הזמן גורם למצוה בפרי, אבל בפרי שלפנינו המצוה נוהגת בכל זמן.אור זורח אמר:כן זאת השאלה
מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
יפה מאוד.כמעיין המתגבר אמר:הזמן גורם למצוה בפרי, אבל בפרי שלפנינו המצוה נוהגת בכל זמן.
שאר לעמו אמר:כוונתך לבאר ששביעית היא מצוה בחפצא של הקרקע והפרי, ולא בגברא.
אשה לא יכולה להשליך חפצי מצוה של מצוות שהזמן גרמא שפטורה מהן, כמו סוכה וציצית שלא לדבר על רצועות תפילין.
קשה עליך מציצית לדעת ר"ת דכסות יום בלילה חייב, ונמצא שבגד זה לעולם חייב בציצית ואמאי אשה פטורה מציצית.כמעיין המתגבר אמר:שאר לעמו אמר:כוונתך לבאר ששביעית היא מצוה בחפצא של הקרקע והפרי, ולא בגברא.
אשה לא יכולה להשליך חפצי מצוה של מצוות שהזמן גרמא שפטורה מהן, כמו סוכה וציצית שלא לדבר על רצועות תפילין.
לא זו היתה כוונתי כי לפי דבריך אינה מצווה בזה, אלא הוא רק כמו שאסורה להשליך סוכה וציצית, שזה אינו מצוה דאורייתא, אלא היתה כוונתי שהיא ממש מצווה בזה כי זה לא נקרא שהזמן גרמא כי המצוה בפרי בכל זמן ואין מסתכלים על שורש הדבר אלא על הזמן שנוהגת בפרי.
אינו מדוייק, כי אילו הוא יחליט שבגד זה יהא ללילה יהא פטור ונמצא דחיובו תלוי בזמן.דרומאי אמר:קשה עליך מציצית לדעת ר"ת דכסות יום בלילה חייב, ונמצא שבגד זה לעולם חייב בציצית ואמאי אשה פטורה מציצית.כמעיין המתגבר אמר:שאר לעמו אמר:כוונתך לבאר ששביעית היא מצוה בחפצא של הקרקע והפרי, ולא בגברא.
אשה לא יכולה להשליך חפצי מצוה של מצוות שהזמן גרמא שפטורה מהן, כמו סוכה וציצית שלא לדבר על רצועות תפילין.
לא זו היתה כוונתי כי לפי דבריך אינה מצווה בזה, אלא הוא רק כמו שאסורה להשליך סוכה וציצית, שזה אינו מצוה דאורייתא, אלא היתה כוונתי שהיא ממש מצווה בזה כי זה לא נקרא שהזמן גרמא כי המצוה בפרי בכל זמן ואין מסתכלים על שורש הדבר אלא על הזמן שנוהגת בפרי.
אינה שאלה, לא תעשה הוא וחייבת.שאר לעמו אמר:הבא ראיה לדבריך.
הרי אשה מצווה לחדול מעבודת הקרקע מדאורייתא, אף שהיא מצוה שהזמן גרמא, ואחרי שמיטה הקרקע מותרת בעבודה.
אלא המכוון בזה שמצוות דרמיא עליה גופא - כשאלו מצוות שהזמן גרמא הן פטורות (מלבד אלו שחייבות בהן), אבל מצוות דרמיא על החפצא הן חייבות בהן ככל אדם.
שאלת עם הארץ: האם אשה אינה חייבת בלאו הבא מכלל עשה שהז"ג?אור זורח אמר:כן זאת השאלה
מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
אור זורח אמר:מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
כך הוא פשטא דמילתא כיון דלאו הבא מלל עשה הוא עשה והדר הוי עשה שהזמן גרמא, אמנם באמת אפשר דחייבת דהא ילפי' דפטורות ממצוות ת''ת ותפילין בקידושין לד.,וא''כ אפשר דהיינו דוקא בעשה גמור.דרומאי אמר:שאלת עם הארץ: האם אשה אינה חייבת בלאו הבא מכלל עשה שהז"ג?אור זורח אמר:כן זאת השאלה
מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
להרב אבר כיונה שליט''אאבר כיונה אמר:אור זורח אמר:מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
זו לא מ"ע שהזמן גרמא
צריך לשמור על קדושת פירות שביעית תמיד, בין בשביעית ובין בשמינית ובתשיעית וכו'
להרב שאר לעמו שליט''אשאר לעמו אמר:קדושת הפירות היא מצוות לא תעשה?
וא"א לכרוך את כל מצוות השביעית בחדא מחתא
דרומאי אמר:שאלת עם הארץ: האם אשה אינה חייבת בלאו הבא מכלל עשה שהז"ג?אור זורח אמר:כן זאת השאלה
מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
קדושת הפירות היא מצוות לא תעשה?
וא"א לכרוך את כל מצוות השביעית בחדא מחתא
יש נידון בראשונים אם אשה חייבת במצות שבתון דיו"ט או שרק אסורה בל"ת דלא תעשה כל מלאכה.כמעיין המתגבר אמר:כך הוא פשטא דמילתא כיון דלאו הבא מלל עשה הוא עשה והדר הוי עשה שהזמן גרמא, אמנם באמת אפשר דחייבת דהא ילפי' דפטורות ממצוות ת''ת ותפילין בקידושין לד.,וא''כ אפשר דהיינו דוקא בעשה גמור.דרומאי אמר:שאלת עם הארץ: האם אשה אינה חייבת בלאו הבא מכלל עשה שהז"ג?אור זורח אמר:כן זאת השאלה
מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
ולדעות שאחר זמן הביעור צריך (כמעט) בכל מקרה לבער אותם - מאי איכא למימר?כמעיין המתגבר אמר:הזמן גורם למצוה בפרי, אבל בפרי שלפנינו המצוה נוהגת בכל זמן.אור זורח אמר:כן זאת השאלה
מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
זה דבר יפה מאודדבש לפי אמר:ולדעות שאחר זמן הביעור צריך (כמעט) בכל מקרה לבער אותם - מאי איכא למימר?
אתה לא שואל לפי מי שסובר שהביעור הוא הפקר, כי לשיטתו המצוה נשארת, אלא שאלתך למי שסובר שמבערים מן העולם, אמנם אינו קשה כי זה לא תלוי בזמן אלא במציאות אם כלה לחיה מן השדה וזה לא חשיב שהזמן גרמא.דבש לפי אמר:ולדעות שאחר זמן הביעור צריך (כמעט) בכל מקרה לבער אותם - מאי איכא למימר?כמעיין המתגבר אמר:הזמן גורם למצוה בפרי, אבל בפרי שלפנינו המצוה נוהגת בכל זמן.אור זורח אמר:כן זאת השאלה
מדוע אשה חייבת לשמור על קדושת שביעית והלא זו מצות עשה שהזמן גרמא
בן עזאי אמר:החת"ס ח"א סי' ק"נ מבאר הטעם שנשים אסורות בסחורה בפירות שביעית משום דהוי לאו הבא מכלל עשה שהזמן גרמא שודאי נשים אסורות כאנשים.
[אמנם יש מהאחרונים שתי' ע"ד תירוצים הנ"ל שנכתבו לעיל].
א. אין אנחנו יכולים לומר כן לבד.nls אמר:זה נראה פשוט בסברא, כל מה שנשים פטורות זה בשב ואל תעשה, אבל בקום עשה ודאי שלא הותר לאשה לעבור על כלום
יש לאוין שהותרו אצלה כהקפת הראש וטומאת כהנים ולינשא לפסולין [אמנם השנים האחרונים יש לדחות בקל כמובן]nls אמר:בן עזאי אמר:החת"ס ח"א סי' ק"נ מבאר הטעם שנשים אסורות בסחורה בפירות שביעית משום דהוי לאו הבא מכלל עשה שהזמן גרמא שודאי נשים אסורות כאנשים.
[אמנם יש מהאחרונים שתי' ע"ד תירוצים הנ"ל שנכתבו לעיל].
זה נראה פשוט בסברא, כל מה שנשים פטורות זה בשב ואל תעשה, אבל בקום עשה ודאי שלא הותר לאשה לעבור על כלום
אור זורח אמר:א. אין אנחנו יכולים לומר כן לבד.nls אמר:זה נראה פשוט בסברא, כל מה שנשים פטורות זה בשב ואל תעשה, אבל בקום עשה ודאי שלא הותר לאשה לעבור על כלום
ב. י''א שאשה פטורה מעשה שביתת יום טוב והוא בקום עשה.
בכל מקרה אסור לה משום הלאוnls אמר:מה שהבאת שי"א שאשה פטורה משביתת יו"ט הכוונה שיהיה לה מותר לעשות מלאכות ביו"ט?! אם זה כך זה מבהיל, אשמח לקבל מקורות תודה
אין חכמה אמר:יש לאוין שהותרו אצלה כהקפת הראש וטומאת כהנים ולינשא לפסולין [אמנם השנים האחרונים יש לדחות בקל כמובן]nls אמר:בן עזאי אמר:החת"ס ח"א סי' ק"נ מבאר הטעם שנשים אסורות בסחורה בפירות שביעית משום דהוי לאו הבא מכלל עשה שהזמן גרמא שודאי נשים אסורות כאנשים.
[אמנם יש מהאחרונים שתי' ע"ד תירוצים הנ"ל שנכתבו לעיל].
זה נראה פשוט בסברא, כל מה שנשים פטורות זה בשב ואל תעשה, אבל בקום עשה ודאי שלא הותר לאשה לעבור על כלום
ומנין הפשיטות לחלק בזה