הקשר בין הכּוֹלֵיאָר לאוזן

במבי

משתמש ותיק
מַאי כּוֹלֵיאָר? אָמַר רַב: מַכְבַּנְתָּא. כּוֹבֶלֶת — אָמַר רַב: חוּמַרְתָּא דְפִילוֹן. (שבת סב.)

וגרסת הערוך

כבליאר   [קאפף שלייער] (שבת סב) ולא בכוכלייא פי' מכבנתא ודומה למכחול וראשו אחד דומה לסירה שאורגת בה התכשיטין הנותנת כנגד פניה וכמעשה דר' עקיבא (שם קנו) שקלתה למכבנתא ואיתרמיא בעינא. ויש אומרים תכשיט שמעגל על ראשה כדגרסינן (יומא כה) הכהנים מקיפין ועומדין כמין כוכליאר (א"ב פי' בלשון יוני דבר עגול ומסובב כמו לול):

וכן בערך

מכבנתא   [איין ארט ציהרונג] פי' היא בת הנפש ועגולה כמו כוכליאר דיומא ויש בה מחט שתופשת עמה בגדיה ואותו מחט נכנס בעינו של נחש כדאמר שקלתה למכבנתה ואיתרמיא בעינה. פ"א בערך כוכלייר:

וכידוע החלק השבלולי באוזן שמו "קוכלי" (ועל שמו השתל הקוכליארי)


https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%9C_(%D7%90%D7%99%D7%91%D7%A8)


Ear-anatomy-text-small.png
מאת Original uploader was ערן at he.wikipedia - Originally from he.wikipedia; description page is/was here., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2245422


 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אגב כתבתי בספרי.
מהו כולייר- הטור בסעיף יא, הביא בזה מחלוקת, וכתב דהערוך פירש דהוא עטרה לראש, ע''כ, ויש להעיר דהערוך שם בערך ככליאר, פירש דהוא כמין מכחול שאורגת בו תכשיטיה, וכתב עוד בשם יש אומרים דהוא תכשיט כמין עטרה, ע''כ, וכן פירש ר''ח בשבת סב. ד''ה בכולייר, דהיינו תכשיט המקיף את כל הראש, ומאידך שבולי הלקט בשבולת קו, הביא מספר התרומה כפירוש רש''י דהיינו נושק''א, וכ''כ הריטב''א בשבת סב. ד''ה מכבנתא.

1300 עמודים.
הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 
חלק עליון תַחתִית