מעשה שבת בפריצת דלת

מענטשאלע

משתמש רגיל
בשבת הלכתי לקבר שמעון הצדיק הכהן הגדול בירושלים תוך תחום שבת ותוך תחום העירוב, אין בעיות הרבה הלכו לשם ביום שבת בראשית יום היא"צ (כדברי חז"ל שנפטר שבעה ימים לאחר הרגל), המקום דהיינו המערה סגורה בעקרון מחמת הנגיף והנחיות הרשויות, והציבור מתפלל בחוץ, אולם כשהגענו ראינו שהדלת פרוצה דהיינו החלון התחתון נפרץ ויש אפשרות להכנס לתוך המערה דרך הפירצה, רבים נכנסו וגם אני הק', אולםב צאתי עורר אותי מישהו שזה מעשה שבת האוסר בהנאה לישראל, היו שניסו לומר שזה מעשה קלקול אלא שלכאורה קלקול זה הוא תיקון ליכולת הכניסה, היו שרצו לומר שלא נעשה בשבילי ולכן זה מותר, מי יכול הלביא בירור הלכה בנידון. 
 

דרומאי

משתמש ותיק
מענטשאלע אמר:
בשבת הלכתי לקבר שמעון הצדיק הכהן הגדול בירושלים תוך תחום שבת ותוך תחום העירוב, אין בעיות הרבה הלכו לשם ביום שבת בראשית יום היא"צ (כדברי חז"ל שנפטר שבעה ימים לאחר הרגל), המקום דהיינו המערה סגורה בעקרון מחמת הנגיף והנחיות הרשויות, והציבור מתפלל בחוץ, אולם כשהגענו ראינו שהדלת פרוצה דהיינו החלון התחתון נפרץ ויש אפשרות להכנס לתוך המערה דרך הפירצה, רבים נכנסו וגם אני הק', אולםב צאתי עורר אותי מישהו שזה מעשה שבת האוסר בהנאה לישראל, היו שניסו לומר שזה מעשה קלקול אלא שלכאורה קלקול זה הוא תיקון ליכולת הכניסה, היו שרצו לומר שלא נעשה בשבילי ולכן זה מותר, מי יכול הלביא בירור הלכה בנידון. 
א. מי אמר שנעשה בשבת.
ב. בפשוטו הנאה מפריצת דלת לא חשיבא הנאה לענין מעשה שבת, אלא סילוק המפריע בעלמא.
 
 

מענטשאלע

משתמש רגיל
פותח הנושא
יהודי שהיה שם סיפר שהוא ראה את הפריצה, סברא זו שאתה כותב נאמרו ע"י כמה וכמה במקום, ויכול להיות אמת.
 

רק מה'

משתמש רגיל
לא היה שינוי בגוף הדבר אלא רק סילוק המפריע וכמו שכבר הזכירו
עוד דוגמא לדבר פתיחת בקבוקים שלא עושה מעשה בגוף השתייה אלא רק פילוס דרך.
 

חכם

משתמש רגיל
יעויין בביאור הלכה ריש סימן שיח, שכשהמלאכה לא נעשית בגוף הדבר יש מקום להקל!
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
מענטשאלע אמר:
בשבת הלכתי לקבר שמעון הצדיק הכהן הגדול בירושלים תוך תחום שבת ותוך תחום העירוב, אין בעיות הרבה הלכו לשם ביום שבת בראשית יום היא"צ (כדברי חז"ל שנפטר שבעה ימים לאחר הרגל), המקום דהיינו המערה סגורה בעקרון מחמת הנגיף והנחיות הרשויות, והציבור מתפלל בחוץ, אולם כשהגענו ראינו שהדלת פרוצה דהיינו החלון התחתון נפרץ ויש אפשרות להכנס לתוך המערה דרך הפירצה, רבים נכנסו וגם אני הק', אולםב צאתי עורר אותי מישהו שזה מעשה שבת האוסר בהנאה לישראל, היו שניסו לומר שזה מעשה קלקול אלא שלכאורה קלקול זה הוא תיקון ליכולת הכניסה, היו שרצו לומר שלא נעשה בשבילי ולכן זה מותר, מי יכול הלביא בירור הלכה בנידון. 

אכן בשו"ת אג"מ או"ח חלק ב בדין הנאה מטלטול ברשות הרבים על מנת לפתוח דלת החמיר מצד מעשה שבת אך הגרש"ז בשו"ת מנחת שלמה חלק ב התיר וכן הגרי"ש אלישיב מלכים אמניך עמ תקכה' לגבי הסרת מונע להתיר
 
חלק עליון תַחתִית