מה עושים עם עוף שהרג נפש - בימינו?

שייף עייל

משתמש ותיק
ידוע שבזמן הסנהדרין עוף שהרג, נהרג בבי"ד של כ"ג, השאלה מה הדין בימינו? 
האם מותר להרוג אותו או לאכול אותו, ומה עושים? 
 

פפפפ

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
כי אסור לשחוט אותו אז, ולמה שהיום יהיה מותר (לכאורה)?
כי אז היה צריך למצות איתו את הדין אבל היום אין אפשרות ולמה סתם להפסיד אותו
 
 

יצחק

משתמש ותיק
אכן יש לדון בזמן הזה מדין ובערת הרע מקרבך, ואם כי אין בזה איסור הנאה אבל מ"מ יש מצות הריגה. וזכורני מהרמ"ה בסנהדרין דף טו: שדין ובערת והרע מקרבך אי"צ בי"ד ומיתתו ביד כל אדם.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
אכן יש לדון בזמן הזה מדין ובערת הרע מקרבך, ואם כי אין בזה איסור הנאה אבל מ"מ יש מצות הריגה. וזכורני מהרמ"ה בסנהדרין דף טו: שדין ובערת והרע מקרבך אי"צ בי"ד ומיתתו ביד כל אדם.
מצות ביעור הרע מתקיימת גם בשחיטה.
 
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבל מניין ההיתר להרוג אותו במיתה קלה במקום בסקילה? אולי שוא"ת עדיף?
 

דרומאי

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
אבל מניין ההיתר להרוג אותו במיתה קלה במקום בסקילה? אולי שוא"ת עדיף?
לא הבנתי כוונתך. הרי לא נגמר דינו ולא חל בו תורת חיוב מיתה, אלא דמ"מ בהריגתו וביעורו מן העולם מתקיים ביעור הרע. ולענין ביעור הרע ודאי לא שייך שוא"ת עדיף דאין הרע מתבער בכך. ומאידך גיסא מצד ביעור הרע אין נפקותא באיזו מיתה.
 

רבינא

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
ידוע שבזמן הסנהדרין עוף שהרג, נהרג בבי"ד של כ"ג, השאלה מה הדין בימינו? 
האם מותר להרוג אותו או לאכול אותו, ומה עושים? 
יש התייחסות ביד רמה על סנהדרין שהורגים מדין ובערת הרע מקרבך
שווה בדיקה
 
אי משום ובערת הרע
אם כן ה"ה בהרג בגרמא
ולפי זה יש לפלפל בעטלף שהרג אלפי אנשים,
אבל יש טוענים שהעטלף הזה כבר מת.
 

רבינא

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אי משום ובערת הרע
אם כן ה"ה בהרג בגרמא
ולפי זה יש לפלפל בעטלף שהרג אלפי אנשים,
אבל יש טוענים שהעטלף הזה כבר מת.

ליצנות רדודה
יש יד רמה שכותב את זה
ואחרי שהזכרתי ממנו ראיתי שגם @יצחק הזכיר
ולמה תתלוצצו?
 

עץ פרי

משתמש ותיק
אדעסקינן בהכי, יש כזה דבר הערינג ללא חשש תולעים
אם כן היכן ניתן להשיג הערינג כזה (ומה הכשרות??)
כבר שנים שלא אכלתי הערינג
 

ישמחו

משתמש חדש
משה נפתלי אמר:
ישמחו אמר:
גם כשיש בי"ד אפשר לכתחילה לשחטו לפני גמר דין.
לא כי, אלא מצוה להביאו לבית דין, שידנוהו במיתה האמורה בתורה.
לא כי, אלא כל מצוות הבי"ד הוא לדונו אם הוא חי,
אבל יכול לשחטו וממילא לא יהיה מצוה על הבי"ד.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
אדעסקינן בהכי, יש כזה דבר הערינג ללא חשש תולעים
אם כן היכן ניתן להשיג הערינג כזה (ומה הכשרות??)
כבר שנים שלא אכלתי הערינג
אם כוונתך ללא חשש תולעי אניסקיס ששנויים במחלוקת, כמדומה מישהו בפורום כתב על זה שיש מישהו בירושלים שמוכר הערינג בהשגחת העד"ח ללא חשש אניסקיס (משא"כ סתם קופסאות שבהשגחת הבד"ץ שהם כן בחשש הנ"ל)
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יצחק אמר:
אכן יש לדון בזמן הזה מדין ובערת הרע מקרבך, ואם כי אין בזה איסור הנאה אבל מ"מ יש מצות הריגה. וזכורני מהרמ"ה בסנהדרין דף טו: שדין ובערת והרע מקרבך אי"צ בי"ד ומיתתו ביד כל אדם.
קשה לי להאמין שיש כזה רמ''ה.
מחודש מאוד.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
עץ פרי אמר:
אדעסקינן בהכי, יש כזה דבר הערינג ללא חשש תולעים
אם כן היכן ניתן להשיג הערינג כזה (ומה הכשרות??)
כבר שנים שלא אכלתי הערינג
אם כוונתך ללא חשש תולעי אניסקיס ששנויים במחלוקת, כמדומה מישהו בפורום כתב על זה שיש מישהו בירושלים שמוכר הערינג בהשגחת העד"ח ללא חשש אניסקיס (משא"כ סתם קופסאות שבהשגחת הבד"ץ שהם כן בחשש הנ"ל)
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=46&t=15186#p218372

​​​​​​ @עץ פרי 
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
ישמחו אמר:
מצות בי"ד הוא לדונו אם הוא חי, אבל יכול לשחטו וממילא לא יהיה מצוה על בי"ד.
לא כן משמע בריש פרק שילוח הקן. דאמרינן התם:
עוֹף טָהוֹר שֶׁהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ, פָּטוּר מִשִּׁלּוּחַ. הֵיכִי דָּמֵי? דְּלָא גְּמַר דִּינֵהּ, וּבָעֵי לְאָתוֹיֵהּ לְבֵי דִינָא וְקַיּוּמֵי בֵּהּ 'וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ' (מִצְוָה עַל כָּל הַפּוֹגֵעַ בְּחַיָּבֵי מִיתָה לַהֲבִיאָן לְבֵית דִּין כְּדֵי לְבַעֵר רְשָׁעִים מִיִּשְׂרָאֵל).
ודוק.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
חייל של הרבי אמר:
רבינא אמר:
אפילו לא של הבד"ץ

החשש היחיד הוא תולעי אניסקיס ששנויים במחלוקת והבד"ץ לא אסרום

אסרום בסלמון ולא אסרום בערינג
זה נקרא שלא אסרום... הם משתדלים שלא יהיה (בשביל המחמירים), אבל כשאין אפשרות לשווק נקי (כגון בהערינג) הם משווקים עם נגיעות.
כמדומה אותו דבר אצל הרב לנדא שמשתדלים שיהיה נקי (אולי מצד הגרש"צ) אבל הגרמי"ל פסק בתוקף שזה מותר.
 
 

rk1234

משתמש ותיק
יצחק אמר:
אכן יש לדון בזמן הזה מדין ובערת הרע מקרבך, ואם כי אין בזה איסור הנאה אבל מ"מ יש מצות הריגה. וזכורני מהרמ"ה בסנהדרין דף טו: שדין ובערת והרע מקרבך אי"צ בי"ד ומיתתו ביד כל אדם.
עיין תוס' זבחים ע"א שמשום מצות ובערת הרע מקרבך צריך להרוג את השור אם יש הסתברות שהוא הרג ולכן במקרה כמו אבא חלפתא יהרגו אותו וקשה דלמה יהרגו שיורו לשחוט אלא נראה שדינו בהריגה דוקא
 
חלק עליון תַחתִית