יושב בין חכמים
משתמש רגיל
ידוע בשם הגר"ח ששאל מ"ש י"ג עיקרים מכל התורה הרי כל התורה מי שלא מאמין הוא אפיקורס והוא ענה שבי"ג עיקרים צריך לדעת אותם ולהאמין ומי שלא יודע אחד מהם אז הוא אפיקורס אפ' שהוא לא ידע ע"ז משא"כ כל התורה ואני מחפש את המקור לזה
ודאי שלא, הרי זו ממש השגת הראב"ד.אמת אמר:בסוף קובץ הערות זה מובא כהסבר לדברי הרמב"ם ושלדברי הראב"ד באמת הוא לא אפיקורוס, אבל זכורני שראיתי במקום אחר בשם ר"ח באופן שמשתמע שלכו"ע הוא אפיקורס ואיני זוכר מקומו.
ברדב"ז כתוב הפוך לגמרי וז"ל בשו"ת ח"א סיד שדמ:עפר ואפר אמר:.
כמדומני שכהגר"ח יש גם ברדב"ז.
איני עכשיו בסוגיא, אבל אולי אומרים הפוך, שמהרדב"ז נראה שכך הוא הבין את הרמב"ם (כהגר"ח).ערך רב אמר:ברדב"ז כתוב הפוך לגמרי וז"ל בשו"ת ח"א סיד שדמ:עפר ואפר אמר:.
כמדומני שכהגר"ח יש גם ברדב"ז.
שאלת ממני על ענין עיקרי הדת על איזה חשבון אני מסכים על הרמב"ם ז"ל או על הרב בן חסדאי או על חשבון ר' יוסף אלבו.
תשובה אין דעתי מסכמת לשום לתורתנו התמימה שום עיקר לפי שכולה עיקר מפי הגבורה וארז"ל כל האומר כל התורה כולה מן השמים חוץ מפסוק א' וכו' וא"כ כל מצוה ומצוה היא עיקר ופנה ויש לך מצוה קלה ויש לה טעם וסוד אשר לא נשיגהו וא"כ איך נאמר שזו טפילה ואחרת היא עיקר:
כללות בדברים יפה כתב בזה ר' יצחק אברבנאל ז"ל בספר ראש אמנה ע"ש כי הוא האריך והרחיב הדבור והשיב על הראשונים וכן הוא דעתי שהתורה כל פרטיה ודקדוקיה כל א' מהם עיקר ויסוד ופנה והמכחיש אותו נקרא כופר ואין לו חלק לעו"ה:
עכ"ד.
ואם בי"ג אפיקורוס בשוגג הוא גם אפיקורוס, מה שאין כן בשאר המצוות, הרי כל דבריו דחויים.
יש את הספר באוצר החכמה?זענדל אמר:אביא כמה מהגדולים הדנים בדברי הגר"ח הללו.
מכתב מהגרי"א וויינטרויב, בראש ספר י"ג עיקרים עם הקדמות ושערים
לפי מה שזכור לי לדעת הגרא"ו בקובץ מאמרים (נראה לי שכתוב במאמר על אמונה) דעת הראב"ד היא רק שמי שטועה בגלל אגדות אינו נחשב לאפיקורס שיוצא מכלל ישראל כי כל הסיבה שיוצא מכלל ישראל הוא משום שהיה לו להבין שלא ייתכן לכפור והוא כופר בזדון ליבו (אפילו אם הוא שוגג השגגה הזו עולה זדון) אבל כשמבטל דעתו לדעת האגדות לא שונה מכל ליבו אנסו. אבל הרמב"ם סובר שגם בזה לא היה לו לבטל דעתו מאחר שעל פי השכל הישר היה לו להבין שזו כפירה והיה לו לומר שאינו מבין את האגדה.עפר ואפר אמר:ודאי שלא, הרי זו ממש השגת הראב"ד.אמת אמר:בסוף קובץ הערות זה מובא כהסבר לדברי הרמב"ם ושלדברי הראב"ד באמת הוא לא אפיקורוס, אבל זכורני שראיתי במקום אחר בשם ר"ח באופן שמשתמע שלכו"ע הוא אפיקורס ואיני זוכר מקומו.
אגב, לכאורנה המדקדק בקובץ מאמרים שם, יראה שר' אלחנן עצמו כותב הסבר אחר דלא כהגר"ח.
כמדומני שכהגר"ח יש גם ברדב"ז.
"מורידין ולא מעלין" אינו עונש, אלא הרחקת הנזק מפני הפצת דעות כפרניות. אין כאן ענין לצדק.well אמר:לכאורה המשמעות ברמב"ם היא שאדם כזה נחשב אפיקורס לכל מילי כגון שמורידין אותו לבור וכו'
וכאן נשאלת השאלה , איפה הצדק? איך אפשר להאשים אדם במשהו שאין לו כל שליטה עליו ולתת עליו תוית שחורה שכזו?
(כמובן שלא מדובר באחד שהטעה את עצמו או שלא למד מספיק כי אז הוא לא "נעבעך" אלא קרוב למזיד).
טענה חזקה מאדwell אמר:בכל מקרה לעניינו אני אשאל מה יקבל אותו אדם בעוה"ב? האם אפשר לשייך אותו לכת השישית שיורדים לגיהנם ונידונין לדורות דורות (ר"ה יח,א)?
או שיש דבר כזה אפיקורס לחצאין? (זכור לי שפעם ראיתי שיחה אחת של הרב פינקוס שהוא מתאר סבתא אחת צדיקה שכל היום שפכה את נפשה באמירת תהילים וכו' אבל שלא באשמתה היא טעתה באחד מעיקרי האמונה, ולבסוף היא באה לעולם הבא וגלתה שכל המצוות שלה לא שווים שום דבר כי היא נכנסה לגדר אפיקורס, משמע שהוא מבין שאדם כזה יפסיד את כל העוה"ב שלו בשביל הטעות שלו, ואני תמה איך אפשר להעניש אדם שכל ימיו השתדל בעבודת ה' בגלל טעות שלא היתה לו בחירה בה?).
בנאדם שמר על עצמו מכל משמר שלא להדבק בנגיף הקורונה ובכל זאת נדבק. הוא יכול לצעוק אלף פעם, הרי שמרתי על עצמי ולמה אני מאובחן כחולה.. ישיבו לו אכן אתה נעבאך וביש מזל אבל בפועל אתה חולה קורונה..אלי פלדמן אמר:אני לא מתייחס לעניינו הדינים העולים מהיותו אפיקורס ויש בזה נידונים ושיטות לכאן ולכאן רק למה שכתבו "ולבסוף היא באה לעולם הבא וגלתה שכל המצוות שלה לא שווים שום דבר כי היא נכנסה לגדר אפיקורס" - זה לא נכון
זה לא ראיה דמה לנו בחשבונות שמים, אבל מסתבר דבעולם האמת יחשבו לו כל מחשבה וכל רצון...מענה לשון אמר:בנאדם שמר על עצמו מכל משמר שלא להדבק בנגיף הקורונה ובכל זאת נדבק. הוא יכול לצעוק אלף פעם, הרי שמרתי על עצמי ולמה אני מאובחן כחולה.. ישיבו לו אכן אתה נעבאך וביש מזל אבל בפועל אתה חולה קורונה..אלי פלדמן אמר:אני לא מתייחס לעניינו הדינים העולים מהיותו אפיקורס ויש בזה נידונים ושיטות לכאן ולכאן רק למה שכתבו "ולבסוף היא באה לעולם הבא וגלתה שכל המצוות שלה לא שווים שום דבר כי היא נכנסה לגדר אפיקורס" - זה לא נכון
אולי הבדיחה הזאת - תסייע קצת להבין את כוונתי https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=2675&p=352515&hilit=האפיקורס+הגדול#p352515ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:אוסיף בזה את דברי מוהר"ן, שאמנם מי שאכן עמל ויגע ונתק את כל החבל - ימות באותו רגע.
ולא שייך אפיקורס גמור ומוחלט שישאר בחיים, כיון שלעצם החיים צריך איזשהו קשר של אמונה בהקב"ה.
ואותם אפיקורסים חיים שאנו רואים שמצהירים על אפיקורסותם - יש בהם עדיין חלקי אמונה שהם נלחמים להסיר ולהכחיש, והם מתגברים עליהם כל הזמן, וזו הסיבה שהם כל הזמן רוצים "להכעיס" (את מי?) ומתמלאים חמה וזעם ושנאה כלפי כל דבר שבקדושה, כיון שיש בהם עדיין טוב והם צריכים להתגבר עליו. וברגע שאדם אכן יצליח להשלים את כריתת עצמו מהאמונה - הוא מוכרח למות. (וכשימות יראה את האמת - מאוחר מדי)
ואין זה דבר קל להגיע לזה, אלא דורש עבודה ויגיעה רבה, ימים ושנים.
ולקרב הדברים אל השכל אמשול משל - למה הדבר דומה - למכשיר המחובר לחשמל. גם אם כבל החשמל נקצץ ברובו - כל עוד נותרו אפילו מעט דמעט מחוטי הנחושת הפנימיים - המכשיר ימשיך לפעול.
אתה מדבר על אפיקורס גמור שלא מאמין בורא עולם, אי"ז שייך לאפיקורס מצד שאר עיקר אמונהברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:אוסיף בזה את דברי מוהר"ן, שאמנם מי שאכן עמל ויגע ונתק את כל החבל - ימות באותו רגע.
ולא שייך אפיקורס גמור ומוחלט שישאר בחיים, כיון שלעצם החיים צריך איזשהו קשר של אמונה בהקב"ה.
ואותם אפיקורסים חיים שאנו רואים שמצהירים על אפיקורסותם - יש בהם עדיין חלקי אמונה שהם נלחמים להסיר ולהכחיש, והם מתגברים עליהם כל הזמן, וזו הסיבה שהם כל הזמן רוצים "להכעיס" (את מי?) ומתמלאים חמה וזעם ושנאה כלפי כל דבר שבקדושה, כיון שיש בהם עדיין טוב והם צריכים להתגבר עליו. וברגע שאדם אכן יצליח להשלים את כריתת עצמו מהאמונה - הוא מוכרח למות. (וכשימות יראה את האמת - מאוחר מדי)
ואין זה דבר קל להגיע לזה, אלא דורש עבודה ויגיעה רבה, ימים ושנים.
ולקרב הדברים אל השכל אמשול משל - למה הדבר דומה - למכשיר המחובר לחשמל. גם אם כבל החשמל נקצץ ברובו - כל עוד נותרו אפילו מעט דמעט מחוטי הנחושת הפנימיים - המכשיר ימשיך לפעול.
יושב בין חכמים אמר:ידוע בשם הגר"ח ששאל מ"ש י"ג עיקרים מכל התורה הרי כל התורה מי שלא מאמין הוא אפיקורס והוא ענה שבי"ג עיקרים צריך לדעת אותם ולהאמין ומי שלא יודע אחד מהם אז הוא אפיקורס אפ' שהוא לא ידע ע"ז משא"כ כל התורה ואני מחפש את המקור לזה