השתמשות בתוארים של השי"ת על גדולי ת"ח ועובדי ד'

ישר א-ל

משתמש ותיק
מור וקציעה אמר:
היו שהמליצו הפסוק בתהילים: לעתיד לבוא יהיה "שירו לה שיר חדש" והטעם שצריך שיהיה שיר חדש, כי "תהילתו בקהל חסידים"- שכל התארים הנעלים להקב"ה התבזבזו כבר על ידי החסידים לפאר את רבותיהם....

כהערת אגב, כלפי הנ"ל וכלפי כל נושא האשכול.
זה נראה שלא חשבו כאן לרגע מה המשמעות של 'תוארים' לקב"ה
 

נפתולי

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
ישר א-ל אמר:
אור זרוע אמר:
הכוונה למישהו שקדם לרי"ב, ראה כאן, ובהודעות הקודמות שם.

??

תודה על ההערה. אתקן את הקישור ואציגו גם כאן.
הכוונה לכאן ולהודעות הקודמות שם.
קראתי בקישור וראיתי שנכתב שם כאילו יש איזה שיר בברסלב מלפני מאה שנה שכותבים ר"ל על מוהר"ן היה הוה ויהיה.
ובכן להד"ם וזה ממש הוצש"ר.
וכמו שהוציאו כאן ש"ר על רי"ב אודסר.
כנראה שמישהו התבלבל עם השיר הידוע "חידוש כמותו מעולם, לא היה מעולם ועד עולם, מהרבה עולמות שמו נעלם וכו'"
שזה בכלל לא מתקרב להיה הוה ויהיה וכדו', שזה בס"ה העתקה מדברי מוהר"ן שהוא חידוש בדרכו, שלא היה מעולם חידוש כזה וכו'
 
 

דער איד

משתמש רגיל
מור וקציעה אמר:
היו שהמליצו הפסוק בתהילים: לעתיד לבוא יהיה "שירו לה שיר חדש" והטעם שצריך שיהיה שיר חדש, כי "תהילתו בקהל חסידים"- שכל התארים הנעלים להקב"ה התבזבזו כבר על ידי החסידים לפאר את רבותיהם....

הווארט המקורי (מהעילוי הרדישקובער) הרבה הרבה יותר חריף...
 

מים טהורים

משתמש רגיל
קלונימוס הרזהב אמר:
קראתי בספר של הרב ישראל אודסר שכתב על האדמור מברסלב ר"נ

שהוא אדון הכל ושליט בכל וכדומה

ותמהתי מאד 

האם יש למישהו מר"מ אודות השתמשות בביטויים ומושגים שהם נאמרים על השי"ת להשתמש בהם כשמדברים על ת"ח ועל עובדי ד' גדולי ישראל  
אסור לכתוב כן. כתבת ע"ז.
 
 

קלונימוס הרזהב

משתמש חדש
פותח הנושא
בקשו ציטוט אסתפק במראה מקום
אני מבקש מחילה כי המילים שהערתי עליהם לא היו אדון הכל כי אם שליט על הכל וכדומה
ועוד יתכן שאיזה תלמיד טועה כתבו ולא הרב אודסר
הוא בספר כיס בכריכה רכה הנקרא אור הגנוז בעמוד רכ"ג ערך עזרה הוצ' קרן סבא ישראל
ובספר שיחות ר' ישראל
בכל אופן להתקשר עם צדיקים ולכנותם ולייחס אליהם ג-טליכקייט וכחות... מאד מאד יכול להכשיל האדם בחמורות ואל תמהר לעשות זה בלא מסורה ברורה ע' רמב"ם בפירוש המשניות בסנהדרין בפרק חלק ביסוד ה'
 
יראתי בפצותי אמר:
קלונימוס הרזהב אמר:
קראתי בספר בלה בלה בלה  
הוא לא הראשון שכתב כזאת על רבי נחמן, כתבו עליו גם היה הוה ויהיה. ועוד יש שמצדיקים זאת ה"י.
להד"מ.
אין לך גבולות.
יהודי אמר:
פלא אצלי שמתפלאים עליהם.
עונה לעצמך בניק הישן
 
עלה מבבל אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
כמדומני שיש בזוהר באיזה מקומן, על איזה פסוק שמוזכר בו שם ה', והזוהר אומר דא רשב"י, דהיינו הפסוק מרמז על רשב"י, אבל איני יודע מקומו, וכמובן שהזוהר לחוד ושאר ספרים לחוד.
שלש פעמים בשנה יראה כו' את פני האדון ה' דא רשב"י
 
נלענ"ד ע"פ מה שראיתי בכמה ספרים, שיש לפרש המאמר דקאי על "פני" האדון ולא על "האדון".
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
הרב מרודוש אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
וששרים אחד יחיד, בדיוק שרה"י נכנס לאולם זה בסדר?
אני מכיר כמה ראשי ישיבות שמוחים כששרים לכבודם את זה
ואני מכיר כמה שנהנהים עד הגג, זה בעיה של נהנה מתקרובת ע"ז?
כמעיין המתגבר אמר:
דרומאי אמר:
קלונימוס הרזהב אמר:
קראתי בספר של הרב ישראל אודסר שכתב על האדמור מברסלב ר"נ

שהוא אדון הכל ושליט בכל וכדומה

ותמהתי מאד 

האם יש למישהו מר"מ אודות השתמשות בביטויים ומושגים שהם נאמרים על השי"ת להשתמש בהם כשמדברים על ת"ח ועל עובדי ד' גדולי ישראל  
אשמח לציטוט מדויק מדבריו, כי אם כן הדברים יש לדון את הספרים לשרפה.
על אודסר אין טענה לפי שדעתו נתבלעה.
כמדומני שיש בזוהר באיזה מקומן, על איזה פסוק שמוזכר בו שם ה', והזוהר אומר דא רשב"י, דהיינו הפסוק מרמז על רשב"י, אבל איני יודע מקומו, וכמובן שהזוהר לחוד ושאר ספרים לחוד.
רבי חיים עוזר רבה של וילנא אמר על זמנו שהאינפלציה דוהרת ולא רק במטבע הרוסי אלא גם בתוארי הרבנים.
את פני האדון ה' - דא רשב"י.
על שליט הכל, יצויין מ'צדיק מושל ביראת אלוקים', שאיתא בחז"ל הקב"ה גוזר וצדיק מבטלה, והדרשה היא מהפסוק שכביכול צדיק מושל באלוקים.
 

יהודי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
יראתי בפצותי אמר:
קלונימוס הרזהב אמר:
קראתי בספר בלה בלה בלה  
הוא לא הראשון שכתב כזאת על רבי נחמן, כתבו עליו גם היה הוה ויהיה. ועוד יש שמצדיקים זאת ה"י.
להד"מ.
אין לך גבולות.
יהודי אמר:
פלא אצלי שמתפלאים עליהם.
עונה לעצמך בניק הישן
לא הבנתי
 
 
ה' הוא האלוקים אמר:
הרב מרודוש אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
וששרים אחד יחיד, בדיוק שרה"י נכנס לאולם זה בסדר?
אני מכיר כמה ראשי ישיבות שמוחים כששרים לכבודם את זה
ואני מכיר כמה שנהנהים עד הגג, זה בעיה של נהנה מתקרובת ע"ז?
כמעיין המתגבר אמר:
דרומאי אמר:
אשמח לציטוט מדויק מדבריו, כי אם כן הדברים יש לדון את הספרים לשרפה.
על אודסר אין טענה לפי שדעתו נתבלעה.
כמדומני שיש בזוהר באיזה מקומן, על איזה פסוק שמוזכר בו שם ה', והזוהר אומר דא רשב"י, דהיינו הפסוק מרמז על רשב"י, אבל איני יודע מקומו, וכמובן שהזוהר לחוד ושאר ספרים לחוד.
רבי חיים עוזר רבה של וילנא אמר על זמנו שהאינפלציה דוהרת ולא רק במטבע הרוסי אלא גם בתוארי הרבנים.
את פני האדון ה' - דא רשב"י.
על שליט הכל, יצויין מ'צדיק מושל ביראת אלוקים', שאיתא בחז"ל הקב"ה גוזר וצדיק מבטלה, והדרשה היא מהפסוק שכביכול צדיק מושל באלוקים.
קודם שיביא מקור, לא הפניה לספר שאין פה לאף אחד איך להשיג, אלא ציטוט מדוייק או צילום, ואז יהיה מקום לדון בכוונתו.

להבנתי, מה שקרה בזקנתו של הרי"ב אודסר זצ"ל, זה מה שקורה לפעמים לאנשים זקנים, שמדברים לא עם המציאות העולם שלנו אלא עם מציאות הנהזית במוחם הנחלש. וממילא לא שייך להבין מהם דברים, או לחבר משפט למשפט וכד' כי ההקשר נמצא רק בתוך ההזייה של המוח החולה. וה' ישמרנו מזה, אך זה דברים שקורים.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
הרב מרודוש אמר:
אני מכיר כמה ראשי ישיבות שמוחים כששרים לכבודם את זה
ואני מכיר כמה שנהנהים עד הגג, זה בעיה של נהנה מתקרובת ע"ז?
כמעיין המתגבר אמר:
כמדומני שיש בזוהר באיזה מקומן, על איזה פסוק שמוזכר בו שם ה', והזוהר אומר דא רשב"י, דהיינו הפסוק מרמז על רשב"י, אבל איני יודע מקומו, וכמובן שהזוהר לחוד ושאר ספרים לחוד.
רבי חיים עוזר רבה של וילנא אמר על זמנו שהאינפלציה דוהרת ולא רק במטבע הרוסי אלא גם בתוארי הרבנים.
את פני האדון ה' - דא רשב"י.
על שליט הכל, יצויין מ'צדיק מושל ביראת אלוקים', שאיתא בחז"ל הקב"ה גוזר וצדיק מבטלה, והדרשה היא מהפסוק שכביכול צדיק מושל באלוקים.
קודם שיביא מקור, לא הפניה לספר שאין פה לאף אחד איך להשיג, אלא ציטוט מדוייק או צילום, ואז יהיה מקום לדון בכוונתו.
להבנתי, מה שקרה בזקנתו של הרי"ב אודסר זצ"ל, זה מה שקורה לפעמים לאנשים זקנים, שמדברים לא עם המציאות העולם שלנו אלא עם מציאות הנהזית במוחם הנחלש. וממילא לא שייך להבין מהם דברים, או לחבר משפט למשפט וכד' כי ההקשר נמצא רק בתוך ההזייה של המוח החולה. וה' ישמרנו מזה, אך זה דברים שקורים.
והקשר בין תגובתך לתגובתי הוא_____?
 
 
ה' הוא האלוקים אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
ואני מכיר כמה שנהנהים עד הגג, זה בעיה של נהנה מתקרובת ע"ז?

את פני האדון ה' - דא רשב"י.
על שליט הכל, יצויין מ'צדיק מושל ביראת אלוקים', שאיתא בחז"ל הקב"ה גוזר וצדיק מבטלה, והדרשה היא מהפסוק שכביכול צדיק מושל באלוקים.
קודם שיביא מקור, לא הפניה לספר שאין פה לאף אחד איך להשיג, אלא ציטוט מדוייק או צילום, ואז יהיה מקום לדון בכוונתו.
להבנתי, מה שקרה בזקנתו של הרי"ב אודסר זצ"ל, זה מה שקורה לפעמים לאנשים זקנים, שמדברים לא עם המציאות העולם שלנו אלא עם מציאות הנהזית במוחם הנחלש. וממילא לא שייך להבין מהם דברים, או לחבר משפט למשפט וכד' כי ההקשר נמצא רק בתוך ההזייה של המוח החולה. וה' ישמרנו מזה, אך זה דברים שקורים.
והקשר בין תגובתך לתגובתי הוא_____?
 

השורה האחרונה. אתה מסביר את הדברים שהביא פותח האשכול. קודם שיביא מקור שהם בכלל נאמרו, ואם כן מה בדיוק נאמר בהם
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
יראתי בפצותי אמר:
קלונימוס הרזהב אמר:
קראתי בספר בלה בלה בלה  
הוא לא הראשון שכתב כזאת על רבי נחמן, כתבו עליו גם היה הוה ויהיה. ועוד יש שמצדיקים זאת ה"י.
להד"מ.
אין לך גבולות.
יהודי אמר:
פלא אצלי שמתפלאים עליהם.
עונה לעצמך בניק הישן
לצערי זה אמת, תחת הכותרת שיר ידידות ואינני זוכר ההמשך מודפס שיר ארור זה.
אינני יודע מיהו "יהודי" וודאי שאיננו שם אחר שלי, תתפלא אינני היחיד שיש לו דברים בענין ברסלב, למרות שיש לי גם הרבה דברים טובים לומר על חלק מברסלב, אך הקושיות הגדולות לא מתורצות בהיותם של חלק עובדי ה' וירא"ש מרבים.
 
 
יראתי בפצותי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
יראתי בפצותי אמר:
הוא לא הראשון שכתב כזאת על רבי נחמן, כתבו עליו גם היה הוה ויהיה. ועוד יש שמצדיקים זאת ה"י.
להד"מ.
אין לך גבולות.
יהודי אמר:
פלא אצלי שמתפלאים עליהם.
עונה לעצמך בניק הישן
לצערי זה אמת, תחת הכותרת שיר ידידות ואינני זוכר ההמשך מודפס שיר ארור זה.
אינני יודע מיהו "יהודי" וודאי שאיננו שם אחר שלי, תתפלא אינני היחיד שיש לו דברים בענין ברסלב, למרות שיש לי גם הרבה דברים טובים לומר על חלק מברסלב, אך הקושיות הגדולות לא מתורצות בהיותם של חלק עובדי ה' וירא"ש מרבים.
 
לא, זה שקר.

הנה ה"שיר ידידות", שחיבר רבי יצחק ברייטער זצ"ל. בכל ברסלב שרים אותו בסעודת ההילולא.

לא כתוב בו שום היה הוה ויהיה.

(זה אמנם שיר חריף מאד, אבל לכל משפט בו יש יסוד מפורש בתורות מליקוטי מוהר"ן. בדומה לבר יוחאי, שכל משפט מבוסס על עניין מתורת רשב"י, בזוהר או בגמרא)

זה השיר, בביצוע של ר' יוסף קרדונר



נ.ב. שמתי לב שכשהוא נעלם מהפורום - אתה הופעת, עם אותם דיבורים ואותם נושאים באותו סגנון בוטה בדיוק.
 

מםאלף

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
עלה מבבל אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
כמדומני שיש בזוהר באיזה מקומן, על איזה פסוק שמוזכר בו שם ה', והזוהר אומר דא רשב"י, דהיינו הפסוק מרמז על רשב"י, אבל איני יודע מקומו, וכמובן שהזוהר לחוד ושאר ספרים לחוד.
שלש פעמים בשנה יראה כו' את פני האדון ה' דא רשב"י
 
נלענ"ד ע"פ מה שראיתי בכמה ספרים, שיש לפרש המאמר דקאי על "פני" האדון ולא על "האדון".

כַד הֲוָה רִבִּי אַבָּא וְחַבְרַיָּיא חָמָאן לְרִבִּי שִׁמְעוֹן הֲווֹ רַהֲטֵי אֲבַתְרֵיהּ וְאַמְרֵי (הושע י א) אַחֲרֵי ה' יֵלְכוּ כְּאַרְיֵה יִשְׁאָג. (זוהר הקדוש פרשת אחרי עט)
 
יראתי בפצותי אמר:
למרות שיש לי גם הרבה דברים טובים לומר על חלק מברסלב, אך הקושיות הגדולות לא מתורצות בהיותם של חלק עובדי ה' וירא"ש מרבים.
אין טענה על כך שיש קושיות.
הבעיה זה כשהופכים אותם לתירוצים.
היה לך או לשאול תלמידי חכמים גדולים, או להישאר בצ"ע.

חוסר ידיעתך או הבנתך את התשובה, אינו אומר שאין תשובה...

(גם לי היו קושיות על ברסלב. והלכתי עם הקושיות לגדולי רבני ברסלב, וב"ה קיבלתי תשובות. וגם עם הזמן, מתוך הלימוד בספרים לעומק - דברים התבררו עוד יותר)
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
דוגמה קטנה: בכל חסידות אומרים שהרבי נכנס לביתו נאווה קודש.

רק כעת פורסם הסירטון שפרוש מברך את הגרי"ג יאריך ימים על ממלכתו, והגרי"ג תמה איזה ממלכה? וגם צריך להיות מזרע המלוכה.

אמנם על מצבת הרב שך גם נכתב תוארים שכתוב רק על הקב"ה.
 
מםאלף אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
עלה מבבל אמר:
שלש פעמים בשנה יראה כו' את פני האדון ה' דא רשב"י
 
נלענ"ד ע"פ מה שראיתי בכמה ספרים, שיש לפרש המאמר דקאי על "פני" האדון ולא על "האדון".

כַד הֲוָה רִבִּי אַבָּא וְחַבְרַיָּיא חָמָאן לְרִבִּי שִׁמְעוֹן הֲווֹ רַהֲטֵי אֲבַתְרֵיהּ וְאַמְרֵי (הושע י א) אַחֲרֵי ה' יֵלְכוּ כְּאַרְיֵה יִשְׁאָג. (זוהר הקדוש פרשת אחרי עט)
"לדבקה בו" "ובו תדבק" מתפרשים בחז"ל על הידבקות בת"ח.
 
ישראל הכהן אמר:
דוגמה קטנה: בכל חסידות אומרים שהרבי נכנס לביתו נאווה קודש.

רק כעת פורסם הסירטון שפרוש מברך את הגרי"ג יאריך ימים על ממלכתו, והגרי"ג תמה איזה ממלכה? וגם צריך להיות מזרע המלוכה.

אמנם על מצבת הרב שך גם נכתב תוארים שכתוב רק על הקב"ה.

לביתו נאווה קודש - בדברים כאלה אין צורך להיכנס בכלל לביאור ע"פ תורת החסידות וכד', פשוט שזה בס"ה מטבע לשון לתפארת המליצה ואיש אינו חושב או מתכוון למשהו אחר.
על ממלכתו - כראש ישיבה. וגם בגמ' נזכר לשון מלוכה ברב אשי ועוד כמה אמוראים על ראשות ישיבה.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
ישראל הכהן אמר:
דוגמה קטנה: בכל חסידות אומרים שהרבי נכנס לביתו נאווה קודש.
רק כעת פורסם הסירטון שפרוש מברך את הגרי"ג יאריך ימים על ממלכתו, והגרי"ג תמה איזה ממלכה? וגם צריך להיות מזרע המלוכה.
אמנם על מצבת הרב שך גם נכתב תוארים שכתוב רק על הקב"ה.
לביתו נאווה קודש - בדברים כאלה אין צורך להיכנס בכלל לביאור ע"פ תורת החסידות וכד', פשוט שזה בס"ה מטבע לשון לתפארת המליצה ואיש אינו חושב או מתכוון למשהו אחר.
על ממלכתו - כראש ישיבה. וגם בגמ' נזכר לשון מלוכה ברב אשי ועוד כמה אמוראים על ראשות ישיבה.
אמרו לי' לאילפא וכו' מליך מר, מאן מלכי-רבנן, ערשין ותרתין שנין מלך רבה, ועוד הרבה מקומות.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
יראתי בפצותי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
להד"מ.
אין לך גבולות.

עונה לעצמך בניק הישן
לצערי זה אמת, תחת הכותרת שיר ידידות ואינני זוכר ההמשך מודפס שיר ארור זה.
אינני יודע מיהו "יהודי" וודאי שאיננו שם אחר שלי, תתפלא אינני היחיד שיש לו דברים בענין ברסלב, למרות שיש לי גם הרבה דברים טובים לומר על חלק מברסלב, אך הקושיות הגדולות לא מתורצות בהיותם של חלק עובדי ה' וירא"ש מרבים.
לא, זה שקר.

הנה ה"שיר ידידות", שחיבר רבי יצחק ברייטער זצ"ל. בכל ברסלב שרים אותו בסעודת ההילולא.

לא כתוב בו שום היה הוה ויהיה.

(זה אמנם שיר חריף מאד, אבל לכל משפט בו יש יסוד מפורש בתורות מליקוטי מוהר"ן. בדומה לבר יוחאי, שכל משפט מבוסס על עניין מתורת רשב"י, בזוהר או בגמרא)

זה השיר, בביצוע של ר' יוסף קרדונר



נ.ב. שמתי לב שכשהוא נעלם מהפורום - אתה הופעת, עם אותם דיבורים ואותם נושאים באותו סגנון בוטה בדיוק.
א. לא זה השיר עליו דברתי, אך הוא קיים.
ב. כמובן זה לא אני והסגנון שונה, העיקר תחשוב שעל ברסלב יש רק אחד שיכתוב את האמת.
 
 
הנה עוד שני שירי ידידות שנכתבו על מוהר"ן זי"ע
אחד ממוהרנ"ת ואחד מתלמיד נוסף בתקופתו.

באף אחד מהם כמובן לא נכתב לשון היה הוה ויהיה או דומה או קרוב לזה.

ומן הסתם טעותו היא לגבי השיר היותר ידוע שהובא לעיל, וכמו שכתבו כאן
נפתולי אמר:
קראתי בקישור וראיתי שנכתב שם כאילו יש איזה שיר בברסלב מלפני מאה שנה שכותבים ר"ל על מוהר"ן היה הוה ויהיה.
ובכן להד"ם וזה ממש הוצש"ר.
כנראה שמישהו התבלבל עם השיר הידוע "חידוש כמותו מעולם, לא היה מעולם ועד עולם, מהרבה עולמות שמו נעלם וכו'"
שזה בכלל לא מתקרב להיה הוה ויהיה וכדו', שזה בס"ה העתקה מדברי מוהר"ן שהוא חידוש בדרכו, שלא היה מעולם חידוש כזה וכו'
 

קניני תורה

משתמש ותיק
זה נמצא מיד אחרי הנוסח שכתב רבי משה ן' עזרא, יש את הנוסח שנכתיו אחריו ושם מוזכרת המילה יחיד.
 

מםאלף

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
הנה עוד שני שירי ידידות שנכתבו על מוהר"ן זי"ע
אחד ממוהרנ"ת ואחד מתלמיד נוסף בתקופתו.

באף אחד מהם כמובן לא נכתב לשון היה הוה ויהיה או דומה או קרוב לזה.

ישנו עוד שיר ידידות לר' יחיאל מנדל ממדוודיוקה, שיר זה כמעט ואינו ידוע ומצאתיו בהוצאה ישנה.

השיר מדבר על שבחי ר' נחמן ותלמידו ומבוסס כולו על חיבוריהם (ליקוטי מוהר"ן וסיפורי מעשיות וכדו').
ועל אף שהוא מרבה בתיאורים מופלגים אשר לא יבינם אדם שאינו מכיר את החיבורים הנ"ל, אעפ"כ לא תמצא בו לשונות קרובים או דומים ל'היה הוה ויהיה'.

וחס ושלום להוציא לעז ללא מקור
ותמהני על @יראתי בפצותי שלא ירא בפצותו ודיבר דברי כזב על תלמידי ר"נ מברסלב.
 

מםאלף

משתמש ותיק
לגופו של נושא (השתמשות בתוארים של השי"ת על גדולי ת"ח ועובדי ד'), השאלה לא מובנת.
יש תארים האמורים על הקב"ה אך לא רק עליו (לדוג' גדול, גיבור, נורא, קדוש, נערץ, וכדו') והם נאמרים כסדר גם על אחרים, ואין בזה פסול.
ישנם תארים אשר מרוב מופלגותם לא נאמרו בדורות הקודמים אלא על הקב"ה בלבד אך ניתן לאמרם גם על בני אדם, (לדוג' אדוננו, לך דומיה תהילה וכדו') ובדורות האחרונים נפוץ הדבר.
וישנם תארים שנאמרו על הקב"ה בלבד, ואי אפשר לאמרם על בני אדם. לא מפני קדושת התארים אלא מפני שהם אינם נכונים כשנאמרים על בן תמותה.

ולכן נושא האשכול צריך להיות "השתמשות בתוארים שאינם נכונים על גדולי ת"ח ועובדי ד'"
 
חלק עליון תַחתִית