איזה פרקי תהילים עדיף

יהודי מפרגן

משתמש ותיק
אני מתחבט כבר זמן רב
כשאני מגיע למקום קדוש או זמן מסוגל ויש לי רק זמן מועט לומר פרקי תהילים
אני לא יכול להספיק את כל התהילים
איזה פרקים עדיף לומר?
להתחיל מהתחלה עד להיכן שאגיע
לומר את ספר שלישי או רביעי שבתהילים שהם ספרים קצרים
לומר פרקים מסויימים המסוגלים כגון 15 שיר המעלות וכדומה

אני לא מעוניין לשמוע את תחושות הבטן שלכם כי זה יש לי לבד
אני מעוניין לשמוע מקור מוסמך לתשובה
או מפי ספרים וסופרים
או הנהגות של צדיקי וגדולי הדור
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כידוע ספר תהלים מחולק ע"פ מנהגים שונים לימי השבוע וכן לימי החודש. כך שאם יש לכם 3 דק' אפשר לקרוא את היום של החודש. ואם יש כ20 דק' אפשר לקרוא את יום השבוע. גם אם באופן כללי אינכם נוהגים בזה, מ"מ אין פסול לנהוג בזה בהזדמנויות חד"פ.

בקברי צדיקים הייתי מאוד ממליץ לומר את נוסח ה'מענה לשון' המיועד לאמרו על קברי צדיקים, ויש בו גם פרקי תהלים מסויימים וגם קטעי תפלה וכן זוהר. אמירתו בשלימות יכולה לקחת כחצי שעה ואף יותר, אבל יש הנוהגים לדלג בו, או להשלים קטעים לפני/אחרי.
 

סולם

משתמש ותיק
יהודי מפרגן אמר:
סולם אמר:
יהודי מפרגן אמר:
או הנהגות של צדיקי וגדולי הדור
באמת יש הרבה מאוד הנהגות על פרקים מסוימים שמסוגלים לדברים ספציפיים.
(נמצא בכל תהילים בסוף)

לא מצאתי
נכון לא בכל תהילים אבל בהרבה מהם אתה יכול לראות רשימות של אלו
 
 

מיכאל ש

משתמש ותיק
לא מובנת לי השאלה,תאמר את אותם פרקים אליהם יש לך חיבור והרגשת הלב של דבקות בה',וכפי שציינת ('תחושת בטן' כלשונך).
 

יהודי מפרגן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מיכאל ש אמר:
לא מובנת לי השאלה,תאמר את אותם פרקים אליהם יש לך חיבור והרגשת הלב של דבקות בה',וכפי שציינת ('תחושת בטן' כלשונך).
אין לי נטייה למשהו מסויים
השאלה האם יש עניין לסיים ספר כמו ספר שלישי או רביעי
או אין עניין בכך ועדיף לומר פרקי דרחמי כמו שיר המעלות ולמנצח יענך וכדומה
 
 

מיכאל ש

משתמש ותיק
לדעתי וודאי כאפשרות ב',כי בסוף יותר מחוברים לזה,אבל לדעתי אם תבדוק בעצמך תראה שישנם פרקים שיותר התחברת,מפרגן לך להתחבר לה' יתברך ולעמידה לפניו יותר ויותר.
 

סולם

משתמש ותיק
מיכאל ש אמר:
לדעתי וודאי כאפשרות ב',כי בסוף יותר מחוברים לזה,אבל לדעתי אם תבדוק בעצמך תראה שישנם פרקים שיותר התחברת,מפרגן לך להתחבר לה' יתברך ולעמידה לפניו יותר ויותר.
ואם קשה לך להתחבר (לדעתי) פשוט תדבר אתו..... כן תדבר אתו בלשונך. 
תדבר אתו על פרק ההצלחות
ועל פרק הכישלונות.
ועל פרק הפרנסה.
ועל פרק ההצלחה.
על פרק השלום בית.
ועל פרק הבריאות.
ועל פרק הנחת.
ועל פרק השכנים.
ועל פרק ההורים.
ועל פרק השידוכים.
ועל פרק הפיגועים.
ועל הפרק שאתה לא מצליח להתחבר....
 
 

סולם

משתמש ותיק
אבימי אמר:
סולם אמר:
ואם קשה לך להתחבר (לדעתי) פשוט תדבר אתו..... כן תדבר אתו בלשונך.
זה מברסלב או מדעת עצמך?
זה כ"כ עצוב שצריך להיות ברסלבער בשביל לדבר עם השם. 
(ואם צריך להיות ברסלבער בשביל שאני יוכל לדבר עם השם, הרגע אני נהיה ברסלבער). 
 
 

יהודי מפרגן

משתמש ותיק
פותח הנושא
סולם אמר:
מיכאל ש אמר:
לדעתי וודאי כאפשרות ב',כי בסוף יותר מחוברים לזה,אבל לדעתי אם תבדוק בעצמך תראה שישנם פרקים שיותר התחברת,מפרגן לך להתחבר לה' יתברך ולעמידה לפניו יותר ויותר.
ואם קשה לך להתחבר (לדעתי) פשוט תדבר אתו..... כן תדבר אתו בלשונך. 
תדבר אתו על פרק ההצלחות
ועל פרק הכישלונות.
ועל פרק הפרנסה.
ועל פרק ההצלחה.
על פרק השלום בית.
ועל פרק הבריאות.
ועל פרק הנחת.
ועל פרק השכנים.
ועל פרק ההורים.
ועל פרק השידוכים.
ועל פרק הפיגועים.
ועל הפרק שאתה לא מצליח להתחבר....

ממש לא הבנת אותי
לא קשה להתחבר
אלא מחובר להכל
השאלה מה עדיף
 

לומד התורה

משתמש ותיק
יהודי מפרגן אמר:
אני מתחבט כבר זמן רב
כשאני מגיע למקום קדוש או זמן מסוגל ויש לי רק זמן מועט לומר פרקי תהילים
אני לא יכול להספיק את כל התהילים
איזה פרקים עדיף לומר?
להתחיל מהתחלה עד להיכן שאגיע
לומר את ספר שלישי או רביעי שבתהילים שהם ספרים קצרים
לומר פרקים מסויימים המסוגלים כגון 15 שיר המעלות וכדומה

אני לא מעוניין לשמוע את תחושות הבטן שלכם כי זה יש לי לבד
אני מעוניין לשמוע מקור מוסמך לתשובה
או מפי ספרים וסופרים
או הנהגות של צדיקי וגדולי הדור


המנהג לומר מפרק צ' (תפילה למשה) עד סוף התהילים.

[ואגב ראיתי אחד שפירסם, שאמר 'מזמור לתודה' 8 פעמים ביום, במשך 40 יום ונושע.]  
 
 

אבימי

משתמש ותיק
לומד התורה אמר:
[ואגב ראיתי אחד שפירסם, שאמר 'מזמור לתודה' 8 פעמים ביום, למשך 40 יום ונושע.]
הלזאת תיקרא סגולה? יאמר אשרי תמימי קי"ט פעמים למשך קי"ט יום...
די כבר עם הסגולות המחודשות בלי שום מקור.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אבימי אמר:
סולם אמר:
זה כ"כ עצוב שצריך להיות ברסלבער בשביל לדבר עם השם.
לא יקשה בעיניך. אין זה סגנון רגיל ולכן שאלתי מאיפה זה מגיע לך.
באופן ציבורי זה לא כ"כ מקובל לדבר על זה, אבל כמדומני שהרבה אנשים (מליטאים ועד תימנים) מדברים עם הקב"ה במילים שלהם,
ונראה לי שזו תופעה שאמורה לקרות באופן טבעי אצל כל מי שמאמין שהקב"ה רואה ושומע הכל ונמצא כאן ממש.

אלא שזה משתנה לפי טבעו של אדם, יש אדם שימעט בזה ויש אדם שירבה בזה. אבל מי שאינו עושה כך כלל - אע"פ שאיני שופטו, מ"מ זה קצת מוזר בעיניי.

השאלה מדוע לא מדברים על זה ברבים -
אולי לא צריך?
אולי זה מביך?
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יהודי מפרגן אמר:
סולם אמר:
מיכאל ש אמר:
לדעתי וודאי כאפשרות ב',כי בסוף יותר מחוברים לזה,אבל לדעתי אם תבדוק בעצמך תראה שישנם פרקים שיותר התחברת,מפרגן לך להתחבר לה' יתברך ולעמידה לפניו יותר ויותר.
ואם קשה לך להתחבר (לדעתי) פשוט תדבר אתו..... כן תדבר אתו בלשונך. 
תדבר אתו על פרק ההצלחות
ועל פרק הכישלונות.
ועל פרק הפרנסה.
ועל פרק ההצלחה.
על פרק השלום בית.
ועל פרק הבריאות.
ועל פרק הנחת.
ועל פרק השכנים.
ועל פרק ההורים.
ועל פרק השידוכים.
ועל פרק הפיגועים.
ועל הפרק שאתה לא מצליח להתחבר....

ממש לא הבנת אותי
לא קשה להתחבר
אלא מחובר להכל
השאלה מה עדיף
פרק הפרנסה. ללא ספק.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
יהודי מפרגן אמר:
או מפי ספרים וסופרים
או הנהגות של צדיקי וגדולי הדור
אולי לא תשובה לשאלתך ממש, אבל הנהגה ממרן הגרי"ז זי"ע אודות אמירת תהלים, ודבריו אודות אמירת תהלים, שלדעתי חשוב מאוד לדעת:
מרן הגריז.jpg
 

צ''ע

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
השאלה מדוע לא מדברים על זה ברבים -

יתכן שלא עושים מזה עסק גדול כי זה יכול להגיע למקומות לא ראויים, ואפי' שנתבקשנו לדבר אל אבינו בלשון נוכח וקירוב, עדיין יש כללים של כבוד ודיבור ראוי,
[וכבר שמענו על אלו הנוהגים קלות בדברם עם ממה''מ]
אבל בגדול, אתה צודק ואין לך חיזוק באמונה כדבר הזה שמאמינים אנו ששומע אותנו ולא רק מפי מילותיהם של אנשי כנה''ג,

עוד נקודה למחשבה, לפעמים בלי המילים הפשוטות מעומק הלב כמעט ואין קשר ושייכות מורגשת ח''ו בינינו לבין מלכנו,
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
יהודי מפרגן אמר:
כשאני מגיע למקום קדוש או זמן מסוגל ויש לי רק זמן מועט לומר פרקי תהילים
אני לא יכול להספיק את כל התהילים
איזה פרקים עדיף לומר?


כשאתה רוצה לדעת איך להשתמש במכונת כביסה אתה מחפש את הוראות היצרן, כיון שמי שייצר את המכשיר יודע הכי טוב באיזו צורה ניתן להפיק ממנה את התועלת המקסימלית.
לענינו, ה'יצרן' של ספר התהילים, הוא דוד המלך עליו השלום, ו'הוראות היצרן' מופיעות בכותרת של כל פרק, [בדרך כלל הפסוק הראשון, ותחילת הפסוק השני] בהם מצוין לשם מה נועד מזמור זה, ומה סגולתו.

דוגמא:

אם רצונך לנגן ולהלל לפני ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם 'נגינות' או 'הללוי-ה'. . 
אם ברצונך להתפלל לפני ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם 'תפילה'.
אם ברצונך לברך את ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם לשון של ברכה. 
אם ברצונך לומר פרק תהילים כדי ללמוד ממנו מוסר השכל תגיד פרק שכתוב בכותרתו 'משכיל'.
אם ברצונך להגיד פרק שדוד המלך בעצמו אהב לאומרו תדיר תגיד פרק שבכותרתו כתוב 'מכתם'. 
אם ברצונך להודות לפני ה' תגיד פרק שכתוב בכותרתו 'תודה' או 'אודה' או 'הודו' וכיו"ב. 
אם ברצונך להתחנן על צרה קריטית תגיד פרק שבכותרתו כתוב 'אל תשחת'. 
אם ברצונך להודות על נס מסוים וכיו"ב אמור פרק שבכותרתו 'שיר'/'שירה'. 
אם ברצונך להזכיר צרותיהם של ישראל לפני המקום אמור פרק שבכותרתו לשון 'להזכיר'. 
אם ברצונך להתפלל על הגזירות העוברות על כלל ישראל תאמר פרק שכתוב בכותרתו 'על ידותון'. 

תן לחכם ויחכם עוד, פשוט לפתוח את הספר ולחפש, האפשרויות שנתן נעים זמירות ישראל רבות ומגוונות, צריך רק לחפש ולמצוא. 
 
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
באופן ציבורי זה לא כ"כ מקובל לדבר על זה, אבל כמדומני שהרבה אנשים (מליטאים ועד תימנים) מדברים עם הקב"ה במילים שלהם,

השאלה מדוע לא מדברים על זה ברבים -
אולי לא צריך?
אולי זה מביך?
חשבתי שכל אחד שומע את זה מאמא שלו, לא כל שכן מהסבתא. 
 
 

צ''ע

משתמש ותיק
יתכן ומסתבר אמר:
חשבתי שכל אחד שומע את זה מאמא שלו, לא כל שכן מהסבתא.

אני מאמין [ לא מדיעה אלא השערה בעלמא ויתכן וטועה אני ] שיש קהילות שמחנכים לדבוק בשמרנות יתר ו''להשתמש'' אך ורק במילים המקובלות בסדר התפילה והתהילים,

לא אפול מהכיסא בשומעי זאת, אבל אם למישהו יש מקור או סברא למהלך כזה - מעניין לשמוע,
 

יהודי מפרגן

משתמש ותיק
פותח הנושא
יתכן ומסתבר אמר:
יהודי מפרגן אמר:
כשאני מגיע למקום קדוש או זמן מסוגל ויש לי רק זמן מועט לומר פרקי תהילים
אני לא יכול להספיק את כל התהילים
איזה פרקים עדיף לומר?


כשאתה רוצה לדעת איך להשתמש במכונת כביסה אתה מחפש את הוראות היצרן, כיון שמי שייצר את המכשיר יודע הכי טוב באיזו צורה ניתן להפיק ממנה את התועלת המקסימלית.
לענינו, ה'יצרן' של ספר התהילים, הוא דוד המלך עליו השלום, ו'הוראות היצרן' מופיעות בכותרת של כל פרק, [בדרך כלל הפסוק הראשון, ותחילת הפסוק השני] בהם מצוין לשם מה נועד מזמור זה, ומה סגולתו.

דוגמא:

אם רצונך לנגן ולהלל לפני ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם 'נגינות' או 'הללוי-ה'. . 
אם ברצונך להתפלל לפני ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם 'תפילה'.
אם ברצונך לברך את ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם לשון של ברכה. 
אם ברצונך לומר פרק תהילים כדי ללמוד ממנו מוסר השכל תגיד פרק שכתוב בכותרתו 'משכיל'.
אם ברצונך להגיד פרק שדוד המלך בעצמו אהב לאומרו תדיר תגיד פרק שבכותרתו כתוב 'מכתם'. 
אם ברצונך להודות לפני ה' תגיד פרק שכתוב בכותרתו 'תודה' או 'אודה' או 'הודו' וכיו"ב. 
אם ברצונך להתחנן על צרה קריטית תגיד פרק שבכותרתו כתוב 'אל תשחת'. 
אם ברצונך להודות על נס מסוים וכיו"ב אמור פרק שבכותרתו 'שיר'/'שירה'. 
אם ברצונך להזכיר צרותיהם של ישראל לפני המקום אמור פרק שבכותרתו לשון 'להזכיר'. 
אם ברצונך להתפלל על הגזירות העוברות על כלל ישראל תאמר פרק שכתוב בכותרתו 'על ידותון'. 

תן לחכם ויחכם עוד, פשוט לפתוח את הספר ולחפש, האפשרויות שנתן נעים זמירות ישראל רבות ומגוונות, צריך רק לחפש ולמצוא. 
איזה בהירות
אשריך
 
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
צ''ע אמר:
יתכן ומסתבר אמר:
חשבתי שכל אחד שומע את זה מאמא שלו, לא כל שכן מהסבתא.

אני מאמין [ לא מדיעה אלא השערה בעלמא ויתכן וטועה אני ] שיש קהילות שמחנכים לדבוק בשמרנות יתר ו''להשתמש'' אך ורק במילים המקובלות בסדר התפילה והתהילים,

לא אפול מהכיסא בשומעי זאת, אבל אם למישהו יש מקור או סברא למהלך כזה - מעניין לשמוע,


השמרנים מדברים בפירוש על כך שצריך לדבר אל ה' ב'מאמע לשון' [שפת אם], הנידון הוא על קהילות יותר 'פתוחות', בהם לא מתאים לדבר ברבים בנושאים הקשורים כביכול ל'פעם', ומכל מקום אני חושב שבציבור 'בית יעקב' כן מדברים על זה.  
 
 

צ''ע

משתמש ותיק
יתכן ומסתבר אמר:
צ''ע אמר:
יתכן ומסתבר אמר:
חשבתי שכל אחד שומע את זה מאמא שלו, לא כל שכן מהסבתא.

אני מאמין [ לא מדיעה אלא השערה בעלמא ויתכן וטועה אני ] שיש קהילות שמחנכים לדבוק בשמרנות יתר ו''להשתמש'' אך ורק במילים המקובלות בסדר התפילה והתהילים,

לא אפול מהכיסא בשומעי זאת, אבל אם למישהו יש מקור או סברא למהלך כזה - מעניין לשמוע,


השמרנים מדברים בפירוש על כך שצריך לדבר אל ה' ב'מאמע לשון' [שפת אם], הנידון הוא על קהילות יותר 'פתוחות', בהם לא מתאים לדבר ברבים בנושאים הקשורים כביכול ל'פעם', ומכל מקום אני חושב שבציבור 'בית יעקב' כן מדברים על זה.  
התכוונתי יותר לקהילות בסגנון חזו''א ובריסק, אלו שין להם בעי' בשמרנות, אבל אולי סברא השקפתית שאין לנו אלא 'דברי' התורה בלבד,
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אחד מחידושי החסידים (לא בררתי היכן התחיל, אבל שמעתי שהתחיל אצל החסידים)
להוסיף בתפילה דברים לפי צרכי היום.
לענין תפילה יש בזה קושי' שהרי יש לנו סידור שהתחיל ע"י אנשי כנסת הגדולה. (ויש תרוצים ואכמ"ל)
אבל באמירת תהלים אפשר להוסיף ולפרש את הפסוק לפי צרכו,
 

צ''ע

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
אבל באמירת תהלים אפשר להוסיף ולפרש את הפסוק לפי צרכו,

בתהילים לא צריך ולכא' זה לא מוסיף מה הוא 'מפרשן', אלא העיקר להתרכז בכל מילה ומילה ורוב הדברים שם הם בקשות כלליות שבמדרש מבואר שנאמרו נגד כל כלל ישראל וממילא אוטומטית הם נאמרים עבור ועבור צרכיו לכא', ולכן יכווין רק לפשטות המילים שאמר עבורנו,

ומסתבר שחלק גדול מסגולת התהילים הם השבחים הרבים וההודאות שנורא מקרבים את האדם לבוראו, ושם ברור שלא אמורים אנו לפרשנם,
 

מםאלף

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
אחד מחידושי החסידים (לא בררתי היכן התחיל, אבל שמעתי שהתחיל אצל החסידים)
להוסיף בתפילה דברים לפי צרכי היום.
לענין תפילה יש בזה קושי' שהרי יש לנו סידור שהתחיל ע"י אנשי כנסת הגדולה. (ויש תרוצים ואכמ"ל)
אבל באמירת תהלים אפשר להוסיף ולפרש את הפסוק לפי צרכו,
אולי כוונתך אצל חסידים הראשונים...
ר' אליעזר אומר העושה תפלתו קבע אין תפילתו תחנונים.
מאי קבע וכו' רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו כל שאינו יכול לחדש בה דבר.
 
חלק עליון תַחתִית