שהחיינו בליל ראש השנה תשפ"ב

מ.א.ה.

משתמש רגיל
הרבה ספרי מלקטים מביאים בשם הגרשז"א והגרי"ש שיש לכוון בברכת שהחיינו בליל ר"ה של שנת השמיטה - גם על מצוות השביעית.
מההתחקות אחרי מקור הנהגה זו עלה בידי כי המקור היחיד לשמועה זו הוא ספר 'דיני שביעית' של דגל ירושלים, בשם ר' שמאי גינזבורג.

ראיתי שיש על זה דיון בפורום אוצה"ח. אך 'נטפרי' מונע בעדי לראות מה העלו חכמי הפורום הנ"ל בנושא.
מי יכול להעתיק מפורום אוצה"ח לטובת המנוטפרים?

ובכלל, אולי תחכימוני בענין?
 

דבש לפי

משתמש ותיק
מפורום אוצר החכמה:
ממרומי היער אמר:
כשאמרתי הדרך הערת שאלה לפני גדול אחד האם לכוון בקידוש על השמיטה, ענה לי אותו גדול שודאי שלא מכיוון שלא מצינו בהלכה דבר כזה ואם אתה שואל מדוע אפשר לומר עשרה טעמים, ומיד הפטיר לי שלא תיקנו שהחיינו כשאין קום עשה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
דעת מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א
בספר שיח השמיטה [פרק ט' סעיף ב הערה ג'] וז"ל: יש כתבו כי נכון לכוין בשעת אמירת שהחיינו של קידוש ליל ר"ה על מצות השביעית שמתחילה בזמן זה. ושמעתי מרבינו כי לא נהגו אצלם כן, וגם בירושלמי מוכח שא"צ, עיין בירושלמי סוטה סוף פרק ז' "רבי חגיי בעא קומי רבי יוסי ואינו צריך להבדיל, אמר ליה כבר הבדיל מראש השנה" עכ"ל.


נכתב בכותרת האשכול: מי יכול להעתיק מפורום אוצה"ח לטובת המנוטפרים? - צורם קצת.
היה אפשר לבקש באשכול. למה בכותרת אשכול. אני מניח שהאשכול הזה הוא לא ניסיון לשווק את אותו אשכול..
 

דבש לפי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
דעת מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א
וגם בירושלמי מוכח שא"צ, עיין בירושלמי סוטה סוף פרק ז' "רבי חגיי בעא קומי רבי יוסי ואינו צריך להבדיל, אמר ליה כבר הבדיל מראש השנה" עכ"ל.
לא זכיתי להבין איך מוכח משם שא"צ, ואשמח אם מישהו יוכל להביא כאן את פירוש הגרח"ק בירושלמי שם שאולי עי"ז יתבארו הדברים.
 

מ.א.ה.

משתמש רגיל
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
נכתב בכותרת האשכול: מי יכול להעתיק מפורום אוצה"ח לטובת המנוטפרים? - צורם קצת.
היה אפשר לבקש באשכול. למה בכותרת אשכול. אני מניח שהאשכול הזה הוא לא ניסיון לשווק את אותו אשכול..
קיבלתי את הערתך הנבונה והנכונה. תיקנתי.
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
לענין אמר:
עומק הפשט.JPG
אפשר דברכת שהחיינו דראש השנה הוא על עצם השנה החדשה עם כל הנכלל בו, וא"כ אפי' לא כיוון בהדיא על מצוות שמיטה הרי"ז נכלל בברכה
 

חימקו

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
לענין אמר:
עומק הפשט.JPG
אפשר דברכת שהחיינו דראש השנה הוא על עצם השנה החדשה עם כל הנכלל בו, וא"כ אפי' לא כיוון בהדיא על מצוות שמיטה הרי"ז נכלל בברכה
ברכת שהחינו היא על היום טוב ולא על עצם השנה החדשה.
 
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
חימקו אמר:
א אידיש קינד אמר:
לענין אמר:
עומק הפשט.JPG
אפשר דברכת שהחיינו דראש השנה הוא על עצם השנה החדשה עם כל הנכלל בו, וא"כ אפי' לא כיוון בהדיא על מצוות שמיטה הרי"ז נכלל בברכה
ברכת שהחינו היא על היום טוב ולא על עצם השנה החדשה.
אמרתי דרך אפשר שהוא כולל גם את השנה
דאם השהחיינו הוא על הראש השנה כמובן שהוא כולל את השנה וממילא את כל מצוותיה
 
 

מ.א.ה.

משתמש רגיל
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
שהחיינו על שמיטה.pdfשהחיינו על השמיטה - אשכול.pdf

תודה רבבה על המאמץ והעזרה
שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מ.א.ה. אמר:
הרבה ספרי מלקטים מביאים בשם הגרשז"א והגרי"ש שיש לכוון בברכת שהחיינו בליל ר"ה של שנת השמיטה - גם על מצוות השביעית.
מההתחקות אחרי מקור הנהגה זו עלה בידי כי המקור היחיד לשמועה זו הוא ספר 'דיני שביעית' של דגל ירושלים, בשם ר' שמאי גינזבורג.

ראיתי שיש על זה דיון בפורום אוצה"ח. אך 'נטפרי' מונע בעדי לראות מה העלו חכמי הפורום הנ"ל בנושא.
מי יכול להעתיק מפורום אוצה"ח לטובת המנוטפרים?

ובכלל, אולי תחכימוני בענין?
מי שאין לו קרקע לזרוע בה כנראה שאינו מקיים המצוה וא''כ על מה יברך?

 
 
חלק עליון תַחתִית