מה דעת הרב עובדיה יוסף בעניין היתר מכירה?

מצד אחד
20210903_000211.jpg

ומצד שני
 
 

קבצים מצורפים

  • ---מרן הרב עובדיה יוסף על היתר ימכירה - YouTube.mp4
    7.7 MB
  • היתר מכירה - הרב יוסף חיים סיטרוק שואל את הרב עובדיה יוסף זצ_ל על היתר המכירה - מאתר הלכה יומית.mp4
    10.1 MB

עמנואל

משתמש ותיק
ייתכן והרב מחלק בין אברכים שיש בידם להשתדל לבין אלו שפרנסתם דחוקה מאוד ושאר המוני עמך בית ישראל.

ואם אכן ישנה סתירה, הסרטונים משקפים את המשנה האחרונה.
 

לביא

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
ייתכן והרב מחלק בין אברכים שיש בידם להשתדל לבין שאר העם. ואם אכן ישנה סתירה, הסרטונים משקפים את המשנה האחרונה.
כן ולא. הוא כותב במכתב (המובא בילקו״י שהבאתי) שזה תלוי אם זה יפגע בבית או לא, פשוט אצל אברכים זה יותר מצוי כי מתפרנסים ממלגות זעומות.
 

לביא

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
דעת הרב יצחק יוסף, בדעת אביו הגרע"י, גם לא ברורה
למען האמת אני פחות הסתכלתי על לשון הגר״י, אך זו לשון מרן במכתב בשנת תשס״ז:
שבאמת יש לסמוך בודאי על היתר המכירה שהוא מבוסס וברור על פי ההלכה, ואין לי שום ספק בדבר, ורק המהדרין יכולים להחמיר על עצמם, ובלבד שלא יפגעו בבני ביתם בחוסר הפירות והירקות כראוי עכ״ל
בבירור רואים כי מעיקר הדין הרב מקל בעניין הצריכה, ורק יש צד הידור להחמיר, וגם בו יש להחמיר במקרה של פגיעה כלכלית.

ואף שמה שממשיך וכותב הגר״י ומדבר על צד ההידור שבדבר כאילו זו חומרא ראויה, אין בדבריו פסק שמדינא יש להחמיר, אלא רק שבני תורה שיכולים להדר, אכן ראוי להם להדר, והמשיך במילה ״הידור״ ״תורת הידור״ ״היכא דאפשר טוב לחוש״ ״והמחמיר בזה תע״ב״, ואף שסיים מלשון מרן ביבי״א ״והמיקל לא הפסיד״ דמשמע שיותר ראוי להחמיר, לשונו במכתב יותר ברור דיש להקל בזה בפשיטות במקום פגיעה כלכלית. וכנראה האריך הגר״י לומר דכן יש צד גדול להדר, אך גם הוא תלוי ביכולת הכלכלית של האדם, וכמבואר.
 

לביא

משתמש ותיק
מי שמעוניין, אני יכול לשלוח לו בפרטי קישור למכתב של מרן הגר״ע בו התבטא בזה בחריפות.
(אין לי עניין לפרסם את זה פה, שלא יבואו כל האוסרים למיניהם ויצעקו זעקות שווא)
 

B.b

משתמש רגיל
וכן מפורש דעת בנו ממשיך דרכו הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א שבני התורה ואברכים צרכים להחמיר.

IMG_20211115_182148_811~2.jpg

IMG_20211115_182156_830~2.jpg
 

קבצים מצורפים

  • IMG_20211115_182156_830~2.jpg
    IMG_20211115_182156_830~2.jpg
    91.3 KB · צפיות: 369

הליכות עולמים

משתמש רגיל
אינני אני אמר:
הליכות עולמים אמר:
להחמיר לבני תורה בלבד
בראשית רבה (וילנא) פרשת וישלח
אמר להם אם אתם בניה של תורה תנו נפשכם עליה, ואם אין אתם בניה למה אתם נהרגים עליה
אין בכך כדי לשנות את העובדה שלדעת הרב עובדיה ועוד גדולים לא מעטים היתר המכירה מבוסס היטב ואכפת להם מהשמיטה לא פחות מהאוסרים.
 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
חתנו הרב בוטבול העיד (בקול ברמה) שבשנים האחרונות הגר"ע לא הכניס לבית היתר מכירה
(וגם ידוע שהורה לבד"ץ בית יוסף לא להכניס בשופו"א)

והחלוקה היא ברורה, מי שיודע, פעם היה קשה להשיג ירקות שמיטה למהדרין, וגם כשהיה היה ביוקר גדול ובאיכות ירודה, היום המחיר אותו מחיר והאיכות אותה איכות והזמינות כמעט אותה זמינות אז ודאי שראוי להחמיר.
 

דרומאי

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
חתנו הרב בוטבול העיד (בקול ברמה) שבשנים האחרונות הגר"ע לא הכניס לבית היתר מכירה
(וגם ידוע שהורה לבד"ץ בית יוסף לא להכניס בשופו"א)

והחלוקה היא ברורה, מי שיודע, פעם היה קשה להשיג ירקות שמיטה למהדרין, וגם כשהיה היה ביוקר גדול ובאיכות ירודה, היום המחיר אותו מחיר והאיכות אותה איכות והזמינות כמעט אותה זמינות אז ודאי שראוי להחמיר.
יש חילוק עצום בין שימוש בתוצרת היתר מכירה, שבזה יש להקל לדעת הרב עובדיה מכמה וכמה טעמים ואכמ"ל, לבין התבססות החקלאי על היתר מכירה, שבזה ודאי יש לחזק הרבה שכמה שיותר חקלאים ישמרו שמיטה כהלכתה ולא יזדקקו להיתרים מפוקפקים כדי להתחמק ממצות התורה. וכמדומה שזה פשר ההבדלים בדברי הרב עובדיה יוסף.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
הליכות עולמים אמר:
אינני אני אמר:
הליכות עולמים אמר:
להחמיר לבני תורה בלבד
בראשית רבה (וילנא) פרשת וישלח
אמר להם אם אתם בניה של תורה תנו נפשכם עליה, ואם אין אתם בניה למה אתם נהרגים עליה
אין בכך כדי לשנות את העובדה שלדעת הרב עובדיה ועוד גדולים לא מעטים היתר המכירה מבוסס היטב ואכפת להם מהשמיטה לא פחות מהאוסרים.


אכן, זו דעתו של הרב עובדיה.
אבל רוב מתירי ההיתר מכירה כן היה איכפת להם פחות מהשמיטה ולכן התירו, ודוק.
 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יש חילוק עצום בין שימוש בתוצרת היתר מכירה, שבזה יש להקל לדעת הרב עובדיה מכמה וכמה טעמים ואכמ"ל, לבין התבססות החקלאי על היתר מכירה, שבזה ודאי יש לחזק הרבה שכמה שיותר חקלאים ישמרו שמיטה כהלכתה ולא יזדקקו להיתרים מפוקפקים כדי להתחמק ממצות התורה. וכמדומה שזה פשר ההבדלים בדברי הרב עובדיה יוסף.

א. יש מכתב ממנו גם בעניין השימוש בתוצרת
ב. כמו שכתבתי, בבד"ץ בית יוסף הוא הורה לא להשתמש בהיתר מכירה
ג. כמו שכתבתי עדותו של חתנו שלא הכניס לבית היתר מכירה בשנים האחרונות.
 

דרומאי

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
דרומאי אמר:
יש חילוק עצום בין שימוש בתוצרת היתר מכירה, שבזה יש להקל לדעת הרב עובדיה מכמה וכמה טעמים ואכמ"ל, לבין התבססות החקלאי על היתר מכירה, שבזה ודאי יש לחזק הרבה שכמה שיותר חקלאים ישמרו שמיטה כהלכתה ולא יזדקקו להיתרים מפוקפקים כדי להתחמק ממצות התורה. וכמדומה שזה פשר ההבדלים בדברי הרב עובדיה יוסף.

א. יש מכתב ממנו גם בעניין השימוש בתוצרת
ב. כמו שכתבתי, בבד"ץ בית יוסף הוא הורה לא להשתמש בהיתר מכירה
ג. כמו שכתבתי עדותו של חתנו שלא הכניס לבית היתר מכירה בשנים האחרונות.
זהו רק למהדרין, ובין השאר כדי לחזק את שומרי השמיטה.
 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
עשירית האיפה אמר:
דרומאי אמר:
יש חילוק עצום בין שימוש בתוצרת היתר מכירה, שבזה יש להקל לדעת הרב עובדיה מכמה וכמה טעמים ואכמ"ל, לבין התבססות החקלאי על היתר מכירה, שבזה ודאי יש לחזק הרבה שכמה שיותר חקלאים ישמרו שמיטה כהלכתה ולא יזדקקו להיתרים מפוקפקים כדי להתחמק ממצות התורה. וכמדומה שזה פשר ההבדלים בדברי הרב עובדיה יוסף.

א. יש מכתב ממנו גם בעניין השימוש בתוצרת
ב. כמו שכתבתי, בבד"ץ בית יוסף הוא הורה לא להשתמש בהיתר מכירה
ג. כמו שכתבתי עדותו של חתנו שלא הכניס לבית היתר מכירה בשנים האחרונות.
זהו רק למהדרין, ובין השאר כדי לחזק את שומרי השמיטה.
ודאי שזה למהדרין, כל השאלה היא האם דעתו שיש להחמיר או שאין עניין להחמיר.
 
 

B.b

משתמש רגיל
הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א מקפיד בכל הוצאות ספריו הקודמים להביא את מכתביו של מר אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצל שבני התורה ואברכים צרכים להחמיר ולקנות משמיטה לחומרא ( אפשר להיווכח גם בהוצאה הכי אחרונה של ספרו השביעית והליכותיה שנת תשסו עם הוספות בשנת תשע"ה ) וכן הוא בעצמו במכתב משנת תשע"ו (אחרי פטירת אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצל) כותב מפורש שאברכים ובני התורה יחמירו לא לאכול מהיתר מכירה.
מצורף צילום המכתבים הנ''ל:
הצג קובץ מצורף @GPdfBot(1) (1).pdf
 

קבצים מצורפים

  • @GPdfBot(1).pdf
    357.8 KB · צפיות: 10

משיב כהלכה

משתמש ותיק
הרב עובדיה המליץ בקולו, לנכדו, שהוא בן תורה לכל הדעות, ואמר זאת בלשון שאינה משתמעת לשני פנים, שיש לקנות היתר מכירה, כי לקנות אוצר בי"ד או יבול נכרי זה בזבוז כסף.

את מכתבו כתב בזמן שהיה עליהום על היתר המכירה, וביקש לצנן את הרוחות.

גם בנו הרב יצחק נמצא בדילמה; מצד אחד הוא רואה צורך להגן על פסק ההלכה של אביו, ולכן מעיד שהוא עצמו (!) אכל היתר מכירה, ומצד שני לא רוצה לציירו כמיקל בדבר שרוב הציבור החרדי מחמיר בו, ולכן מפרסם לבני תורה להחמיר.
 

הליכות עולמים

משתמש רגיל
B.b אמר:
הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א מקפיד בכל הוצאות ספריו הקודמים להביא את מכתביו של מר אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצל שבני התורה ואברכים צרכים להחמיר ולקנות משמיטה לחומרא ( אפשר להיווכח גם בהוצאה הכי אחרונה של ספרו השביעית והליכותיה שנת תשסו עם הוספות בשנת תשע"ה ) וכן הוא בעצמו במכתב משנת תשע"ו (אחרי פטירת אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצל) כותב מפורש שאברכים ובני התורה יחמירו לא לאכול מהיתר מכירה.
מצורף צילום המכתבים הנ''ל:
@GPdfBot(1) (1).pdf
כי מבני תורה מצפים להחמיר אך עדיין ההיתר מבוסס היטב. וראו הילקוט יוסף המובא לעיל.
וכן ראו כאן: https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=25353&start=150#p434446
 

הליכות עולמים

משתמש רגיל
לישועתך קויתי השם אמר:
דעת הרב יצחק יוסף, בדעת אביו הגרע"י, גם לא ברורה

מצד אחד
ילקוי היתר מכירה.pdf

מצד שני

גם לפי המקור הראשון בילקו"י ההיתר ברור ומבוסס היטב בלי ספק אלא שמבני תורה נדרש להחמיר.
 

B.b

משתמש רגיל
לישועתך קויתי השם אמר:
דעת הרב יצחק יוסף, בדעת אביו הגרע"י, גם לא ברורה

מצד אחד
ילקוי היתר מכירה.pdf

מצד שני
עצם זה שהראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א מקפיד בכל הוצאות ספריו הקודמים להביא את מכתביו של מר אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצל שבני התורה ואברכים צרכים להחמיר ולקנות משמיטה לחומרא ( אפשר להיווכח גם בהוצאה הכי אחרונה של ספרו השביעית והליכותיה שנת תשסו עם הוספות בשנת תשע"ה ) וכן הוא בעצמו במכתב משנת תשע"ו (אחרי פטירת אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצל) כותב מפורש שאברכים ובני התורה יחמירו לא לאכול מהיתר מכירה.נקודה.


 
 

עולם הפוך

משתמש חדש
B.b אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
דעת הרב יצחק יוסף, בדעת אביו הגרע"י, גם לא ברורה

מצד אחד
ילקוי היתר מכירה.pdf

מצד שני
עצם זה שהראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א מקפיד בכל הוצאות ספריו הקודמים להביא את מכתביו של מר אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצל שבני התורה ואברכים צרכים להחמיר ולקנות משמיטה לחומרא ( אפשר להיווכח גם בהוצאה הכי אחרונה של ספרו השביעית והליכותיה שנת תשסו עם הוספות בשנת תשע"ה ) וכן הוא בעצמו במכתב משנת תשע"ו (אחרי פטירת אביו מרן הרב עובדיה יוסף זצל) כותב מפורש שאברכים ובני התורה יחמירו לא לאכול מהיתר מכירה.נקודה.
כי מבני תורה נדרש להחמיר אך עדיין היתר המכירה בעיניו היתר גמור לכתחילה וכמו שכתב בילקו"י.
 
 

עולם הפוך

משתמש חדש
דרומאי אמר:
הליכות עולמים אמר:
אינני אני אמר:
בראשית רבה (וילנא) פרשת וישלח
אין בכך כדי לשנות את העובדה שלדעת הרב עובדיה ועוד גדולים לא מעטים היתר המכירה מבוסס היטב ואכפת להם מהשמיטה לא פחות מהאוסרים.


אכן, זו דעתו של הרב עובדיה.
אבל רוב מתירי ההיתר מכירה כן היה איכפת להם פחות מהשמיטה ולכן התירו, ודוק.
כל גדולי התורה שהתירו את היתר המכירה אכפת להם לא פחות מהשמיטה!!!
 
 

עולם הפוך

משתמש חדש
דרומאי אמר:
עשירית האיפה אמר:
חתנו הרב בוטבול העיד (בקול ברמה) שבשנים האחרונות הגר"ע לא הכניס לבית היתר מכירה
(וגם ידוע שהורה לבד"ץ בית יוסף לא להכניס בשופו"א)

והחלוקה היא ברורה, מי שיודע, פעם היה קשה להשיג ירקות שמיטה למהדרין, וגם כשהיה היה ביוקר גדול ובאיכות ירודה, היום המחיר אותו מחיר והאיכות אותה איכות והזמינות כמעט אותה זמינות אז ודאי שראוי להחמיר.
יש חילוק עצום בין שימוש בתוצרת היתר מכירה, שבזה יש להקל לדעת הרב עובדיה מכמה וכמה טעמים ואכמ"ל, לבין התבססות החקלאי על היתר מכירה, שבזה ודאי יש לחזק הרבה שכמה שיותר חקלאים ישמרו שמיטה כהלכתה ולא יזדקקו להיתרים מפוקפקים כדי להתחמק ממצות התורה. וכמדומה שזה פשר ההבדלים בדברי הרב עובדיה יוסף.

לפי הרב עובדיה ושאר גדולי התורה המתירים ההיתר לא מפוקפק כלל אלא היתר מבוסס היטב.
 
חלק עליון תַחתִית