בירורים הלכתיים בענין 90 פעם ותן טל ומטר

אח מתקרב

משתמש רשום
בירורים הלכתיים בענין 90 פעם ותן טל ומטר:
  1. מאיפה צריך להתחיל? [בפשטות מ - ואת כל מיני וכו', האם ישנם דעות אחרות ?]
  2. האם צריך להוסיף "על פני האדמה"?
  3. האם מותר לומר 90 פעם בשבת, בשביל שיועיל לו לימות החול?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
1. מלשון השו"ע והרמ"א בסי' קיד סע' ט', משמע שצריך להתחיל מתחילת הברכה (ושם קאי על 'אתה גיבור' ובנידו"ד יהיה 'ברך עלינו'). וכן פסק בפשטות בשו"ע הרב, אלא שבמשנ"ב הביא דעת השולחן שלמה שיתחיל מ'מחיה מתים אתה' כדי לא להזכיר שם שמים לבטלה. ולפי"ז יש להתחיל מ'את השנה הזאת'.

2. מלשון המחבר והרמ"א דלעיל, משמע שמספיק לומר עד הקטע המחודש ועד בכלל, ולא צורך יותר מזה. אז לכאורה אין צורך להוסיף 'על פני האדמה'.

3. לכאורה יש לדון את זה כלימוד תורה לצורך מבחן ביום חול שהותר.

שתי הערות חשובות -
א. יש דעות שלא מועיל ה90 פעם אלא הכל הולך אחר ה30 יום (רבינו פרץ, הגר"א ועוד אחרונים), ולפי שו"ע הרב יש לחוש לדבריהם שלא להשתמש בפתרון הזה לכתחילה, אלא רק בדיעבד אם אכן שינן 90 פעם, לא יחזור על התפילה מדין ספק.
ב. לפי החת"ס (הובא במשנ"ב) לכתחילה יש לשנן 101 פעם, ורק בדיעבד אם שינן 90 פעם אינו חוזר משום הספק.
 

יעקב1

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
1. מלשון השו"ע והרמ"א בסי' קיד סע' ט', משמע שצריך להתחיל מתחילת הברכה (ושם קאי על 'אתה גיבור' ובנידו"ד יהיה 'ברך עלינו'). וכן פסק בפשטות בשו"ע הרב, אלא שבמשנ"ב הביא דעת השולחן שלמה שיתחיל מ'מחיה מתים אתה' כדי לא להזכיר שם שמים לבטלה. ולפי"ז יש להתחיל מ'את השנה הזאת'.

2. מלשון המחבר והרמ"א דלעיל, משמע שמספיק לומר עד הקטע המחודש ועד בכלל, ולא צורך יותר מזה. אז לכאורה אין צורך להוסיף 'על פני האדמה'.

3. לכאורה יש לדון את זה כלימוד תורה לצורך מבחן ביום חול שהותר.

שתי הערות חשובות -
א. יש דעות שלא מועיל ה90 פעם אלא הכל הולך אחר ה30 יום (רבינו פרץ, הגר"א ועוד אחרונים), ולפי שו"ע הרב יש לחוש לדבריהם שלא להשתמש בפתרון הזה לכתחילה, אלא רק בדיעבד אם אכן שינן 90 פעם, לא יחזור על התפילה מדין ספק.
ב. לפי החת"ס (הובא במשנ"ב) לכתחילה יש לשנן 101 פעם, ורק בדיעבד אם שינן 90 פעם אינו חוזר משום הספק.
לגבי 3 שזה דומה למבחן
יש לחלק ששם ידיעת התורה היא תכלית עכשווית גם בלי קשר למחר והכונה שמכוון בעיקר למחר לא מגרע את התועלת של היום (ובאמת יש חוששין שלא ללמוד אפי' ד"ת למבחן) וגם לבנות שלומדות יש בזה עניין כמש"כ הח"ח בליקוטי הלכות על סוטה שבזמן הזה שנחלשה האמונה יש ללמדם תנ"ך ואבות ועוד.
אך פה אין שום תועלת ועניין בשבת להיות רגיל ולכאו' הוי הכנה ככל הכנה.
 
 

אשרי העם

משתמש ותיק
לגבי שבת קודש, דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א דאסור משום מכין משבת לחול. ויל"ע דלמה לא נימא דחשיב שמתפלל ומבקש "ותן טל ומטר". רק די"ל בתרתי, גם דאין דרך תפילה בכך (לכפול צ' פעמים) וע"כ דלימות החול עושה כן. וגם דאסור להתפלל בשב"ק על צרכיו. ויעויין בס' מאור השבת (ח"ב מכתב כח) במכתב מרן הגרשז"א זצ"ל בענין זה.
 
חלק עליון תַחתִית