חפץ זר על ספר קודש

מותר להניח חפץ זר על ספר קודש תוך כדי לימודו?

דוגמה

file.php
 

HaimL

משתמש ותיק
זכור לי שראיתי פעם שמותר לסמוך ספר ע"ג ספר, רק אם היה שם כבר הספר שסומך עליו ולא אם הביאו לשם במכוון בשביל לסמוך עליו (שאז הוא מבזה את הספר, שהיה לו להביא איזה דבר אחר, ולסמוך עליו את ספרו שלומד בו).

ואולי כעין זה, נניח שלומד על שולחן מצומצם, וצריך להניח את משקפיו (כגון אני, שצריך להסיר את המשקפיים בשביל להביט מקרוב), מסתבר לי שיהיה מותר להניחם על הספר, כיוון שהוא צורך הלימוד, ולא שהספר הובא לצורך זה, וטורח גדול לעשות באופן אחר.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אפילו ספר מקדושה פחות חמורה אסור להניח על גבי ספר מקדושה יותר חמורה, כגון גמרא על חומש וכיוצ"ב. וממילא ודאי שכל חפץ חולין יהיה אסור.
אלא שפעם אמר לי רב מורה הוראה, שאם שם עט וכדומה כדי לזכור את העמוד, זה בסדר כיוון שזה לצורך הלימוד, וכן אם מניח חפץ על גבי הספר כיוון שלא רוצה שהספר יהיה פתוח וגלוי כשיוצא מהחדר (שקשה לשכחה), גם בסדר,
אמנם בתמונה הנ"ל וכיוצא בה זה לכאורה שימוש שאינו צורך הלימוד ואינו כבוד לספר.
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
אגב אורחין, בדין הנחת מחשב על ספר קודש
לענ"ד אם עושה כן לצורך הלימוד, כדי לכתוב, או לעיין במאגר תורני, הרי"ז כמו הנחת מחברת על הספר
אם כי שלא הייתי תמה אם הייתי שומע אחרת
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אגב יש להעיר, שיש ציור מפורסם של כ"ק אדמו"ר הצ"צ, כאשר מחזיק ספר פתוח ועל הספר מונחים משקפיים, וכשראה זאת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש אמר שהמשקפיים הם ודאי הוספה של הצייר וביקש לתקן זאת בהעתקי הציורים
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אברך אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
עקביא בן מהלל אומר אמר:
מותר להניח חפץ זר על ספר קודש תוך כדי לימודו?

דוגמה

file.php

ממתי גמרא היא 'חפץ זר' וסטנדר הוא 'ספר קודש'?
לאן נעלמו המשקפיים?
כנראה שהלומד קרא את תוכן האשכול והשתכנע להסיר המשקפיים מהספר.
ב"ה הפורום פועל רבות בעניין החזקת התורה והיהדות!
 
 
כעת ראיתי תמונה מבית הגר''ע זללה''ה והמשקפיים מונחים על ערימת ספרים.

המשקפיים עדיין ישנן, למי ששאל.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
HaimL אמר:
זכור לי שראיתי פעם שמותר לסמוך ספר ע"ג ספר, רק אם היה שם כבר הספר שסומך עליו ולא אם הביאו לשם במכוון בשביל לסמוך עליו (שאז הוא מבזה את הספר, שהיה לו להביא איזה דבר אחר, ולסמוך עליו את ספרו שלומד בו).

ואולי כעין זה, נניח שלומד על שולחן מצומצם, וצריך להניח את משקפיו (כגון אני, שצריך להסיר את המשקפיים בשביל להביט מקרוב), מסתבר לי שיהיה מותר להניחם על הספר, כיוון שהוא צורך הלימוד, ולא שהספר הובא לצורך זה, וטורח גדול לעשות באופן אחר.

אולי יש מקום להתיר מצד שהמקום מצומצם וצריך הכרעת חכם.
אבל הנושא בסמיכת הספר, שהמשנ"ב מקיל בזה למעשה להביא לכאן את הספר התחתון, איירי שהוא לצורך הלימוד מהספר העליון.
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
HaimL אמר:
זכור לי שראיתי פעם שמותר לסמוך ספר ע"ג ספר, רק אם היה שם כבר הספר שסומך עליו ולא אם הביאו לשם במכוון בשביל לסמוך עליו (שאז הוא מבזה את הספר, שהיה לו להביא איזה דבר אחר, ולסמוך עליו את ספרו שלומד בו).

כמדומני שזה מחלו' מג"א וט"ז בהל' ספר תורה (יו"ד רפ"ה), והמשנ"ב מביאם באיזה מקום, ונראה שנוקט לקולא.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
משנה ברורה סימן קנד סוס"ק לא
אסור להשתמש בספר להנאתו כגון להגן בפני החמה או כדי שלא יראה חבירו מה שעושה. ולהניח ספר אחר תחת ספר שלומד בו כדי להגביהו יש להתיר ואם מונח ספר אחד לכו"ע מותר להניח ספר אחר עליו [ח"א]

ויפה דקדקת לכתוב 'ונראה שנקט לקולא' - במקרה שמניח בכדי להגביה, שכתב יש להתיר ולא לכו"ע.

ויש"כ על הודעותיך המחכימות המלאות בידע חכמה ופקחות.
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
אם כי שלא הייתי תמה אם הייתי שומע אחרת
אני כן מאוד תמה שיש מי שחושב כדברך שמותר, גם אם המחשב אך לד"ת זה חמור שבעתיים מהנחת עט וכיו"ב שגם זה אסור
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שמחה מנתניה אמר:
אגב אורחין, בדין הנחת מחשב על ספר קודש
לענ"ד אם עושה כן לצורך הלימוד, כדי לכתוב, או לעיין במאגר תורני, הרי"ז כמו הנחת מחברת על הספר
אם כי שלא הייתי תמה אם הייתי שומע אחרת

מה ההשוואה בין מחברת חידושי תורה בכתב יד למחשב? שכן כתבו חלק מהפוסקים שקדושת כתבי יד יותר מאשר ספר מודפס.
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
מאחר שעלה אשכול זה אולי כדאי להעיר שאין להניח ספר על פניו, כמדו' שיש אנשים שלא יודעים הלכה זו
 

נדיב לב

משתמש ותיק
עקביא בן מהלל אומר אמר:
מותר להניח חפץ זר על ספר קודש תוך כדי לימודו?

דוגמה

file.php

משהוחלפה התמונה הוחלפה גם השאלה.
ידידי @למה זה תשאל לשמי מה אתה עושה בשבת לאחר גמר הסעודה, מסיר את המפה או משאירה מחשש דחשיב בסיס לנרות?
יען ולא מצאתי בתמונה רמז לחלות, כפי שנשנה בחלק מהפוסקים. בסימן רעז, וסימן שט בט"ז ס"ק א ובפמ"ג שם וכו'. :)
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
מאחר שעלה אשכול זה אולי כדאי להעיר שאין להניח ספר על פניו, כמדו' שיש אנשים שלא יודעים הלכה זו
גם בספרים שלנו הכתובים פנים ואחור ? לכאו' יש חילוק גדול מהנכתבים בגלילה שהם באמת הפוכים כשמניחים אותם על פניהם.

עכ"פ כמדומני שרבים וטובים נוהגים כן, בפרט בסידור (במקום לסוגרו).
 

נדיב לב

משתמש ותיק
וכן בזמנינו כשקורא בדף האחרון, יוצא שהספר מונח על לאחוריו. ומ"ש מעל פניו*. אבל יש לחלק.


*כשפתוח. וזה הקונץ' שלא הבנת, וכמו שהסברתי לך בפרטי.
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
אהרן פישר אמר:
מאחר שעלה אשכול זה אולי כדאי להעיר שאין להניח ספר על פניו, כמדו' שיש אנשים שלא יודעים הלכה זו
גם בספרים שלנו הכתובים פנים ואחור ? לכאו' יש חילוק גדול מהנכתבים בגלילה שהם באמת הפוכים כשמניחים אותם על פניהם.

עכ"פ כמדומני שרבים וטובים נוהגים כן, בפרט בסידור (במקום לסוגרו).

פעם הראשון ששמעתי לחלק כך בדין זה, (אני מדבר להפך ספר פתוח על פניו)
חילוק זה הוזכר לענין לשים אחד על השני, ומובן לכאורה החילוק ביניהם 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
וכן בזמנינו כשקורא בדף האחרון, יוצא שהספר מונח על לאחוריו. ומ"ש מעל פניו*. אבל יש לחלק.


*כשפתוח.

הפוסקים הביאו את זה והיו ספריהם בכריכה, 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
נדיב לב אמר:
וכן בזמנינו כשקורא בדף האחרון, יוצא שהספר מונח על לאחוריו. ומ"ש מעל פניו*. אבל יש לחלק.


*כשפתוח.

הפוסקים הביאו את זה והיו ספריהם בכריכה, 

כמובן, משום שהם חילקו וכמו שכתבתי.
בהודעה הראשונה שלך שהגבת, לא תפסת את דברי ולא את הקונץ'.. וטעית לפרשם בסגור. ועל כך הבהרתי דברי שם שוב ובהו"פ. ובכו"א העתקת שוב ושוב...
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
פעם הראשון ששמעתי לחלק כך בדין זה,

נא להסביר לי את הכוונה במלים אלו.
(הרי לא מדובר כאן באיזה ניק שממציא דין, אלא בדבר שרבים נוהגים בו, ומכיון שההלכה שהביא כב' היא סעיף מפורש בשו"ע, ממילא מסתבר לומר שחילקו כמו שכתבתי).
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
אהרן פישר אמר:
פעם הראשון ששמעתי לחלק כך בדין זה,

נא להסביר לי את הכוונה במלים אלו.
(הרי לא מדובר כאן באיזה ניק שממציא דין, אלא בדבר שרבים נוהגים בו, ומכיון שההלכה שהביא כב' היא סעיף מפורש בשו"ע, ממילא מסתבר לומר שחילקו כמו שכתבתי).
אם יש סעיף מפורש בשולחן ערוך, אולי תמצא מי חשחילק בכך.

וגם עיי"ש במ"ב עה"ג
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אהרן פישר אמר:
נדיב לב אמר:
וכן בזמנינו כשקורא בדף האחרון, יוצא שהספר מונח על לאחוריו. ומ"ש מעל פניו*. אבל יש לחלק.


*כשפתוח.

הפוסקים הביאו את זה והיו ספריהם בכריכה, 

כמובן, משום שהם חילקו וכמו שכתבתי.
בהודעה הראשונה שלך שהגבת, לא תפסת את דברי ולא את הקונץ'.. וטעית לפרשם בסגור. ועל כך הבהרתי דברי שם שוב ובהו"פ. ובכו"א העתקת שוב ושוב...
לא מבין כוונתך, סליחה.
הפוסקים הביאו דאין להפוך ספר על פניו. עכשיו, מה אתה טוען?
 
 

רבינא

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
אהרן פישר אמר:
פעם הראשון ששמעתי לחלק כך בדין זה,

נא להסביר לי את הכוונה במלים אלו.
(הרי לא מדובר כאן באיזה ניק שממציא דין, אלא בדבר שרבים נוהגים בו, ומכיון שההלכה שהביא כב' היא סעיף מפורש בשו"ע, ממילא מסתבר לומר שחילקו כמו שכתבתי).
אתה צודק פוק חזי מאי עמא דבר
במקום לסגור אותו לפני יציאה קצרה רגילים להפוך אותו
 

רבינא

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
תלמיד נאמן אמר:
אהרן פישר אמר:
פעם הראשון ששמעתי לחלק כך בדין זה,

נא להסביר לי את הכוונה במלים אלו.
(הרי לא מדובר כאן באיזה ניק שממציא דין, אלא בדבר שרבים נוהגים בו, ומכיון שההלכה שהביא כב' היא סעיף מפורש בשו"ע, ממילא מסתבר לומר שחילקו כמו שכתבתי).
אם יש סעיף מפורש בשולחן ערוך, אולי תמצא מי חשחילק בכך.

וגם עיי"ש במ"ב עה"ג
 

במ"ב עה"ג?
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
רבינא אמר:
אהרן פישר אמר:
תלמיד נאמן אמר:
נא להסביר לי את הכוונה במלים אלו.
(הרי לא מדובר כאן באיזה ניק שממציא דין, אלא בדבר שרבים נוהגים בו, ומכיון שההלכה שהביא כב' היא סעיף מפורש בשו"ע, ממילא מסתבר לומר שחילקו כמו שכתבתי).
אם יש סעיף מפורש בשולחן ערוך, אולי תמצא מי חשחילק בכך.

וגם עיי"ש במ"ב עה"ג

במ"ב עה"ג?
מחזיק ברכה על הגיליון, סלח לי, כתבתי בחיפזון 
 
 
חלק עליון תַחתִית