נזכר בבריתא בגיטין דף ח'!זאב בודד אמר:אוקיינוס
שאלת חכם חצי תשובה.זאב בודד אמר:מותר להשתמש במילים אוקיינוס, פאניקה, סיזיפי, אטלס, היפנוזה, מוזה, מדוזה, סירנה וכן למצוא קצה חוט ותיבת פנדורה שמקורם מעבודת האלילים של יוון?
מיתולוגיה??לבי במערב אמר:[אגב, גם בכותרת מופיעה מילה השייכת ל'משפחה' זו...
ואגב, לתשומת לב שבמערב דרבנו @לבי במערב, יש לעיין אם בעת שחז"ל השתמשו במילה זו - כבר בטלה שם ע"ז זה.ובכן אמר:שאלת חכם חצי תשובה.זאב בודד אמר:מותר להשתמש במילים אוקיינוס, פאניקה, סיזיפי, אטלס, היפנוזה, מוזה, מדוזה, סירנה וכן למצוא קצה חוט ותיבת פנדורה שמקורם מעבודת האלילים של יוון?
מקורם מעבודת אלילים, או שזה שפה של עע"ז כמו עוד שפות?זאב בודד אמר:מעבודת האלילים
מלבד שמעיקרא אין זה אלא כינוי למעשה ידי שמים (עכ"פ כפי טעותם), לכאו' פשוט שבתקופה המדוברת כבר לא עבדו (בא' מד' דרכים הידועים) לאלילים אלו (אף שיתכן ועדיין האמינו ב'כחם' העל־טבעי).ובכן אמר:יש לעיין אם בעת שחז"ל השתמשו במילה זו - כבר בטלה שם ע"ז זה.
משיב דבר אמר:מקורם מעבודת אלילים, או שזה שפה של עע"ז כמו עוד שפות?זאב בודד אמר:מעבודת האלילים
וכי יש איסור להשתמש בשפה שבדו עובדי ע"ז?
אוקיינוס- טיטאן הים, פאניקה- החרדה שאל הפרא ''פאן' כביכול חולל, סיזיפוס- הגיבור שה''אלים'' הטילו עליו לגלגל פעם אחר פעם את אותה אבן לראש אותה גבעה, אטלס- הטיטאן שנשא את העולם על כתפיו,היפנוס- ''אל'' התנומה, מדוזה- המפלצת שקילל אחד ה''אלים'' שמבטה יאבן, סירנה- היצורים ששירתם מכשפת (אודיסאוס), קצה חוט- אריאדנה במבוך, תיבת פנדורה- נתנו ה''אלים'' לפנדורה
שאל פרוקלוס בן פלוספוס את רבן גמליאל בעכו, שהיה רוחץ במרחץ של אפרודיטי, אמר לו, כתוב בתורתכם, ולא ידבק בידך מאומה מן החרם, מפני מה אתה רוחץ במרחץ של אפרודיטי. וכו'לבי במערב אמר:מלבד שמעיקרא אין זה אלא כינוי למעשה ידי שמים (עכ"פ כפי טעותם), לכאו' פשוט שבתקופה המדוברת כבר לא עבדו (בא' מד' דרכים הידועים) לאלילים אלו (אף שיתכן ועדיין האמינו ב'כחם' העל־טבעי).ובכן אמר:יש לעיין אם בעת שחז"ל השתמשו במילה זו - כבר בטלה שם ע"ז זה.
לבי במערב אמר:[אסייענו בזה:]
אוקיינוס- טיטאן הים, פאניקה- החרדה שאל הפרא ''פאן' כביכול חולל, סיזיפוס- הגיבור שה''אלים'' הטילו עליו לגלגל פעם אחר פעם את אותה אבן לראש אותה גבעה, אטלס- הטיטאן שנשא את העולם על כתפיו,היפנוס- ''אל'' התנומה, מדוזה- המפלצת שקילל אחד ה''אלים'' שמבטה יאבן, סירנה- היצורים ששירתם מכשפת (אודיסאוס), קצה חוט- אריאדנה במבוך, תיבת פנדורה- נתנו ה''אלים'' לפנדורה
הציטוט דלעיל הוא לשונו של פותח האשכול, ר' '@זאב בודד'.משיב דבר אמר:נשאר לך להסביר רק את "מתולוגיה" (לשיטתך לעיל)...
למעשה אנו משתמשים בזה למשמעויות אחרות, כעין לשון מושאלת. ואינו דומה למסקי בשמי' של ע"ז בתור שמה עצמה. אם כי החילוק צריך מקור כמובן.לבי במערב אמר:[אסייענו בזה:]
אוקיינוס- טיטאן הים, פאניקה- החרדה שאל הפרא ''פאן' כביכול חולל, סיזיפוס- הגיבור שה''אלים'' הטילו עליו לגלגל פעם אחר פעם את אותה אבן לראש אותה גבעה, אטלס- הטיטאן שנשא את העולם על כתפיו,היפנוס- ''אל'' התנומה, מדוזה- המפלצת שקילל אחד ה''אלים'' שמבטה יאבן, סירנה- היצורים ששירתם מכשפת (אודיסאוס), קצה חוט- אריאדנה במבוך, תיבת פנדורה- נתנו ה''אלים'' לפנדורה
משמע מהתם דבימי רבן גמליאל אכתי פלחו לאפרודיטי, דאל"ה, הל"ל שכבר בטלוה. ומדפלחו לה, לא הוו פלחין לכולא שטותא דטעותא?לבי במערב אמר:ר' '@HaimL', ומה ראי' מהתם איכא?
ויקיפד':משיב דבר אמר:לבי במערב אמר:[אסייענו בזה:]
אוקיינוס- טיטאן הים, פאניקה- החרדה שאל הפרא ''פאן' כביכול חולל, סיזיפוס- הגיבור שה''אלים'' הטילו עליו לגלגל פעם אחר פעם את אותה אבן לראש אותה גבעה, אטלס- הטיטאן שנשא את העולם על כתפיו,היפנוס- ''אל'' התנומה, מדוזה- המפלצת שקילל אחד ה''אלים'' שמבטה יאבן, סירנה- היצורים ששירתם מכשפת (אודיסאוס), קצה חוט- אריאדנה במבוך, תיבת פנדורה- נתנו ה''אלים'' לפנדורה
נשאר לך להסביר רק את "מתולוגיה" (לשיטתך לעיל)...
החודשים העבריים קרויים על שם אלילים פיניקיים, והלועזיים על שם אלילים רומאים.נדיב לב אמר:מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
זאב בודד אמר:החודשים העבריים קרויים על שם אלילים פיניקיים, והלועזיים על שם אלילים רומאים.נדיב לב אמר:מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
נדיב לב אמר:מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
רימון אמר:נדיב לב אמר:מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
הרמב"ן עה"ת התקשה בזה, וכתב שזה בגלל קיבוץ גליות בימי בית שני, עי"ש.
אכן, לשם ציינתי בה"פ...משיב דבר אמר:ויקיפד':
לאו דוקא, וראה כאן.HaimL אמר:ומדפלחו לה, לא הוו פלחין לכולא שטותא דטעותא?
אלו בטלו בודאי בשעתו, דגמירי שכל ע"ז המוזכרת בכתוב כבר בטלה אז (סנהדרין סג, ב וביראים סי' רמה).נדיב לב אמר:מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
כמדומה לי שהתייחס לזה בדרשתו לר"ה.נדיב לב אמר:אמנם הרמב"ן לא עומד על הנקודה הזו, מדוע לא חששו להשתמש בשמות הללו הקרויים ע"ש אליליהם. לדוגמא חודש תמוז נקרא על שם אליל, שכבר הוזכר בנביא יחזקאל.
בניגוד לתרבות יון שעד היום כל תרבות המערב מבוססת עליה, האלילים הנ''ל ואמונתם בטלו מזמן.נדיב לב אמר:זאב בודד אמר:החודשים העבריים קרויים על שם אלילים פיניקיים, והלועזיים על שם אלילים רומאים.נדיב לב אמר:מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
אליליהם לאוו דקא יוונים. ומה ענה לעצמו ע"ז?
לכאור' הכונה: שם שמשמעות לשונו הוא ענין אלוהות, ולא כינוי שניתן לאליל.וזה שאינו אסור להזכיר אלא לה אלא בש' שניתן אלהות שנתנו לה שם שמשמע אלהות הדיוטות כגון ארטל אף על פי [שעשה] אותן אלהות וכ"ש אלהים אחרים לא תזכירו כ"ש הקפיד הכתוב. והיינו טעמא דתנא [ע"ז ח' א'] אלו הן אידיהן של עכו"ם.
ברוך שכיוונתי לדעת כותב המאמר, או בקיצור - ברוך שאמר (והיה?)לבי במערב אמר:
אבל לא מלתא של אלוהות וע"ז, כמובן. ולכן אינו סיבה שלא יחשב בטלה משו"כ.זאב בודד אמר:שעד היום כל תרבות המערב מבוססת עליה