למקפידים על קדו''ש ביבול נכרי-אי שרי לקנות בחנות שאיננה מקפידה.

הצבי

משתמש ותיק
ראיתי בירושלים שישנם חנויות ירקות אשר הם תחת כשרות הבד''ץ של העדה''ח, שהם כידוע נוהגים למעשה כדעת הב''י שאין קדו''ש ביבול נכרי, וממילא לדידהו אפשר למכור ולקנות אותם כרגיל, אבל אותם חנויות מציעות למקפידים שהם יעשו שטר שליחות עם המוכר, והיינו שרוצים עי''ז להתיר גם למקפידים על קדו''ש ביבול זה, שיותר להם לקנות בחנות זו ע''י השטר הזה, וכפי ההיתר שהנהיג בזה החזו''א שהמוכר הוא שליח של הלקוח לקנות מהסיטונאי את היבול והוא שליח לקנות מהירקן ומשלמים רק על העלות.
ולכאורה צ''ע אם שייך להתיר בכה''ג כיון שהרי המוכר עצמו בשעת קנייתו מהסיטונאי איננו עושה זאת בתורת שליחות שהרי הוא איננו מקפיד על קדו''ש ביבול נכרי, ונמצא שהוא קונה את היבול לעצמו וכן ה''ה לעניין הסיטונאי כשקונה מהחקלאי, וא''כ מה יועיל שבסוף הדרך יהא שליחות בין המוכר ללוקח, והרי הפירות הם של המוכר בעצמו ואין כאן שום עניין של שליחות, ולכאורה ההסדר הזה יועיל רק במוכר וסיטונאי שהם בעצמם יקפידו על כך שאז מלכתחילה הכל יתנהל ע''פ עסק השליחות הזה.
אא''כ נימא שיש כאן עניין של ברירה שכשהלקוח הזה קונה מתברר למפרע שאת הפירות שלו קנה המוכר בתורת שליחות ולא שיהיה שלו וכן הלאה, וננקוט שמועיל בזה ברירה כיון שקי''ל להלכה ששביעית בזה''ז דרבנן, אבל זה קצת משים את כל העניין לחוכא.
 

ידידיה

משתמש ותיק
כמובן אם המוכר אומר שהוא קונה בתורת שליחות לא איכפ"ל כלל האם הוא חושב שע"פ הדין צריך לעשות כך או לא
 

מודים דרבנן

משתמש ותיק
כל שטרות השליחות הם חוכא ואיטלולא. ליצנות מתחילה ועד סוף. שום מוכר בשום חנות ובשום השגחה לא באמת חושב שהוא רק שליח.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
יש סוברים שכל האיסור סחורה על המוכר ולא על הלוקח וא"כ באופן שלא שייך לפני עור לכאורה מותר
 

הצבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ידידיה אמר:
כמובן אם המוכר אומר שהוא קונה בתורת שליחות לא איכפ"ל כלל האם הוא חושב שע"פ הדין צריך לעשות כך או לא

כמדומה שמע''כ לא שם ליבו על הנקודה שהמוכר לא אומר שכל מה שהוא קונה זה בתורת שליחות שהרי הוא איננו מקפיד כלל על קדו''ש ביבול נכרי
 

הצבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מודים דרבנן אמר:
כל שטרות השליחות הם חוכא ואיטלולא. ליצנות מתחילה ועד סוף. שום מוכר בשום חנות ובשום השגחה לא באמת חושב שהוא רק שליח.

ידוע לך בוודאי שהנהיגו לסמוך ע''ז
 

הצבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברוךווייס אמר:
יש סוברים שכל האיסור סחורה על המוכר ולא על הלוקח וא"כ באופן שלא שייך לפני עור לכאורה מותר

מהו האופן של''ש לפנ''ע
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
הצבי אמר:
ברוךווייס אמר:
יש סוברים שכל האיסור סחורה על המוכר ולא על הלוקח וא"כ באופן שלא שייך לפני עור לכאורה מותר

מהו האופן של''ש לפנ''ע
לכאורה כל אופן שלא מוכרים יותר בגלל שאתה קנית - דהיינו כל חנות סטנדרטית
 
 

פיש

משתמש רגיל
הצבי אמר:
מודים דרבנן אמר:
כל שטרות השליחות הם חוכא ואיטלולא. ליצנות מתחילה ועד סוף. שום מוכר בשום חנות ובשום השגחה לא באמת חושב שהוא רק שליח.

ידוע לך בוודאי שהנהיגו לסמוך ע''ז




שאלתך אינה קשורה איזה השגחה מעניקה כשרות לחנות אלא מה חושב או נוהג המוכר בחנות 
 

הצבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פיש אמר:
הצבי אמר:
מודים דרבנן אמר:
כל שטרות השליחות הם חוכא ואיטלולא. ליצנות מתחילה ועד סוף. שום מוכר בשום חנות ובשום השגחה לא באמת חושב שהוא רק שליח.

ידוע לך בוודאי שהנהיגו לסמוך ע''ז




שאלתך אינה קשורה איזה השגחה מעניקה כשרות לחנות אלא מה חושב או נוהג המוכר בחנות 
בוודאי קשורה כי אני מניח בהשגחות אחרות שבאופן מערכתי מקפידים על קדו''ש ביבו''נ אזי הם מסדרים גם את הקנייה מהסיטונאי והלאה שתהיה עם הסדר של שליחות ומשא''כ כאן שכל העניין הוא לרצות את הלקוח הספציפי שרוצה להקפיד.
ואני מבין שהרב @ידידיה הבין לעיל את כוונתי כמוך, והוא מוזמן לעיין בדברי כאן
 

הצבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברוךווייס אמר:
הצבי אמר:
ברוךווייס אמר:
יש סוברים שכל האיסור סחורה על המוכר ולא על הלוקח וא"כ באופן שלא שייך לפני עור לכאורה מותר

מהו האופן של''ש לפנ''ע
לכאורה כל אופן שלא מוכרים יותר בגלל שאתה קנית - דהיינו כל חנות סטנדרטית
 
אבל הטענה היא שבקנייה עצמה יהא איסור סחורה משום של''ש בזה ההסדר של השליחות כאשר התבאר
 

הצבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מעניין הבדלי הגישה
ידידיה אמר:
כמובן אם המוכר אומר שהוא קונה בתורת שליחות לא איכפ"ל כלל האם הוא חושב שע"פ הדין צריך לעשות כך או לא
מודים דרבנן אמר:
כל שטרות השליחות הם חוכא ואיטלולא. ליצנות מתחילה ועד סוף. שום מוכר בשום חנות ובשום השגחה לא באמת חושב שהוא רק שליח.
 

פיש

משתמש רגיל
הצבי אמר:
פיש אמר:
הצבי אמר:
ידוע לך בוודאי שהנהיגו לסמוך ע''ז




שאלתך אינה קשורה איזה השגחה מעניקה כשרות לחנות אלא מה חושב או נוהג המוכר בחנות 
בוודאי קשורה כי אני מניח בהשגחות אחרות שבאופן מערכתי מקפידים על קדו''ש ביבו''נ אזי הם מסדרים גם את הקנייה מהסיטונאי והלאה שתהיה עם הסדר של שליחות ומשא''כ כאן שכל העניין הוא לרצות את הלקוח הספציפי שרוצה להקפיד.
ואני מבין שהרב @ידידיה הבין לעיל את כוונתי כמוך, והוא מוזמן לעיין בדברי כאן
נא לברר מה עושים בכשרויות האלו האם אכן בעל החנות מודיע לספקים ולחקלאים שהוא קונה בשליחות וככל שכך אבדוק האם אצל הבד"צ זה גם ככה
בכל מקרה הבנתי ששטרי השליחות בחניות הבד"צ אינם יוזמה מקומית אלא בתיאום עם ועד הכשרות כדי שגם הנוהגים כדעת החזו"א יוכלו לקנות אצלם
 
חלק עליון תַחתִית