דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

נושאים שונים

ההוא טייעא
הודעות: 332
הצטרף: 01 אפריל 2020, 18:34
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי ההוא טייעא » 23 אוגוסט 2020, 17:27

שלו' כתב:
11 אוגוסט 2020, 14:25
לפני שנים אמר לי ר' אריה פינקל זצ"ל שאשאל שאלה זו את ר' ישראל אליהו וינטרוב זצ"ל, ומהמונח בזכרוני שהשיב שאין לזה מקור כתוב, אך הוסיף לי בא ואראך מעלת הדורות, והביא הגמ' על החיילים שהתגיירו בעקבות דברי אונקלוס [? כמדומה] על המזוזה וכו', וזה בגויים!
האם לדבריו יש לנו לפחות הבנה בחיילים רומאים או גם בזה לא?


HaimL
הודעות: 8415
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 1850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי HaimL » 23 אוגוסט 2020, 18:44

תלמיד מחכים כתב:
23 אוגוסט 2020, 17:09
שלו' כתב:
11 אוגוסט 2020, 14:25
לפני שנים אמר לי ר' אריה פינקל זצ"ל שאשאל שאלה זו את ר' ישראל אליהו וינטרוב זצ"ל, ומהמונח בזכרוני שהשיב שאין לזה מקור כתוב, אך הוסיף לי בא ואראך מעלת הדורות, והביא הגמ' על החיילים שהתגיירו בעקבות דברי אונקלוס [? כמדומה] על המזוזה וכו', וזה בגויים!

בהחלט מקור מעניין!!
אך חשוב מאוד לזכור שבאותה התקופה היה גל של גרים ע-נ-ק-י מהרומאים, וכל הסיפור של הגמרא שם מתבסס על המציאות ההסטורית שלא כל כך ידועה היום, וברור לכל בר דעת שהסיפור שם היה ארוך יותר עם הרבה רקע [מה החיליים ידוע על התורה לפני כן? כמה מבני משפחותם כבר היו יהודים? מה הייתה הדעה הרווחת בקרב הרומאים באותו דור]

רק שחז"ל דרכם תמיד לקצר מאוד ולהביא רק את הנקודה המרכזית, כך שקשה מאוד עד בלתי אפשרי להסיק מסקנות על מעלתם מתוך סיפורים כאלו


הדבר ביותר מפליא בעיניי הוא סיפור הגמרא בבא קמא


ת"ר וכבר שלחה מלכות רומי שני סרדיוטות אצל חכמי ישראל למדונו תורתכם קראו ושנו ושלשו בשעת פטירתן אמרו להם דקדקנו בכל תורתכם ואמת הוא חוץ מדבר זה שאתם אומרים וכו'

איך למען השם הם הצליחו ללמוד את כל התורה. וכמה זמן הם היו אצל חכמי ישראל. הלא גם תלמידי החכמים צריכים להתייגע בשביל ללמוד ולחזור ולדקדק פעמיים ושלוש, וגם אז, מי יכול לומר שדקדק בכל התורה כולה. 

 


תלמיד מחכים
הודעות: 222
הצטרף: 28 אפריל 2019, 11:15
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי תלמיד מחכים » 23 אוגוסט 2020, 19:42

HaimL כתב:
23 אוגוסט 2020, 18:44
תלמיד מחכים כתב:
23 אוגוסט 2020, 17:09
שלו' כתב:
11 אוגוסט 2020, 14:25
לפני שנים אמר לי ר' אריה פינקל זצ"ל שאשאל שאלה זו את ר' ישראל אליהו וינטרוב זצ"ל, ומהמונח בזכרוני שהשיב שאין לזה מקור כתוב, אך הוסיף לי בא ואראך מעלת הדורות, והביא הגמ' על החיילים שהתגיירו בעקבות דברי אונקלוס [? כמדומה] על המזוזה וכו', וזה בגויים!

בהחלט מקור מעניין!!
אך חשוב מאוד לזכור שבאותה התקופה היה גל של גרים ע-נ-ק-י מהרומאים, וכל הסיפור של הגמרא שם מתבסס על המציאות ההסטורית שלא כל כך ידועה היום, וברור לכל בר דעת שהסיפור שם היה ארוך יותר עם הרבה רקע [מה החיליים ידוע על התורה לפני כן? כמה מבני משפחותם כבר היו יהודים? מה הייתה הדעה הרווחת בקרב הרומאים באותו דור]

רק שחז"ל דרכם תמיד לקצר מאוד ולהביא רק את הנקודה המרכזית, כך שקשה מאוד עד בלתי אפשרי להסיק מסקנות על מעלתם מתוך סיפורים כאלו

הדבר ביותר מפליא בעיניי הוא סיפור הגמרא בבא קמא


ת"ר וכבר שלחה מלכות רומי שני סרדיוטות אצל חכמי ישראל למדונו תורתכם קראו ושנו ושלשו בשעת פטירתן אמרו להם דקדקנו בכל תורתכם ואמת הוא חוץ מדבר זה שאתם אומרים וכו'

איך למען השם הם הצליחו ללמוד את כל התורה. וכמה זמן הם היו אצל חכמי ישראל. הלא גם תלמידי החכמים צריכים להתייגע בשביל ללמוד ולחזור ולדקדק פעמיים ושלוש, וגם אז, מי יכול לומר שדקדק בכל התורה כולה. 


רואים כאן את אותה נקודה [אגב, כל תורתכם הולך על תורה שבכתב לכאורה], היהדות חצתה גבולות באותו דור בזכות ספרי ההסבר היהודיים כדוגמת פילון האלכסנדרוני וכיו"ב
 


אנונימי
הודעות: 122
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי אנונימי » 23 אוגוסט 2020, 23:13

‏‏לכידה.GIF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.



אנונימי
הודעות: 122
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי אנונימי » 24 אוגוסט 2020, 06:08

מקונטרס כתב יושר שחוק והיתול שהיתל הרב שאול אב"ד פפד"א ברבנים שהתנגדו לדברי שלום ואמת של וייזל.
ומ"מ למדנו על התפיסה הרווחת בדורו של הגר"א שהוא מקצין אותה כדי לגחך


חדא
הודעות: 424
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי חדא » 24 אוגוסט 2020, 07:18

הסיפור עם הגר"ח מוואלזין מתחיל בכך שאמרו לו שא"כ הגר"א הוא כהתנאים, ולזה הסתייג ואמר שכהרשב"א אולי כהרמב"ן. ועיקרו בא לאפוקי מגוזמאות חסידיות כמו שהובאו לעיל.
בכל אופן הוא לא דיבר על גדלותו הרחנית ומדרגת נשמתו, אלא על גדלותו בתורה, ומי שחושב שהרעק"א היה יותר גדול מרבינו חננאל כנראה צריך ללמוד עוד כמה שנים.


HaimL
הודעות: 8415
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 1850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי HaimL » 24 אוגוסט 2020, 14:03

חדא כתב:
24 אוגוסט 2020, 07:18
נשמתו, אלא על גדלותו בתורה, ומי שחושב שהרעק"א היה יותר גדול מרבינו חננאל כנראה צריך ללמוד עוד כמה שנים.
מנה"מ? 
 


עפר ואפר
הודעות: 2367
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 1503 פעמים
קיבל תודה: 1215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי עפר ואפר » 24 אוגוסט 2020, 21:56

chaim כתב:
14 אוגוסט 2020, 15:33
מסופר סיפור [איני יודע אם זה מוסמך], שאחד סיפר לה'דברי חיים' שהרב מאפטא לפני שהוא נכנס לסוכתו בליל הראשון אושפוזא דאברהם, אמר כביכול לאברהם אבינו - אין לנו מה להתבייש ממך במצוות הכנסת אורחים, והתבטא ה'דברי חיים' בוודאי לפי מדריגתו.
וכוונתו שבוודאי אברהם אבינו היה גבוה מעל גבוה, רק שלפי מדריגה שהאדם נמצא - דהיינו שעשה המקסימום הכנסת אורחים לפי שכלו, ומבין שלא יכול להיות יותר מזה לפי שכלו, שפיר אין לו מה להתבייש ממנו... ודוק כי נכון הוא לענ"ד
ויודע המימרא של ר' בונם מפשיסחא על התנא דבי אליהו חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשה האבות, ואמר הוא ז"ל מי פתי ידמה עצמו שיכול להגיע למעשה האבות, אלא הכוונה שיהיה לו נגיעה במעשה האבות [מתי יגיעו הכוונה נגיעה].
ולענ"ד שלא התכוין להוציא את מה שכתוב בתנא דבי אליהו מפשוטן, אלא כוונתו שבאמת צריך שיהיה דמות האבות מול עיניו וכל הזמן צריך לשאוף להגיע לזה, רק שבאמת כל מה שיגיע יהיה רק נגיעה.
ותן לחכם ויחכם עוד...
יש"כ
מרביה"ק הדברי חיים נשמרו כמה דברי חכמה מפוקחים (בנוסח המתאים בדורינו להרבי מסטמר).
עוד אחד נפלא, שאמר שלכל צדיק מראים משמים שהוא הגדול ביותר, ודרכו הנכונה ביותר, ע"מ לחזקו בעבודתו
(הוספה אולי שלי: ומזה נגרמים המחלוקות)
אלא שצדיק חכם מבין שכך הראו לו, ולאחרים הראו אחרת...


ברזלים
הודעות: 409
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 00:37
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי ברזלים » 24 אוגוסט 2020, 22:00

לי זכור שאמר שגם לצדיקים אחרים הראו כן...


תלמיד נאמן
הודעות: 2500
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 652 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 25 נובמבר 2021, 00:58

מבקש אמת כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:17
אבי חי כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:11
מבקש אמת כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:01



הסיבה שברור לנו שהרשב"א היה גדול מהפמ"ג אינו בגלל שרמתו התורנית ידועה לנו, אלא בגלל שחלק ממסורת היהדות הוא שגדולי הדורות המוקדמים גדולים יותר מגדולי הדורות האחרונים, בגלל העקרון של ירידת הדורות. זה עקרון הכרחי, ולא משהו שמשתנה מאדם לאדם, ולכן כל ראשון יחשב לגדול יותר מכל אחרון. 

על כן, אין זה דומה להשוואה של גדלות הגר"א מול הפמ"ג, שהסיבה להערכת הגר"א יותר היא בגלל מה שידוע לנו מרמתו התורנית, ולא בגלל עקרון חיצוני של ירידת הדורות.


כנראה יש כאן טעות בהבנת הנקרא. מעולם לא השויתי בין הרשב"א לפמ"ג.
אבל אם כבר הגענו לזה, לומר שגדלותו של הרשב"א על הפמ"ג ידועה לנו רק ע"פ 'מסורת' של ירידת הדורות, זו טעות.

מטבע הדברים, איני יכול, ויותר מכך איני רוצה, לעשות כאן השוואות בין רבותינו, גם אם הן פשוטות. ולכן נקטתי לעיל דוגמאות שקשה מאד לחלוק עליהם, בעיקר משום שהרשב"א היה כמה דורות לפני הנ"י, וכעי"ז באחרים. אבל דעת לנבון נקל להבין תוכן הדברים, וכפי שכתב גם רבי @אין חכמה.
נשאל כך: לו יצוייר שתראה את כתבי הרשב"א ואת כתבי הפמ"ג לחוקר חיצוני שבקי בש"ס ופוסקים בעיון אבל אינו מכיר את ההיררכיה ביהדות (אין כזה דבר, אבל באופן היפותטי נניח שיש), או שהוא מכיר את ההיררכיה אך לא מקבל אותה, האם הוא יסיק ממחקר אובייקטיבי שהכותב של חידושי הרשב"א היה חכם ועמקן יותר מהכותב של הספר פרי מגדים? 
 

כמדומני שיש כאן הרכבה של שני נידונים, זה שהרשב"א הוא בר סמכא זהו רק מכח מסורת הדורות. אבל אחרי שיודעים שהוא בר סמכא וסולל נתיבות בסוגיות הש"ס ומכריע מסברא ברמה כ"כ גבוהה ודאי שרואים להדיא שלפמ"ג אין שום שייכות לדרגת הרשב"א.


מבקש אמת
הודעות: 4534
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 2018 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 נובמבר 2021, 01:20

תלמיד נאמן כתב:
25 נובמבר 2021, 00:58
מבקש אמת כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:17
אבי חי כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:11



כנראה יש כאן טעות בהבנת הנקרא. מעולם לא השויתי בין הרשב"א לפמ"ג.
אבל אם כבר הגענו לזה, לומר שגדלותו של הרשב"א על הפמ"ג ידועה לנו רק ע"פ 'מסורת' של ירידת הדורות, זו טעות.

מטבע הדברים, איני יכול, ויותר מכך איני רוצה, לעשות כאן השוואות בין רבותינו, גם אם הן פשוטות. ולכן נקטתי לעיל דוגמאות שקשה מאד לחלוק עליהם, בעיקר משום שהרשב"א היה כמה דורות לפני הנ"י, וכעי"ז באחרים. אבל דעת לנבון נקל להבין תוכן הדברים, וכפי שכתב גם רבי @אין חכמה.
נשאל כך: לו יצוייר שתראה את כתבי הרשב"א ואת כתבי הפמ"ג לחוקר חיצוני שבקי בש"ס ופוסקים בעיון אבל אינו מכיר את ההיררכיה ביהדות (אין כזה דבר, אבל באופן היפותטי נניח שיש), או שהוא מכיר את ההיררכיה אך לא מקבל אותה, האם הוא יסיק ממחקר אובייקטיבי שהכותב של חידושי הרשב"א היה חכם ועמקן יותר מהכותב של הספר פרי מגדים? 


כמדומני שיש כאן הרכבה של שני נידונים, זה שהרשב"א הוא בר סמכא זהו רק מכח מסורת הדורות. אבל אחרי שיודעים שהוא בר סמכא וסולל נתיבות בסוגיות הש"ס ומכריע מסברא ברמה כ"כ גבוהה ודאי שרואים להדיא שלפמ"ג אין שום שייכות לדרגת הרשב"א.
איך רואים את זה? אני לא רואה ברשב"א רמה יותר גבוהה מאשר הפמ"ג. אולי תטען שזה כי אינני נמצא בדרגה גבוהה מספיק בלימוד, והת"ח הגדולים אכן יכולים להבחין ברמה הגבוהה הזו. אבל אני לא מאמין לזה, ואין לי ספק שאם היינו חושבים שאת חידושי הרשב"א כתב הפרי מגדים, היינו נותנים לו את המשקל של הפמ"ג.
 


תלמיד נאמן
הודעות: 2500
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 652 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 25 נובמבר 2021, 01:56

מבקש אמת כתב:
25 נובמבר 2021, 01:20
תלמיד נאמן כתב:
25 נובמבר 2021, 00:58
מבקש אמת כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:17

נשאל כך: לו יצוייר שתראה את כתבי הרשב"א ואת כתבי הפמ"ג לחוקר חיצוני שבקי בש"ס ופוסקים בעיון אבל אינו מכיר את ההיררכיה ביהדות (אין כזה דבר, אבל באופן היפותטי נניח שיש), או שהוא מכיר את ההיררכיה אך לא מקבל אותה, האם הוא יסיק ממחקר אובייקטיבי שהכותב של חידושי הרשב"א היה חכם ועמקן יותר מהכותב של הספר פרי מגדים? 


כמדומני שיש כאן הרכבה של שני נידונים, זה שהרשב"א הוא בר סמכא זהו רק מכח מסורת הדורות. אבל אחרי שיודעים שהוא בר סמכא וסולל נתיבות בסוגיות הש"ס ומכריע מסברא ברמה כ"כ גבוהה ודאי שרואים להדיא שלפמ"ג אין שום שייכות לדרגת הרשב"א.
איך רואים את זה? אני לא רואה ברשב"א רמה יותר גבוהה מאשר הפמ"ג. אולי תטען שזה כי אינני נמצא בדרגה גבוהה מספיק בלימוד, והת"ח הגדולים אכן יכולים להבחין ברמה הגבוהה הזו. אבל אני לא מאמין לזה, ואין לי ספק שאם היינו חושבים שאת חידושי הרשב"א כתב הפרי מגדים, היינו נותנים לו את המשקל של הפמ"ג.
 
אני לא מבין מה אתה כותב, אני כתבתי דברים ברורים, מה אתה בדיוק טוען ?


המצפה לישועת ה'
הודעות: 1360
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 508 פעמים
קיבל תודה: 640 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 25 נובמבר 2021, 02:27

אבי חי כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:31

מי שמבין מה הגדלות המיוחדת בספרי חזו"א, יוכל להבין מה שכתבתי - בעקבות דיון ישן בפורום
ר' @אבי חי נשמח לקבל מראה מקום.


ה' הוא האלוקים
הודעות: 586
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי ה' הוא האלוקים » 25 נובמבר 2021, 09:18

HaimL כתב:
14 אוגוסט 2020, 12:00
ספרא אמר כתב:
11 אוגוסט 2020, 17:43
אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
מצאתי את הסיפור, והוא כתוב קצת אחרת (המחבר ז"ל היה רב גדול ואיש דייקן). אם מישהו מתעניין, אשלח את הניסוח המדויק (למרות שזכרתי נכון).

עכשיו גם שמתי לב מהיכן הנוסח השני לקוח. בין לסמוך על המחבר שיח שרפי קדש לבין לסמוך על הנוסח שאני הבאתי, נראה לי שבכל זאת הנוסח שהבאתי דייקא טפי.
איני יודע על אמינות הספר השני, אבל שש"ק הוא ספר כלל לא מוסמך, הוא משקף חזק את האוירה החסידית-פולנית של אותם ימים, הפעצען שעפו באוויר, אבל בכל מה שקשור לדיוק הלשונות או לפרטי הסיפורים - יש חוסר דיוק משווע. [כלומר: הסיפור בכללותו בד"כ היה, אבל בצורה שונה וכו']
אבי חי כתב:
14 אוגוסט 2020, 12:17
שניאור כתב:
14 אוגוסט 2020, 08:22
אברך כתב:
14 אוגוסט 2020, 02:39
כליטאי - זה מאד מאד צורם לי.
השאלה למה זה צורם, לדוגמא אם היו אומרים כן על הגר"א זה גם היה צורם לך? אם התשובה היא כן אפשר להבין שזה צורם לך, אבל אם התשובה היא לא אז זה צורם לך בגלל שאתה לא חסיד.
גם אם היו אומרים כן על הרמב"ם, רב אשי, או רבינו הקדוש.
לא כ"כ כי זה לא נכון, אלא כי זה לא הגיוני. דהיינו, לדון מה היה גדול פלוני אילו היה בדור פלוני זה לא אמור לעניין אותנו, כי הקב"ה הוריד אותו לעולם בדורו ולא בדור אחר, וגדלותו ומעלתו נקבעת ע"פ מה שהיה בדורו, ולא ע"פ מה שהיה יכול להיות בדור אחר או בתנאים אחרים.
ואם הכוונה לומר שהבעש"ט כפי שהוא בדורו היה גדול כהאבוה"ק, אלו דברים משונים עד מאד וצורמים כל אוזן.
לענ"ד כוונת הדברים (אם נאמרו) היא לומר שהבעש"ט היה אדם השלם, דהיינו ששכל האומר אינו תופס כאילו היה בו איזה חסרון, ומנקודת מבט זו הוא דומה לגדולים ביותר שבכל דור. ואכתי צ"ע.
עוד דבר שצורם אוזן ליטאית הוא שלא מצינו סגנון שבחים כזה על גדו"י בכל הדורות, אבל זה כבר עניין של סגנון.

למה?
הקב"ה מעולם לא השביע שלא יקום מישהו יותר גדול מהאבות, וכלל לא ברור על כל מיני דמויות האם הם גדולות מהאבות או קטנות, למשל: משה רבינו [כאשר ביחס אליו מצאנו שאמר על ר' עקיבא, אדם זה ואתה מוסר תורה על ידי?!].
יש עוד המון דמויות שהיחס אליהם הוא מורכב, למשל רשב"י נכתב עליו 'יראה את פני האדון ה' - דא רשב"י'! [אגב, סביר שאם הזוהר היה מתגלה רק אחר התחלת החסידות, הוא יה מוחרם ע"י המתנגדים רק בגלל משפט זה], ויכול לפטור את כל העולם.
כלומר- ברור שבפועל הם יסוד האומה הישראלית [ולו בגלל שהקב"ה שם את הבעש"ט בדור אחר], אבל איני רואה בעיה באמירה על גדול X שאילו היה אז היו 4 אבות.
רק אזכיר, הגמרא עצמה אומרת שבכל דור יש צדיקים כאברהם אבינו. [ואין סיבה לדחוק שהתכוונה יפתח בדורו וכו', אלא כפשוטו -שלו היו אז היו בדרגתו]
מבקש אמת כתב:
16 אוגוסט 2020, 18:48
אבי חי כתב:
16 אוגוסט 2020, 18:37
מבקש אמת כתב:
16 אוגוסט 2020, 18:30

זו גופא השאלה, מנין להגר"ח מוולוז'ין תפיסה בגדלות הרשב"א, הרי הוא חי כחמש מאות שנה לפניו! המקסימום שאפשר לדעת הוא מסיפורים עליו, אבל אין לנו סיפורים על הרשב"א, ולא נראה שלהגר"ח מוולוז'ין היה סיפורים כאלו. מה עוד שא"א למדוד גדלות ע"פ סיפורים.
יש לנו הרבה מאד כתבים מהרשב"א, וגם חלקו במסירת התורה לדורות ידוע [ולאנשים גדולים כנראה גם ברור הרבה יותר, מתוך חכמתם וזכות מחשבתם], ע"פ נתונים אלו, אולי בצירוף מסורת כלשהיא אודות אישיותו ופעליו של הרשב"א, יכול רח"ו להרגיש שיש לו תפיסה בגדלותו.
ושוב - גדלות היינו לפי ראייתנו, דהיינו לפי מקומו ב'מזרח' של הדורות, ולא לפי דרגתו כלפי שמיא בעולם האמת.
אם נמדוד לפי הכתבים, הרי לא רק הגר"א הוא כהרשב"א אלא גם הפרי מגדים והנודע ביהודה והחת"ס ורעק"א והקצוה"ח והנתיה"מ והתומים, והמשנ"ב והחזו"א והאג"מ. והאמת היא שהכתבים של גדולים אלו כנראה עולים ברמת תחכומם וכשרונם על אלו של הרשב"א, מה שאומר שאי אפשר למדוד גדלות מחבר לפי ספריו. (אגב כתבי כל הגדולים הנ"ל גם יותר מרשימים מאלו של הגר"א).
אם כוונתך בהגדרת "מזרח של הדורות" כמה התקבל כסמכות בכלל ישראל, הרי הינך צודק במאת האחוזים, אבל אם כן אפשר לומר דברים אלו גם על אחרונים אחרים כדוגמת החת"ס, הח"ח והחזו"א, וביותר על הבעש"ט ותלמידיו...
הסוגריים על הגר"א הרגיזו אותי, מי שמעמיק בגר"א בחיים לא היה כותב שכתבי המשנ"ב עולים עליו. [גם לא של הקצות והנתיבות]
ואני חסיד בן חסיד, ואחד משלשלת רבותי לא למד גר"א, והסביר זאת בהתבטאות חריפה, אבל זה לא ישנה את המציאות. [וזה אדמו"ר שלגביו יש קוצנזוס גם בציבור בליטאי]
מבקש אמת כתב:
20 אוגוסט 2020, 20:07
אברך כתב:
20 אוגוסט 2020, 01:27
מבקש אמת כתב:
16 אוגוסט 2020, 18:20
מבלי להכנס כאן לפולמוס אם זה צורם או לא צורם, לליטאי או לחסיד, אני עומד ותמה: מנין לו לצדיק מהדורות האחרונים מה היתה דרגתם של צדיקי הדורות הראשונים, וכי הכיר אותם? מהיכן יודע צדיק חסידי מה היתה בדיוק דרגת האבות הקדושים, או מנין יודע הגר"ח מוולוז'ין מה היתה דרגתו של הרשב"א, כלום הכירו אישים אלו ואת דרגתם הרוחנית?

התשובה שמסתמא יענו היא שהיה להם רוח הקודש ברמה כזו שידעו בדיוק מה היתה דרגת האבות הק' או הרשב"א. אך מבחינתי להאמין לזה הוא כמו להאמין לעצם האמרה... אשרי המאמין.
שאלה היפותטית: מה תאמר אם יוכח לך מעל לכל ספק שכך אמר הגר"ח מוולאז'ין?
(אגב, לרוב ככל חברי הפורום, מכיון ששמועה זו נאמרה ע"י כמה וכמה מרבותינו גדולי ראשי הישיבות, זה נחשב לדבר די מוסמך).
אף אני אענה בשאלה:
מה תעשה עם מה שרשב"י אמר שהוא יכול לפטור את כל העולם כולו מן הדין? האם באמת תוכל לעבור עבירות כאוות נפשך כי הרי רשב"י פוטר אותך מן הדין?
ומה תעשה עם מה שאמרו האמוראים בסנהדרין צח,ב ששם המשיח יהיה כשמם? 
ומה תעשה עם מה שאמר רבא שאדם צריך להתאכזר לבניו?
ומה תעשה עם אמרת רב יוסף על עצמו שהוא מגלם את פסגת הענווה בדור?
ומה תעשה עם אמרת עולא שמי שעובד לפרנסתו גדול יותר במעלה מאדם ירא שמים?
לא, כי אני לא עובר עבירה בגלל שכך הקב"ה ציווה, לא בגלל גיהנום. [הוא גם אמר שיכול בכוח זכויותיו, אבל הוא לא אמר שלמעשה הוא מקריב אותם עבור זה]
לא הם אמרו - אלא תלמידיהם, כי אכן אחזו שלו זכה הדור - היה רבם המשיח. [ואכן, איתא מצדיקים שבכל דור יש מישהו שראוי להיות המשיח במידה ובנ"י יזכו ל'אחישנה']
אגב, הפני מנחם סיפר שבפולין היה גמרא ישנה מבית מדרשו של ר' שכנא, והיה כתוב שם בכת"י עתיק: דבי ר' שכנא אמרו, שכנא שמו, שנאמר לשכנו תדרשו.
HaimL כתב:
23 אוגוסט 2020, 18:44
תלמיד מחכים כתב:
23 אוגוסט 2020, 17:09
שלו' כתב:
11 אוגוסט 2020, 14:25
לפני שנים אמר לי ר' אריה פינקל זצ"ל שאשאל שאלה זו את ר' ישראל אליהו וינטרוב זצ"ל, ומהמונח בזכרוני שהשיב שאין לזה מקור כתוב, אך הוסיף לי בא ואראך מעלת הדורות, והביא הגמ' על החיילים שהתגיירו בעקבות דברי אונקלוס [? כמדומה] על המזוזה וכו', וזה בגויים!
בהחלט מקור מעניין!!
אך חשוב מאוד לזכור שבאותה התקופה היה גל של גרים ע-נ-ק-י מהרומאים, וכל הסיפור של הגמרא שם מתבסס על המציאות ההסטורית שלא כל כך ידועה היום, וברור לכל בר דעת שהסיפור שם היה ארוך יותר עם הרבה רקע [מה החיליים ידוע על התורה לפני כן? כמה מבני משפחותם כבר היו יהודים? מה הייתה הדעה הרווחת בקרב הרומאים באותו דור]
רק שחז"ל דרכם תמיד לקצר מאוד ולהביא רק את הנקודה המרכזית, כך שקשה מאוד עד בלתי אפשרי להסיק מסקנות על מעלתם מתוך סיפורים כאלו
הדבר ביותר מפליא בעיניי הוא סיפור הגמרא בבא קמא
ת"ר וכבר שלחה מלכות רומי שני סרדיוטות אצל חכמי ישראל למדונו תורתכם קראו ושנו ושלשו בשעת פטירתן אמרו להם דקדקנו בכל תורתכם ואמת הוא חוץ מדבר זה שאתם אומרים וכו'
איך למען השם הם הצליחו ללמוד את כל התורה. וכמה זמן הם היו אצל חכמי ישראל. הלא גם תלמידי החכמים צריכים להתייגע בשביל ללמוד ולחזור ולדקדק פעמיים ושלוש, וגם אז, מי יכול לומר שדקדק בכל התורה כולה. 
הם חשבו שעמדו על כל התורה. [מזכיר את הסיפור של הגר שבא ללמוד על רגל אחת]
ואולי לכן הם מצאו רק קושייא אחת...
 


מים טהורים
הודעות: 71
הצטרף: 21 נובמבר 2021, 10:23
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי מים טהורים » 25 נובמבר 2021, 10:00

ספרא אמר כתב:
11 אוגוסט 2020, 17:43
אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
לפי זה, הבעש"ט יותר גדול ממשה רבינו.
 


אמונת אומן
הודעות: 5040
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 1202 פעמים
קיבל תודה: 3140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי אמונת אומן » 25 נובמבר 2021, 10:17

ה' הוא האלוקים כתב:
25 נובמבר 2021, 09:18
הסוגריים על הגר"א הרגיזו אותי, מי שמעמיק בגר"א בחיים לא היה כותב שכתבי המשנ"ב עולים עליו. [גם לא של הקצות והנתיבות]
ואני חסיד בן חסיד, ואחד משלשלת רבותי לא למד גר"א, והסביר זאת בהתבטאות חריפה, אבל זה לא ישנה את המציאות. [וזה אדמו"ר שלגביו יש קוצנזוס גם בציבור בליטאי]
התפלאתי שלא מחו עד כאן. ייש"כ.


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1270
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 398 פעמים
קיבל תודה: 778 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 25 נובמבר 2021, 10:55

ה' הוא האלוקים כתב:
25 נובמבר 2021, 09:18
למה?
הקב"ה מעולם לא השביע שלא יקום מישהו יותר גדול מהאבות, וכלל לא ברור על כל מיני דמויות האם הם גדולות מהאבות או קטנות, למשל: משה רבינו [כאשר ביחס אליו מצאנו שאמר על ר' עקיבא, אדם זה ואתה מוסר תורה על ידי?!].
יש עוד המון דמויות שהיחס אליהם הוא מורכב, למשל רשב"י נכתב עליו 'יראה את פני האדון ה' - דא רשב"י'! [אגב, סביר שאם הזוהר היה מתגלה רק אחר התחלת החסידות, הוא יה מוחרם ע"י המתנגדים רק בגלל משפט זה], ויכול לפטור את כל העולם.
כלומר- ברור שבפועל הם יסוד האומה הישראלית [ולו בגלל שהקב"ה שם את הבעש"ט בדור אחר], אבל איני רואה בעיה באמירה על גדול X שאילו היה אז היו 4 אבות.
רק אזכיר, הגמרא עצמה אומרת שבכל דור יש צדיקים כאברהם אבינו. [ואין סיבה לדחוק שהתכוונה יפתח בדורו וכו', אלא כפשוטו -שלו היו אז היו בדרגתו]

כדי לשעשע את ליבי שנחמץ מלראות דברים כאלו, נזכרתי במעשיה נחמדה שסיפר לי ידיד, וממנה יתד ופינה למי שמחפש 'קריירה אלוקית' שלא מתורת מה שהוא בן של האבות הקדושים.
אותו ידיד נכנס פעם לבית כנסת באחת מערי מערב אירופה <אולי ברלין, לא בטוח> לתפילת מנחה, והתפלא שעל אף שעמדו שם עשרה אנשים בעלי חזות יהודית בכל זאת הגבאי/חזן המתין על עשירי, ולתמיהתו אמר לו הגבאי שאחד מהמתפללים הוא גוי שהשתכנע באמיתת היהדות ובא להתפלל לאלוקים, אבל לא מתכוון להתגייר, ומובן שאינו מצטרף למנין עשרה.
בסקרנותו ניגש אחר התפילה לאותו גוי ושאלו לפשר הענין, ואמר לו הגוי: אני למדתי הרבה על אברהם אבינו שגילה את מציאות ה' וכו', ואז הקב"ה התגלה אליו וברא ממנו עם, אני מחכה שהאלוקים יתגלה גם אלי...


אבי חי
הודעות: 3170
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 545 פעמים
קיבל תודה: 1499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי אבי חי » 25 נובמבר 2021, 13:22

המצפה לישועת ה' כתב:
25 נובמבר 2021, 02:27
אבי חי כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:31

מי שמבין מה הגדלות המיוחדת בספרי חזו"א, יוכל להבין מה שכתבתי - בעקבות דיון ישן בפורום
ר' @אבי חי נשמח לקבל מראה מקום.
הדיון הזה בעצמו כבר ישן..

אם זכורני נכון, הכונה היתה לאשכול בו נטען ע"י א' מהמשתתפים בדיון הנוכחי כי אינו רואה גדלות מיוחדת בספר חזו"א.
וטענתי שכנראה יש מכנה משותף בין ההכרה במעלת כתבי החזו"א להכרה במעלת כתבי הרשב"א.

 


אבי חי
הודעות: 3170
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 545 פעמים
קיבל תודה: 1499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי אבי חי » 25 נובמבר 2021, 13:30

ה' הוא האלוקים כתב:
25 נובמבר 2021, 09:18
הקב"ה מעולם לא השביע שלא יקום מישהו יותר גדול מהאבות, וכלל לא ברור על כל מיני דמויות האם הם גדולות מהאבות או קטנות, למשל: משה רבינו [כאשר ביחס אליו מצאנו שאמר על ר' עקיבא, אדם זה ואתה מוסר תורה על ידי?!].
יש עוד המון דמויות שהיחס אליהם הוא מורכב, למשל רשב"י נכתב עליו 'יראה את פני האדון ה' - דא רשב"י'! [אגב, סביר שאם הזוהר היה מתגלה רק אחר התחלת החסידות, הוא יה מוחרם ע"י המתנגדים רק בגלל משפט זה], ויכול לפטור את כל העולם.
כלומר- ברור שבפועל הם יסוד האומה הישראלית [ולו בגלל שהקב"ה שם את הבעש"ט בדור אחר], אבל איני רואה בעיה באמירה על גדול X שאילו היה אז היו 4 אבות.
רק אזכיר, הגמרא עצמה אומרת שבכל דור יש צדיקים כאברהם אבינו. [ואין סיבה לדחוק שהתכוונה יפתח בדורו וכו', אלא כפשוטו -שלו היו אז היו בדרגתו]
נראה שמע"כ בוחר באפשרות שעליה כתבתי שהדברים משונים מאד וצורמים כל אוזן. א"כ חזינן שאינם צורמים ממש כל אוזן...

המימרות שהבאת על ר' שמעון, אין בהם כדי להגדיל את יחס מעלתו כלפי דורות קודמים.
האם ידוע לנו אם הלל הזקן יכל לפטור את כל העולם? או אם אפשר לומר עליו את פני וכו' דא הלל?
על משה רבינו אכן מצינו דברים גדולים מאד, מעין האבות. מה שאמר על ר"ע מראה בעיקר על גדלותו העצומה של ר"ע בתורה.
אפשר להוסיף גם את שמואל הנביא לרשימה.

ואחזור שוב, אם הנידון הוא מה היה נחשב פלוני אם היה בדורו של אלמוני הוא משולל לכ', כי חלק ממהות פלוני הוא דורו.
למשל - מה היה קורה אילו שבעת האושפיזין היו בדור אחד, האם כולם היו מתבטלים לאברהם אבינו, או שכל אחד היה מנהיג בפני עצמו, או כולם בשוה, או סיעות סיעות?
אלו נידונים משונים מאד (עי' במשלו של הרב @יושב בשבת תחכמוני)

כשלעצמי איני רואה דוחק בפירוש שכתבתי לעיל, שכונת האומר להביע שכפי תפיסתו הנאמר הוא אדם שלם לגמרי, ואינו תופס בו איזה חסרון שיהיה אחר יכול להיות שלם ממנו.
נכתב לעיל עוד פירוש סביר, שהכונה היא שלא היתה מתבטלת גדלותו לחלוטין, וכמו שאמרו בנח, אבל לעולם השוואה אין כאן.


לבי במערב
הודעות: 9599
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 9800 פעמים
קיבל תודה: 6104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי לבי במערב » 25 נובמבר 2021, 13:48

מים טהורים כתב:
25 נובמבר 2021, 10:00
לפי זה, הבעש"ט יותר גדול ממשה רבינו.
איך הגיע מר למסקנא כזו?!


ה' הוא האלוקים
הודעות: 586
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 09:55
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי ה' הוא האלוקים » 25 נובמבר 2021, 13:52

מים טהורים כתב:
25 נובמבר 2021, 10:00
ספרא אמר כתב:
11 אוגוסט 2020, 17:43
אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
לפי זה, הבעש"ט יותר גדול ממשה רבינו.
לא, כי אף משה רבינו לו היה בזמן האבות יכל להיות כמוהם.
אבי חי כתב:
25 נובמבר 2021, 13:30
ה' הוא האלוקים כתב:
25 נובמבר 2021, 09:18
הקב"ה מעולם לא השביע שלא יקום מישהו יותר גדול מהאבות, וכלל לא ברור על כל מיני דמויות האם הם גדולות מהאבות או קטנות, למשל: משה רבינו [כאשר ביחס אליו מצאנו שאמר על ר' עקיבא, אדם זה ואתה מוסר תורה על ידי?!].
יש עוד המון דמויות שהיחס אליהם הוא מורכב, למשל רשב"י נכתב עליו 'יראה את פני האדון ה' - דא רשב"י'! [אגב, סביר שאם הזוהר היה מתגלה רק אחר התחלת החסידות, הוא יה מוחרם ע"י המתנגדים רק בגלל משפט זה], ויכול לפטור את כל העולם.
כלומר- ברור שבפועל הם יסוד האומה הישראלית [ולו בגלל שהקב"ה שם את הבעש"ט בדור אחר], אבל איני רואה בעיה באמירה על גדול X שאילו היה אז היו 4 אבות.
רק אזכיר, הגמרא עצמה אומרת שבכל דור יש צדיקים כאברהם אבינו. [ואין סיבה לדחוק שהתכוונה יפתח בדורו וכו', אלא כפשוטו -שלו היו אז היו בדרגתו]
נראה שמע"כ בוחר באפשרות שעליה כתבתי שהדברים משונים מאד וצורמים כל אוזן. א"כ חזינן שאינם צורמים ממש כל אוזן...
המימרות שהבאת על ר' שמעון, אין בהם כדי להגדיל את יחס מעלתו כלפי דורות קודמים.
האם ידוע לנו אם הלל הזקן יכל לפטור את כל העולם? או אם אפשר לומר עליו את פני וכו' דא הלל?
על משה רבינו אכן מצינו דברים גדולים מאד, מעין האבות. מה שאמר על ר"ע מראה בעיקר על גדלותו העצומה של ר"ע בתורה.
אפשר להוסיף גם את שמואל הנביא לרשימה.
ואחזור שוב, אם הנידון הוא מה היה נחשב פלוני אם היה בדורו של אלמוני הוא משולל לכ', כי חלק ממהות פלוני הוא דורו.
למשל - מה היה קורה אילו שבעת האושפיזין היו בדור אחד, האם כולם היו מתבטלים לאברהם אבינו, או שכל אחד היה מנהיג בפני עצמו, או כולם בשוה, או סיעות סיעות?
אלו נידונים משונים מאד (עי' במשלו של הרב @יושב בשבת תחכמוני)
כשלעצמי איני רואה דוחק בפירוש שכתבתי לעיל, שכונת האומר להביע שכפי תפיסתו הנאמר הוא אדם שלם לגמרי, ואינו תופס בו איזה חסרון שיהיה אחר יכול להיות שלם ממנו.
נכתב לעיל עוד פירוש סביר, שהכונה היא שלא היתה מתבטלת גדלותו לחלוטין, וכמו שאמרו בנח, אבל לעולם השוואה אין כאן.




לא ידוע, אבל לא נאמר. היחיד שמצאנו מעי"ז זה יעקב אבינו שכתוב קראו א-ל, וכתוב בחז"ל ויותר יעקב לבדו-ונשגב ה' לבדו.
על משה רבינו נאמר אכן דברים גדולים, וכן שמואל כתוב ששקול כמשה ואהרון, לא צריך להפוך כל דבר לדרשי דרשות - שמואל היה בופנטציאל כמרע"ה.
גם לא רואה את הצרימה הגדולה, יש בכל דור צדיקים כאאע"ה, אתה מנסה להסביר מה הכוונה, והיו צדיקים שלמדו כשפוטו, שבכל דור יש כאלו שעלו במעלות רמות, עד שלו היו בדור האבות היו כמוהם, וכעין שמצאנו ראויה שתשרה עליו שכינה וכו' - אלא שאין דורו זכאי לכך.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 1360
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 508 פעמים
קיבל תודה: 640 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 25 נובמבר 2021, 14:01

אבי חי כתב:
25 נובמבר 2021, 13:22
המצפה לישועת ה' כתב:
25 נובמבר 2021, 02:27
אבי חי כתב:
16 אוגוסט 2020, 19:31

מי שמבין מה הגדלות המיוחדת בספרי חזו"א, יוכל להבין מה שכתבתי - בעקבות דיון ישן בפורום
ר' @אבי חי נשמח לקבל מראה מקום.
הדיון הזה בעצמו כבר ישן..

אם זכורני נכון, הכונה היתה לאשכול בו נטען ע"י א' מהמשתתפים בדיון הנוכחי כי אינו רואה גדלות מיוחדת בספר חזו"א.
וטענתי שכנראה יש מכנה משותף בין ההכרה במעלת כתבי החזו"א להכרה במעלת כתבי הרשב"א.

כנראה לא הובנתי, אכן, אך הדיון הזה בעצמו עשוי להיות מאוד מעניין ומחכים, והתעניינתי לשמוע היכן הוא נמצא ברחבי אתרא הדין.
האם כוונת מעכ"ת לכאן : https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=19020 ?!

 


אבי חי
הודעות: 3170
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 545 פעמים
קיבל תודה: 1499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי אבי חי » 25 נובמבר 2021, 14:07

המצפה לישועת ה' כתב:
25 נובמבר 2021, 14:01
האם כוונת מעכ"ת לכאן : https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=19020 ?!
מה פתאום.. שים לב לתאריכים..
אם אמצא אשלח למר, כאן או בפרטי.

הדיון שציינת הוא דוגמא לנושא אחר שהוזכר כאן, שפיטה רק ע"פ כתבים (או שם, ע"פ מכתב אחד) שמובילה למסקנה מנותקת מהמציאות.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 3008
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 1115 פעמים
קיבל תודה: 1238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 25 נובמבר 2021, 17:15

ה' הוא האלוקים כתב:
25 נובמבר 2021, 13:52
לא ידוע, אבל לא נאמר. היחיד שמצאנו מעי"ז זה יעקב אבינו שכתוב קראו א-ל, וכתוב בחז"ל ויותר יעקב לבדו-ונשגב ה' לבדו.
וחזקיהו המלך, לא?


הצעיר שבחבורה
הודעות: 3008
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 1115 פעמים
קיבל תודה: 1238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 25 נובמבר 2021, 17:17

ה' הוא האלוקים כתב:
25 נובמבר 2021, 13:52
לא, כי אף משה רבינו לו היה בזמן האבות יכל להיות כמוהם.
ואין אומרים "אל-הי משה".
ומדי דברי אתמהה על הסיפור הנ"ל לגבי "אל-הי ישראל" באיזה זמן נחתם, שמאז אי אפשר להוסיף? הרי בדוד המלך מבואר שעדיין היתה אפשרות.
(ואם כך ראיה, הרי שיש לנו ראיה לכה"פ לגבי משה רבינו, אך שמא בזמן המאוחר יותר כבר נחתם ונתבטלה האפשרות...)


מבקש אמת
הודעות: 4534
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 2018 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 נובמבר 2021, 17:45

אמונת אומן כתב:
25 נובמבר 2021, 10:17
ה' הוא האלוקים כתב:
25 נובמבר 2021, 09:18
הסוגריים על הגר"א הרגיזו אותי, מי שמעמיק בגר"א בחיים לא היה כותב שכתבי המשנ"ב עולים עליו. [גם לא של הקצות והנתיבות]
ואני חסיד בן חסיד, ואחד משלשלת רבותי לא למד גר"א, והסביר זאת בהתבטאות חריפה, אבל זה לא ישנה את המציאות. [וזה אדמו"ר שלגביו יש קוצנזוס גם בציבור בליטאי]
התפלאתי שלא מחו עד כאן. ייש"כ.
כתבתי שהחידושים האחרים יותר 'מרשימים'. מה לעשות, יש יותר גאונות ברעק"א ובתומים מאשר בביאור הגר"א. זה לא מכריח שהם היו יותר גאונים, ושכיוונו יותר לאמת, אבל זה בהחלט יותר מרשים, ואם לא היינו יודעים מיהו הגר"א לא היית מוחה על מה שכתבתי אלא מניח כך בפשטות.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 3008
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 1115 פעמים
קיבל תודה: 1238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 25 נובמבר 2021, 17:49

מבקש אמת כתב:
25 נובמבר 2021, 17:45
אמונת אומן כתב:
25 נובמבר 2021, 10:17
ה' הוא האלוקים כתב:
25 נובמבר 2021, 09:18
הסוגריים על הגר"א הרגיזו אותי, מי שמעמיק בגר"א בחיים לא היה כותב שכתבי המשנ"ב עולים עליו. [גם לא של הקצות והנתיבות]
ואני חסיד בן חסיד, ואחד משלשלת רבותי לא למד גר"א, והסביר זאת בהתבטאות חריפה, אבל זה לא ישנה את המציאות. [וזה אדמו"ר שלגביו יש קוצנזוס גם בציבור בליטאי]
התפלאתי שלא מחו עד כאן. ייש"כ.
כתבתי שהחידושים האחרים יותר 'מרשימים'. מה לעשות, יש יותר גאונות ברעק"א ובתומים מאשר בביאור הגר"א. זה לא מכריח שהם היו יותר גאונים, ושכיוונו יותר לאמת, אבל זה בהחלט יותר מרשים, ואם לא היינו יודעים מיהו הגר"א לא היית מוחה על מה שכתבתי אלא מניח כך בפשטות.
רחוק מן האמת.
ואף, מעורר רחמים.


מבקש אמת
הודעות: 4534
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 2018 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 נובמבר 2021, 17:53

תלמיד נאמן כתב:
25 נובמבר 2021, 01:56
מבקש אמת כתב:
25 נובמבר 2021, 01:20
תלמיד נאמן כתב:
25 נובמבר 2021, 00:58
כמדומני שיש כאן הרכבה של שני נידונים, זה שהרשב"א הוא בר סמכא זהו רק מכח מסורת הדורות. אבל אחרי שיודעים שהוא בר סמכא וסולל נתיבות בסוגיות הש"ס ומכריע מסברא ברמה כ"כ גבוהה ודאי שרואים להדיא שלפמ"ג אין שום שייכות לדרגת הרשב"א.
איך רואים את זה? אני לא רואה ברשב"א רמה יותר גבוהה מאשר הפמ"ג. אולי תטען שזה כי אינני נמצא בדרגה גבוהה מספיק בלימוד, והת"ח הגדולים אכן יכולים להבחין ברמה הגבוהה הזו. אבל אני לא מאמין לזה, ואין לי ספק שאם היינו חושבים שאת חידושי הרשב"א כתב הפרי מגדים, היינו נותנים לו את המשקל של הפמ"ג.
אני לא מבין מה אתה כותב, אני כתבתי דברים ברורים, מה אתה בדיוק טוען ?


כבודו כתב שמהרמה הגבוהה של חידושי הרשב"א רואים בבירור שלבעל הפרי מגדים אין 'שום שייכות' לדרגתו. אני טוען שזה לגמרי לא נכון, ואילו היינו מביאים לפנינו את שני הספרים בלי לדעת מי הכותב אלא יוצאים בהנחה ששניהם בני אותו דור, היינו שמים את שניהם באותה דרגה, ואולי אפילו את הפמ"ג יותר. מבחן מחקרי-אובייקטיבי ימצא באחרונים הרבה יותר תחכום, גאונות, היקף ולמדנות מאשר בראשונים, והסיבה שהרבה מתעקשים לומר לא כך היא נטו בגלל המסורת שהראשונים הם במדרגה גבוהה יותר וצריך לדקדק בכל אות בדבריהם. אם היתה לנו מסורת לדקדק בכל אות בתשובות הגר"ח קנייבסקי כמו ברמב"ם היינו שמים אותו באותה מדרגה כהרמב"ם...

אינני בא לומר שהאחרונים היו גדולים מהראשונים. הראשונים היו קרובים יותר למסורת התורה ומשכך לדבריהם יש יותר משקל. כל מה שאני בא לומר הוא שגדלות הראשונים איננה באה מכח רמת חידושיהם אלא מכח מיקומם בשלשלת מסירת התורה, שזה יותר חשוב ומכריע מאשר תחכום ולמדנות. לדוגמא - מבואר בגמ' שמשה רבינו לא הבין את דברי רבי עקיבא, והיינו שר"ע היה ברמה גבוהה יותר של הבנה וחידושים בתורה, ואעפ"כ אין להשוות בין דרגת השניים, משום שמשה היה אבי הנביאים ודיבר עם ה' פנים אל פנים, ורבי עקיבא לא. זה  תחום אחר לגמרי מאשר 'למדנות'.
 


מבקש אמת
הודעות: 4534
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 483 פעמים
קיבל תודה: 2018 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הגר"א במעלת יהודי בתקופת הנביאים

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 נובמבר 2021, 17:55

הצעיר שבחבורה כתב:
25 נובמבר 2021, 17:49
מבקש אמת כתב:
25 נובמבר 2021, 17:45
אמונת אומן כתב:
25 נובמבר 2021, 10:17

התפלאתי שלא מחו עד כאן. ייש"כ.
כתבתי שהחידושים האחרים יותר 'מרשימים'. מה לעשות, יש יותר גאונות ברעק"א ובתומים מאשר בביאור הגר"א. זה לא מכריח שהם היו יותר גאונים, ושכיוונו יותר לאמת, אבל זה בהחלט יותר מרשים, ואם לא היינו יודעים מיהו הגר"א לא היית מוחה על מה שכתבתי אלא מניח כך בפשטות.
רחוק מן האמת.
ואף, מעורר רחמים.
אין לי ספק שאתה כותב זאת בגלל מה שאתה יודע על הגר"א. אם היו מביאים לפניך את ביאור הגר"א בתור חיבור של אחרון בן זמננו לא היית מעלה על דעתך להשוות אותו לרעק"א ולתומים.
אני כמובן לא בא להפחית במשהו ממדרגת הגר"א, רק בא לומר שאת גדלותו יוצאת הדופן לא רואים מכתביו (אלא מי שמשוכנע מראש שהוא צריך לראות זאת).
הגע בעצמך, וכי את גדלות יהושע בן נון רואים מספר יהושע? הלא אם לא היינו יודעים מי כתב אותו היינו מתייחסים לספר כמו אל ספר היסטוריה בעלמא, אלא שאחרי שאנו יודעים שיהושע כתבו אנו לומדים אותו בעיון ובייחוס חשיבות עצומה לכל תיבה. לא כל ספר אמור בהכרח להעיד על גדלות מחברו. (אני מקווה שהרעיון שאני כותב מובן כהוגן ולא מתפרש בצורה לא נכונה)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”