שלושה דרכים בקיום מצוות השמיטה

כותר

משתמש ותיק
ישנם שלושה דרכים באופן קיום מצוות שמיטה לכתחילה ובדיעבד:
א. שיטת העדה החרדית בירושלים, לכתחילה לאכול מפירות נכרים.
ב. שיטת החזון איש, למכור את הפירות של ישראל ע"י אוצר בית דין, ובשמיטות האחרונות הקילו למוכרם בחנויות הרגילות,
ע"י כתב מינוי שליחות לפני השמיטה.
ג. שיטת הרב קוק ודעימיה להתיר בדיעבד למכור את השדות לנכרי.
 
שמעתי מת"ח ומו"צ שהויכוח ההלכתי הגדול, שורשו בהשקפה, שכל רב דאג איך לנהיג את קיום מצוות השמיטה, בהתאם לסביבתו וקהילתו.
כמובן שלכל דרך היה צריך להתאימה על פי כללי ההלכה וכפי דעות הפוסקים ההלכתיים.
העדה החרדית בירושלים, אינה עוסקת עם חקלאים ומצוותיהם, המטרה שלהם היא להביא פירות וירקות לתושבי העיר בכשרות ובהידור,
ולכן הם העדיפו לסמוך על הפוסקים המקילים שבפירות נכרים אין קדושת שביעית.
החזון איש, מטרתו הייתה לקיום הדת, שחקלאים ישמרו  מצוות שמיטה, לכן הקל וסמך על אוצר בית דין עם פתרונות שהחקלאים נעשים כשלוחי בית דין,
לעבודת הקציר והשיווק.
והרב קוק שעסק עם עמי הארצות שלא יעמדו בניסיון הקשה להשבית את שדותיהם, ולכן התיר בדיעבד למכור את השדה לנכרי.
 
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
ג. שיטת הרב קוק ודעימיה להתיר בדיעבד למכור את השדות לנכרי.
זה פחות מדיעבד לשיטת הרב קוק.
הרב קוק כתב שמכל הצירופים אין למחות במקילים. [אם יהיה צורך אעלה כאן צילום מאגרתו]
 
 
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
ב. שיטת החזון איש, למכור את הפירות של ישראל ע"י אוצר בית דין, ובשמיטות האחרונות הקילו למוכרם בחנויות הרגילות,
ע"י כתב מינוי שליחות לפני השמיטה.
מחמת כן הרבה לא קונים אוצר בי"ד.
 
 

כותר

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
א. שיטת העדה החרדית בירושלים, לכתחילה לאכול מפירות נכרים.
הפאת השולחן השריש זאת
זכור לי שיש סתירה בין הבית יוסף לתשובותיו באבקת רוכל, מה הייתה דעתו בפירות נכרים.
ומתרצים שחזר בו. 
 
 

כותר

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
ב. שיטת החזון איש, למכור את הפירות של ישראל ע"י אוצר בית דין, ובשמיטות האחרונות הקילו למוכרם בחנויות הרגילות,
ע"י כתב מינוי שליחות לפני השמיטה.
מחמת כן הרבה לא קונים אוצר בי"ד.

אז מה הם אוכלים ?
 
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
א. שיטת העדה החרדית בירושלים, לכתחילה לאכול מפירות נכרים.
הפאת השולחן השריש זאת
זכור לי שיש סתירה בין הבית יוסף לתשובותיו באבקת רוכל, מה הייתה דעתו בפירות נכרים.
ומתרצים שחזר בו. 



תלוי מי מתרץ...
 
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
ב. שיטת החזון איש, למכור את הפירות של ישראל ע"י אוצר בית דין, ובשמיטות האחרונות הקילו למוכרם בחנויות הרגילות,
ע"י כתב מינוי שליחות לפני השמיטה.
מחמת כן הרבה לא קונים אוצר בי"ד.

אז מה הם אוכלים ?

יבול נכרי.
פירות הקדושים בקדושת שביעית.
יבול חו"ל.
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
העדה החרדית בירושלים, אינה עוסקת עם חקלאים ומצוותיהם, המטרה שלהם היא להביא פירות וירקות לתושבי העיר בכשרות ובהידור,
ולכן הם העדיפו לסמוך על הפוסקים המקילים שבפירות נכרים אין קדושת שביעית.
החזון איש, מטרתו הייתה לקיום הדת, שחקלאים ישמרו  מצוות שמיטה, לכן הקל וסמך על אוצר בית דין עם פתרונות שהחקלאים נעשים כשלוחי בית דין,
לעבודת הקציר והשיווק.
בדיחהמשעשעת
לומר שמטרת אוצר בי"ד היא לדאוג לחקלאים זה היפך כל המושג אוצר בי"ד שמטרתו לדאוג לאנשים שלוקחים את הפירות וכלל לא לחקלאים.
בנוגע לעדה החרדית וכן שיטת כל חכמי הספרדים בכל הארץ וכך נהגו מעולם בירושלים זו הסיבה היחידה ותל"מ

 
 
חלק עליון תַחתִית