אלו ואלו דברי אלוקים חיים - האם זה גם מנקודת מבטם של החולקים?

לשון הגמ' עירובין יג, א לגבי מחלוקת ב"ש וב"ה "הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו וכו'", עיין שם, וקצת משמע מזה שהמחלוקת היא רק מה ההלכה, ולא מה האמת, כי בזה אלו ואלו וכו', אף מנקודת מבטם, וצ"ע.
שוב עיינתי, שהגמ' שם אומרת: "יצאה בת קול ואמרה אלו ואלו דברי א' חיים והלכה כב"ה", משמע שבת קול חידשה את זה שאלו ואלו וכו', וצ"ע בזה.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
לשון הגמ' עירובין יג, א לגבי מחלוקת ב"ש וב"ה "הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו וכו'", עיין שם, וקצת משמע מזה שהמחלוקת היא רק מה ההלכה, ולא מה האמת, כי בזה אלו ואלו וכו', אף מנקודת מבטם, וצ"ע.
שוב עיינתי, שהגמ' שם אומרת: "יצאה בת קול ואמרה אלו ואלו דברי א' חיים והלכה כב"ה", משמע שבת קול חידשה את זה שאלו ואלו וכו', וצ"ע בזה.

נראה לי שההבנה בעניין שיש את שורש הדברים בהבנה העמוקה של פנימיות הבריאה ובשורש זה ישנן מספר אפשרויות שבכלל החכמה בו ואלו ואלו דברי אלוקים חיים. ויש את היישום המצטמצם לעולם המעשה לתנאיו הספציפיים כפי שמתקיימים מאז מתן תורה ועד לעתיד לבוא ולא עד בכלל ושם ההנהגה הראויה כבית הלל וכך ההלכה. לעתיד לבוא עולמו של האדם יהיה יותר גבוה ושונה מהותית ולכן הצמצום אליו יהיה שונה וכבית שמאי.
 

well

משתמש ותיק
בפשטות הכונה שמאחר ומדובר שם על זמן ממושך של ג' שנים לא שייך לומר שג' שנים נחלקו בנושא עצמו כי מחלוקת זה דבר חד פעמי, אלא שבמשך ג' שנים החזיק כל אחד בדעתו ואמר שכך צריך לנהוג וזה הכונה הלכה כמותנו.
 
חלק עליון תַחתִית