chagold אמר:
בדרך דרוש,
באין שופר שהוא יהיה מליץ יושר מול מגיד פשע, - והיינו כאשר הוא שבת שלא תוקעים בשופר- אזי תגיד ליעקב דבר חק ומשפט, והיינו מש"כ בפסוק "שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו", וכמוש"כ ב
מכילתא ״חֹק״, זֶה הַשַּׁבָּת, דהיינו שהיא עצמה תגן.
מתוק מדבש.
אך פשטות המאמר היא דווקא על תקיעת השופר. היינו,
באין מליץ יושר - אם אין לנו מלאך מליץ יושר כנגד המקטרג,
תגיד ליעקב דבר חק ומשפט - תבוא לפניך תקיעת השופר ותפעל את מידת הרחמים. שכן מצינו בשופר שנאמר בו 'תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו, כי
חק לישראל הוא
משפט לאלוהי יעקב'.
ובאמת, אולי דברי ודבריך הולכים למקום אחד. שהרי בתפילה בראש השנה שחל בשבת, מהו שאנו אומרים 'תגיד ליעקב' והלא אין תוקעים בשופר?! אך לדבריך י"ל דאה"נ, יש כוונה
נוספת והיא על השבת עצמה שהיא גם כן 'חק ומשפט', והיינו כמו שכתב המשך חכמה בפרשת אמור, כי שבת פועלת את זכר העקדה כמו השופר, ע"ש בדבריו הנפלאים.