איך חלקו את המשמרות בבית המקדש

איש ווילנא

משתמש ותיק
הנה עבודת הכהנים בבית המקדש נתחלקה על ידי דוד ל24 משמרות [דברי הימים פכ"ד] 
כל משמרת עבדה בשבוע אחר 
והנה לכאורה בחשבון יוצא שאין תאריך קבוע לכל משמרת מתי עבדה 
שהרי בשנה רגילה שיש 50 שבועות הרי המשמרת הראשונה עבדה בשבוע הראשון. בשבוע ה25 ובשבוע ה 49 
יוצא שבשבוע הראשון של השנה שלאחר מכן עבדה המשמרת השלישית 

אמנם יש לתמוה שבתענית דף דף יז איתא שכל מי שמכיר משמרתו ובית אב שלו 
אסור לו לשתות יין בזמן הזה בתאריך של העבודה שלו 
וצריך עיון שלכאורה למש"כ אין תאריך קבוע וצע"ג 
 

HaimL

משתמש ותיק
אולי מפני שבמועדות, כל כהן שרוצה עובד
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
אולי מפני שבמועדות, כל כהן שרוצה עובד
במשנה בסוכה פרק חמישי 
מבואר שגם במועדות היה את סדר המשמרות 
לגבי תמידין ונדרים ונדברות 
וכל מה שהושוו כל המשמרות לעבוד ברגל זה רק לגבי קרבנות המועדות 


 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
יש מקום לומר שאין המכוון בגמ' שסדר המשמרות ממשיך לעולם ממקום שפסק בחורבן הבית אלא שכאשר יבנה המקדש יתחילו מתחילה השנה,
דהיינו מתחילת חודש ניסן או מהשבת שקרובה לו.
וא"כ יתכן שלעולם יש לו לחשבן מתחילת שנה.
אח"כ ראיתי במכלול שמביאים דעת ר"ח ורה"ג שכל שנה מתחילים מחדש את המניין, אולי מכח הגמ' הנ"ל.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בחור צעיר אמר:
ציטוט יש מקום לומר שאין המכוון בגמ' שסדר המשמרות ממשיך לעולם ממקום שפסק בחורבן הבית אלא שכאשר יבנה המקדש יתחילו מתחילה השנה,

לכאורה אין טעם שיתחילו מתחילת השנה כי נניח
המקדש יבנה בכא תשרי
הרי לכאורה יתחילו מעכשיו את מנין המשמרות
ואם כן תמיד יתחילו עם המשמרת הראשונה
ושאר המשמרות לא יהא שייך בהם דין זה.

אשמח אם תציין את מקום דברי הר"ח ורב האי גאון.
ולפי דברייהם יוצא חידוש גדול שהשני משמרות הראשונות
זכו לעבוד שלוש שבועות בשנה באופן קבוע
בעוד שאר המשמרות עבדו רק שבועים בשנה
ונמצאו המשמרות הראשונות נשכרות
 

אבי חי

משתמש ותיק
יש אומרים שסדר תחלופת המשמרות התנהל על פי תאריכים קבועים: בשבת הקרובה לראש חודש ניסן החלה המשמרת הראשונה - יהויריב, את עבודתה, ולאחריה שאר המשמרות אחת אחרי השנייה(1). באחד ממדרשי חז"ל משתמע כדעה זו(2). מנגד, מכמה מקורות בתלמוד הבבלי והירושלמי מוכח שסבב המשמרות התנהל באקראי, וללא כל היצמדות לתאריך קבוע(3).
 
  1. ראו רבנו חננאל במסכת תענית דף יז עמוד א, וספר ראבי"ה סימן תקכו.
  2. מדרש קהלת רבה פרשה א,ג: "בזמן שאין ישוע ושכניה ביניהם", ראו חידושי הרש"ש שם, בשם הרוקח).
  3. בבלי, מסכת ערכין דף י"א, עמוד ב'. ירושלמימסכת שקלים, פרק ה', הלכה ג'. מסכת סוכה פרק ה' הלכה ח'.
המכלול
 
חלק עליון תַחתִית