קניית קרקע לקיום מצוות שמיטה

בן אבנר

משתמש ותיק
אם אכן יש ענין שתהיה קרקע בבעלותי שעבדו בה בשישית ולא יעבדו בה בשביעית, יש לי בענין כמה שאלות.

א. האם יש ענין דווקא בקרקע ממש, או שמספיק שיהיה לי עציץ נקוב שהשקתי אותו בשישית... [וא"כ, האם דווקא כשהעציץ על קרקע שלי, או גם כשהוא בקרקע של אחר].

ב. האם יש ענין בקרקע כמה שיותר גדולה, או שכיון שאני משבית משהו כבר קיימתי את הענין ודיי.

ג. אם אני קונה קרקע פרטית שתהיה שלי ע"י החברה העוסקת בזה, מה קורה עם הקרקע לאחר השנה השביעית.
 

אחד היה

משתמש רגיל
קישור: https://shviit.co.il/
המחיר ממש יקר 
כשהם מוכרים אחרי השמיטה, מקבלים לפחות חלק מהכסף?
 
ושם בחוברת כתבו שגם אשה 'חייבת' במצוה זו,
אז שהבעל יקנה לאשתו קרקע ויתן לה על מנת שאין לו רשות בה.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
אם אכן יש ענין שתהיה קרקע בבעלותי שעבדו בה בשישית ולא יעבדו בה בשביעית, יש לי בענין כמה שאלות.


אולי נידו"ז תלוי בנידון אם יש ענין לגרום שיבוא לידי מצוה קיומית, [עי' רש"י בכורות ב. וכבר ידועים ד' התורא"ש בנדה לגבי ציצית, דמשמע שאין].
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
או שמספיק שיהיה לי עציץ נקוב שהשקתי אותו בשישית.

עציץ נקוב  לחומרא קצת קשה לעשות  צריך נקב גדול ושיהיה על קרקע לא על אבן
 

אחד היה

משתמש רגיל
אגב, במודעה בעמוד הראשון ביתד של היום נראה שהם מחפשים קרקעות
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
הרדבז בסוף פאה"ש כותב בהקדמה לתוספותיו שם (בסוף ההרדנה) שקנה קרקע סמוך לצפת וזכה בעבורו ובעבור כל קהל ישראל בכל מקומות מושבותיהם. ועי"ז יקיימו כל ישראל מצוות שמיטה.

הנה לנו גדול בתורה שרצה לצכות את הרבים ולא ניסה לעשות מזה כסף ולסחור במצות שביעית...
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
האמת היא שהרבה התלבטתי בזה,
מצד אחד ברצוני לקנות ולקים מצוה זו,
אך מצד שני הרי רבו ההלכות מה הם העבודות המותרות ומה אסור, ואיני יודע איך ינהגו האחראים בשדה זו, ואולי יקלו במלאכה מסויימת, אם ניקח לדוגמא ענין האוצר בית דין, הרי ודאי שהוא בעצם קולא, ואיני רוצה להכניס עצמי לידי קולא, איל לכך חושבני כי עדיף שלא אקנה, ולא אצטרך להגיע לידי קולות,
 

מוטי מן

משתמש רגיל
אני רכשתי מבעל פרדס שומר תומ"צ עץ פרי אחד עם ד' אמות שסביבו כדי לקיים מצוות שמיטה, אינני עובד בקרקע וכדו' מלבד מה שסידרתי בקרקע מעט מיד לאחר הקניה בכסף ובשטר, ולענ"ד אין בזה כל חסרון.

אם יש מי שרוצה להצטרף בשותפות אחשוב ע"ז.
 

ידידיה

משתמש ותיק
לכאו' ודאי יותר קיום רצון ה' לתרום לקרן השביעית וכדו' שמעודד חקלאים לשבות במקום לעבוד בשמיטה, מאשר לקנות קרקע שבלא"ה כנראה היתה מושבתת.

[דרך אגב, האם יש למישהו פרטים על קרן השביעית, האם באמת הכסף ניתן לחקלאים שבלא"ה היו עובדים, או שבלא"ה היו שובתים ומגיעים לפת לחם, או סתם לרפד את חשבונותיהם של חקלאים עשירים ומנהלי קרן עוד יותר עשירים?]
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
לכאו' ודאי יותר קיום רצון ה' לתרום לקרן השביעית וכדו' שמעודד חקלאים לשבות במקום לעבוד בשמיטה, מאשר לקנות קרקע שבלא"ה כנראה היתה מושבתת.

[דרך אגב, האם יש למישהו פרטים על קרן השביעית, האם באמת הכסף ניתן לחקלאים שבלא"ה היו עובדים, או שבלא"ה היו שובתים ומגיעים לפת לחם, או סתם לרפד את חשבונותיהם של חקלאים עשירים ומנהלי קרן עוד יותר עשירים?]
אני אכן עושה הו"ק ל'קרן השביעית' אך זה מאד צורם לי במקביל, את היקף ההשקעה שלהם בפרסומת באופן מוגזם עד שנראה כי מטרת קרן השביעית הוא לממן ולהחזיק את העיתונות החרדית, יש עוד כמה כאלו ארגונים, ומה לעשות יש גבול להשקיע בפרסום, זה הרגשה מאד לא טובה,
שוב אעפ"כ איני נמנע מלחתום הו"ק אך הרגשתי כי מבזבזים המון כספי צדקה,
 
 

מוטי מן

משתמש רגיל
לפחות בשמיטה הקודמת זכורני שהמודעות של קרן השביעית בעיתונות היו בחסות של איזה עסק, אולי "הירשוביץ ביטוח" או משהו דומה, כך שלא היה בזה משום בזבוז כספי צדקה... לגבי הפעם אינני יודע...
 

ידידיה

משתמש ותיק
מוטי מן אמר:
לפחות בשמיטה הקודמת זכורני שהמודעות של קרן השביעית בעיתונות היו בחסות של איזה עסק, אולי "הירשוביץ ביטוח" או משהו דומה, כך שלא היה בזה משום בזבוז כספי צדקה... לגבי הפעם אינני יודע...
אני משער שהעסק הנ"ל לא כיסה את כל עלות הפרסומות אלא השתתף בחלק קטן מעלותן
 
יש לי ללמד שהקונה אילן עם קרקע לא מקיים המצוה הזו,
כי שביעית האי מצות לא תעשה ומצות עשה שלה היא רק בחרישה שנאמר בחריש ובקציר תשבות
ואם פשוט שלא מקיימים מצוה בקרקע שאינה עומדת לזריעה
אם כן פשוט שלא מקיימים את העשה בקרקע שאינה עומדת לחרישה
אז צריך קרקע שנחרשת ולא שדה אילן.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן ישיבה אמר:
ידידיה אמר:
לכאו' ודאי יותר קיום רצון ה' לתרום לקרן השביעית וכדו' שמעודד חקלאים לשבות במקום לעבוד בשמיטה, מאשר לקנות קרקע שבלא"ה כנראה היתה מושבתת.

[דרך אגב, האם יש למישהו פרטים על קרן השביעית, האם באמת הכסף ניתן לחקלאים שבלא"ה היו עובדים, או שבלא"ה היו שובתים ומגיעים לפת לחם, או סתם לרפד את חשבונותיהם של חקלאים עשירים ומנהלי קרן עוד יותר עשירים?]
אני אכן עושה הו"ק ל'קרן השביעית' אך זה מאד צורם לי במקביל, את היקף ההשקעה שלהם בפרסומת באופן מוגזם עד שנראה כי מטרת קרן השביעית הוא לממן ולהחזיק את העיתונות החרדית, יש עוד כמה כאלו ארגונים, ומה לעשות יש גבול להשקיע בפרסום, זה הרגשה מאד לא טובה,
שוב אעפ"כ איני נמנע מלחתום הו"ק אך הרגשתי כי מבזבזים המון כספי צדקה,
כל השקעה בפרסומת מחזירה את עצמה בכפלי כפליים, וממילא אינו בזבוז כספים, [אמנם הקופות הדולות משתדלות בדר"כ שיהיו תומים מיוחדים לפרסומת כדי שיהיה לציבור הרגשה של 100 אחוז צדקה].
 
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
1 היה אברהם אמר:
קישור: https://shviit.co.il/
המחיר ממש יקר 
כשהם מוכרים אחרי השמיטה, מקבלים לפחות חלק מהכסף?
לא מאמין, אך התכוונתי לשאול האם מעיקרא הם עושים קנין לעולם, או שהם קונים את הקרקע קנין גמור לשנה אחת וכדעת כמה אחרונים דבכה"ג חשיב בעלים גמור, וא"כ שוב לכאו' זה לא לפי כל השיטות, [ואם הם קונים קנין לעולם לכאו' יהיה לקונה בעלות על הקרקע גם לאחר שמיטה, וצריך לדעת מה נוסח השטר שלהם].
 
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
בן אבנר אמר:
או שמספיק שיהיה לי עציץ נקוב שהשקתי אותו בשישית.

עציץ נקוב  לחומרא קצת קשה לעשות  צריך נקב גדול ושיהיה על קרקע לא על אבן
אך עכ"פ מי שגר בקומת קרקע [אף אם בשכירות או בקרקע של המינהל] יכול לטרוח קצת ולארגן לו עציץ נקוב לחומרא, ושוב לא יהיה לו ענין לכאו' לחפש קרקע נוספת, וגם מי שגר בקומה גבוהה יכול לכאו' לבקש רשות משכנו התחתון להניח עציץ.
 
 

בר לבב

משתמש רגיל
פינחס רוזנצוויג אמר:
יש לי ללמד שהקונה אילן עם קרקע לא מקיים המצוה הזו,
כי שביעית האי מצות לא תעשה ומצות עשה שלה היא רק בחרישה שנאמר בחריש ובקציר תשבות
ואם פשוט שלא מקיימים מצוה בקרקע שאינה עומדת לזריעה
אם כן פשוט שלא מקיימים את העשה בקרקע שאינה עומדת לחרישה
אז צריך קרקע שנחרשת ולא שדה אילן.

??????????
 

אחד היה

משתמש רגיל
בן אבנר אמר:
1 היה אברהם אמר:
קישור: https://shviit.co.il/
המחיר ממש יקר 
כשהם מוכרים אחרי השמיטה, מקבלים לפחות חלק מהכסף?
לא מאמין, אך התכוונתי לשאול האם מעיקרא הם עושים קנין לעולם, או שהם קונים את הקרקע קנין גמור לשנה אחת וכדעת כמה אחרונים דבכה"ג חשיב בעלים גמור, וא"כ שוב לכאו' זה לא לפי כל השיטות, [ואם הם קונים קנין לעולם לכאו' יהיה לקונה בעלות על הקרקע גם לאחר שמיטה, וצריך לדעת מה נוסח השטר שלהם].

נראה שהקנין לא בדיוק לעולם..
ציטוט
"שאלה מצוינת. לכתחילה, את צודקת שהיה הרבה יותר קל להשאיר את הקרקע אצל הבעלים. אך בירור מעמיק עם גדולי ישראל, שפך אור חדש על העניין ועזר לנו להבין את הבעייתיות ההלכתית שיש כאן, ואסביר: נגיד שהשנה אני יכול להיות סמוך ובטוח שהרוכש יקיים את מצוות השמיטה, אולם – מה יהיה בעוד שבע שנים? האם אדם מן השורה, שחסר את הידע והמשאבים, יכול להתחייב לטפל בחלקה במסירות במשך אותן שבע שנים? נגיד שכן. מה יקרה בעוד 14, 21, 28 שנה? מכיוון שבלתי אפשרי להתחייב על זה, מה שיקרה הוא שחלילה אנחנו עשויים להכשיל יהודים בזלזול במצווה הזו. לכן, בהוראת גדולי הדור, הוחלט שהרוכש יאפשר לנו למכור את הקרקע לגורם שלישי לאחר שנת השמיטה"
 

ידידיה

משתמש ותיק
1 היה אברהם אמר:
ציטוט
"שאלה מצוינת. לכתחילה, את צודקת שהיה הרבה יותר קל להשאיר את הקרקע אצל הבעלים. אך בירור מעמיק עם גדולי ישראל, שפך אור חדש על העניין ועזר לנו להבין את הבעייתיות ההלכתית שיש כאן, ואסביר: נגיד שהשנה אני יכול להיות סמוך ובטוח שהרוכש יקיים את מצוות השמיטה, אולם – מה יהיה בעוד שבע שנים? האם אדם מן השורה, שחסר את הידע והמשאבים, יכול להתחייב לטפל בחלקה במסירות במשך אותן שבע שנים? נגיד שכן. מה יקרה בעוד 14, 21, 28 שנה? מכיוון שבלתי אפשרי להתחייב על זה, מה שיקרה הוא שחלילה אנחנו עשויים להכשיל יהודים בזלזול במצווה הזו. לכן, בהוראת גדולי הדור, הוחלט שהרוכש יאפשר לנו למכור את הקרקע לגורם שלישי לאחר שנת השמיטה"
איזו צביעות.
אין שום בעיה בכך שהם מוכרים את הקרקע אחרי שמיטה, אבל לעטוף את זה בטיעונים מגוחכים של שמירת שמיטה זה גועל נפש.
 
 

יצחק ש

משתמש רשום
מוטי מן אמר:
אני רכשתי מבעל פרדס שומר תומ"צ עץ פרי אחד עם ד' אמות שסביבו כדי לקיים מצוות שמיטה, אינני עובד בקרקע וכדו' מלבד מה שסידרתי בקרקע מעט מיד לאחר הקניה בכסף ובשטר, ולענ"ד אין בזה כל חסרון.

אם יש מי שרוצה להצטרף בשותפות אחשוב ע"ז.
אשמח ליצור איתך קשר על מנת לטול עמך שותפות בקרקע או שתפנה אותי לאדם ממנו קנית
תודה רבה המייל  שלי 
7133148@gmail.com
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
האם יש ענין בקרקע כמה שיותר גדולה, או שכיון שאני משבית משהו כבר קיימתי את הענין ודיי.

מי שיש לו קרקע גדולה ואינו עובדו בשביעית, וכי הוא מקיים מצוה גדולה יותר ממי שיש לו קרקע קטנה? מסתבר שלא.
אולי אם יש לו שתי קרקעות בשני מקומות מנותקים זמ"ז לגמרי (צ"ע מהו השיעור) אולי מקיים מצוה בנפרדבכל א' וא'.
 

יצחק ש

משתמש רשום
אם ידוע על מישהו [אדם פרטי] שאפשר לקנות אצלו קרקע לקיום מצוות שמיטה אשמח לדעת תודה רבה
מייל 
7133148@gmail.com
 

יצחק ש

משתמש רשום
יצחק ש אמר:
אם ידוע על מישהו שאפשר לקנות אצלו קרקע לקיום מצוות שמיטה אשמח לדעת תודה רבה
מייל 
7133148@gmail.com
לא דרך ארגון מכירות אלא אדם פרטי
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
מוטי מן אמר:
אני רכשתי מבעל פרדס שומר תומ"צ עץ פרי אחד עם ד' אמות שסביבו כדי לקיים מצוות שמיטה, אינני עובד בקרקע וכדו' מלבד מה שסידרתי בקרקע מעט מיד לאחר הקניה בכסף ובשטר, ולענ"ד אין בזה כל חסרון.

אם יש מי שרוצה להצטרף בשותפות אחשוב ע"ז.
איך, אפשר פרטים???
 
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
לאחרונה ראיתי פרסום חדש על שכירות עץ בבית חלקיה לקיום מצוות שמיטה.
מה הם עושים עם הטענות של העוסקים במכירת קרקעות שבשכירות אולי לא מקיימים את המצווה?
 
1 היה אברהם אמר:
המחיר ממש יקר
חישוב מהיר שביצעתי העלה שדונם קרקע חקלאית עולה בסביבות 350,000 ש''ח. - 89 לחודש*12*(10,000 סמ"ר[דונם]/30 סמ"ר[אמה מרובעת שיטת חזו"א]).
וזה לא לרכישה אלא לשנה בלבד.
וזה רק קרקע חקלאית.
אפשר במקום זה לתת 10 אג' בשעה לצדקה (כ10,000 מצוות דאורייתא ודאי בשנה), ולצאת אפילו עם עודף...
ומה עם השמיטה? יש עציצים נקובים ב"ה. אפשר לזרוע היום איזה גזר, ואז בשמיטה זו תהיה קרקע נטושה.
 
חלק עליון תַחתִית