באין מליץ יושר וכו' תגיד ליעקב דבר חק ומשפט - מה הפירוש???

chagold

משתמש ותיק
בדרך דרוש,
באין שופר שהוא יהיה מליץ יושר מול מגיד פשע, - והיינו כאשר הוא שבת שלא תוקעים בשופר- אזי תגיד ליעקב דבר חק ומשפט, והיינו מש"כ בפסוק "שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו", וכמוש"כ במכילתא ״חֹק״, זֶה הַשַּׁבָּת, דהיינו שהיא עצמה תגן.
 

אוריאל

משתמש ותיק
chagold אמר:
בדרך דרוש,
באין שופר שהוא יהיה מליץ יושר מול מגיד פשע, - והיינו כאשר הוא שבת שלא תוקעים בשופר- אזי תגיד ליעקב דבר חק ומשפט, והיינו מש"כ בפסוק "שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו", וכמוש"כ במכילתא ״חֹק״, זֶה הַשַּׁבָּת, דהיינו שהיא עצמה תגן.
מתוק מדבש.

אך פשטות המאמר היא דווקא על תקיעת השופר. היינו, באין מליץ יושר - אם אין לנו מלאך מליץ יושר כנגד המקטרג, תגיד ליעקב דבר חק ומשפט - תבוא לפניך תקיעת השופר ותפעל את מידת הרחמים. שכן מצינו בשופר שנאמר בו 'תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו, כי חק לישראל הוא משפט לאלוהי יעקב'.

ובאמת, אולי דברי ודבריך הולכים למקום אחד. שהרי בתפילה בראש השנה שחל בשבת, מהו שאנו אומרים 'תגיד ליעקב' והלא אין תוקעים בשופר?! אך לדבריך י"ל דאה"נ, יש כוונה נוספת והיא על השבת עצמה שהיא גם כן 'חק ומשפט', והיינו כמו שכתב המשך חכמה בפרשת אמור, כי שבת פועלת את זכר העקדה כמו השופר, ע"ש בדבריו הנפלאים.
 
 

chagold

משתמש ותיק
ביום כיפור זה ג"כ בסדר התפילה, ושם זה לא שייך לתקיעת שופר.
זה לכאו' בא כהמשך לעצם ענין קדושה.
סו"ס הדק"ל
 

HaimL

משתמש ותיק
עוד דבר בדרך דרוש, שראיתי פעם מזמן (כמדומני בשם אחד מצדיקי החסידות)

באין מליץ יושר וכו' תגיד ליעקב דבר חק וכו', חק הוא פרנסה. כלומר, גם אם אינם ראויים מצד הדין, תתן להם מתנת חינם.
 

שלום23

משתמש ותיק
ראיתי פעם (לא זוכר איפה) שכשאין מליץ יושר וכו' תגיד דבר חוק ומשפט הדין שיש בסנהדרין שאם כולן מחייבין פטור
 

chagold

משתמש ותיק
אולי לכן כ' שהמהרי"ל היה מדבק את זה ל'האוחז ביד מדת משפט'. כיון שהוא חלק מסדרי הדין ולא מהרחמים.



עריכה:

שלום23 אמר:
ראיתי פעם (לא זוכר איפה) שכשאין מליץ יושר וכו' תגיד דבר חוק ומשפט הדין שיש בסנהדרין שאם כולן מחייבין פטור
ד"ז רק במיתה אבל לא בכל הרשעת דין.
 

הצד השוה

משתמש ותיק
הפשט האמיתי הוא כך:
כידוע דברי חז"ל שיש קטרוג הללו והללו וכו', ואין מליץ יושר מול מגיד פשע, ואז הקב"ה זוכר לישראל את זכות התורה, וכמו שנאמר "מגיד דבריו ליעקב חוקיו ומשפטיו לישראל לא עשה כן לכל גוי", וזוהי בקשתינו, "תגיד ליעקב דבר חוק ומשפט". (וכבר כ' המהרי"ל על תיבת 'דבר' שהיא בב' קמצים).
 

נ. פ.

משתמש רגיל
שמעתי ביאור מתוק לפסוק הזה:
הרי תמוה מה יועיל ה'חוק ומשפט בזמן ששום 'עורך דין' לא מוכן לעמוד כנגד ה'מגיד פשע'??
והתשובה שיש דין שאם בי"ד של 23, כולם אומרים חייב - הדין הוא שפטור.
וממילא אם אין שום מליץ יושר מתוך כל הדיינים, תגיד את ה'דבר חוק' הזה של בי"ד של כ"ג, וממילא הוא יהי'ה העו"ד שימליץ יושר !!!
 
חלק עליון תַחתִית