ידיעה נחוצה- קניית ירקות חו"ל

אופטימי

משתמש ותיק
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.
בדרך כלל מצויין שחור ע"ג לבן "תוצרת חו"ל"
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.

בדרך אמונה כתב על דברי הרמב"ם (שמו"י ו, ה): והאיסור לשקול ולמדוד אינו אלא בפירות האילן אבל ירקות וזרעים כיון ששל א"י אסורין משום ספיחין לא שייך לאיחלופי מיהו אם מצוי ירקות של גוי מא"י שיש בהן קדו"ש ולא ספיחין אפשר דאתי לאחלופי מיהו נראה שאם רוב השוק של חו"ל הו"ל כניכרין ולא אסרו אלא כשרוב הפירות הנמכרין קדושין בקדו"ש. עכ"ל.

ואלו שאינם נוהגים קדו"ש בירקות נכרי, אין כמובן שום בעיה בירקות חו"ל.

 
 

אופטימי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.
בדרך כלל מצויין שחור ע"ג לבן "תוצרת חו"ל"
מהיכי תיתי שחשיב ניכר?
(בשלמא כשזה בשקיות ארוזות יש מקום להקל)
 

בשלמא

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
בשלמא אמר:
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.
בדרך כלל מצויין שחור ע"ג לבן "תוצרת חו"ל"
מהיכי תיתי שחשיב ניכר?
(בשלמא כשזה בשקיות ארוזות יש מקום להקל)
סברא היא, זיל בתר טעמא, דלא אתי לאחלופי
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.

בדרך אמונה כתב על דברי הרמב"ם (שמו"י ו, ה): והאיסור לשקול ולמדוד אינו אלא בפירות האילן אבל ירקות וזרעים כיון ששל א"י אסורין משום ספיחין לא שייך לאיחלופי מיהו אם מצוי ירקות של גוי מא"י שיש בהן קדו"ש ולא ספיחין אפשר דאתי לאחלופי מיהו נראה שאם רוב השוק של חו"ל הו"ל כניכרין ולא אסרו אלא כשרוב הפירות הנמכרין קדושין בקדו"ש. עכ"ל.

ואלו שאינם נוהגים קדו"ש בירקות נכרי, אין כמובן שום בעיה בירקות חו"ל.
יעו"ש בביאור ההלכה שנסתפק אם ניכר כשהם באריזה ואח"כ מוציאים מהאריזה, דיתכן שמעולם לא חל עליהם האיסור כיון שבאו לארץ באופן שניכרים. ויל"ע לפי"ז באופן שגם בחנות מצויין שהוא יבול חו"ל, האם נחשב שעדיין ניכר או לא.

ויתכן שתלוי במחלוקת הראשונים בטעם האיסור, דלדעת הרמב"ם שהאיסור משום סחורה בפירות שביעית, וכן להגר"א שהוא בזיון לפירות הקדושים בקדושת שביעית, מסתבר שאם אופן המכירה של יבול חו"ל ניכר מזה של יבול א"י (וכ"ש אם בחנות יש רק יבול חו"ל) הרי זה בגדר ניכרין ומותר, אבל לדעת הרא"ש והרש"ס והרע"ב שיש עוד טעם שיזכור הלוקח לנהוג קדושת שביעית בפירות, לכאורה לא מהני אם רק בחנות יש היכר אבל לא בבית.
 

מחכים

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.
 

1. כמדומני שבמכירות השכונתיות פרסמו שמוכרים שאין מוכרים לפי ממ"מ
2. יתכן מאד שלגבי גזירה זו סמכינן על הב"י שאין נהוג קדוש"ש בפירות נכרי

(מש"כ על פירות נכרי- מן הסתם הכוונה שקונה ישירות (או ע"י שליח) מהנכרי, כי הרי אם הישראל קנה מהנכרי אסור לו לסחור בפירות אלו, לדעת המבי"ט וסיעתו דנוהג בהם קדוש"ש.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.
מחו''ל הוא בדרך כלל גם נכרי.
 
 

מחכים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.
מחו''ל הוא בדרך כלל גם נכרי.
 

אבל כפי שכתבתי לעיל, ההיתר בנכרי הוא רק אם נקנה מהנכרי ישירות ע"י שליחות, כנהוג, וירקות חו"ל בדר"כ נקנה מהישראל.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
שמעתי שעגבניות מחו"ל ניכרות בכך שכולן בלא עוקץ (כי לא מתירים לייבאם לארץ עם העוקץ).
 

מחכים

משתמש ותיק
מחכים אמר:
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.
 

1. כמדומני שבמכירות השכונתיות פרסמו שמוכרים שאין מוכרים לפי ממ"מ
2. יתכן מאד שלגבי גזירה זו סמכינן על הב"י שאין נהוג קדוש"ש בפירות נכרי

(מש"כ על פירות נכרי- מן הסתם הכוונה שקונה ישירות (או ע"י שליח) מהנכרי, כי הרי אם הישראל קנה מהנכרי אסור לו לסחור בפירות אלו, לדעת המבי"ט וסיעתו דנוהג בהם קדוש"ש.

שוב נתעוררתי, שלכה"פ בתקופה זו של השנה שקיימים ירקות ישראל הקדושים בקדו"ש דאזלינן בתר לקיטה, הרי לא שייך להסתמך על דעת הב"י לגבי פירות נכרי, ורק בהמשך הזמן שכבר לא קיימים ירקות קדושים אא"א של עכו"ם, (ולספיחים לא חיישינן כמבואר בדר"א שם) בזה יש להקל יותר ולסמוך על הב"י לכה"פ לגבי פירות חו"ל
 

תורת המערב

משתמש רגיל
הבת עין זיע לא אכל שום דבר מחו"ל ובמיוחד בשמיטה.

אם הקב"ה אמר לנו במפורש שוצויתי, אין אני מתחכמים באמתלאות שונות, אא"כ הורו לנו הפוסקים כמו רבינו הקדוש בזמנו. וככל שיתרבה יהודים כהבת עין זי"ע יתקיים בנו יותר קרוב הברכה כמו המן שבא לכל אחד לפי דרגתו.
 

תורת המערב

משתמש רגיל
כדאי היא החקלאים הקדושים שמוסרים נפשם להוציא פירותיה הקדושים והם גיבורי כח בשנת השמיטה להדר לאכול מיבוליהם, וכן יש לנו חלק בכל המצוות התלויות באה"ק, כי ע"י שכולם אוכלים אותם גורמים שהם יזרעו ויקיימו המצות ופשוט
 

חיים כץ

משתמש ותיק
תורת המערב אמר:
כדאי היא החקלאים הקדושים שמוסרים נפשם להוציא פירותיה הקדושים והם גיבורי כח בשנת השמיטה להדר לאכול מיבוליהם, וכן יש לנו חלק בכל המצוות התלויות באה"ק, כי ע"י שכולם אוכלים אותם גורמים שהם יזרעו ויקיימו המצות ופשוט

מסופקני ...
האם אתה יודע מה אתה סח ???

איך נאכל את פירותיהם הקד' של גיבורי הכח שכולנו מצדיעים להם...
ללכת לקנות מהם ח"ו...
ללכת לקטוף מן ההפקר אפשר ואפשר אבל כאליו מה ירוויח החקלאי המרומם מזה...
אלא מאי לקנות מ"אוצר בי"ד " ע"ז ממנ"פ אם החקלאי ייהנה מזה שאני קונה הרי יש כאן איזה בית מיחוש... ואם לא הדרא קשיא לדוכתא...
כל זה אם אתה מתכיווין על פירות החרשתי.....
ואם בכלל אתה מדבר על ירקות זה אסור מדין ספייחן לכו"ע, ואין שום אפשרות לאכול מקדושת תוצרת החקלאים החביבים אלא או כהחזו"א ומנכרי בקדו"ש או כדעת הב"י מנכרי בלי קדו"ש.
 

תורת המערב

משתמש רגיל
חיים כץ אמר:
תורת המערב אמר:
כדאי היא החקלאים הקדושים שמוסרים נפשם להוציא פירותיה הקדושים והם גיבורי כח בשנת השמיטה להדר לאכול מיבוליהם, וכן יש לנו חלק בכל המצוות התלויות באה"ק, כי ע"י שכולם אוכלים אותם גורמים שהם יזרעו ויקיימו המצות ופשוט

מסופקני ...
האם אתה יודע מה אתה סח ???

איך נאכל את פירותיהם הקד' של גיבורי הכח שכולנו מצדיעים להם...
ללכת לקנות מהם ח"ו...
ללכת לקטוף מן ההפקר אפשר ואפשר אבל כאליו מה ירוויח החקלאי המרומם מזה...
אלא מאי לקנות מ"אוצר בי"ד " ע"ז ממנ"פ אם החקלאי ייהנה מזה שאני קונה הרי יש כאן איזה בית מיחוש... ואם לא הדרא קשיא לדוכתא...
כל זה אם אתה מתכיווין על פירות החרשתי.....
ואם בכלל אתה מדבר על ירקות זה אסור מדין ספייחן לכו"ע, ואין שום אפשרות לאכול מקדושת תוצרת החקלאים החביבים אלא או כהחזו"א ומנכרי בקדו"ש או כדעת הב"י מנכרי בלי קדו"ש.
כן כך כתבו כל גדולי עולם זי"ע כהרידבז והישועות מלכו ועוד שזה היא הדרך המובחר לתמוך בהם. וזה ידוע וגם הגה"ק מקוממיות זיע כתב כן שבזה שאוכלים מהיבול שהם נשארו בהשדות שלהם זה נותן בהם כח להפקירם, כי גם אתה כאשר נותן צדקה מקבל חיזוק שזה הולך למקום לגימיטימי.

והפוסקים לא חששו לזה שאתה רוצה להכניס חשש שוא שאם הם מקבלים חיזוק מזה וגם התורה הקד' ככתוב והיתה הארץ לכם לאכלה, ואין כאן בלבול פלפול יתר שאין אפי' בכלל וקבל שכר.

ולהירקות כבר הבאנו בשרשורים אחרים מהפוסקים ומספרים שהיו משמרים יבולי ששית, ואם אנחנו מחשיבים עצמנו כמחמירים וכאצילי נפש וחסידים ונפש וכו' וכו' שהדור ב"ה מלא מחומרות ועוד, אז כדאי היא פשוט להיכנס לחנות ולקנות אוכל מכל הסוגים, ולאכול ככל היותר משפע הקב"ה בארה"ק

ואם אתה חושדני בלייטיות של חובבי ציון ומזרחי וכו', ע"ז אנו קובלים שאנחנו חרדים לייטים יותר מלייטים אחרים, וכל מה שחששו צדיקים עולם שנמשך אחר הבלי העולם וכו', כבר קרה לנו עם שמוץ אריבער ואנחנו עמוק עמוק בתוך הבלי העולם רק עם גושפנקא 'חרדית' כזה...

נא לחכות עד למחר לתגובה...
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
תורת המערב אמר:
אז כדאי היא פשוט להיכנס לחנות ולקנות אוכל מכל הסוגים, ולאכול ככל היותר משפע הקב"ה בארה"ק

אם זה מכביכול 'היתר מכירה', א"כ הרי זה פירות של הגויים ולא של היהודים.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
תורת המערב אמר:
ולהירקות כבר הבאנו בשרשורים אחרים מהפוסקים ומספרים שהיו משמרים יבולי ששית,

החנויות האלו בעצמם מצהירים שהם לא מיבול ששית אלא מהיתר מכירה של שביעית.
 

נחמו עמי

משתמש רגיל
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.

אני שמעתי מהגרש"צ רוזנבלט שכיון שיש יבוא קבוע ומסודר מחו"ל וזה לא רק מקרים בודדים אפשר להקל.
 

חיים כץ

משתמש ותיק
תורת המערב אמר:
חיים כץ אמר:
תורת המערב אמר:
כדאי היא החקלאים הקדושים שמוסרים נפשם להוציא פירותיה הקדושים והם גיבורי כח בשנת השמיטה להדר לאכול מיבוליהם, וכן יש לנו חלק בכל המצוות התלויות באה"ק, כי ע"י שכולם אוכלים אותם גורמים שהם יזרעו ויקיימו המצות ופשוט

מסופקני ...
האם אתה יודע מה אתה סח ???

איך נאכל את פירותיהם הקד' של גיבורי הכח שכולנו מצדיעים להם...
ללכת לקנות מהם ח"ו...
ללכת לקטוף מן ההפקר אפשר ואפשר אבל כאליו מה ירוויח החקלאי המרומם מזה...
אלא מאי לקנות מ"אוצר בי"ד " ע"ז ממנ"פ אם החקלאי ייהנה מזה שאני קונה הרי יש כאן איזה בית מיחוש... ואם לא הדרא קשיא לדוכתא...
כל זה אם אתה מתכיווין על פירות החרשתי.....
ואם בכלל אתה מדבר על ירקות זה אסור מדין ספייחן לכו"ע, ואין שום אפשרות לאכול מקדושת תוצרת החקלאים החביבים אלא או כהחזו"א ומנכרי בקדו"ש או כדעת הב"י מנכרי בלי קדו"ש.
כן כך כתבו כל גדולי עולם זי"ע כהרידבז והישועות מלכו ועוד שזה היא הדרך המובחר לתמוך בהם. וזה ידוע וגם הגה"ק מקוממיות זיע כתב כן שבזה שאוכלים מהיבול שהם נשארו בהשדות שלהם זה נותן בהם כח להפקירם, כי גם אתה כאשר נותן צדקה מקבל חיזוק שזה הולך למקום לגימיטימי.

והפוסקים לא חששו לזה שאתה רוצה להכניס חשש שוא שאם הם מקבלים חיזוק מזה וגם התורה הקד' ככתוב והיתה הארץ לכם לאכלה, ואין כאן בלבול פלפול יתר שאין אפי' בכלל וקבל שכר.

ולהירקות כבר הבאנו בשרשורים אחרים מהפוסקים ומספרים שהיו משמרים יבולי ששית, ואם אנחנו מחשיבים עצמנו כמחמירים וכאצילי נפש וחסידים ונפש וכו' וכו' שהדור ב"ה מלא מחומרות ועוד, אז כדאי היא פשוט להיכנס לחנות ולקנות אוכל מכל הסוגים, ולאכול ככל היותר משפע הקב"ה בארה"ק

ואם אתה חושדני בלייטיות של חובבי ציון ומזרחי וכו', ע"ז אנו קובלים שאנחנו חרדים לייטים יותר מלייטים אחרים, וכל מה שחששו צדיקים עולם שנמשך אחר הבלי העולם וכו', כבר קרה לנו עם שמוץ אריבער ואנחנו עמוק עמוק בתוך הבלי העולם רק עם גושפנקא 'חרדית' כזה...

נא לחכות עד למחר לתגובה...
לא הבנתי מילה א' גם לא...

האם אתה מתכיוון שצריך לצאת לקטוף פירות הפקר [או עכ"פ להשתדל בדבר אוצר בי"ד]
אתה יכול פשוט לפרסם איפה יש החלוקה של "ברכת הארץ" פירות משדות המופקרים ללא שום תמורה [זה לא אוצר בי"ד].
 
 

תורת המערב

משתמש רגיל
אז אתה בעצם מוציא לעז על כל אוצרי בי"ד וכל הרבנים שנותנים הכשרים לזה.

יפה.
 

תורת המערב

משתמש רגיל
נחמו עמי אמר:
אופטימי אמר:
בקניית ירקות חו"ל ישנה בעייה שאסור לקנות במידה במשקל ובמניין,
וזו גזירה מדרבנן אטו פירות א"י, וכ"פ הרמב"ם.
(ואילו בפירות נכרי גם להחזו"א אין בעיה, עיי"ש).
ואמנם מה שניכר שהוא מחו"ל (גם אם ניכר רק למומחה- חזו"א) מהני, אבל רוב הדברים אינם ניכרים.
וצ"ע על מה סמכו העולם שקונים ירקות חו"ל ללא חשש.

אני שמעתי מהגרש"צ רוזנבלט שכיון שיש יבוא קבוע ומסודר מחו"ל וזה לא רק מקרים בודדים אפשר להקל.
אז אפשר להקל ולהקל...

בוחרים בקולא המביא לידי חזרת מצוות השמיטה בהידורה! וכרצון התורה וכל חזל וחכמי הדור עד ימינו, ואם נשתדל לאכול מיבול ארה"ק [ותפסיקו כבר לקשקש כל הזמן היתר מכירה שלא על זה דברינו בכלל ולא רלוונטי] אז יתוספו יבול מארה"ק עם הכשר על קיום מצוות התורה בה.
 
 

תורת המערב

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
תורת המערב אמר:
ולהירקות כבר הבאנו בשרשורים אחרים מהפוסקים ומספרים שהיו משמרים יבולי ששית,

החנויות האלו בעצמם מצהירים שהם לא מיבול ששית אלא מהיתר מכירה של שביעית.
לא על זה דברינו.

יש המון בפחיות משנה הששית, ואם יראו המשווקים שכולם קונים וחוטפים יבולי הששית אז בפעם הבאה יזרעו ויוציאו פירותיה הקדושים וכולם יאכלו מהודרים ששית וגם נזכה לחזק ידי החקלאים הקדושים גיבורי הכח.
 
 
חלק עליון תַחתִית