הגיית ספר 'מרדכי'

כהן

משתמש ותיק
האם יש ראיות לקריאת שם הספר 'מרדכי', האם הכ' בחיריק או בקמץ?
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
קמנו ונתעודד אמר:
כמו "מיימוני", "אשרי", כך גם "מרדכי".
לא דומה, מיימוני ואשרי הוא ייחוס השם - של מיימון/של אשר, דוגמת החיריק בתיבת ספרדי/אשכנזי/ירושלמי.  אבל מרדכי הוא השם עצמו.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
כהן אמר:
האם יש ראיות לקריאת שם הספר 'מרדכי', האם הכ' בחיריק או בקמץ?
שתי ראיות חותכות:​
א. לפני שם עצם פרטי לא תבוא לעולם הא הידיעה; יידוע השם 'מרדכי' בספרי הפוסקים ('כתב המרדכי') מופת הוא כי אין השם שם פרטי.​
ב. הזכרת השם 'מרדכי' ללא כל תואר כבוד עדות נאמנה כי שם חיבור הוא ולא שם מחבר.
 
 

כהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
שתי ראיות חותכות:
ראיות יפות שזה לא שמו הפרטי, אבל עדיין אין ראיות שצריכים לומר בחיריק. אפשר לומר שהספר נקרא 'מרדכי' [בקמץ] על שם מחברו ר' מרדכי [בקמץ].
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
כהן אמר:
האם יש ראיות לקריאת שם הספר 'מרדכי', האם הכ' בחיריק או בקמץ?
שתי ראיות חותכות:​
א. לפני שם עצם פרטי לא תבוא לעולם הא הידיעה; יידוע השם 'מרדכי' בספרי הפוסקים ('כתב המרדכי') מופת הוא כי אין השם שם פרטי.​
ב. הזכרת השם 'מרדכי' ללא כל תואר כבוד עדות נאמנה כי שם חיבור הוא ולא שם מחבר.
לא הבנתי, יש ספק בכך שמחבר הספר הוא "רבנו מרדכי בר הלל"?
 
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
. לפני שם עצם פרטי לא תבוא לעולם הא הידיעה; יידוע השם 'מרדכי' בספרי הפוסקים ('כתב המרדכי') מופת הוא כי אין השם שם פרטי.


חזרה למעלה
ומה תאמר על: הרא"ש, הרשב"א, הרי"ף הרמב"ן וכו'? בכולם יש יידוע השם.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
יש ספק בכך שמחבר הספר הוא "רבנו מרדכי בר הלל"?
שם המחבר הוא רבנו מָרְדְּכַי, ומשום כך מכונה ספר פסקיו 'מָרְדְּכִי', כשם שספר פסקיו של רבנו אשר מכונה 'אָשֵׁרִי'.​
אילו היו שמו של אחד מבני השבטים מרדכי, היה נזכר בפרשת פינחס: 'לְמָרְדְּכַי מִשְׁפַּחַת הַמָּרְדְּכִי'.
 
 

Elhanan

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
משה נפתלי אמר:
. לפני שם עצם פרטי לא תבוא לעולם הא הידיעה; יידוע השם 'מרדכי' בספרי הפוסקים ('כתב המרדכי') מופת הוא כי אין השם שם פרטי.


חזרה למעלה
ומה תאמר על: הרא"ש, הרשב"א, הרי"ף הרמב"ן וכו'? בכולם יש יידוע השם.

זה לא הא הידיעה על השםאלא אלא על הרב.
 

ובכן

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
כהן אמר:
האם הכ' בחיריק או בקמץ?
אני נוהג בזה כמו בזכור לומר תמיד מרדכי/ מרדכי בחיריק וקמץ ולצאת לכל השיטות.
ובכל זאת, להעירו דאם איננו קורא את הד' בחטף קמץ, אלא בשווא נע, ספק גדול אם יצא יד"ח...
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
ובכן אמר:
משיב דבר אמר:
כהן אמר:
האם הכ' בחיריק או בקמץ?
אני נוהג בזה כמו בזכור לומר תמיד מרדכי/ מרדכי בחיריק וקמץ ולצאת לכל השיטות.
ובכל זאת, להעירו דאם איננו קורא את הד' בחטף קמץ, אלא בשווא נע, ספק גדול אם יצא יד"ח...
כמדומני שהחטף קמץ (בד' דמרדכי) נודע רק אחרי עליית תימן (וא"כ כבר נקבע שם הספר בשווא נא) ? או דילמא טעות היא בידי ?
 

כהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
שם המחבר הוא רבנו מָרְדְּכַי, ומשום כך מכונה ספר פסקיו 'מָרְדְּכִי', כשם שספר פסקיו של רבנו אשר מכונה 'אָשֵׁרִי'.
אילו היו שמו של אחד מבני השבטים מרדכי, היה נזכר בפרשת פינחס: 'לְמָרְדְּכַי מִשְׁפַּחַת הַמָּרְדְּכִי'.
לפי כללי הדקדוק היה צריך להיות מרדכיי [היוד בחיריק ולא הכ']
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
יש ספק בכך שמחבר הספר הוא "רבנו מרדכי בר הלל"?
שם המחבר הוא רבנו מָרְדְּכַי, ומשום כך מכונה ספר פסקיו 'מָרְדְּכִי', כשם שספר פסקיו של רבנו אשר מכונה 'אָשֵׁרִי'.​
אילו היו שמו של אחד מבני השבטים מרדכי, היה נזכר בפרשת פינחס: 'לְמָרְדְּכַי מִשְׁפַּחַת הַמָּרְדְּכִי'.
אולי.
ועיין נא בימנה ובישוי
 
עכ"פ, אם קורא מרדכי בחיריק (ולהכתוב באשכול כאן הוא המסתבר יותר) כמדומה שצריך לקראו מלרע.
ואף שאם קראו בקמץ לכאורה פשיטא שהוא מלרע, שהרי הוא שם העצם, מכל מקום יש לומר שהמנהג לקראו מלעיל נובע מהנטיה לכל דבר שהוא שם דבר לקראו מלעיל.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
כהן אמר:
משה נפתלי אמר:
שם המחבר הוא רבנו מָרְדְּכַי, ומשום כך מכונה ספר פסקיו 'מָרְדְּכִי', כשם שספר פסקיו של רבנו אשר מכונה 'אָשֵׁרִי'.
אילו היו שמו של אחד מבני השבטים מרדכי, היה נזכר בפרשת פינחס: 'לְמָרְדְּכַי מִשְׁפַּחַת הַמָּרְדְּכִי'.
לפי כללי הדקדוק היה צריך להיות מרדכיי [היוד בחיריק ולא הכ']
ְדָרְיָוֶשׁ הַמָּדִי (ולא המדיי)

 
 

בשלמא

משתמש ותיק
להלן מבחר לשונות וכינויים מכתבי רבותינו הראשונים והאחרונים לספר (שעבר עריכות שונות וקיצורים ע"י מחברים שונים ואפי' יחוסו לרבינו מרדכי ב"ר הלל אינו מוכרע לגמרי):
מרדכי דבני רינוס. מרדכי רינוס. מרדכי דבני אוסטרייך. מרדכי אוסטרייך. מרדכי הגדול. מרדכי קטן. מרדכי קצר, הגהות מרדכי. חידושי מרדכי. פסקי מרדכי. (מתוך אוצה"ג)

האם כולם סובלים את הכינוי החרוק?
 

דרומאי

משתמש ותיק
כמדומה שההגהות מכונות מאז ומעולם בשם מרדכי בחירק, שהם ההגהות שמכונות ע"ש המרדכי, ולא המרדכי בעצמו.
ומתוך כך הורגלו לקרות גם לספר עצמו מרדכי.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
להלן מבחר לשונות וכינויים מכתבי רבותינו הראשונים והאחרונים לספר (שעבר עריכות שונות וקיצורים ע"י מחברים שונים ואפי' יחוסו לרבינו מרדכי ב"ר הלל אינו מוכרע לגמרי):
מרדכי דבני רינוס. מרדכי רינוס. מרדכי דבני אוסטרייך. מרדכי אוסטרייך. מרדכי הגדול. מרדכי קטן. מרדכי קצר, הגהות מרדכי. חידושי מרדכי. פסקי מרדכי. (מתוך אוצה"ג)
האם כולם סובלים את הכינוי החרוק?
למה לא?
 

בדרך

משתמש ותיק
אני נוהג בזה כמו בזכור לומר תמיד מרדכי/ מרדכי בחיריק וקמץ ולצאת לכל השיטות.
כלומר דקדושת מרדכי ואסתר עומדת בזה לעומת זה אל מול טומאת המן עמלק (הכלל השישי).
השאלה היא האם אתה חוזר רק על המילה 'מרדכי' פעמיים, או על כל המשפט שאתה אומר? [וכיצד אתה נוהג בזכור גופיה, מורינו?]
 
חלק עליון תַחתִית