חלב ללא חשש שמיטה - למעשה

משבט הכהונא

משתמש ותיק
אולי משהו כבר כתב על זה פשוט לא הייתי בענינים כמה זמן 
שמעתי שהחלב והגבינה של טרה לשביעית יהיו מפרות שאכלו רק יבול חו"ל ולא יבול נכרי 
שמעתי שוועד הכשרות של העדה החרדית השקיעו מליונים בזה
משהו יודע אם זה נכון 
ומה אם רפתות אחרות כמו תנובה שמה זה יבול נכרי או ספיחין 
 

יהודי

משתמש ותיק
שמיטה שעברה בתנובה היה מהיתר מכירה. 
אמר לי מישהו שדיבר עם העד"ח בזמנו, ואמרו לו שאין להם אפשרות להשקיע בזה כ"כ הרבה כח, יען משקיעים בשמיטה הרבה יותר מהרגיל (ולא הסכימו בשופו"א לעשות אוצר בי"ד לזה).
(אגב, היו כמה שהלכו לגראי"ל במטרה להילחם בעד"ח מחמת ענין זה, ואמר להם שהציבור צריך להכשר זה). 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
משהו אמר לי שהיה אמור להיכנס פרויקט זו
ברגע האחרון זה לא התאפשר
ועדיין זה לא סופי
יש פה משהו מהעה"ח? שאולי יודע מה בעניין
וגם מש"כ הנ"ל
הם סומכים על היתר מכירה ?! הרי הם לוחמים בהיתר זו...
או זה ספיחין מה קורה פה הם קונים הכל 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
לפי מודעות המחאה באזור מאה שערים

כנראה יש מהלך לפחות בחלק מהחברות.....
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
הם סומכים על היתר מכירה ?! הרי הם לוחמים בהיתר זו...
לא סומכים על היתר מכירה, אבל מעולם לא פיקחו על מאכל הבהמות בשמיטה (וידוע מעשה דהוה עם כ"ק האדמו"ר מסטמר והגרי"ז מבריסק)
 

עטסופר

משתמש ותיק
אין ספק שצריכת החלב הוא אחד מהגורמים לגידול מזון לפרות, ואם יהיה לחץ מצד החברות החקלאים לא יגדלו. אף שהחלב כשר מדינא.
שמיטה קודמת התקשרתי לתנובה שטראוס וטרה, בתנובה היו מודעים ללחץ אך אמרו לי שלא הסתדר, ובועד הכשרות של העדה אמרו שעשו את כל המאמצים אך תנובה לא מוכנים, ומצד שני הם לא רוצים להשאיר את הציבור בלי חלב, וכיון שהחלב כשר יש הכשר.
בשטראוס המוקדנית לא בדיוק הבינה מה אני רוצה ורק דיקלמה שהכשרות הוא רובין, ולא רצתה להעביר בקשה להנהלה שחשוב לנו שביעית. ברובין אמרו לי בפירוש שהם מפעילים לחץ וחשוב שגם לקוחות יפעילו לחץ, ואם יהיה חברה שתשמור הם ממליצים לצרוך מחברה זו, ובצורה זו גם שטראוס ישמרו שמיטה.
בטרה הפנו אותי למשגיח של אגודה בשעתו, והוא שטף אותי בצרחות שהכל בסדר ואני לא מבין כלום, נסיתי להסביר לו שאני יודע שהחלב כשר אבל חשוב לי לא להכשיל, אבל זה לא ענין אותו.
בשמיטה קודמת השתדלתי כמה שאפשר לקנות החלבן שהקפיד גם על מזון הפרות.
השנה קיימת תחרות כבדה בין טרה לתנובה על השוק של צרכני העדה, ואם אחת החברות תרים את הכפפה [המצריכה התארגנות מראש] החברה השניה תמצא את עצמה מול שוקת שבורה והפסדים עצומים, ואם אכן הידיעה נכונה כי טרה החליטה שזה הזדמנות שלה אין ספק שבמהלך השמיטה יכנס לביתי רק טרה.
 

יענקלה המשיב

משתמש ותיק
מי יכול להבהיר לי כמה נקודות?
א. אם השחת של שביעית ודאי האם החלב כשר (שמעתי שזה שאלה ישנה והיה דו''ד ע''י הרב מבריסק והאדמו''ר ויוא''מ מסטמאר) מי יכול להוסיף פרטים!
ב. ממודעות הרחוב משמע שעיקר הבעיה שלהם (מפרסמי המודעות) זה מסייע לידי עוברי עבירה ואני רוצה להבין אם כל בעלי הרפתות יחליטו לעבור לשחת של יבול חו''ל האם אות חקלאים מגדלי השחת ישביתו אכן את שדותיהם או שפשוט יזרעו משהו אחר -שזה יותר מסתבר- וא''כ האם אכן ע''י קניית החלב נקראים מסייע וכו' אם בכל אופן יזרעו ואם החלב כשר?

 
 

דניאלי

משתמש ותיק
יש את הנקודה של ההלכה שרוב הפוסקים נוקטים שאין בעיה בחלב של בהמות שאכלו ספיחין
אבל יש בעיה חמורה שיש פה שדות ענק שעובדים אותם בשביעית נגד ההלכה, כי הם יודעים שהחרדים ישתמשו בזה בדיעבד (וזה אגב גם בעיה לא פשוטה למי שנותן כשרות לשמור ונעבד).
וע"ז טוענים העסקנים שאם כרגע, עוד לפני השמיטה היינו מטפלים בבעיה היה אפשר למנוע הרבה חילול שביעית מכיון שכוח הקניה החרדי הוא כוח עצום ואפשר להשתמש איתו כדי למנוע הרבה עבירות וחילול ד'.
אבל בפועל זה לא כ"כ פשוט, אם הבנתי נכון כמעט הגיעו להסכם עם טרה, וזה נפל כי לא הסכימו להתחייב להם שלא יגיעו להסכם דומה עם תנובה, ומצד שני, לעולם תנובה לא תילחץ לפני שטרה תסגור...
היו אצל הרבה גדולי ישראל בנושא זה ולא אסתייע מילתא..  
 

עטסופר

משתמש ותיק
יענקלה המשיב אמר:
מי יכול להבהיר לי כמה נקודות?
א. אם השחת של שביעית ודאי האם החלב כשר (שמעתי שזה שאלה ישנה והיה דו''ד ע''י הרב מבריסק והאדמו''ר ויוא''מ מסטמאר) מי יכול להוסיף פרטים!
ב. ממודעות הרחוב משמע שעיקר הבעיה שלהם (מפרסמי המודעות) זה מסייע לידי עוברי עבירה ואני רוצה להבין אם כל בעלי הרפתות יחליטו לעבור לשחת של יבול חו''ל האם אות חקלאים מגדלי השחת ישביתו אכן את שדותיהם או שפשוט יזרעו משהו אחר -שזה יותר מסתבר- וא''כ האם אכן ע''י קניית החלב נקראים מסייע וכו' אם בכל אופן יזרעו ואם החלב כשר?
האם החלב כשר זה  סוגיה הלכתית נרחבת אך ככל הנראה הוא כשר, ובפרט שחלק השחת במזון אינו עיקרי היום.
זה לא פשוט למגדל שחת להתחיל לגדל גידול אחר בשדה, בוודאי לא בשנת שמיטה שאין ביקוש לגידולים ישראלים.
דבר ראשון כל גידול מותאם לשדה ולמקום, לדוגמא בנגב המערבי - עוטף עזה גודל חיטה שחת תפו"א אך לא מלפפון.
דבר  שני לא תמיד למגדל יש ידע וכלים לעבור לסוג של גידול אחר, גם אם השדה מתאים טכנית.
אך בעיקר המגדל אינו יכול לגדל חיטה, כיון שכל מאפיה עם הכשר לא תיקח ממנו חיטה, ולמעט המאפיות בלי הכשר יש עודף של חיטה משאר המגדלים הקבועים.
אך אפילו תפו"א המגדל יתקשה לגדל כיון שהמשווקים הגדולים עם כשרות מהדרין, והוא צריך לחפש דרך לשווק עצמאית ישר לחנות, כשבשנה זו יש עודף סחורה של תפו"א כיון שרוב המפעלים המעבדים תפו"א לוקחים יבול חו"ל, והמשווקים או חו"ל או נכרי, ונשאר רק משווקים בלי מהדרין וכן לחדור עצמאית לחנות שיש לה הסכמים כל השנים עם מקורות אחרים.
לכן ברוב המוחלט של המקרים מגדל השחת אם השנה אין לו ביקוש לשחת, ייקח שנת חופשה.
 
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
יענקלה המשיב אמר:
א. אם השחת של שביעית ודאי האם החלב כשר (שמעתי שזה שאלה ישנה והיה דו''ד ע''י הרב מבריסק והאדמו''ר ויוא''מ מסטמאר) מי יכול להוסיף פרטים!
ב. ממודעות הרחוב משמע שעיקר הבעיה שלהם (מפרסמי המודעות) זה מסייע לידי עוברי עבירה ואני רוצה להבין אם כל בעלי הרפתות יחליטו לעבור לשחת של יבול חו''ל האם אות חקלאים מגדלי השחת ישביתו אכן את שדותיהם או שפשוט יזרעו משהו אחר -שזה יותר מסתבר- וא''כ האם אכן ע''י קניית החלב נקראים מסייע וכו' אם בכל אופן יזרעו ואם החלב כשר?
שואל כענין, וראיתי שכבר השיבו קצת לענין
החלב לא נאסר מכמה סיבות אפי' היתה אוכלת רק איסור של ספיחין לא הי' נאסר, וידוע שהסטאמר רב עורר ע"ז והחזו"א והגרי"ז לא קיבלו דבריו כלל, אבל העדה היו צריכים לכבד את רבם הסטאמר רב ולנהוג כחומרתו
באמת הבעי' היא שגורמים לגדל ולעבוד בשביעית, והטענה שיזרעו במקום זה דבר אחר טענה שנמעת טוב אבל י"ל שצריכת החלב גדולה מאוד ומה שיזרעו במקום זה לא יגיע לכמויות של שחת הנצרך וגם ימעט התוצרת כי חלב כל החרדים צורכים את השחת דרך החלב משא"כ פירות וירקות שיגדלו במקוםאנחנו לא קונים כי ירקות אנו רוכשים רק כשר ללא שביעית, וממילא ירד כמות הזריעה באיסור
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
עטסופר אמר:
בטרה הפנו אותי למשגיח של אגודה בשעתו, והוא שטף אותי בצרחות שהכל בסדר ואני לא מבין כלום, נסיתי להסביר לו שאני יודע שהחלב כשר אבל חשוב לי לא להכשיל, אבל זה לא ענין אותו.
זאת אומרת שהיה משגיח של אגודה בטרה! 
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
עטסופר אמר:
בטרה הפנו אותי למשגיח של אגודה בשעתו, והוא שטף אותי בצרחות שהכל בסדר ואני לא מבין כלום, נסיתי להסביר לו שאני יודע שהחלב כשר אבל חשוב לי לא להכשיל, אבל זה לא ענין אותו.
זאת אומרת שהיה משגיח של אגודה בטרה! 
אתה מתכוין שהוא ענה בטלפון
 

עטסופר

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
אמונת אומן אמר:
עטסופר אמר:
בטרה הפנו אותי למשגיח של אגודה בשעתו, והוא שטף אותי בצרחות שהכל בסדר ואני לא מבין כלום, נסיתי להסביר לו שאני יודע שהחלב כשר אבל חשוב לי לא להכשיל, אבל זה לא ענין אותו.
זאת אומרת שהיה משגיח של אגודה בטרה! 
אתה מתכוין שהוא ענה בטלפון
טרה נתנו מספר פלאפון של אדם בשם אלחנן שהוא המשגיח.
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
עטסופר אמר:
אך בעיקר המגדל אינו יכול לגדל חיטה, כיון שכל מאפיה עם הכשר לא תיקח ממנו חיטה, ולמעט המאפיות בלי הכשר יש עודף של חיטה משאר המגדלים הקבועים.
כמדומה שהחיטה מא"י מגיעה בלא"ה לחו"ל, לא?
 

יהודי

משתמש ותיק
לפי מה ששמעתי והבנתי מהעוסקים בענין, לא מדובר שמזון הפרות יהיה מחו"ל, אלא יהיה מאוצר בי"ד עפ"י שיטת הר"ש שנזרע בשישית מותר. ולזכרוני החזו"א נקט לעיקר כדעתו (אף שיש מחמירים כשיטת הרמב"ם לאסור אף כה"ג, ודאי עדיף מהיתר מכירה).  

אגב, אם הדבר יהיה בפועל בסוף, אי"ז אלא מחמת שר' יואליש זצ"ל אסר זאת מדינא, וישנו לחץ מקהילה זאת בענין.
 

קושטא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לפי מה ששמעתי והבנתי מהעוסקים בענין, לא מדובר שמזון הפרות יהיה מחו"ל, אלא יהיה מאוצר בי"ד עפ"י שיטת הר"ש שנזרע בשישית מותר. ולזכרוני החזו"א נקט לעיקר כדעתו (אף שיש מחמירים כשיטת הרמב"ם לאסור אף כה"ג, ודאי עדיף מהיתר מכירה).  

אגב, אם הדבר יהיה בפועל בסוף, אי"ז אלא מחמת שר' יואליש זצ"ל אסר זאת מדינא, וישנו לחץ מקהילה זאת בענין.
אני כותב קצת מקופיא  !

'להלכה' לא הי' שום פוסק שאוסר זאת והי' רק ענין שכמה מגדול''י החמירו 'לעצמם',
[כמדומה שקי''ל זוז''ג מותר, ורק בגדלה הפרה על רוב איסור כל הזמן מאז שנולדה יש איסור],
ואני שמעתי ממקור מאד מוסמך [אלא שזה הי' לפני כמה שמיטות] שרוב האוכל שלהם הם מחו''ל [או משישית],
ורק מיעוט מערבים מא''י וא''כ אין שום חשש ולא חומרא,
אלא כמו שהאריכו כאן שיש אולי מצוה לגרום שלא יעבדו כלל בשביעית, ולא יתנו להם משביעית,


והמחמירים שמזהים כל שמיטה 'חומרא חדשה' ספרו אז ששאלו את הבת של הגרי''ז אם הוא אכל חלב בשמיטה, והיא אמרה שלא!

אלא שאז התברר לכל מי שבאמת יודע שהיא הוסיפה מיד  ש''חלב הוא לא אכל אבל גבינה הוא כן אכל''.....
ולא חשש לחומרת הסאטמער רבי,  שגם זה אינו אלא ענין כנ''ל [כמדומה מהשל''ה או מתלמידו]

ושוב כ''ז מקופיא
אני אברר שוב
 

יהודי

משתמש ותיק
לא מכיר אישית את הנתונים. העוסקים בענין טוענים שכיום עיקר מזונם הוא מהיתר מכירה כאן בארץ.
 
 

קושטא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא מכיר אישית את הנתונים. העוסקים בענין טוענים שכיום עיקר מזונם הוא מהיתר מכירה כאן בארץ.
אתה מדבר על המחלבות שהעדה מאשרת?

[על אף שמה שאני זוכר שראיתי אז את הדוחות של תנובה ור' וייטמן ולא התייחסו בדוקא ל'כשרים']
 
 

יהודי

משתמש ותיק
הם טוענים שזה בכל המחלבות. 
רק שבתנובה ר' ויטמן לא יסכים להחליף בשופו"א. 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
קושטא אמר:
יהודי אמר:
לפי מה ששמעתי והבנתי מהעוסקים בענין, לא מדובר שמזון הפרות יהיה מחו"ל, אלא יהיה מאוצר בי"ד עפ"י שיטת הר"ש שנזרע בשישית מותר. ולזכרוני החזו"א נקט לעיקר כדעתו (אף שיש מחמירים כשיטת הרמב"ם לאסור אף כה"ג, ודאי עדיף מהיתר מכירה).  

אגב, אם הדבר יהיה בפועל בסוף, אי"ז אלא מחמת שר' יואליש זצ"ל אסר זאת מדינא, וישנו לחץ מקהילה זאת בענין.
אני כותב קצת מקופיא  !

'להלכה' לא הי' שום פוסק שאוסר זאת והי' רק ענין שכמה מגדול''י החמירו 'לעצמם',
[כמדומה שקי''ל זוז''ג מותר, ורק בגדלה הפרה על רוב איסור כל הזמן מאז שנולדה יש איסור],
ואני שמעתי ממקור מאד מוסמך [אלא שזה הי' לפני כמה שמיטות] שרוב האוכל שלהם הם מחו''ל [או משישית],
ורק מיעוט מערבים מא''י וא''כ אין שום חשש ולא חומרא,
אלא כמו שהאריכו כאן שיש אולי מצוה לגרום שלא יעבדו כלל בשביעית, ולא יתנו להם משביעית,


והמחמירים שמזהים כל שמיטה 'חומרא חדשה' ספרו אז ששאלו את הבת של הגרי''ז אם הוא אכל חלב בשמיטה, והיא אמרה שלא!

אלא שאז התברר לכל מי שבאמת יודע שהיא הוסיפה מיד  ש''חלב הוא לא אכל אבל גבינה הוא כן אכל''.....
ולא חשש לחומרת הסאטמער רבי,  שגם זה אינו אלא ענין כנ''ל [כמדומה מהשל''ה או מתלמידו]

ושוב כ''ז מקופיא
אני אברר שוב

אני מתלבט אם לתקן את כב' לבד או להמתין שהוא עצמו יתקן... :)
 

קושטא

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
קושטא אמר:
יהודי אמר:
לפי מה ששמעתי והבנתי מהעוסקים בענין, לא מדובר שמזון הפרות יהיה מחו"ל, אלא יהיה מאוצר בי"ד עפ"י שיטת הר"ש שנזרע בשישית מותר. ולזכרוני החזו"א נקט לעיקר כדעתו (אף שיש מחמירים כשיטת הרמב"ם לאסור אף כה"ג, ודאי עדיף מהיתר מכירה).  

אגב, אם הדבר יהיה בפועל בסוף, אי"ז אלא מחמת שר' יואליש זצ"ל אסר זאת מדינא, וישנו לחץ מקהילה זאת בענין.
אני כותב קצת מקופיא  !

'להלכה' לא הי' שום פוסק שאוסר זאת והי' רק ענין שכמה מגדול''י החמירו 'לעצמם',
[כמדומה שקי''ל זוז''ג מותר, ורק בגדלה הפרה על רוב איסור כל הזמן מאז שנולדה יש איסור],
ואני שמעתי ממקור מאד מוסמך [אלא שזה הי' לפני כמה שמיטות] שרוב האוכל שלהם הם מחו''ל [או משישית],
ורק מיעוט מערבים מא''י וא''כ אין שום חשש ולא חומרא,
אלא כמו שהאריכו כאן שיש אולי מצוה לגרום שלא יעבדו כלל בשביעית, ולא יתנו להם משביעית,


והמחמירים שמזהים כל שמיטה 'חומרא חדשה' ספרו אז ששאלו את הבת של הגרי''ז אם הוא אכל חלב בשמיטה, והיא אמרה שלא!

אלא שאז התברר לכל מי שבאמת יודע שהיא הוסיפה מיד  ש''חלב הוא לא אכל אבל גבינה הוא כן אכל''.....
ולא חשש לחומרת הסאטמער רבי,  שגם זה אינו אלא ענין כנ''ל [כמדומה מהשל''ה או מתלמידו]

ושוב כ''ז מקופיא
אני אברר שוב

אני מתלבט אם לתקן את כב' לבד או להמתין שהוא עצמו יתקן... :)
אדרבה יתקנני כבודו הדגשתי שזה נכתב ''שלא בעיון כדי הצורך''...
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
נתחיל עם זה שהסאטמאר רב סובר שזה אסור מדינא או שעכ"פ בחשש חמור (אלא שהכמין קצת דעתו מפני כבוד הבד"צ שהתירו), ופירסם על זה תשובה מפורטת.
 

קושטא

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
נתחיל עם זה שהסאטמאר רב סובר שזה אסור מדינא או שעכ"פ בחשש חמור (אלא שהכמין קצת דעתו מפני כבוד הבד"צ שהתירו), ופירסם על זה תשובה מפורטת.

אם יש לך מקור או את תשובתו אשמח אם תעלהו 

ואחרי הבירור הקצר שעשיתי עדיין מקופיא כבר ראיתי
שבאמת יש על זה מהפוסקים וברצוני להגיב באשכול המקורי 
כאן        https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=221&t=18984

ושם באמת הביאו מ'הבית אב' דמשמע ש'אסר' וצ''ע

ומש''כ בענין זוז''ג -  טעות הוא בידי!!
כי יש פוסקים להדיא שנאסר גם מה שאכלה באותו יום וכו' יעויין
 

דרומאי

משתמש ותיק
קושטא אמר:
יהודי אמר:
לפי מה ששמעתי והבנתי מהעוסקים בענין, לא מדובר שמזון הפרות יהיה מחו"ל, אלא יהיה מאוצר בי"ד עפ"י שיטת הר"ש שנזרע בשישית מותר. ולזכרוני החזו"א נקט לעיקר כדעתו (אף שיש מחמירים כשיטת הרמב"ם לאסור אף כה"ג, ודאי עדיף מהיתר מכירה).  

אגב, אם הדבר יהיה בפועל בסוף, אי"ז אלא מחמת שר' יואליש זצ"ל אסר זאת מדינא, וישנו לחץ מקהילה זאת בענין.
אני כותב קצת מקופיא  !

'להלכה' לא הי' שום פוסק שאוסר זאת והי' רק ענין שכמה מגדול''י החמירו 'לעצמם',
[כמדומה שקי''ל זוז''ג מותר, ורק בגדלה הפרה על רוב איסור כל הזמן מאז שנולדה יש איסור],
ואני שמעתי ממקור מאד מוסמך [אלא שזה הי' לפני כמה שמיטות] שרוב האוכל שלהם הם מחו''ל [או משישית],
ורק מיעוט מערבים מא''י וא''כ אין שום חשש ולא חומרא,
אלא כמו שהאריכו כאן שיש אולי מצוה לגרום שלא יעבדו כלל בשביעית, ולא יתנו להם משביעית,


והמחמירים שמזהים כל שמיטה 'חומרא חדשה' ספרו אז ששאלו את הבת של הגרי''ז אם הוא אכל חלב בשמיטה, והיא אמרה שלא!

אלא שאז התברר לכל מי שבאמת יודע שהיא הוסיפה מיד  ש''חלב הוא לא אכל אבל גבינה הוא כן אכל''.....
ולא חשש לחומרת הסאטמער רבי,  שגם זה אינו אלא ענין כנ''ל [כמדומה מהשל''ה או מתלמידו]

ושוב כ''ז מקופיא
אני אברר שוב
הרב מבריסק הורה להיתר, אך לעצמו חשש.
ומעשה זה שחלב לא אכל הא גבינה אכל לא שמעתי מעודי.
 
 

יהודי

משתמש ותיק
בסוף כפי הנראה בטרה לא יהיה חו"ל או אוצר בי"ד, אלא היתר מכירה.
לע"ע רק במחלבת 'ארגמן' יהיו מוצרי חלב ללא חששות.
חשוב לציין שעיקר הנידון כאן (ראו אשכולות אחרים בענין) הוא מצד מסייע, שע"י שרוכשים את החלב שלהם גורמים ליהודים לעשות מלאכות גמורות עבור אוכל לבהמות. ובאמת חבל שלאחר כל הלחצים העד"ח לא מוכנים להשקיע בענין חשוב זה.
 

קושטא

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
שמעתי שוועד הכשרות של העדה החרדית השקיעו מליונים בזה
משהו יודע אם זה נכון 

''רצו'' להשקיע וקשה להאמין שהעדה עצמה אם כבר עסקנים למיניהם
 

קושטא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
חשוב לציין שעיקר הנידון כאן (ראו אשכולות אחרים בענין) הוא מצד מסייע, שע"י שרוכשים את החלב שלהם גורמים ליהודים לעשות מלאכות גמורות עבור אוכל לבהמות. ובאמת חבל שלאחר כל הלחצים העד"ח לא מוכנים להשקיע בענין חשוב זה.
חזרה למעלה
אני לא יודע אם איסור ממש דמסייע, אבל מאבק ציבורי הוא בטח חשוב
ובטח שאם להעדה זה הי' קל הם לא התנגדו סתם לזה,
 
 

יהודי

משתמש ותיק
מפני שקונים מוצרי חלב, הם עובדים בשמיטה. 
אני מסכים שצריך לעי' אם נכלל ממש בגדרי מסייע.  
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמעתי שיש עדיין פעילות בנושא 
מי שיודע פרטים נא לעדכן
גם קרן השביעית האם דואגים גם לחלב או רק על עיקר הענין שיהא "ושבתה הארץ"
 
חלק עליון תַחתִית