מה פירוש המילה הנזירים לגבי הלכות שמיטה

chaim

משתמש ותיק
רמב"ם בהקדמה להלכות שמיטה ויובל 'שלא יבצור הנזירים כדרך הבוצרים'.
מה זה נזירים, ולמה נקרא כן.
לכאורה היה צריך לומר שלא יבצור הענבים??
 

HaimL

משתמש ותיק
אֵ֣ת סְפִ֤יחַ קְצִֽירְךָ֙ לֹ֣א תִקְצ֔וֹר וְאֶת־עִנְּבֵ֥י נְזִירֶ֖ךָ לֹ֣א תִבְצֹ֑ר שְׁנַ֥ת שַׁבָּת֖וֹן יִהְיֶ֥ה לָאָֽרֶץ׃

וברש"י

"נזירך" - שהנזרת והפרשת בני אדם מהם ולא הפקרתם
"לא תבצר" - אותם אינך בוצר אלא מן המופקר
 

chaim

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
אֵ֣ת סְפִ֤יחַ קְצִֽירְךָ֙ לֹ֣א תִקְצ֔וֹר וְאֶת־עִנְּבֵ֥י נְזִירֶ֖ךָ לֹ֣א תִבְצֹ֑ר שְׁנַ֥ת שַׁבָּת֖וֹן יִהְיֶ֥ה לָאָֽרֶץ׃

וברש"י

"נזירך" - שהנזרת והפרשת בני אדם מהם ולא הפקרתם
"לא תבצר" - אותם אינך בוצר אלא מן המופקר
מה פירוש ברמב"ם שם
שֶׁלֹּא יִקְצֹר סְפִיחֶיהָ כְּנֶגֶד הַקּוֹצְרִים
היה לו לומר כדרך הקוצרים?
 

HaimL

משתמש ותיק
chaim אמר:
HaimL אמר:
אֵ֣ת סְפִ֤יחַ קְצִֽירְךָ֙ לֹ֣א תִקְצ֔וֹר וְאֶת־עִנְּבֵ֥י נְזִירֶ֖ךָ לֹ֣א תִבְצֹ֑ר שְׁנַ֥ת שַׁבָּת֖וֹן יִהְיֶ֥ה לָאָֽרֶץ׃

וברש"י

"נזירך" - שהנזרת והפרשת בני אדם מהם ולא הפקרתם
"לא תבצר" - אותם אינך בוצר אלא מן המופקר
מה פירוש ברמב"ם שם
שֶׁלֹּא יִקְצֹר סְפִיחֶיהָ כְּנֶגֶד הַקּוֹצְרִים
היה לו לומר כדרך הקוצרים?
המילה "כנגד", משמעותה גם "למול", או "בשווה", ועל כן, "כנגד הקוצרים" = "בשווה לקוצרים" = "כדרך הקוצרים".
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אֵ֣ת סְפִ֤יחַ קְצִֽירְךָ֙ לֹ֣א תִקְצ֔וֹר וְאֶת־עִנְּבֵ֥י נְזִירֶ֖ךָ לֹ֣א תִבְצֹ֑ר שְׁנַ֥ת שַׁבָּת֖וֹן יִהְיֶ֥ה לָאָֽרֶץ׃

וברש"י

"נזירך" - שהנזרת והפרשת בני אדם מהם ולא הפקרתם
"לא תבצר" - אותם אינך בוצר אלא מן המופקר

לפי הרמב"ן שם יותר מבואר עיי"ש שהאריך ולדבריו לכאו' זה 'שם עצם' בשונה מרש"י שזה 'שם הפעולה'.
 
חלק עליון תַחתִית