בחור שקם מאוחר לתפילה - שידוכים

הדרך סלולה

משתמש ותיק
בספר בינת המידות מביא מהגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל:
"תמיד נוהג אני שכאשר באים להתייעץ בענייני שידוכין, אני מברר מה מצב הבחור בעניין התפילה בישיבה, וכאשר מתברר שאינו מאלו המתפללים בישיבה - אז אני קובע עי"ז פירכא על הבחור. ודבר זה הוא במיוחד בתקופתנו, שחסר הרבה במצב הרוחני של תלמידי הישיבות, ולכך בודאי יש לכל בחור להקפיד לקבוע תפילתו ביני עמודי של הישיבה, שקביעות זו משפיעה הרבה ברוחניות על הבחור"

דברי הח"ח הם רק כשאדם מפרסם גנותו של חברו כשלא נשאל על זה, ועל זה אמר הח"ח "כי איש כזה אין כונתו בגלותו מסתריו לטובה וליראה כי אם לשמוח לאד ולבזותו בזה". אבל בנידו"ד שנשאל על זה ברור שלא שייכים דברי הח"ח. לכן מי שנשאל על זה [או באופן כללי על יר"ש וכדו'] חובה עליו לומר את האמת [או לומר שאינו רוצה לענות בכלל על הנושא] ולא לומר חצי אמת שהוא גרוע משקר, ולא משנה האם כוונתו היא לש"ש. וכל הנמנע מזה עובר על ל"ת דאורייתא של לפנ"ע לא תתן מכשול.

בקובץ "תפארת אבות" ח"ו (עמוד כו) כתוב:
מנהלת סמינר באה להתייעץ אודות חתן שהוצע לאחד מתלמידותיה, שלפי הבחנתה הבחור אינו
הגון, האם להורות לכלה שתפסיק את השידוך.
רבינו [הגדול רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל] יעץ לבדוק האם הבחור קם לתפילה בבוקר,
וכאשר נתברר שאינו קם בזמן, אמר לכלה: "את רוצה לגדל בחור עצל בתוך ביתך?", ומשענתה שלא, הפטיר: "אם כן תסיקי מסקנות"...
וידוע מ"ש החיד"א עה"פ מצרף לכסף וכו', דהיינו ע"י התפלה ניכר אם יש בו יר"ש.
וכיו"ב הובא בשם החזו"א ועוד, וראיתי מי שהאריך בזה וכעת אינו תח"י.

הדברים תומצתו מהפורום השכן

הצג קובץ מצורף אז נדברו.pdf

צירפתי את דברי האז נדברו בענין שם הוא טוען שבחור שקם מאוחר לתפילה יש לו בעיה!!! זה דפקט מסוים!! נכות מסוימת!!! סוג של פיגור התפתחותי שחייבים לדווח אליה בשידוכים.

אשמח לשמוע אם למישהו יש מידע בנושא שבאמת צריך לדווח על כך בשידוכים?
והאם יש לסמוך שבחור אחרי החתונה יחקח את עצמו לידיים?
 

מה אדבר

משתמש ותיק
אני מכיר מאות אם לא אלפי בחורי ישיבות שבהיותם בחורים קמו בערך בשעה 9, ונעשו לאברכים והתחילו לקום ב7. איך תסביר את זה?
הנכות היא מי שאינו מצליח לקום כל יום באותה שעה. ושונה פעם מהיום שכולם קמו מוקדם, היום בישיבות הכי טובות בחור הכי טוב קם ב8 ורבע.
 
הדרך סלולה אמר:
צירפתי את דברי האז נדברו בענין שם הוא טוען שבחור שקם מאוחר לתפילה יש לו בעיה!!! זה דפקט מסוים!! נכות מסוימת!!! סוג של פיגור התפתחותי שחייבים לדווח אליה בשידוכים.
כשכולם או הרבה מאד מפגרים, מי שלא מפגר הוא מפגר...
 

מה אדבר

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
הדרך סלולה אמר:
צירפתי את דברי האז נדברו בענין שם הוא טוען שבחור שקם מאוחר לתפילה יש לו בעיה!!! זה דפקט מסוים!! נכות מסוימת!!! סוג של פיגור התפתחותי שחייבים לדווח אליה בשידוכים.
כשכולם או הרבה מאד מפגרים, מי שלא מפגר הוא מפגר...

ג"א מצטרף להנ"ל.
הבחור הזה אוחז ביום הקודם. כלומר, עד כדי כך הוא קם מאוחר שעברו עוד 22 שעות, ודו"ק.
 

תוהה בדרך

משתמש רגיל
קשה מאוד לקבוע בזה כללים, כל מקרה לגופו וכל בחור לגופו.
אני מכיר בחורים שהיום הם אברכים מופלגים בכל קנה מידה, שכשהם היו בחורים הם היו קמים באופן קבוע למנין של 8:30
 

מבין ומאזין

משתמש רגיל
הדרך סלולה אמר:
בספר בינת המידות מביא מהגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל:
"תמיד נוהג אני שכאשר באים להתייעץ בענייני שידוכין, אני מברר מה מצב הבחור בעניין התפילה בישיבה, וכאשר מתברר שאינו מאלו המתפללים בישיבה - אז אני קובע עי"ז פירכא על הבחור. ודבר זה הוא במיוחד בתקופתנו, שחסר הרבה במצב הרוחני של תלמידי הישיבות, ולכך בודאי יש לכל בחור להקפיד לקבוע תפילתו ביני עמודי של הישיבה, שקביעות זו משפיעה הרבה ברוחניות על הבחור"
לא הבנתי מדבריו שיש חסרון בקימה מאוחר, הוא מדבר משימור סדרי הישיבה.
 

ניטרלי

משתמש רשום
יוסף אברהם אמר:
כמעט אין בחורים במנינים המוקדמים בבית הכנסת. פוק חזי.
בתור בחור ישיבה שמקפיד על זמנים רציתי להעיר שבחור לא יכול להמדד לפי שעת הקימה בבין הזמנים (וכמובן אין הכוונה על להפסיד זמן תפילה וק"ש), כיוון שזה הזמן שנועד למנוחה והחלפת כוחות ושינוי אווירה
 

מבני ברק

משתמש ותיק
השטיבלאכים בב"ב וירושלים מלאים תלמידי חכמים יראי שמים פוק חזי
מנסיון בהיכרות עם מאות בחורי ישביה ועשרות באופן אישי זה לא מוכיח בכלל!
זה נכון שבחורים לא רציניים לא יקמו (וגם זה לא תמיד נכון תלוי באופי הבחור)
 

תלמיד המשגיח

משתמש ותיק
קודם כל צריך לחלק בין מי שמחמת קימה מאוחר מפסיד ק"ש וברכותיה עם תפילין, או תפילה במניין, וכ"ש אם מפסיד תפילה בזמנה.
כמובן אין שום חיסרון במי שקם ומתפלל במניין ראוי גם בשעה תשע אם הוא סומך על הגר"א. בבין הזמנים.
בישיבה, תלוי באופי הישיבה, אם זוהי ישיבה שעיקר הסדר יום של הבחור נקבע לפי הישיבה, ורובם קמים בשעות הישיבה, קימה מאוחרת לכאו' מהווה סימן לחוסר שייכות מספקת לסדרי הלימוד בישיבה. ולפעמים זה הולך יחד עם סוג של 'קאלטריות'.
בישיבה כמו חברון וכדו', ששם רוב סדר היום של הבחור נקבע בעצמו, אולי מעלה יש לקם מוקדם, אך לא חיסרון.
ובכל זאת נראה לי שבחור שנאנס לפעמים, ומחמת היותו רגיל לקום מאוחר מפספס זמן תפילה וכדו', לא בהכרח הדבר נובע מחוסר ירא"ש, פעמים רבות, נובע הדבר מקושי בשינה בלילה בזמן, ועם קצת אחריות ובגרות הדבר משתנה, כפי שראיתי בעצמי אצל הרבה מחבירי.
 

משה אמת

משתמש ותיק
וגם לפני שמוציאים דיבתו של הבחור, חייבים לדעת את הרמה של המדוברת, ושידע בבירור שהמדוברת ראויה לבחור שהוא יותר בר מעלה.
ככל שהדבר לא מבורר אצלו, ולמרות זאת אינו משבח את הבחור, הרי זה לשה"ר דאו'.
והרי גם שידוך של בינונים ומטה נסגר רק' ע"י ריבוי שבחים כידוע.
 

מה אדבר

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
הדרך סלולה אמר:
צירפתי את דברי האז נדברו בענין שם הוא טוען שבחור שקם מאוחר לתפילה יש לו בעיה!!! זה דפקט מסוים!! נכות מסוימת!!! סוג של פיגור התפתחותי שחייבים לדווח אליה בשידוכים.
כשכולם או הרבה מאד מפגרים, מי שלא מפגר הוא מפגר...

ככה מדבר מי שלומד בישיבה שכולם שם מתפללים בשטיבל הסמוך. יש ישיבות טובות יותר.
 
מה אדבר אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
הדרך סלולה אמר:
צירפתי את דברי האז נדברו בענין שם הוא טוען שבחור שקם מאוחר לתפילה יש לו בעיה!!! זה דפקט מסוים!! נכות מסוימת!!! סוג של פיגור התפתחותי שחייבים לדווח אליה בשידוכים.
כשכולם או הרבה מאד מפגרים, מי שלא מפגר הוא מפגר...
ככה מדבר מי שלומד בישיבה שכולם שם מתפללים בשטיבל הסמוך. יש ישיבות טובות יותר.
אתה מניח שאני בחור, ולומד בישיבה מסויימת, אני מדבר מתוך היכרות עם עולם הישיבות...
 

אור עולם

משתמש ותיק
לענ"ד עיקר ההבדל נעוץ בשאלה האם הבחור קם מאוחר מתוך הפקרות שגם אז יש לדון מצד האיזון שמגיע בנישואין, לעומת בחור שקם מאוחר אבל בשעה קבועה, ולדוג' מתפלל כל יום ב8:30 שאז אין בזה כ"כ בעייה.
 

מבני ברק

משתמש ותיק
לענ"ד הרבה יותר משמעותי מאיפה הבחור מתפלל זה זמן קריאת שמע ותפילה
ומי שבד"כ מתפלל בישיבה ולפעמים לא והוא מפסס זמן ק"ש או תפילה גרוע הרבה יותר ממי שיתפחח כל יום בשטיבלאך ויקפיד על זמן ק"ש
 

מבני ברק

משתמש ותיק
שמעתי מהגר"ב שרייבר בשם ר שמואל רוזובסקי שהיה אומר
שההבדל בין מי שהתפלל באיצקוביץ למי שלא התפלל הוא שזה שהתפלל באיצקוביץ כבר לא יכול להתפלל וזה שעדין לא התפלל עדין יכול להתפלל..
(במאמר המוסגר הוא הוסיף שר' שמואל דיבר על איצקוביץ לפני השיפוצים שהכל היה בלאגן והיום יש לזה כבר צורה של בית כנסת)
 

מבין ומאזין

משתמש רגיל
מבני ברק אמר:
השטיבלאכים בב"ב וירושלים מלאים תלמידי חכמים יראי שמים פוק חזי
מנסיון בהיכרות עם מאות בחורי ישביה ועשרות באופן אישי זה לא מוכיח בכלל!
זה נכון שבחורים לא רציניים לא יקמו (וגם זה לא תמיד נכון תלוי באופי הבחור)
הרי מילתו אמורה שבחור שאינו מתפלל בישיבה צריך בדיקה

התלמידי חכמים שעליהם אתה מדבר אין להם ישיבה וסדר הישיבה, ואז מה הבעיה?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
וגם לפני שמוציאים דיבתו של הבחור, חייבים לדעת את הרמה של המדוברת, ושידע בבירור שהמדוברת ראויה לבחור שהוא יותר בר מעלה.
ככל שהדבר לא מבורר אצלו, ולמרות זאת אינו משבח את הבחור, הרי זה לשה"ר דאו'.
והרי גם שידוך של בינונים ומטה נסגר רק' ע"י ריבוי שבחים כידוע.
על זה אמרו חז"ל הקדושים, נחית דרגא נסיב איתתא. משמע, שייקח לו אחת שקמה ב 11 לפנה"צ. 
 
 

הדרך סלולה

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
משה אמת אמר:
וגם לפני שמוציאים דיבתו של הבחור, חייבים לדעת את הרמה של המדוברת, ושידע בבירור שהמדוברת ראויה לבחור שהוא יותר בר מעלה.
ככל שהדבר לא מבורר אצלו, ולמרות זאת אינו משבח את הבחור, הרי זה לשה"ר דאו'.
והרי גם שידוך של בינונים ומטה נסגר רק' ע"י ריבוי שבחים כידוע.
על זה אמרו חז"ל הקדושים, נחית דרגא נסיב איתתא. משמע, שייקח לו אחת שקמה ב 11 לפנה"צ. 

בת שקמה ב11 מצוי יותר מבחורים שקמים מאוחר, לדעתי דברים הללו תלוי לפי משפחות ורמת הרוחניות
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
אין משמעות לשעה כמעט, כפי ששמעתי מיודעי דבר בנושא העיקר איך התפילה נראית
כמובן שהעובר בשאט נפש על זמני קרי"ש ותפילה וודאי יש לחשוש ממנו על כל מצווה אחרת אבל בקיץ וכדו' או שקם לקרי"ש וחוזר לישון אזי אם מתפלל הגון לכאו' בסדר גמור הוא בקרבו
ולנין המנין אזי ישנם היתרים רבים כשזה ישפיע על איכות התפילה בין מגדולי החסידים ובין מגדולי המתנגדים ולזה צריך אשכול נפרד כבר.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
היו גדולים, שסברו שהעיקר זה סדרי הישיבה, והגרמי"ל הוא הראשון שבהם. היו שסברו שהעיקר ירא"ש ועד כמה עוסק בתורה, וסדרי הישיבה היה משני אצלם ומטה, ורבים כך והגריש"א בראשם. נער הייתי ואני רחוק מלהיות נער כיום, וממה שראיתי העיקר זה הרצינות, וירא"ש, אח"כ התמדה, ומעט מאוד ערך יש לשמירת הסדרים. כמובן בתנאי שהבחור שייך, רק מתפלל בבית הכנסת ליד, ותפילתו ראויה. גם כשאינו כך צריך לבדוק היטב, מי המוצעת. לענ"ד, מי שאומר על בחור טוב שאינו קם לתפילה בישיבה, אף שהבחור רציני, ומתפלל בזמן ובמנין כראוי, עושה עוול גדול לבחור ולבחורה, ומסתמא עבר על הוצש"ר, כי משמעות דבריו שאינו רציני ואינו כן. יודגש שאני מדבר על בחור רציני, אבל הקם מאוחר בקביעות, ומבטל זמנו, זה בעיה רצינית, וכן המאחר זמן קר"ש ותפילה, הרי הוא חסר ירא"ש.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
תמהני שלא ראיתי שהוזכר, שבעשור האחרון (או שני עשורים) נכנס לישיבות מנהג של סדר שלישי שמסתיים מאוחר (ויש קורין אותו סדר רביעי), כנראה זה נובע מהלחץ להספיק הרבה "רייד" ומאידך הרבה בחורים מתלהבים מללמוד עד חצות הלילה, (ואולי מטעם אחר כדי שהבחורים יהיו עסוקים), וזה גורם שגם הבחורים שלא לומדים בשקידה (אולי גם זקוקים לפטפט קצת) גם מאחרים ללכת לישון (ובדרך כלל זה מצד עצמם ולא השפעה מאחרים).
ובישיבות הגדולות שיש הרבה חתונות במשך השנה, וגם הרבה "סינטוחות", זה כמובן מאוד משפיע.
וגם יש השפעה מישיבה לישיבה, (הבחורים עומדים בקשר טלפוני עם חבריהם).

וא"כ איך בכלל אפשרי שיקומו מוקדם? וכ"ש איך ניתן להשוות לדור הקודם ?
 
בל נשכח, שמבחינה רפואית, קשה לבחורים לקום הרבה יותר מלאברכים, שיא גיל עומק השינה הוא בערך בגיל 20, משם ואילך קל יותר לקום,
אז שמשגיח צועק על בחור 'מה הבעיה לקום בזמן' הוא מתווכח עם ביולוגיה.
 

ירמיה

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
בל נשכח, שמבחינה רפואית, קשה לבחורים לקום הרבה יותר מלאברכים, שיא גיל עומק השינה הוא בערך בגיל 20, משם ואילך קל יותר לקום,
אז שמשגיח צועק על בחור 'מה הבעיה לקום בזמן' הוא מתווכח עם ביולוגיה.
אפשר מקור?
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
כל הרופאים מנסחים את טבלאות שעו השינה המומלצות לכל גיל וכותבים שם לגילאי 16-22 או קצת לפני ואחרי שצריך 8-10 שעות שינה ומי שיודע את המצב היום בישיבות אזי גם בחור שיושן הרבה במושגים ישיבתיים יושן בדר"כ על גבול ה-7 שעות וקצת יותר ומכאן המקור.
 
השפל באמת אמר:
כל הרופאים מנסחים את טבלאות שעו השינה המומלצות לכל גיל וכותבים שם לגילאי 16-22 או קצת לפני ואחרי שצריך 8-10 שעות שינה ומי שיודע את המצב היום בישיבות אזי גם בחור שיושן הרבה במושגים ישיבתיים יושן בדר"כ על גבול ה-7 שעות וקצת יותר ומכאן המקור.
זכה נעשת מלאכתו וכו'
אבל קראתי על זה מאמר יותר מפורט וארוך בעיקר הנוגע לציפורי לילה וציפורי יום, והוא מוכיח שמבחינה ביולוגית בגיל הנ"ל יש אחוז גבוה במיוחד של ציפורי לילה וזה יורד עם הגיל,
 
 
חלק עליון תַחתִית