סימני הפיסוק (המרכאות על המילה "ההיתר", וכן הסוגריים של הגרשז"א ושל כרוז הביד"צ) במקור.רבים נוהגים לסמוך על "ההיתר" הידוע הנעשה ע"י הרבנות הראשית, שמוכרים לשנה זו את כל השדות שבארץ ישראל לנכרי, וסוברים שעי"ז הפירות מופקעים מכל דיני שביעית. אמנם גם לדעות אלו אין היתר לעבוד עבודות בשדות, במלאכות שיש להן עיקר מן התורה, וכדלעיל סעיף ז (א-ג) (הגהת הגרשז"א שליט"א).
ואמנם כל הירא והחרד לדבר ה' לא יסמוך על המתירין, ומובטח הוא כי שביתת הארץ תהיה לברכה, ועליו נאמר: "גבורי כח עושי דברו", אשר לפי דברי חז"ל בשומרי שביעית הכתוב מדבר, ולכן נאמר: "רצית ה' ארצך" (מתוך כרוז מטעם כל ביד"צ, גדולי ורבני ירושלם עיה"ק בשנת תרמ"ט).
להוסיף בעמ' 22 בסוף סע' עד:
וידוע כי גדולי ישראל בדורות הקודמים זצ"ל, וכן גם גדולי הדור שליט"א בדורנו אנו, התנגדו לעצם מכירת הקרקעות לנכרים.
האם אפשר ללמוד מהדברים הללו את דעת הגרשז"אאבר כיונה אמר:יש לי בבית חוברת "קיצור דיני שמיטת קרקעות, לוקט על ידי [הרב] יהושע ישעיה נויבירט, מהדורה רביעית מתוקנת, הוצאת ספרים פלדהיים בע"מ, ירושלים, תשמ"ו", וכתוב שם בעמ' 21-22 סעיף עד בזה"ל:
סימני הפיסוק (המרכאות על המילה "ההיתר", וכן הסוגריים של הגרשז"א ושל כרוז הביד"צ) במקור.רבים נוהגים לסמוך על "ההיתר" הידוע הנעשה ע"י הרבנות הראשית, שמוכרים לשנה זו את כל השדות שבארץ ישראל לנכרי, וסוברים שעי"ז הפירות מופקעים מכל דיני שביעית. אמנם גם לדעות אלו אין היתר לעבוד עבודות בשדות, במלאכות שיש להן עיקר מן התורה, וכדלעיל סעיף ז (א-ג) (הגהת הגרשז"א שליט"א).
ואמנם כל הירא והחרד לדבר ה' לא יסמוך על המתירין, ומובטח הוא כי שביתת הארץ תהיה לברכה, ועליו נאמר: "גבורי כח עושי דברו", אשר לפי דברי חז"ל בשומרי שביעית הכתוב מדבר, ולכן נאמר: "רצית ה' ארצך" (מתוך כרוז מטעם כל ביד"צ, גדולי ורבני ירושלם עיה"ק בשנת תרמ"ט).
ובתוך החוברת יש דף עם 3 הגהות, וז"ל ההגהה השלישית:
להוסיף בעמ' 22 בסוף סע' עד:
וידוע כי גדולי ישראל בדורות הקודמים זצ"ל, וכן גם גדולי הדור שליט"א בדורנו אנו, התנגדו לעצם מכירת הקרקעות לנכרים.
אור זרוע אמר:
הדבר ידוע שכך היתה דעתו, ולא התיר אלא מפני הדוחק. וחזר על דבריו באין ספור מקומות.יואלב אמר:ראיתי בהקדמה למעדני ארץ שמביא המו"מ של ההיתר מכירה בימיהם דאז. ובסוף דבריו כותב גם דעת הראי"ה וז"ל
"גם הגאון מוהרא"י הכהן קוק ז"ל שהי' אז האב"ד דעה"ק יפו והמושבות הבטיח לעזור בכל כוחו ואונו לאותם אשר נתן ד' רוח טהרה בלבם לקיים את המצוה הקדושה בלא שום הפקעה' ואף גם הזהיר את אלה שהכבידו את לחצם על שומרי שביעית שאם ישתמשו בכח ההיתר לכוף גם על אלה הרוצים ללכת בדרכי התורה בתמימות ולשמור שביעית כהלכה אזי יבטל לגמרי את כל ההיתר ויודיע גלוי שצריכים לעמוד עיז במהירות נש כמין שעת הגזירה וגם הזהיר שישמרו לנפשותט מחרב נוקמת נקם ברית העומדת לנקם נגד המזלזלים בקדושת שביעית בשאס נפש גם בספרו שבת הארץ ובאגרותיו המרובים חרבה להביע את כאבו הגדול על המצב המדאיב של אה"ק ויושביה המעיק להכנס בפרצות דחוקות של דרכי היתר דחוקים להפקיע המצוה הקדושה הזאת שאלי' נשאנו עינינו מאז גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו"
מקור הדברים הוא באגרות הראי"ה רלח, רסג ורז [ואין לי את הספר לראות בפנים]
ושם מסיק שבכל אופן הראי"ה נחלם לחזק ההיתר נגד העומדים לבטלו.
אבל יוצא מזה: א- דיש לתמוך כספית לחלקאים [המכונה היום קרן השביעית] ב- היתר מכירה הוא מצב של בדיעבד
ולפי מה שראיתי במשך השנה הציבור דתי לאומי כולל ישיבות שלהם התגאו בלכתחילה של ההיתר מכירה ותוצרת הארץ ע"פ הלכה.
האם יודעים את המכתבים ויש שיקולים אחרים? היה חזרה?
מצד השמיטת כספים, והדברים עתיקים. אדרבה שתלמידי הראי"ה ימכרו את חובותיהם אני מוכן לקנותמענה רך ישיב חמה אמר:איש בן אדם אמר:עבר זמנו....
מה נזכרת?
לדעת הגר"א* השנה השמינית היא עיקר שמיטה(!)
* שנות אליהו שביעית פ"י מ"ח.
כמובן שעצם הנושא של התר מכירה שייך לשנה השביעית, אבל היא עדיין מעניינא דיומא לדון בה גם האי שתא דשנת המיטה..
image.png
איש בן אדם אמר:מצד השמיטת כספים, והדברים עתיקים. אדרבה שתלמידי הראי"ה ימכרו את חובותיהם אני מוכן לקנותמענה רך ישיב חמה אמר:איש בן אדם אמר:עבר זמנו....
מה נזכרת?
לדעת הגר"א* השנה השמינית היא עיקר שמיטה(!)
* שנות אליהו שביעית פ"י מ"ח.
כמובן שעצם הנושא של התר מכירה שייך לשנה השביעית, אבל היא עדיין מעניינא דיומא לדון בה גם האי שתא דשנת המיטה..
image.png
איש בן אדם אמר:למה מה? לא הבנתי את ספקיך.
מעיין פרטי אמר:
יואלב אמר:ראיתי בהקדמה למעדני ארץ שמביא המו"מ של ההיתר מכירה בימיהם דאז. ובסוף דבריו כותב גם דעת הראי"ה וז"ל
"גם הגאון מוהרא"י הכהן קוק ז"ל שהי' אז האב"ד דעה"ק יפו והמושבות הבטיח לעזור בכל כוחו ואונו לאותם אשר נתן ד' רוח טהרה בלבם לקיים את המצוה הקדושה בלא שום הפקעה' ואף גם הזהיר את אלה שהכבידו את לחצם על שומרי שביעית שאם ישתמשו בכח ההיתר לכוף גם על אלה הרוצים ללכת בדרכי התורה בתמימות ולשמור שביעית כהלכה אזי יבטל לגמרי את כל ההיתר ויודיע גלוי שצריכים לעמוד עיז במהירות נש כמין שעת הגזירה וגם הזהיר שישמרו לנפשותט מחרב נוקמת נקם ברית העומדת לנקם נגד המזלזלים בקדושת שביעית בשאס נפש גם בספרו שבת הארץ ובאגרותיו המרובים חרבה להביע את כאבו הגדול על המצב המדאיב של אה"ק ויושביה המעיק להכנס בפרצות דחוקות של דרכי היתר דחוקים להפקיע המצוה הקדושה הזאת שאלי' נשאנו עינינו מאז גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו"
מקור הדברים הוא באגרות הראי"ה רלח, רסג ורז [ואין לי את הספר לראות בפנים]
מעניין לראות כי הוא מנסה להקטין שם את דמותו של ר' יצחק אלחנן.שינובה אמר:איך באמת התקבל אז עדותו של הרידב"ז , מאן דהו יודע ?
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7707&st=&pgnum=5
יחיד ורבים אמר:מעניין לראות כי הוא מנסה להקטין שם את דמותו של ר' יצחק אלחנן.שינובה אמר:איך באמת התקבל אז עדותו של הרידב"ז , מאן דהו יודע ?
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7707&st=&pgnum=5
ממרחק השנים נראה, כי מבין השניים - דוקא ר' יצחק אלחנן הוא זה שנוטל את כתר ה'רשכבה"ג', והוא מקודש כאחד מגדולי דורו המובהקים.
האם ידוע משהו בעניין זה?
אכן ניכר מדבריך שלא קראת..יואלב אמר:אני לא בסדר שלא קראתי את העדות
מהיכרותי, רובם הגדול מעדיפים אוצר בי"ד, אחר כך יבול חו"ל והיתר מכירה (יש שמדרגים ביניהם ויש שלא), ורק בלית ברירה יבול חמאס.יואלב אמר:אני חוזר ושואל על המציאות של כיום, ישיבת מרכז הרב או הר המור וכדו' מקפידים "ומחמירים" לא להסתמך על היתר מכירה או "מחמירים" דווקא היתר מכירה "להציל" את החקלאים.
שינובה אמר:איך באמת התקבל אז עדותו של הרידב"ז , מאן דהו יודע ?
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7707&st=&pgnum=5
עדותו על הגראי"ה אינו תיעוד הסטורי אלא עדות בימי חייו וצעירותו ואף קשה לקבל שהמציא בחייו שקר קדוש. השאלה אם זה תלוי פרשנות כשמתאר שאם היה יכול לקבל עוד חמש לירות היב עוזב.אריאל אמר:שינובה אמר:איך באמת התקבל אז עדותו של הרידב"ז , מאן דהו יודע ?
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7707&st=&pgnum=5
תיאורו ההיסטורי של הרידב"ז לא נחשב מוסמך. יש ראיות בני אותה תקופה שמראות להיפך