שייף עייל אמר:גם לכתחילה?
והאם מדובר שם בשור שהרג את הנפש?
כי אז היה צריך למצות איתו את הדין אבל היום אין אפשרות ולמה סתם להפסיד אותושייף עייל אמר:כי אסור לשחוט אותו אז, ולמה שהיום יהיה מותר (לכאורה)?
מצות ביעור הרע מתקיימת גם בשחיטה.יצחק אמר:אכן יש לדון בזמן הזה מדין ובערת הרע מקרבך, ואם כי אין בזה איסור הנאה אבל מ"מ יש מצות הריגה. וזכורני מהרמ"ה בסנהדרין דף טו: שדין ובערת והרע מקרבך אי"צ בי"ד ומיתתו ביד כל אדם.
לא הבנתי כוונתך. הרי לא נגמר דינו ולא חל בו תורת חיוב מיתה, אלא דמ"מ בהריגתו וביעורו מן העולם מתקיים ביעור הרע. ולענין ביעור הרע ודאי לא שייך שוא"ת עדיף דאין הרע מתבער בכך. ומאידך גיסא מצד ביעור הרע אין נפקותא באיזו מיתה.שייף עייל אמר:אבל מניין ההיתר להרוג אותו במיתה קלה במקום בסקילה? אולי שוא"ת עדיף?
יש התייחסות ביד רמה על סנהדרין שהורגים מדין ובערת הרע מקרבךשייף עייל אמר:ידוע שבזמן הסנהדרין עוף שהרג, נהרג בבי"ד של כ"ג, השאלה מה הדין בימינו?
האם מותר להרוג אותו או לאכול אותו, ומה עושים?
פינחס רוזנצוויג אמר:אי משום ובערת הרע
אם כן ה"ה בהרג בגרמא
ולפי זה יש לפלפל בעטלף שהרג אלפי אנשים,
אבל יש טוענים שהעטלף הזה כבר מת.
סליחה.רבינא אמר:ולמה תתלוצצו?
ישמחו אמר:גם כשיש בי"ד אפשר לכתחילה לשחטו לפני גמר דין.
לא כי, אלא כל מצוות הבי"ד הוא לדונו אם הוא חי,משה נפתלי אמר:ישמחו אמר:גם כשיש בי"ד אפשר לכתחילה לשחטו לפני גמר דין.לא כי, אלא מצוה להביאו לבית דין, שידנוהו במיתה האמורה בתורה.
רבינא אמר:אפילו לא של הבד"ץ
אם כוונתך ללא חשש תולעי אניסקיס ששנויים במחלוקת, כמדומה מישהו בפורום כתב על זה שיש מישהו בירושלים שמוכר הערינג בהשגחת העד"ח ללא חשש אניסקיס (משא"כ סתם קופסאות שבהשגחת הבד"ץ שהם כן בחשש הנ"ל)עץ פרי אמר:אדעסקינן בהכי, יש כזה דבר הערינג ללא חשש תולעים
אם כן היכן ניתן להשיג הערינג כזה (ומה הכשרות??)
כבר שנים שלא אכלתי הערינג
קשה לי להאמין שיש כזה רמ''ה.יצחק אמר:אכן יש לדון בזמן הזה מדין ובערת הרע מקרבך, ואם כי אין בזה איסור הנאה אבל מ"מ יש מצות הריגה. וזכורני מהרמ"ה בסנהדרין דף טו: שדין ובערת והרע מקרבך אי"צ בי"ד ומיתתו ביד כל אדם.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=46&t=15186#p218372חייל של הרבי אמר:אם כוונתך ללא חשש תולעי אניסקיס ששנויים במחלוקת, כמדומה מישהו בפורום כתב על זה שיש מישהו בירושלים שמוכר הערינג בהשגחת העד"ח ללא חשש אניסקיס (משא"כ סתם קופסאות שבהשגחת הבד"ץ שהם כן בחשש הנ"ל)עץ פרי אמר:אדעסקינן בהכי, יש כזה דבר הערינג ללא חשש תולעים
אם כן היכן ניתן להשיג הערינג כזה (ומה הכשרות??)
כבר שנים שלא אכלתי הערינג
ישמחו אמר:מצות בי"ד הוא לדונו אם הוא חי, אבל יכול לשחטו וממילא לא יהיה מצוה על בי"ד.
ודוק.עוֹף טָהוֹר שֶׁהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ, פָּטוּר מִשִּׁלּוּחַ. הֵיכִי דָּמֵי? דְּלָא גְּמַר דִּינֵהּ, וּבָעֵי לְאָתוֹיֵהּ לְבֵי דִינָא וְקַיּוּמֵי בֵּהּ 'וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ' (מִצְוָה עַל כָּל הַפּוֹגֵעַ בְּחַיָּבֵי מִיתָה לַהֲבִיאָן לְבֵית דִּין כְּדֵי לְבַעֵר רְשָׁעִים מִיִּשְׂרָאֵל).
חייל של הרבי אמר:רבינא אמר:אפילו לא של הבד"ץ
החשש היחיד הוא תולעי אניסקיס ששנויים במחלוקת והבד"ץ לא אסרום
זה נקרא שלא אסרום... הם משתדלים שלא יהיה (בשביל המחמירים), אבל כשאין אפשרות לשווק נקי (כגון בהערינג) הם משווקים עם נגיעות.איש ווילנא אמר:חייל של הרבי אמר:רבינא אמר:אפילו לא של הבד"ץ
החשש היחיד הוא תולעי אניסקיס ששנויים במחלוקת והבד"ץ לא אסרום
אסרום בסלמון ולא אסרום בערינג
עיין תוס' זבחים ע"א שמשום מצות ובערת הרע מקרבך צריך להרוג את השור אם יש הסתברות שהוא הרג ולכן במקרה כמו אבא חלפתא יהרגו אותו וקשה דלמה יהרגו שיורו לשחוט אלא נראה שדינו בהריגה דוקאיצחק אמר:אכן יש לדון בזמן הזה מדין ובערת הרע מקרבך, ואם כי אין בזה איסור הנאה אבל מ"מ יש מצות הריגה. וזכורני מהרמ"ה בסנהדרין דף טו: שדין ובערת והרע מקרבך אי"צ בי"ד ומיתתו ביד כל אדם.
עוד מימי הגרמי"ל זלה"ה - אין אניסאקיס בדגים שבהשגחתו.חייל של הרבי אמר:אולי מצד הגרש"צ