מילים מהמיתולוגיה היוונית.

זאב בודד

משתמש ותיק
מותר להשתמש במילים אוקיינוס, פאניקה, סיזיפי, אטלס, היפנוזה, מוזה, מדוזה, סירנה וכן למצוא קצה חוט ותיבת פנדורה שמקורם מעבודת האלילים של יוון? 
 

ובכן

משתמש ותיק
ובכן אמר:
זאב בודד אמר:
מותר להשתמש במילים אוקיינוס, פאניקה, סיזיפי, אטלס, היפנוזה, מוזה, מדוזה, סירנה וכן למצוא קצה חוט ותיבת פנדורה שמקורם מעבודת האלילים של יוון? 
שאלת חכם חצי תשובה.
ואגב, לתשומת לב שבמערב דרבנו @לבי במערב, יש לעיין אם בעת שחז"ל השתמשו במילה זו - כבר בטלה שם ע"ז זה.
 

HaimL

משתמש ותיק
א"ר חייא בר אבא היינו טעמא דכתיב יפת אלהים ליפת יפיותו של יפת יהא באהלי שם:
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ובכן אמר:
יש לעיין אם בעת שחז"ל השתמשו במילה זו - כבר בטלה שם ע"ז זה.
מלבד שמעיקרא אין זה אלא כינוי למעשה ידי שמים (עכ"פ כפי טעותם), לכאו' פשוט שבתקופה המדוברת כבר לא עבדו (בא' מד' דרכים הידועים) לאלילים אלו (אף שיתכן ועדיין האמינו ב'כחם' העל־טבעי).
 

זאב בודד

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
זאב בודד אמר:
מעבודת האלילים
מקורם מעבודת אלילים, או שזה שפה של עע"ז כמו עוד שפות?
וכי יש איסור להשתמש בשפה שבדו עובדי ע"ז?

מקורם מעבודת האלילים.
(איני יודע לצטט מהודעות פרטיות שם פירטתי )
 

לבי במערב

משתמש ותיק
[אסייענו בזה:]
אוקיינוס- טיטאן הים, פאניקה- החרדה שאל הפרא ''פאן' כביכול חולל, סיזיפוס- הגיבור שה''אלים'' הטילו עליו לגלגל פעם אחר פעם את אותה אבן לראש אותה גבעה, אטלס- הטיטאן שנשא את העולם על כתפיו,היפנוס- ''אל'' התנומה, מדוזה- המפלצת שקילל אחד ה''אלים'' שמבטה יאבן, סירנה- היצורים ששירתם מכשפת (אודיסאוס), קצה חוט- אריאדנה במבוך, תיבת פנדורה- נתנו ה''אלים'' לפנדורה
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ובכן אמר:
יש לעיין אם בעת שחז"ל השתמשו במילה זו - כבר בטלה שם ע"ז זה.
מלבד שמעיקרא אין זה אלא כינוי למעשה ידי שמים (עכ"פ כפי טעותם), לכאו' פשוט שבתקופה המדוברת כבר לא עבדו (בא' מד' דרכים הידועים) לאלילים אלו (אף שיתכן ועדיין האמינו ב'כחם' העל־טבעי).
שאל פרוקלוס בן פלוספוס את רבן גמליאל בעכו, שהיה רוחץ במרחץ של אפרודיטי, אמר לו, כתוב בתורתכם, ולא ידבק בידך מאומה מן החרם, מפני מה אתה רוחץ במרחץ של אפרודיטי. וכו'
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
[אסייענו בזה:]
אוקיינוס- טיטאן הים, פאניקה- החרדה שאל הפרא ''פאן' כביכול חולל, סיזיפוס- הגיבור שה''אלים'' הטילו עליו לגלגל פעם אחר פעם את אותה אבן לראש אותה גבעה, אטלס- הטיטאן שנשא את העולם על כתפיו,היפנוס- ''אל'' התנומה, מדוזה- המפלצת שקילל אחד ה''אלים'' שמבטה יאבן, סירנה- היצורים ששירתם מכשפת (אודיסאוס), קצה חוט- אריאדנה במבוך, תיבת פנדורה- נתנו ה''אלים'' לפנדורה


נשאר לך להסביר רק את "מתולוגיה" (לשיטתך לעיל)...
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
[אסייענו בזה:]
אוקיינוס- טיטאן הים, פאניקה- החרדה שאל הפרא ''פאן' כביכול חולל, סיזיפוס- הגיבור שה''אלים'' הטילו עליו לגלגל פעם אחר פעם את אותה אבן לראש אותה גבעה, אטלס- הטיטאן שנשא את העולם על כתפיו,היפנוס- ''אל'' התנומה, מדוזה- המפלצת שקילל אחד ה''אלים'' שמבטה יאבן, סירנה- היצורים ששירתם מכשפת (אודיסאוס), קצה חוט- אריאדנה במבוך, תיבת פנדורה- נתנו ה''אלים'' לפנדורה
למעשה אנו משתמשים בזה למשמעויות אחרות, כעין לשון מושאלת. ואינו דומה למסקי בשמי' של ע"ז בתור שמה עצמה. אם כי החילוק צריך מקור כמובן.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ר' '@HaimL', ומה ראי' מהתם איכא?
משמע מהתם דבימי רבן גמליאל אכתי פלחו לאפרודיטי, דאל"ה, הל"ל שכבר בטלוה. ומדפלחו לה, לא הוו פלחין לכולא שטותא דטעותא?
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
לבי במערב אמר:
[אסייענו בזה:]
אוקיינוס- טיטאן הים, פאניקה- החרדה שאל הפרא ''פאן' כביכול חולל, סיזיפוס- הגיבור שה''אלים'' הטילו עליו לגלגל פעם אחר פעם את אותה אבן לראש אותה גבעה, אטלס- הטיטאן שנשא את העולם על כתפיו,היפנוס- ''אל'' התנומה, מדוזה- המפלצת שקילל אחד ה''אלים'' שמבטה יאבן, סירנה- היצורים ששירתם מכשפת (אודיסאוס), קצה חוט- אריאדנה במבוך, תיבת פנדורה- נתנו ה''אלים'' לפנדורה


נשאר לך להסביר רק את "מתולוגיה" (לשיטתך לעיל)...
ויקיפד':
מיתולוגיה היא אגדת קדומים, המספרת על בריאת העולם, חזיונות הטבע, אוסף האגדות הקשורות במסורות הקדומות של עם והעוסקות בעיקר בעלילותיהם של אלים וגיבורים.
@זאב בודד  @לבי במערב 
 

זאב בודד

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
החודשים העבריים קרויים על שם אלילים פיניקיים, והלועזיים על שם אלילים רומאים.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
זאב בודד אמר:
נדיב לב אמר:
מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
החודשים העבריים קרויים על שם אלילים פיניקיים, והלועזיים על שם אלילים רומאים.
 

אליליהם לאוו דקא יוונים. ומה ענה לעצמו ע"ז?
 

רימון

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.

הרמב"ן עה"ת התקשה בזה, וכתב שזה בגלל קיבוץ גליות בימי בית שני, עי"ש.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
רמב"ן שמות פרק יב פסוק ב
וכבר הזכירו רבותינו זה הענין, ואמרו שמות חדשים עלו עמנו מבבל (ירושלמי ר"ה א ב, ב"ר מח ט), כי מתחלה לא היו להם שמות אצלנו, והסבה בזה, כי מתחלה היה מניינם זכר ליציאת מצרים, אבל כאשר עלינו מבבל ונתקיים מה שאמר הכתוב (ירמיה טז יד -טו) ולא יאמר עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את בני ישראל מארץ צפון, חזרנו לקרא החדשים בשם שנקראים בארץ בבל, להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו הש"י כי אלה השמות ניסן אייר וזולתם שמות פרסיים, ולא ימצא רק בספרי נביאי בבל (זכריה א ז, עזרא ו טו, נחמיה א א) ובמגילת אסתר (ג ז) ולכן אמר הכתוב בחדש הראשון הוא חדש ניסן, כמו הפיל פור הוא הגורל (שם) ועוד היום הגוים בארצות פרס ומדי כך הם קוראים אותם ניסן ותשרי וכלם כמונו והנה נזכיר בחדשים הגאולה השנית כאשר עשינו עד הנה בראשונה:


אמנם הרמב"ן לא עומד על הנקודה הזו, מדוע לא חששו להשתמש בשמות הללו הקרויים ע"ש אליליהם. לדוגמא חודש תמוז נקרא על שם אליל, שכבר הוזכר בנביא יחזקאל.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
אכן, לשם ציינתי בה"פ...
 
HaimL אמר:
ומדפלחו לה, לא הוו פלחין לכולא שטותא דטעותא?
לאו דוקא, וראה כאן.

 
נדיב לב אמר:
מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
אלו בטלו בודאי בשעתו, דגמירי שכל ע"ז המוזכרת בכתוב כבר בטלה אז (סנהדרין סג, ב וביראים סי' רמה).
 
נדיב לב אמר:
אמנם הרמב"ן לא עומד על הנקודה הזו, מדוע לא חששו להשתמש בשמות הללו הקרויים ע"ש אליליהם. לדוגמא חודש תמוז נקרא על שם אליל, שכבר הוזכר בנביא יחזקאל.
כמדומה לי שהתייחס לזה בדרשתו לר"ה.
 

זאב בודד

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
זאב בודד אמר:
נדיב לב אמר:
מאי שנא ציון החודשים העבריים הקרויים ע"ש אליליהם? כמדומני.
החודשים העבריים קרויים על שם אלילים פיניקיים, והלועזיים על שם אלילים רומאים.

אליליהם לאוו דקא יוונים. ומה ענה לעצמו ע"ז?
בניגוד לתרבות יון שעד היום כל תרבות המערב מבוססת עליה, האלילים הנ''ל ואמונתם בטלו מזמן.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
ספר יראים סימן רמה [דפוס ישן - עה]:
וזה שאינו אסור להזכיר אלא לה אלא בש' שניתן אלהות שנתנו לה שם שמשמע אלהות הדיוטות כגון ארטל אף על פי [שעשה] אותן אלהות וכ"ש אלהים אחרים לא תזכירו כ"ש הקפיד הכתוב. והיינו טעמא דתנא [ע"ז ח' א'] אלו הן אידיהן של עכו"ם.
לכאור' הכונה: שם שמשמעות לשונו הוא ענין אלוהות, ולא כינוי שניתן לאליל. 
 
חלק עליון תַחתִית