די לבזבוז!!!

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
כידוע לכולנו הוצאות החתונות והמסתעף עברו מזמן את כל הגבולות, וכולנו נהפכים לבעלי חובות כשאנו מחתנים ילדים, האמנם גזירת הכתוב? יש החושבים שניתן לשנות את התמונה!!!
מצרף סדרת בת שלושה כתבות שפרסם הרב ישראל הרשקוביץ בעיתון המודיע בה עולה הזעקה עד מתי, ואולי הגיע הזמן לעשות משהו.
 

קבצים מצורפים

  • חתונה ושבת שב האבסורד.doc
    59.5 KB · צפיות: 30
  • חתונות עדכני.docx
    31.1 KB · צפיות: 28
  • פגשתיו השבוע כשהוא.docx
    25.8 KB · צפיות: 33

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
עפר ואפר אמר:
הרבה יש לעורר, על המנהג המשונה של שכירת שמלות בהון תועפות לכל הצאצאיות (ויש שגם אצל הצאצאים).
יפה! אלו רעיונות נוספים יש לך ולאחרים לומר? - יצרתי קשר עם כמה מהמארגנים ונביא להם את דברי הציבור.
 

שמשון

משתמש רגיל
השאילה היא אם הדבר אינו נובע משורש אחר, כך שיהיה קשה למגר את הסימפטום בלי למגר את השורש
השורשים שלדעתי ייתכנו בסיפור זה הם בב' קצוות
א' שהציבור החרדי באורח חייו נעשה יותר ויותר מערבי ופחות ופחות חיי תורה, דבר זה נוצר מכח הכרח שדרכם של יחידים אינו יכול להיות דרכם של המון עם
ב' שלציבור החרדי אין מקום בו יכולים לבוא לידי ביטוי כל מיני תכונות נפשיות (שאצל אחינו התועים הם באים לידי ביטוי בהזדמנויות שונות) ומשום כך דברים אלו מתנקזים בעריכת אירוע מפואר וכו', והנח להם לישראל (שאם תכונות אלו לא יבואו לידי ביטוי כאן, יתפרצו במקום אחר)
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
המאמר שעתיד להתפרסם מחר.
 

קבצים מצורפים

  • Pages from R 17-09-08 B Ki-Savo.pdf - Adobe Acrobat Pro.pdf
    2 MB · צפיות: 42

כותר

משתמש ותיק
באתי לחזק את כל מי שמתעסק בדבר זה, אני גם חושב הרבה על פתרונות, והגעתי למסקנות דומות למכתבים שהובאו בכתבה האחרונה.
 

צוקר

משתמש רגיל
ישנם למשל אולמות פרידמן שלבד המחיר הזול שנותנים, מאחר ומדובר בכספי צדקה, אינם מאפשרים תזמורות יקרות. אולם יש דברים שלא ניתן לעשות בהם כללים ברורים, ומה שצריך הוא באמת חינוך של הציבור להסתפקות במועט. החתונות זה רק סימפטום לתופעה רחבה של אורח חיים פזרני, כפי שצויין לעיל. ודווקא בתחום החתונות יש התפכחויות כגון מה שהזכרתי, וכגון ביטול השבת אופרוף בהרבה מקרים.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
צוקר אמר:
ישנם למשל אולמות פרידמן שלבד המחיר הזול שנותנים, מאחר ומדובר בכספי צדקה, אינם מאפשרים תזמורות יקרות. אולם יש דברים שלא ניתן לעשות בהם כללים ברורים, ומה שצריך הוא באמת חינוך של הציבור להסתפקות במועט. החתונות זה רק סימפטום לתופעה רחבה של אורח חיים פזרני, כפי שצויין לעיל. ודווקא בתחום החתונות יש התפכחויות כגון מה שהזכרתי, וכגון ביטול השבת אופרוף בהרבה מקרים.
לדעתי לחלוטין החתונות יוצאות מן הכלל, וגם מי שבדר"כ חי בצניעות, "נופל" בחתונות.
 

י. זהב

משתמש רגיל
חוששני שמא הדיון לחינם - כי גם משתתפי וכותבי דעה בנושאים אלו לא על באמת ישנו מהקיים. כי ככה זה. קשה. אבל זאת המציאות (הכואבת).
ואגב, בכלל, מי שאין לו - שלא יעשה. וא"א לבקש מזה שיש לו שלא יעשה בגלל שלשכנו אין, כי זו הדמוקרטיה ודרך העולם (שגם העשירים בביהמ"ק היו מביאים מנחותיהם בכלים נאים, ועניים בכלים פשוטים). אבל גם זה שאין לו ועושה לא תוכל לומר לו "לא לעשות" - כל עוד כולם עושים.
וכך גלגל זה נע על צירו. ו... סליחה על הייאוש, אבל אני משתדל לקרוא את המפה והלך הרוח בחצרותינו.
ומה שכן אני יכול לבשר - שאני מכיר כמה וכמה משפחות שיודעות לתמרן בחתונות צאצאיהם בין מלבושי הילדים לילדים - וזה עניין של חינוך (עצמי).
ואולי עד ביאת גואל צדק. בקרוב. אמן.
 

ארי במסתרים

משתמש חדש
אם אתה מדבר על זמן ביהמ"ק אז שם היה מושג של "שלא לבייש את מי שאין לו"
כפי שכולם כותבים הפתרון היחיד הוא שינוי המוסכמות הציבוריות ולא רק שיחידים ישנו. דבר זה יתכן רק אם עושים תקנות קהילתיות קשיחות שגם עשירים חייבים לעמוד בהם.
 

כרם

משתמש ותיק
גם במקום שיש תקנות קשיחות, יש את הפרצות, ובעלי ההון מראים את עושר כבוד מלכותם, והדלים נשארים במסגרת התקנות ככתבן וכלשונן.
ואין עצה ואין תבונה, רק שכל אחד ואחד יחנך את בניו ואת ביתו אחריו, שלא לבזבז.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
כרם אמר:
גם במקום שיש תקנות קשיחות, יש את הפרצות, ובעלי ההון מראים את עושר כבוד מלכותם, והדלים נשארים במסגרת התקנות ככתבן וכלשונן.
ואין עצה ואין תבונה, רק שכל אחד ואחד יחנך את בניו ואת ביתו אחריו, שלא לבזבז.
למי אכפת שמי שיש לו פורץ את התקנות - העיקר שיש תקנות ושמי שאין לו אינו מרגיש עני בכך שאינו משתגע.
 

כרם

משתמש ותיק
יוסף בן יוסף אמר:
כרם אמר:
גם במקום שיש תקנות קשיחות, יש את הפרצות, ובעלי ההון מראים את עושר כבוד מלכותם, והדלים נשארים במסגרת התקנות ככתבן וכלשונן.
ואין עצה ואין תבונה, רק שכל אחד ואחד יחנך את בניו ואת ביתו אחריו, שלא לבזבז.
למי אכפת שמי שיש לו פורץ את התקנות - העיקר שיש תקנות ושמי שאין לו אינו מרגיש עני בכך שאינו משתגע.
בהחלט, התקנות עוזרות למי שרוצה לחסוך.
אבל מי שאין לו, מתבייש שאינו יכול למלא את הפרצות, וגם הוא מתאמץ ורודף אחרי בעלי ההון בנקודות של הפירצה,
וחוזר חלילה.
בלי שכל, בלי חינוך, בלי אומץ לעשות מה שצריך, לא יועיל מאומה.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
תחילתו של פתרון באופק, מי מצטרף????
הכתבה של השבוע.
 

קבצים מצורפים

  • חתונות מתוקן.docx
    25.9 KB · צפיות: 23

אלף זעירא

משתמש רגיל
רבותי, גם ביתד נאמן השבועי יש כתבות על הנושא. בבקשה, להעלותם כאן לתועלת הרבים.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
לדעתי צודקים אלו שטוענים שאין סיכוי לשינוי, שהרי הנידון הזה נטחן עד דק כבר 15 שנה לפחות, וחוץ מבקהילות מסוימות ששם הצליחו בעזרת תקנונים למיניהם להוזיל את ההוצאה, בכלל הציבור לא השתנה כלום.
אם נרצה להתמקד כיחידים עדיף להתמקד על השאלה איך ובאיזה אופן הכי קל להתמודד עם ההוצאה.
דהיינו ניקח כדוגמא, הוצאות החתונה הם נניח 50,000 ש"ח לצד (אין לי מושג, אני מקוה רק שלא יותר), אם ניקח הלואה מהבנק זה יעלה ריבית של עוד כמה אלפי שקלים, אם ניקח הלואה מגמחי"ם ונהיה עסוקים כל היום בלפרוט דולרים וצ'קים זה גם יעלה עוד הון, אפשר להתארגן לזה מראש ע"י הפקדה בגמ"ח לזמן ארוך, או בגמ"ח המרכזי או הקהילות לדוגמא, ואז מבלי לשנות עולם חסכנו אלפי שקלים.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראו מה עושים בבעלז, מי רוצה לחקות?
 

קבצים מצורפים

  • כאיש אחד.docx
    44.7 KB · צפיות: 23

יצחק

משתמש ותיק
שמשון אמר:
השאילה היא אם הדבר אינו נובע משורש אחר, כך שיהיה קשה למגר את הסימפטום בלי למגר את השורש
השורשים שלדעתי ייתכנו בסיפור זה הם בב' קצוות
א' שהציבור החרדי באורח חייו נעשה יותר ויותר מערבי ופחות ופחות חיי תורה, דבר זה נוצר מכח הכרח שדרכם של יחידים אינו יכול להיות דרכם של המון עם
ב' שלציבור החרדי אין מקום בו יכולים לבוא לידי ביטוי כל מיני תכונות נפשיות (שאצל אחינו התועים הם באים לידי ביטוי בהזדמנויות שונות) ומשום כך דברים אלו מתנקזים בעריכת אירוע מפואר וכו', והנח להם לישראל (שאם תכונות אלו לא יבואו לידי ביטוי כאן, יתפרצו במקום אחר)
אני רוצה - ברשותך - לחלוק חלקית על אות א' ולהסכים לאות ב',
בנוגע לאות א' הבעיה שלנו בהוצאות החתונה עצמה מתחלקת לשתים, החתונה עצמה ודירה לבני הזוג, בנוגע לדירה הדבר לא נובע מסגנון מערבי אלא מתרבות מסוימת שהתפתחה אך ורק בציבור החרדי - בפרט הליטאי היא לא נובעת משום דבר עמוק, פשוט תרבות לא בריאה שכופה על כל יחיד ויחיד לשלם מחיר מופקע על צורך מינימלי של שידוך לילדיו.
בנוגע לחתונה עצמה אדרבה ההשקעה בחתונות אצלנו נמוכה מאד, יחסית לדורות הקודמים, [אלא שבדורות הקודמים לא תמיד כל ההשקעה באה לידי ביטוי בהוצאה כספית], הדעת נותנת שחתונה צריכה להיות אירוע מרשים מאד, שיהיה ברור לחתן והכלה שהם מתחילים חיים חדשים שחתונה היא סיבה לשמחה עצומה וכו' וכו', כל זה מעמיד את הבית העתידי כדבר "גדול" שמשקיעים בו ולא מוותרים עליו בקלות כאשר מתגלים קשיים בחיים הממשיים, ניסיתי לתמצת במילים ספורות את הסיבה שמשקיעים ושצריך להשקיע בחתונה שמחה ומרשימה, שהחתן והכלה יפנימו שהיה להם אירוע "עצום". אלה הם דברים פשוטים שתמיד הבינו אותם. בדורינו חתונה הפכה לדבר שבלוני בלי שום חידוש מבחינת התכנית שלו אז ממירים את זה ב"רושם" חיצוני, אבל זה גם משהו, מהבחינה הזו "מצוה טאנץ" חסידי הוא דבר נפלא כי הוא מעמיד את החתונה בדרגת ריגוש גבוהה בהרבה מחתונה ליטאית,
וכאן אנו באים לנקודה ב', ובכן הפתרון נעוץ בכך שהחתונות יהפכו לאירוע פחות שבלוני שבו באים לידי ביטוי כישורים ותכונות נוספים חוץ מיכולת ארגון "שורע'ס" וריקודים, צריכים גראמנים, צריכים הצגות, צריכים דרשות! (של בעלי חוש הומור), צריכים אוכל יותר איכותי! צריכים להשקיע יותר שעות בחתונה! צריכים אוירה יותר פתוחה בחתונה, יותר רגועה, הרבה הרבה פחות רעש. ראו איך נראות החתונות באירופה איזו השקעה ארוכה, איזו נעימות.
קבלו התנצלות על האריכות.
 

כרם

משתמש ותיק
יצחק אמר:
שמשון אמר:
השאילה היא אם הדבר אינו נובע משורש אחר, כך שיהיה קשה למגר את הסימפטום בלי למגר את השורש
השורשים שלדעתי ייתכנו בסיפור זה הם בב' קצוות
א' שהציבור החרדי באורח חייו נעשה יותר ויותר מערבי ופחות ופחות חיי תורה, דבר זה נוצר מכח הכרח שדרכם של יחידים אינו יכול להיות דרכם של המון עם
ב' שלציבור החרדי אין מקום בו יכולים לבוא לידי ביטוי כל מיני תכונות נפשיות (שאצל אחינו התועים הם באים לידי ביטוי בהזדמנויות שונות) ומשום כך דברים אלו מתנקזים בעריכת אירוע מפואר וכו', והנח להם לישראל (שאם תכונות אלו לא יבואו לידי ביטוי כאן, יתפרצו במקום אחר)
אני רוצה - ברשותך - לחלוק חלקית על אות א' ולהסכים לאות ב',
בנוגע לאות א' הבעיה שלנו בהוצאות החתונה עצמה מתחלקת לשתים, החתונה עצמה ודירה לבני הזוג, בנוגע לדירה הדבר לא נובע מסגנון מערבי אלא מתרבות מסוימת שהתפתחה אך ורק בציבור החרדי - בפרט הליטאי היא לא נובעת משום דבר עמוק, פשוט תרבות לא בריאה שכופה על כל יחיד ויחיד לשלם מחיר מופקע על צורך מינימלי של שידוך לילדיו.
בנוגע לחתונה עצמה אדרבה ההשקעה בחתונות אצלנו נמוכה מאד, יחסית לדורות הקודמים, [אלא שבדורות הקודמים לא תמיד כל ההשקעה באה לידי ביטוי בהוצאה כספית], הדעת נותנת שחתונה צריכה להיות אירוע מרשים מאד, שיהיה ברור לחתן והכלה שהם מתחילים חיים חדשים שחתונה היא סיבה לשמחה עצומה וכו' וכו', כל זה מעמיד את הבית העתידי כדבר "גדול" שמשקיעים בו ולא מוותרים עליו בקלות כאשר מתגלים קשיים בחיים הממשיים, ניסיתי לתמצת במילים ספורות את הסיבה שמשקיעים ושצריך להשקיע בחתונה שמחה ומרשימה, שהחתן והכלה יפנימו שהיה להם אירוע "עצום". אלה הם דברים פשוטים שתמיד הבינו אותם. בדורינו חתונה הפכה לדבר שבלוני בלי שום חידוש מבחינת התכנית שלו אז ממירים את זה ב"רושם" חיצוני, אבל זה גם משהו, מהבחינה הזו "מצוה טאנץ" חסידי הוא דבר נפלא כי הוא מעמיד את החתונה בדרגת ריגוש גבוהה בהרבה מחתונה ליטאית,
וכאן אנו באים לנקודה ב', ובכן הפתרון נעוץ בכך שהחתונות יהפכו לאירוע פחות שבלוני שבו באים לידי ביטוי כישורים ותכונות נוספים חוץ מיכולת ארגון "שורע'ס" וריקודים, צריכים גראמנים, צריכים הצגות, צריכים דרשות! (של בעלי חוש הומור), צריכים אוכל יותר איכותי! צריכים להשקיע יותר שעות בחתונה! צריכים אוירה יותר פתוחה בחתונה, יותר רגועה, הרבה הרבה פחות רעש. ראו איך נראות החתונות באירופה איזו השקעה ארוכה, איזו נעימות.
קבלו התנצלות על האריכות.

חז"ל השתמשו בחזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה, והיינו שהטרחה בסעודה מוסיפה לביסוס וקיום הבית החדש.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
כרם אמר:
יצחק אמר:
שמשון אמר:
השאילה היא אם הדבר אינו נובע משורש אחר, כך שיהיה קשה למגר את הסימפטום בלי למגר את השורש
השורשים שלדעתי ייתכנו בסיפור זה הם בב' קצוות
א' שהציבור החרדי באורח חייו נעשה יותר ויותר מערבי ופחות ופחות חיי תורה, דבר זה נוצר מכח הכרח שדרכם של יחידים אינו יכול להיות דרכם של המון עם
ב' שלציבור החרדי אין מקום בו יכולים לבוא לידי ביטוי כל מיני תכונות נפשיות (שאצל אחינו התועים הם באים לידי ביטוי בהזדמנויות שונות) ומשום כך דברים אלו מתנקזים בעריכת אירוע מפואר וכו', והנח להם לישראל (שאם תכונות אלו לא יבואו לידי ביטוי כאן, יתפרצו במקום אחר)
אני רוצה - ברשותך - לחלוק חלקית על אות א' ולהסכים לאות ב',
בנוגע לאות א' הבעיה שלנו בהוצאות החתונה עצמה מתחלקת לשתים, החתונה עצמה ודירה לבני הזוג, בנוגע לדירה הדבר לא נובע מסגנון מערבי אלא מתרבות מסוימת שהתפתחה אך ורק בציבור החרדי - בפרט הליטאי היא לא נובעת משום דבר עמוק, פשוט תרבות לא בריאה שכופה על כל יחיד ויחיד לשלם מחיר מופקע על צורך מינימלי של שידוך לילדיו.
בנוגע לחתונה עצמה אדרבה ההשקעה בחתונות אצלנו נמוכה מאד, יחסית לדורות הקודמים, [אלא שבדורות הקודמים לא תמיד כל ההשקעה באה לידי ביטוי בהוצאה כספית], הדעת נותנת שחתונה צריכה להיות אירוע מרשים מאד, שיהיה ברור לחתן והכלה שהם מתחילים חיים חדשים שחתונה היא סיבה לשמחה עצומה וכו' וכו', כל זה מעמיד את הבית העתידי כדבר "גדול" שמשקיעים בו ולא מוותרים עליו בקלות כאשר מתגלים קשיים בחיים הממשיים, ניסיתי לתמצת במילים ספורות את הסיבה שמשקיעים ושצריך להשקיע בחתונה שמחה ומרשימה, שהחתן והכלה יפנימו שהיה להם אירוע "עצום". אלה הם דברים פשוטים שתמיד הבינו אותם. בדורינו חתונה הפכה לדבר שבלוני בלי שום חידוש מבחינת התכנית שלו אז ממירים את זה ב"רושם" חיצוני, אבל זה גם משהו, מהבחינה הזו "מצוה טאנץ" חסידי הוא דבר נפלא כי הוא מעמיד את החתונה בדרגת ריגוש גבוהה בהרבה מחתונה ליטאית,
וכאן אנו באים לנקודה ב', ובכן הפתרון נעוץ בכך שהחתונות יהפכו לאירוע פחות שבלוני שבו באים לידי ביטוי כישורים ותכונות נוספים חוץ מיכולת ארגון "שורע'ס" וריקודים, צריכים גראמנים, צריכים הצגות, צריכים דרשות! (של בעלי חוש הומור), צריכים אוכל יותר איכותי! צריכים להשקיע יותר שעות בחתונה! צריכים אוירה יותר פתוחה בחתונה, יותר רגועה, הרבה הרבה פחות רעש. ראו איך נראות החתונות באירופה איזו השקעה ארוכה, איזו נעימות.
קבלו התנצלות על האריכות.

חז"ל השתמשו בחזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה, והיינו שהטרחה בסעודה מוסיפה לביסוס וקיום הבית החדש.
לטרוח בסעודה, או לטרוח כל החיים בשביל הסעודה?...
 

כרם

משתמש ותיק
מאמין באמת אמר:
מה יהיה ?
אפי' הקורונה לא עזרה

לצערנו, חתונות הקורונה - עם הצמצום - היו יקרות יותר מהחתונות שלא בקורונה.
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
כרם אמר:
מאמין באמת אמר:
מה יהיה ?
אפי' הקורונה לא עזרה

לצערנו, חתונות הקורונה - עם הצמצום - היו יקרות יותר מהחתונות שלא בקורונה.
נכון, אבל רק בגלל שהמאכערים למיניהם ניצלו את המצב.
אילו היה כן באופן קבוע, החתונות הללו אמורות לעלות הרבה יותר זול מחתונות רגילות.

אצל החסידים עוד יש סיכוי להזיז משהו בזה, תקנות לפה ולשם - והעסק בגדול נהיה שפוי.
אצל הליטאים זה עסק הרבה יותר מורכב.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יש כמה חסידויות שנותנים הלוואה מאד מכובדת, סדר גודל של 80 אלף שקל ב100 תשלומים, ומתנים שההוצאות בסה"כ אסור שיעלו על תקרה זו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כרם אמר:
לצערנו, חתונות הקורונה - עם הצמצום - היו יקרות יותר מהחתונות שלא בקורונה.
לא מדויק. מי שחיפש לחסוך - הצליח, אלא שהיתה נצרכת השתדלות נדרשת (ומוכנות להשלים עם המצב... ללא נסיונות פיצוי על 'עגמת־הנפש').
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
הסיכוי היחיד להביא תוצאה אמיתית להוריד את עלויות החתונות -
זה רק אם תהיה איזו חברה גדולה שתרוויח מזה כסף.
לא עולה לי בראש רעיון איך עושים את זה, אבל אם יצליחו להביא אנשי עסקים ממולחים שיקימו איזו שהיא חברה, והחברה הזו תחיה רק בגלל העובדה שאנשים חוסכים כסף בחתונות, אז יש סיכוי שמשהו יזוז.
כי הם יעשו הכל בשביל הכסף שלהם.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
לענ"ד יש כאן נקודה חשובה שצריך לשים לב אליה. חתונות מטבען הן אירוע מיוחד שחורג מקנה המידה של אירועים אחרים, וכך היה מאז ומעולם. אם יורידו את רמת החתונות שיהיו כמו בר מצוה, יצטרכו להוריד את רמת הבר מצוות שיהיו כמו ברית, ואז הבריתות יצטרכו להיות כמו שלום זכר, וכן הלאה. אם הבגדים שילבשו בחתונות יהיו כמו בגד יו"ט רגיל, אז ביו"ט ילבשו בגדי שבת, ובשבת בגדי יום חול, וכן ע"ז הדרך.
בקיצור - רמת החתונות היא נגזרת ישירה מרמת החיים בכלל. אם רוצים להוריד את רמת החתונות יצטרכו להוריד את רמת החיים באופן כללי.

יש שיאמרו - אין הכי נמי, עלינו להוריד את רמת החיים באופן כללי ולהחזירה למה שהיה לפני כמה עשורים. הבעיה היא שזה לא מציאותי. העולם מתפתח, מתקדם ומשתכלל, וזה לא מציאותי לנסות להלחם בזה ולהשאיר את המצב כמו שהיה פעם. כשהרכבת נוסעת יש שבוחרים לרוץ לקרון הראשון ויש שבוחרים בקרון האחרון, אבל אף אחד לא נשאר באותו מקום.

איני אומר שאין מקום לחסוך בעלויות שונות. אבל אם ברצוננו להיות ריאליים ולא רק להסתפק באידיאלים מנותקים מהמציאות, יש לקחת נקודה זו בחשבון.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
ב. גפנר אמר:
הסיכוי היחיד להביא תוצאה אמיתית להוריד את עלויות החתונות -
זה רק אם תהיה איזו חברה גדולה שתרוויח מזה כסף.
לא עולה לי בראש רעיון איך עושים את זה, אבל אם יצליחו להביא אנשי עסקים ממולחים שיקימו איזו שהיא חברה, והחברה הזו תחיה רק בגלל העובדה שאנשים חוסכים כסף בחתונות, אז יש סיכוי שמשהו יזוז.
כי הם יעשו הכל בשביל הכסף שלהם.
הרעיון הזה הוא נגד כלל יסודי בכלכלה, האומר שריבוי צריכה הוא שמכניס רווחים, ולא מיעוט צריכה. יתכן שבאופן נקודתי חברה מסויימת תריח ממיעוט צריכה, אבל בסך הכללי זה לא עובד, כמו שהוכח כבר מאות שנים.
 
 
חלק עליון תַחתִית