מכיוון שהתרשמתי שזה נושא שמחד מעניין אנשים ,אבל מאידך רוב הלומדים לא מכירים אותו וקשה להיכנס מאמצעו ,החלטתי לכתוב אותו מהיסוד לאנשים שלא מכירים את הסוגיה שיוכלו להיכנס בה ובל"נ אם יהיה עניין אמשיך בס"ד, וזה החלי:
א
מבוא:
מהו קו התאריך:
קו תאריך פירושו קו ללא עובי בכ"ה , בו יש הפרש של כמעט 24 שעות[שואף לגבול 24 ,בשפה מתמטית] בין מערבו למזרחו לדוגמא הנמצא במזרחו זמנו הוא ראשון בצהריים ולמערבו שני כמעט בצהריים ,וכן לגבי כל שעה.
ההכרח לקיום קו התאריך:
א. מכיוון שהשמש נעה ממזרח למערב הרי היא מקדימה זריחתה בנקודה מזרחית למערבית הסמוכה, ולמעשה זאת הגדרה של מזרח הנקודה הקודמת בזריחה, יצא שבהקפה של 24 שעות היא זורחת על כל כ"ה בהדרגה ,ומגיעה לנקודת מוצאה ואז זורחת בה פעם שניה וזה מוגדר כיום השני וממילא בנקודה שהיא הנקודה האחרונה בסיבובה תהיה זריחה של היום הראשון ובנקודה הסמוכה מערבה זו כבר זריחה שניה ממילא של היום השני והקו ביניהם הוא קו התאריך כהגדרתו.
ב. אומנם מיקומו יהיה נגזר ממצב השמש שנבחר לתחילת היום ומכיוון שהתורה הורתה לנו להתחיל את היום בשקיעה או בצאת, הקו יהיה בין השקיעה הראשונה לשקיעה השנייה כדרך שהקדמנו לגבי הזריחה. וכל ה-24 שעות שאחרי המקום הראשון בו נעשית השקיעה השנייה תהיה בהם עם התקדמות השמש שקיעה שנייה ויום שני .
ג. קיום קו התאריך יעלה גם אם נבחן את הדברים לגבי תנועת אדם , שני אנשים יוצאים מנקודה אחת , האחד הולך לכוון זריחת השמש כלומר מזרחה והשני מערבה ,ההולך לכוון זריחת השמש הרי מהירות השמש יחסית אליו גדלה כך שימיו משקיעה לשקיעה מתקצרים וההולך מערבה ימיו מתארכים. אם הם הולכים באותו קצב כשיגיעו למרחק 180מעלות מנקודת המוצא יעברו עליהם מבחינת הזמן בשעון שלהם אותו הזמן ,אבל מבחינת מניין הימים ע"פ מספר השקיעות בהן חזו, ההולך מזרחה יראה שקיעה אחת יותר והתוצאה שאם הוא הגיע בבקר יום שני, ההולך מערבה הגיע בבקר יום ראשון .ממבט זה קו התאריך יהיה תלוי בנקודת המוצא. של כל אדם . אבל אם נוכל להצביע על המקום בו הורד האדם הראשון מגן עדן נוכל לסמן את קו התאריך הכלל אנושי 180 מעלות ממנו ,כי כל תנועה אנושית התחילה בהכרח משם .
ד. אם כי יש מקום לדון שמכיוון ששבתו המאורות במבול תנועת התיבה יכולה להימדד רק במעת לעת ולא צברה הפרש כמדובר ואפשר שצריך להחסירו ,או לחלופין שכן נמדוד לפי שקיעות שצריכות להיות כפי שהיו קודם למבול.
א
מבוא:
מהו קו התאריך:
קו תאריך פירושו קו ללא עובי בכ"ה , בו יש הפרש של כמעט 24 שעות[שואף לגבול 24 ,בשפה מתמטית] בין מערבו למזרחו לדוגמא הנמצא במזרחו זמנו הוא ראשון בצהריים ולמערבו שני כמעט בצהריים ,וכן לגבי כל שעה.
ההכרח לקיום קו התאריך:
א. מכיוון שהשמש נעה ממזרח למערב הרי היא מקדימה זריחתה בנקודה מזרחית למערבית הסמוכה, ולמעשה זאת הגדרה של מזרח הנקודה הקודמת בזריחה, יצא שבהקפה של 24 שעות היא זורחת על כל כ"ה בהדרגה ,ומגיעה לנקודת מוצאה ואז זורחת בה פעם שניה וזה מוגדר כיום השני וממילא בנקודה שהיא הנקודה האחרונה בסיבובה תהיה זריחה של היום הראשון ובנקודה הסמוכה מערבה זו כבר זריחה שניה ממילא של היום השני והקו ביניהם הוא קו התאריך כהגדרתו.
ב. אומנם מיקומו יהיה נגזר ממצב השמש שנבחר לתחילת היום ומכיוון שהתורה הורתה לנו להתחיל את היום בשקיעה או בצאת, הקו יהיה בין השקיעה הראשונה לשקיעה השנייה כדרך שהקדמנו לגבי הזריחה. וכל ה-24 שעות שאחרי המקום הראשון בו נעשית השקיעה השנייה תהיה בהם עם התקדמות השמש שקיעה שנייה ויום שני .
ג. קיום קו התאריך יעלה גם אם נבחן את הדברים לגבי תנועת אדם , שני אנשים יוצאים מנקודה אחת , האחד הולך לכוון זריחת השמש כלומר מזרחה והשני מערבה ,ההולך לכוון זריחת השמש הרי מהירות השמש יחסית אליו גדלה כך שימיו משקיעה לשקיעה מתקצרים וההולך מערבה ימיו מתארכים. אם הם הולכים באותו קצב כשיגיעו למרחק 180מעלות מנקודת המוצא יעברו עליהם מבחינת הזמן בשעון שלהם אותו הזמן ,אבל מבחינת מניין הימים ע"פ מספר השקיעות בהן חזו, ההולך מזרחה יראה שקיעה אחת יותר והתוצאה שאם הוא הגיע בבקר יום שני, ההולך מערבה הגיע בבקר יום ראשון .ממבט זה קו התאריך יהיה תלוי בנקודת המוצא. של כל אדם . אבל אם נוכל להצביע על המקום בו הורד האדם הראשון מגן עדן נוכל לסמן את קו התאריך הכלל אנושי 180 מעלות ממנו ,כי כל תנועה אנושית התחילה בהכרח משם .
ד. אם כי יש מקום לדון שמכיוון ששבתו המאורות במבול תנועת התיבה יכולה להימדד רק במעת לעת ולא צברה הפרש כמדובר ואפשר שצריך להחסירו ,או לחלופין שכן נמדוד לפי שקיעות שצריכות להיות כפי שהיו קודם למבול.