תכל'ס.HaimL אמר:מה יהיה?
מגדל עז לא טוב
מאירי לא טוב
מה נשאר?
רשב"א ריטב"א וחזו"א
רש"י,תוס',ר"ח,רי"ף,רא"ש,ר"ן,בעה"מ,מלחמת,רמב"ן,רשב"א,ריטב"א,:HaimL אמר:מה נשאר?
רשב"א ריטב"א וחזו"א
תכל'ס.
לא נ"ל שבכוחנו לחלק בין ראשונים, ועיקר הנידון כמדומני הוא משום שהתגלה בדורות האחרוניםשאר לעמו אמר:שהמאירי הוא ראשון לא נזקק לטרוטי עינים כמונו.
ובכא"פ מטו שאינו רשב"א למשל.
בקיצור, כל מה שנדפס בווילנא, אצל האלמנה והאחים.שלום23 אמר:רש"י,תוס',ר"ח,רי"ף,רא"ש,ר"ן,בעה"מ,מלחמת,רמב"ן,רשב"א,ריטב"א,:HaimL אמר:מה נשאר?
רשב"א ריטב"א וחזו"א
תכל'ס.
אחרונים אין לי זמן עכשיו להעלות כולם.
גם אור זרוע נדפס רק בדורות האחרוניםלישועתך קויתי השם אמר:לא נ"ל שבכוחנו לחלק בין ראשונים, ועיקר הנידון כמדומני הוא משום שהתגלה בדורות האחרוניםשאר לעמו אמר:שהמאירי הוא ראשון לא נזקק לטרוטי עינים כמונו.
ובכא"פ מטו שאינו רשב"א למשל.
אמנם נדפס. אבל הובא כבר במרדכי [קידושין רמז תפד- ר"י מווינא]שאר לעמו אמר:גם אור זרוע נדפס רק בדורות האחרוניםלישועתך קויתי השם אמר:לא נ"ל שבכוחנו לחלק בין ראשונים, ועיקר הנידון כמדומני הוא משום שהתגלה בדורות האחרוניםשאר לעמו אמר:שהמאירי הוא ראשון לא נזקק לטרוטי עינים כמונו.
ובכא"פ מטו שאינו רשב"א למשל.
אינני יודע אם זה ראיה, אם הכלל נכון הוא נכון בלי קשר לראיה, דאטו משום שיש לנו בעיה (שמא יש עוד כ"י) נקבע כללים שאין בהם היגיון בעצם?משה אמת אמר:ועוד הערה בהמשך להודעתי הקודמת:
הרי זה ברור שיש עוד הרבה ראשונים שאין לנו את הכת"י שלהם,
אז איך הפוסקים קבעו להלכה ע"פ מנין, ואם מחר אמצא עוד 2 כת"י אז ההלכה שנקבע בב"י יתהפך?
חייבים איזה כלל מסויים, שאנחנו קובעים ע"פ הראשונים שהיו במסורה אצל הפוסקים הקדומים.
ורבינו מנחם המאירי שמו לא נודע עד שהודפס ספרו? ועוד, והרי גם הוא וגם ספרו הוזכר בשה"ג להרחיד"א.אחד הבנים אמר:אמנם נדפס. אבל הובא כבר במרדכי [קידושין רמז תפד- ר"י מווינא]שאר לעמו אמר:גם אור זרוע נדפס רק בדורות האחרוניםלישועתך קויתי השם אמר:לא נ"ל שבכוחנו לחלק בין ראשונים, ועיקר הנידון כמדומני הוא משום שהתגלה בדורות האחרונים
יש בזה היגיוןלישועתך קויתי השם אמר:אינני יודע אם זה ראיה, אם הכלל נכון הוא נכון בלי קשר לראיה, דאטו משום שיש לנו בעיה (שמא יש עוד כ"י) נקבע כללים שאין בהם היגיון בעצם?משה אמת אמר:ועוד הערה בהמשך להודעתי הקודמת:
הרי זה ברור שיש עוד הרבה ראשונים שאין לנו את הכת"י שלהם,
אז איך הפוסקים קבעו להלכה ע"פ מנין, ואם מחר אמצא עוד 2 כת"י אז ההלכה שנקבע בב"י יתהפך?
חייבים איזה כלל מסויים, שאנחנו קובעים ע"פ הראשונים שהיו במסורה אצל הפוסקים הקדומים.
משה אמת אמר:ועוד הערה בהמשך להודעתי הקודמת:
הרי זה ברור שיש עוד הרבה ראשונים שאין לנו את הכת"י שלהם,
אז איך הפוסקים קבעו להלכה ע"פ מנין, ואם מחר אמצא עוד 2 כת"י אז ההלכה שנקבע בב"י יתהפך?
חייבים איזה כלל מסויים, שאנחנו קובעים ע"פ הראשונים שהיו במסורה אצל הפוסקים הקדומים.
הרדב"ז כותב, שאין מי שהבין את דברי הרמב"ם כהרב המגיד, והרדב"ז הוא עצמו מחשובי מפרשי הרמב"ם. אבל אם ת"ח אחד אמר, מי אני שאתווכח...הולך ללמוד אמר:מתלמיד חכם אחד שמעתי, שהמאירי שייך יותר לבית מדרש של הרמב"ם, מאשר כל הראשונים (ואותו ת"ח טען שמנגד הרב המגיד שייך לבית מדרשם של שאר הראשונים, ולא לבית מדרשו של הרמב"ם, ואמר שהרבה ממה שנתקשה הרב המגיד בדברי הרמב"ם וגם מה שיישב בדעתו נובע מזה שהתחנך בבית מדרש אחר, והאריך בזה).
יראתי בפצותי אמר:הרדב"ז כותב, שאין מי שהבין את דברי הרמב"ם כהרב המגיד, והרדב"ז הוא עצמו מחשובי מפרשי הרמב"ם. אבל אם ת"ח אחד אמר, מי אני שאתווכח...הולך ללמוד אמר:מתלמיד חכם אחד שמעתי, שהמאירי שייך יותר לבית מדרש של הרמב"ם, מאשר כל הראשונים (ואותו ת"ח טען שמנגד הרב המגיד שייך לבית מדרשם של שאר הראשונים, ולא לבית מדרשו של הרמב"ם, ואמר שהרבה ממה שנתקשה הרב המגיד בדברי הרמב"ם וגם מה שיישב בדעתו נובע מזה שהתחנך בבית מדרש אחר, והאריך בזה).
המאירי הודפס לראשונה ביחד עם הרמב"ן הרשב"א ריטב"א ושאר ראשוניםשאר לעמו אמר:גם אור זרוע נדפס רק בדורות האחרוניםלישועתך קויתי השם אמר:לא נ"ל שבכוחנו לחלק בין ראשונים, ועיקר הנידון כמדומני הוא משום שהתגלה בדורות האחרוניםשאר לעמו אמר:שהמאירי הוא ראשון לא נזקק לטרוטי עינים כמונו.
ובכא"פ מטו שאינו רשב"א למשל.
יראתי בפצותי אמר:הרדב"ז כותב, שאין מי שהבין את דברי הרמב"ם כהרב המגיד, והרדב"ז הוא עצמו מחשובי מפרשי הרמב"ם. אבל אם ת"ח אחד אמר, מי אני שאתווכח...הולך ללמוד אמר:מתלמיד חכם אחד שמעתי, שהמאירי שייך יותר לבית מדרש של הרמב"ם, מאשר כל הראשונים (ואותו ת"ח טען שמנגד הרב המגיד שייך לבית מדרשם של שאר הראשונים, ולא לבית מדרשו של הרמב"ם, ואמר שהרבה ממה שנתקשה הרב המגיד בדברי הרמב"ם וגם מה שיישב בדעתו נובע מזה שהתחנך בבית מדרש אחר, והאריך בזה).
אם כך, למה הראשונים וגדולי האחרונים, (כמעט) לא הביאו את המאירי.איש ווילנא אמר:המאירי הודפס לראשונה ביחד עם הרמב"ן הרשב"א ריטב"א ושאר ראשוניםשאר לעמו אמר:גם אור זרוע נדפס רק בדורות האחרוניםלישועתך קויתי השם אמר:לא נ"ל שבכוחנו לחלק בין ראשונים, ועיקר הנידון כמדומני הוא משום שהתגלה בדורות האחרונים
שהרי הראשונים הללו המקום הראשון שנדפסו זה בתוך השיטה מקובצת
ושם גם נדפס המאירי אמנם לא כל המאירי אבל לפחות חלקים ממנו
[אני חושב שגם הכרכים הראשונים של המאירי הודפסו הרבה לפני האור זרוע]
גם המאירי הובא בבית יוסף בהלכות ספר תורה וסמך על דבריו להלכה!אחד הבנים אמר:אמנם נדפס. אבל הובא כבר במרדכי [קידושין רמז תפד- ר"י מווינא]שאר לעמו אמר:גם אור זרוע נדפס רק בדורות האחרוניםלישועתך קויתי השם אמר:לא נ"ל שבכוחנו לחלק בין ראשונים, ועיקר הנידון כמדומני הוא משום שהתגלה בדורות האחרונים