מי אמור להחזיר ?מלך המשיח במהרה בימינו ? אם אכן יבשילו התנאים שיהיה עירוב כדין בכל מקום ומקום ולא יהיה רה"ר כלל במקום מגורי בנ"א שהוא כנראה מן הנמנע אז אולי יחזירו הדבר למה שהיה קודם התקנהבבלי אמר:האם יחזרו להתיר מתי שהוא דברים שאסרו משום העירוב {כדוגמת ארבעת המינים בשבת, קריאת מגילה ועוד}?
ואחדד:
האם משום שהתנאים השתנו וב"ה יש עירוב כמעט בכל עיר אז יחזרו להתיר את המצוות שאסרו לקיים בשבת כגון מגילה או ארבעת המינים משום שמא יעביר ברה"ר?
בבלי אמר:האם יחזרו להתיר מתי שהוא דברים שאסרו משום העירוב {כדוגמת ארבעת המינים בשבת, קריאת מגילה ועוד}?
ואחדד:
האם משום שהתנאים השתנו וב"ה יש עירוב כמעט בכל עיר אז יחזרו להתיר את המצוות שאסרו לקיים בשבת כגון מגילה או ארבעת המינים משום שמא יעביר ברה"ר?
יש עירובים טובים גם לשיטה זו, כיון שאין להם רחובות מפולשים משני צידיהם שרחבים ט"ז אמה.סופר המלך אמר:אם יהיה בית דין שכוחו יפה לכך (נניח אליהו הנביא יבוא) סביר יותר שהוא גם יקבע הלכה כדעת הראשונים שאי"צ ס' ריבוא שהיא שיטה מחוורת יותר ואז בקושי ישאר לך עירוב שאפשר לסמוך עליו
אבל זה כבר לא רוב הרחובות ולא יהיה מקום להתיר לולב ומגילהיושב אוהלים אמר:יש עירובים טובים גם לשיטה זו, כיון שאין להם רחובות מפולשים משני צידיהם שרחבים ט"ז אמה.סופר המלך אמר:אם יהיה בית דין שכוחו יפה לכך (נניח אליהו הנביא יבוא) סביר יותר שהוא גם יקבע הלכה כדעת הראשונים שאי"צ ס' ריבוא שהיא שיטה מחוורת יותר ואז בקושי ישאר לך עירוב שאפשר לסמוך עליו
גם אם יש בעיר פה ושם רחוב ראשי כזה, אבל בהרבה עירובים מחלקים את העירוב בכללי לכמה עירובין קטנים, גם שאם במקום הרחוב הנ"ל הוא כן מפולש משני צידיו, והוא רחב ט"ז אמה, אבל שאר הרחובות שאינם כל נשאר עירוב שלהם כשר גם לשיטת המשנה ברורה שאין צריך ששים רבוא.לייבל אמר:אבל זה כבר לא רוב הרחובות ולא יהיה מקום להתיר לולב ומגילהיושב אוהלים אמר:יש עירובים טובים גם לשיטה זו, כיון שאין להם רחובות מפולשים משני צידיהם שרחבים ט"ז אמה.סופר המלך אמר:אם יהיה בית דין שכוחו יפה לכך (נניח אליהו הנביא יבוא) סביר יותר שהוא גם יקבע הלכה כדעת הראשונים שאי"צ ס' ריבוא שהיא שיטה מחוורת יותר ואז בקושי ישאר לך עירוב שאפשר לסמוך עליו
מכל מקום אין בי"ד רשאי לבטל וכו'
ומלבד את גם דעת המ"ב נוטה לאסור אפילו ללא ס' ריבוא והקשה הרבה מאוד קושיות על שיטה זו, וציין ג' ראשונים שמאוד הגבילו אותה
אה"נ אבל הגזירה של שמא יטלטל ברה"ר במקומה עומדת, ואגב למיטב זכרוני המ"ב לא הכריע אלא שדעתו נוטה לשם, אבל איני זוכר כעת בבירוריושב אוהלים אמר:גם אם יש בעיר פה ושם רחוב ראשי כזה, אבל בהרבה עירובים מחלקים את העירוב בכללי לכמה עירובין קטנים, גם שאם במקום הרחוב הנ"ל הוא כן מפולש משני צידיו, והוא רחב ט"ז אמה, אבל שאר הרחובות שאינם כל נשאר עירוב שלהם כשר גם לשיטת המשנה ברורה שאין צריך ששים רבוא.לייבל אמר:אבל זה כבר לא רוב הרחובות ולא יהיה מקום להתיר לולב ומגילהיושב אוהלים אמר:יש עירובים טובים גם לשיטה זו, כיון שאין להם רחובות מפולשים משני צידיהם שרחבים ט"ז אמה.
מכל מקום אין בי"ד רשאי לבטל וכו'
ומלבד את גם דעת המ"ב נוטה לאסור אפילו ללא ס' ריבוא והקשה הרבה מאוד קושיות על שיטה זו, וציין ג' ראשונים שמאוד הגבילו אותה
רוב הרחובות הם רחבים ט"ז אמה ומפולשים משני צידיהם. לא צריך דווקא רחוב ראשי.יושב אוהלים אמר:גם אם יש בעיר פה ושם רחוב ראשי כזה, אבל בהרבה עירובים מחלקים את העירוב בכללי לכמה עירובין קטנים, גם שאם במקום הרחוב הנ"ל הוא כן מפולש משני צידיו, והוא רחב ט"ז אמה, אבל שאר הרחובות שאינם כל נשאר עירוב שלהם כשר גם לשיטת המשנה ברורה שאין צריך ששים רבוא.לייבל אמר:אבל זה כבר לא רוב הרחובות ולא יהיה מקום להתיר לולב ומגילהיושב אוהלים אמר:יש עירובים טובים גם לשיטה זו, כיון שאין להם רחובות מפולשים משני צידיהם שרחבים ט"ז אמה.
מכל מקום אין בי"ד רשאי לבטל וכו'
ומלבד את גם דעת המ"ב נוטה לאסור אפילו ללא ס' ריבוא והקשה הרבה מאוד קושיות על שיטה זו, וציין ג' ראשונים שמאוד הגבילו אותה
מפולשים לאן? לרחוב אחר, ומאי אולמא האי מהאי.זאת תורת אמר:רוב הרחובות הם רחבים ט"ז אמה ומפולשים משני צידיהם. לא צריך דווקא רחוב ראשי.
לייבל אמר:ומלבד זאת רוב הרחבות דהיום רחבים ט"ז אמה (16 מטר לערך) הלא כן?
הגזירה היתה מצד שיטלטלו ברה"ר דאורייתא, וממילא מכיון שאי אפשר לערב רשות הרבים דאורייתא, אז זה שיש עירוב כמעט בכל עיר לא מעלה ולא מוריד כלום.בבלי אמר:האם יחזרו להתיר מתי שהוא דברים שאסרו משום העירוב {כדוגמת ארבעת המינים בשבת, קריאת מגילה ועוד}?
ואחדד:
האם משום שהתנאים השתנו וב"ה יש עירוב כמעט בכל עיר אז יחזרו להתיר את המצוות שאסרו לקיים בשבת כגון מגילה או ארבעת המינים משום שמא יעביר ברה"ר?
פינחס רוזנצוויג אמר:השאלה היא,
למה תכשיטין התירו כי אין רה"ר (שג יח) ושופר לא,
ולא תהא כהנת כפונדקאית?
יישר כח.אבוקה כנגדו אמר:פינחס רוזנצוויג אמר:השאלה היא,
למה תכשיטין התירו כי אין רה"ר (שג יח) ושופר לא,
ולא תהא כהנת כפונדקאית?
כיוונת לביאוה"ל שג סעיף יח