמר:האם אכן באנו הגברים כאן לדון מהו תפקידה של האשה?? זה בשביל האשה לברר לא בשביל הבעל לדון בה, תפקיד האיש הוא מה שמוטל עליו ולא מהו תפקידה או לא תפקידה של האשה.
הערשלה אמר:גם אני מצטרף לדעת ידידי @יהודה יעקבזון שדיון מעיין זה מראה על התנהלות לא נכונה בחיי הנישואין.
אבל כדאי לעיין בגמ' ברכות (כז:) וז"ל:
"אתו ואמרו ליה: ניחא ליה למר דליהוי ריש מתיבתא? אמר להו: איזיל ואימליך באינשי ביתי. אזל ואמליך בדביתהו. אמרה ליה: דלמא מעברין לך? אמר לה: [לשתמש אינש] יומא חדא בכסא דמוקרא ולמחר ליתבר. אמרה ליה: לית לך חיורתא. ההוא יומא בר תמני סרי שני הוה, אתרחיש ליה ניסא ואהדרו ליה תמני סרי דרי חיורתא".
לכאורה משמע כאן שמשמים הסכימו לדעת אשתו, אף שדעתה היתה נגד דעת גדולי התנאים שם.
מוכח מכאן שיש מקום גם לדעת האשה גם בעניינים רוחניים.
אולי ההסבר שהבעל צריך להתייעץ איתה ולא שהיא תהיה המשגיח שלו. וק"ל.
ערבה אמר:הערשלה אמר:גם אני מצטרף לדעת ידידי @יהודה יעקבזון שדיון מעיין זה מראה על התנהלות לא נכונה בחיי הנישואין.
אבל כדאי לעיין בגמ' ברכות (כז:) וז"ל:
"אתו ואמרו ליה: ניחא ליה למר דליהוי ריש מתיבתא? אמר להו: איזיל ואימליך באינשי ביתי. אזל ואמליך בדביתהו. אמרה ליה: דלמא מעברין לך? אמר לה: [לשתמש אינש] יומא חדא בכסא דמוקרא ולמחר ליתבר. אמרה ליה: לית לך חיורתא. ההוא יומא בר תמני סרי שני הוה, אתרחיש ליה ניסא ואהדרו ליה תמני סרי דרי חיורתא".
לכאורה משמע כאן שמשמים הסכימו לדעת אשתו, אף שדעתה היתה נגד דעת גדולי התנאים שם.
מוכח מכאן שיש מקום גם לדעת האשה גם בעניינים רוחניים.
אולי ההסבר שהבעל צריך להתייעץ איתה ולא שהיא תהיה המשגיח שלו. וק"ל.
הזכרת לי דרשה ששמעתי בעבר בסעודת שבע ברכות על הסיפור עם ראב"ע ולמד ממנה הדורש כמה עניינים בשלום בית:
א. להתייעץ עם האשה.
ב. לא להקשיב למה שאומרת.
ג. דבר זה הוא סגולה לזקן לבן.
ד. בסוף יתברר שהאשה צדקה.
הערשלה אמר:ערבה אמר:הערשלה אמר:גם אני מצטרף לדעת ידידי @יהודה יעקבזון שדיון מעיין זה מראה על התנהלות לא נכונה בחיי הנישואין.
אבל כדאי לעיין בגמ' ברכות (כז:) וז"ל:
"אתו ואמרו ליה: ניחא ליה למר דליהוי ריש מתיבתא? אמר להו: איזיל ואימליך באינשי ביתי. אזל ואמליך בדביתהו. אמרה ליה: דלמא מעברין לך? אמר לה: [לשתמש אינש] יומא חדא בכסא דמוקרא ולמחר ליתבר. אמרה ליה: לית לך חיורתא. ההוא יומא בר תמני סרי שני הוה, אתרחיש ליה ניסא ואהדרו ליה תמני סרי דרי חיורתא".
לכאורה משמע כאן שמשמים הסכימו לדעת אשתו, אף שדעתה היתה נגד דעת גדולי התנאים שם.
מוכח מכאן שיש מקום גם לדעת האשה גם בעניינים רוחניים.
אולי ההסבר שהבעל צריך להתייעץ איתה ולא שהיא תהיה המשגיח שלו. וק"ל.
הזכרת לי דרשה ששמעתי בעבר בסעודת שבע ברכות על הסיפור עם ראב"ע ולמד ממנה הדורש כמה עניינים בשלום בית:
א. להתייעץ עם האשה.
ב. לא להקשיב למה שאומרת.
ג. דבר זה הוא סגולה לזקן לבן.
ד. בסוף יתברר שהאשה צדקה.
שייך אולי לפה.....
מעבר לציניות, ברור שיש כאן נקודה הראויה לתשומת לב.
הגע בעצמך שאחרי שגדולי התנאים ישבו, דנו והחליטו שהוא הראוי ביותר לנשיאות, הולך ראב"ע להתייעץ עם אשתו.
וכי יש מקום לדעתה אחרי ה'אורים ותומים' של הדור?!
1. מוכח שיש מקום.
2. אכן משמים הסכימו עמה.
וכברמצאנו את אאע"ה שנאמר לו "שמע בקולה", אלא שכנראה יש להגדיר מה ומתי ופשוט שלא תמיד, וודאי שכך לא מנהלים חיי נישואין בצורה הנכונה.
אברך אמר:הגברים מנסים לבדוק האם נשותיהם נוהגות עמם כראוי...
א. יש לחקור..ערבה אמר:הערשלה אמר:ערבה אמר:הזכרת לי דרשה ששמעתי בעבר בסעודת שבע ברכות על הסיפור עם ראב"ע ולמד ממנה הדורש כמה עניינים בשלום בית:
א. להתייעץ עם האשה.
ב. לא להקשיב למה שאומרת.
ג. דבר זה הוא סגולה לזקן לבן.
ד. בסוף יתברר שהאשה צדקה.
שייך אולי לפה.....
מעבר לציניות, ברור שיש כאן נקודה הראויה לתשומת לב.
הגע בעצמך שאחרי שגדולי התנאים ישבו, דנו והחליטו שהוא הראוי ביותר לנשיאות, הולך ראב"ע להתייעץ עם אשתו.
וכי יש מקום לדעתה אחרי ה'אורים ותומים' של הדור?!
1. מוכח שיש מקום.
2. אכן משמים הסכימו עמה.
וכברמצאנו את אאע"ה שנאמר לו "שמע בקולה", אלא שכנראה יש להגדיר מה ומתי ופשוט שלא תמיד, וודאי שכך לא מנהלים חיי נישואין בצורה הנכונה.
אכן יש לתת את הדעת מאד בעניין זה.
אני רק מעלה נקודות למחשבה:
א. האם מה ששאל את אשתו היה מצד העניין הרוחני שבדבר? דאולי היה זה רק מסיבות טכניות או משפחתיות, או רק מצד דרך ארץ, או כמשה רבינו שהלך להתייעץ עם חותנו על אף ציווי ה',
ב. מהציווי 'שמע בקולה' משמע דווקא להיפך, דהיה צריך לציווי מיוחד.
ג. לא ממש ברור דמשמיים הסכימו עמה, דראב"ע המשיך לדרוש גם לאחר חזרתו של רבן גמליאל, וכן באותו יום בודד שהיה נשיא פירשו את כל ההלכות התלויות שהיו בבית המדרש, וסילקוהו לשומר הפתח.
שמא יש לדון לכף זכות שהיא החליטה שהוא צריך להיות רב,יערב שיחי אמר:מבלי להביע דעה,
אני מכיר רב מפורסם ומקובל, שהיה במקור אברך פשוט מכל בחינה, גם בכישרונו גם ביר''ש וגם בהשגותיו, כן היה לו טבע של מתמיד, אבל אשתו החליטה שהיא אמורה להיות רבנית... עמדה על גבו בכל הזדמנות כמו קאוצ'ר...
וחפצה הצליח בידה באופן בלתי יאמן.
הכל בעיני הרואה.מ.ה. אמר:שמא יש לדון לכף זכות שהיא החליטה שהוא צריך להיות רב,יערב שיחי אמר:מבלי להביע דעה,
אני מכיר רב מפורסם ומקובל, שהיה במקור אברך פשוט מכל בחינה, גם בכישרונו גם ביר''ש וגם בהשגותיו, כן היה לו טבע של מתמיד, אבל אשתו החליטה שהיא אמורה להיות רבנית... עמדה על גבו בכל הזדמנות כמו קאוצ'ר...
וחפצה הצליח בידה באופן בלתי יאמן.
ולאו דווקא שהיא צריכה להיות רבנית?
בעניין ראב"ע ראיתי פעם לא זוכר היכן שצריך לשאול אותה מחמת שכנשיא היה מתמעט חיובי עונה שלו כלפיה, ואין בזה הסברא דדרך הוא בהולך ללמוד שנעשה אדם גדול כי אינו דרך שכוחם יהיו נשיאים.הערשלה אמר:גם אני מצטרף לדעת ידידי @יהודה יעקבזון שדיון מעיין זה מראה על התנהלות לא נכונה בחיי הנישואין.
אבל כדאי לעיין בגמ' ברכות (כז:) וז"ל:
"אתו ואמרו ליה: ניחא ליה למר דליהוי ריש מתיבתא? אמר להו: איזיל ואימליך באינשי ביתי. אזל ואמליך בדביתהו. אמרה ליה: דלמא מעברין לך? אמר לה: [לשתמש אינש] יומא חדא בכסא דמוקרא ולמחר ליתבר. אמרה ליה: לית לך חיורתא. ההוא יומא בר תמני סרי שני הוה, אתרחיש ליה ניסא ואהדרו ליה תמני סרי דרי חיורתא".
לכאורה משמע כאן שמשמים הסכימו לדעת אשתו, אף שדעתה היתה נגד דעת גדולי התנאים שם.
מוכח מכאן שיש מקום גם לדעת האשה גם בעניינים רוחניים.
אולי ההסבר שהבעל צריך להתייעץ איתה ולא שהיא תהיה המשגיח שלו. וק"ל.
מתאהב על ידך אמר:שמעתי מהרב פייבלזון ששמע מבעל המעשה סיפור נורא על הרב שך.
חתנו של האיש הלז הפך ביום אחד מפוניביז'ר קלאסי לחב"דניק אדוק.
כמובן שהמשפחה היתה שבורה ומתוסכלת.
החליט חמיו הנ"ל ללכת עם ביתו לרב שך בתקוה שלאור ההיסטוריה שלו מולם דוקא הוא זה שיעשה מאמץ ויצליח לשכנע את הבעל לשוב לחיק הליטאיות והמשפחה.
והנה הרב שך 'מדלג עליו' ופונה הישר לאשה ואומר לה כך:
אשתי הלכה אחרי בדרכי שלי, ואת תלכי אחרי בעלך לפי דרכו!
אמרה לו האשה:
אבל הרי הרב אמר כל כך הרבה דברים על חב"ד?!
השיב הרב שך:
למה בכלל את מתעניינת במה שאני אומר על חב"ד?
את צריכה להתעניין במה שבעלך אומר על הרב שך!!!
נ. ב. אני מקוה מאוד שלא הוספתי חומר בעירה לבעלים נגד נשותיהם...
יערב שיחי אמר:מבלי להביע דעה,
אני מכיר רב מפורסם ומקובל, שהיה במקור אברך פשוט מכל בחינה, גם בכישרונו גם ביר''ש וגם בהשגותיו, כן היה לו טבע של מתמיד, אבל אשתו החליטה שהיא אמורה להיות רבנית... עמדה על גבו בכל הזדמנות כמו קאוצ'ר...
וחפצה הצליח בידה באופן בלתי יאמן.
מעשה דר''ע שונה לגמרי,זאת ועוד אמר:יערב שיחי אמר:מבלי להביע דעה,
אני מכיר רב מפורסם ומקובל, שהיה במקור אברך פשוט מכל בחינה, גם בכישרונו גם ביר''ש וגם בהשגותיו, כן היה לו טבע של מתמיד, אבל אשתו החליטה שהיא אמורה להיות רבנית... עמדה על גבו בכל הזדמנות כמו קאוצ'ר...
וחפצה הצליח בידה באופן בלתי יאמן.
ואני "מכיר" תלמיד חכם ידוע ומפורסם ששמו הוא רבי עקיבא בן יוסף, שהיה עם הארץ גמור, אבל אשתו החליטה ש... וחפצה הצליח בידה באופן בלתי יאמן.
ואתמהה... איך עדיין לא הוזכרה אשה ידועה זו במהלך האשכול כולו?