הַתְקֵן עַצְמְךָ בַפְּרוֹזְדוֹר, כְּדֵי שֶׁתִּכָּנֵס לַטְּרַקְלִין:

במבי

משתמש ותיק
כתוב בפרקי אבות

הַתְקֵן עַצְמְךָ בַפְּרוֹזְדוֹר, כְּדֵי שֶׁתִּכָּנֵס לַטְּרַקְלִין:

הטרקלין הינו חדר האוכל אך היכן הוא ממוקם ? 


במבי אמר:
מַעֲשֶׂה וּמֵתָה שִׁפְחָתוֹ שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר. נִכְנְסוּ תַּלְמִידָיו לְנַחֲמוֹ. כֵּיוָן שֶׁרָאָה אוֹתָם עָלָה לַעֲלִיָּיה, וְעָלוּ אַחֲרָיו. נִכְנַס לָאַנְפִּילוֹן, נִכְנְסוּ אַחֲרָיו. נִכְנַס לַטְּרַקְלִין, נִכְנְסוּ אַחֲרָיו. אָמַר לָהֶם: כִּמְדוּמֶּה אֲנִי שֶׁאַתֶּם נִכְוִים בְּפוֹשְׁרִים, עַכְשָׁיו אִי אַתֶּם נִכְוִים אֲפִילּוּ בְּחַמֵּי חַמִּין, לֹא כָּךְ שָׁנִיתִי לָכֶם: עֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת אֵין עוֹמְדִים עֲלֵיהֶם בְּשׁוּרָה, וְאֵין אוֹמְרִים עֲלֵיהֶם בִּרְכַּת אֲבֵלִים וְלֹא תַּנְחוּמֵי אֲבֵלִים? אֶלָּא מָה אוֹמְרִים עֲלֵיהֶם? — כְּשֵׁם שֶׁאוֹמְרִים לוֹ לְאָדָם עַל שׁוֹרוֹ וְעַל חֲמוֹרוֹ שֶׁמֵּתוּ — ״הַמָּקוֹם יְמַלֵּא לְךָ חֶסְרוֹנְךָ״, כָּךְ אוֹמְרִים לוֹ עַל עַבְדּוֹ וְעַל שִׁפְחָתוֹ ״הַמָּקוֹם יְמַלֵּא לְךָ חֶסְרוֹנְךָ״.

תַּנְיָא אִידַּךְ: עֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת אֵין מַסְפִּידִין אוֹתָן. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: אִם עֶבֶד כָּשֵׁר הוּא — אוֹמְרִים עָלָיו: ״הוֹי אִישׁ טוֹב וְנֶאֱמָן וְנֶהֱנֶה מִיגִיעוֹ״. אָמְרוּ לוֹ: אִם כֵּן, מָה הִנַּחְתָּ לַכְּשֵׁרִים?  (ברכות טז:)

 
ומשמע שאינו בכניסה לבית !

וניתן לראות את מיקומו בבית רומאי טיפוסי שהיה נפוץ בזמנם (סגנון עשיר למדי)




  unnamed.jpg
 

HaimL

משתמש ותיק
מהו אנפילון? אולי מלשון אנפיליא של בגד, שהוא כיסוי הרגל, שאינו ממש מנעל. אולי כך גם האנפילון הוא מה שנקרא "חדרון", ואינו חדר ממש.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
מהו אנפילון? אולי מלשון אנפיליא של בגד, שהוא כיסוי הרגל, שאינו ממש מנעל. אולי כך גם האנפילון הוא מה שנקרא "חדרון", ואינו חדר ממש.


חדר מספר 5 נקרא impluvium (אימפלוביום) וסביר להניח שזהו האנפילון.

(והטרקלין נמצא במודל זה בחדר מספר 8)



1aef6e7ab3d1c4ca9184015af41316de (1).png
 

HaimL

משתמש ותיק
נראה שפרוז, תקנה, היא "דבר שמכריזים עליו", כמו פרוזדוגמא

אם כן, העומד בפרוזדור, מכריזים על הגעתו, לבעה"ב בטרקלין
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
HaimL אמר:
מהו אנפילון? אולי מלשון אנפיליא של בגד, שהוא כיסוי הרגל, שאינו ממש מנעל. אולי כך גם האנפילון הוא מה שנקרא "חדרון", ואינו חדר ממש.


חדר מספר 5 נקרא impluvium (אימפלוביום) וסביר להניח שזהו האנפילון.
במבי אמר:
כתוב בפרקי אבות
 
במבי אמר:
מַעֲשֶׂה וּמֵתָה שִׁפְחָתוֹ שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר. נִכְנְסוּ תַּלְמִידָיו לְנַחֲמוֹ. כֵּיוָן שֶׁרָאָה אוֹתָם עָלָה לַעֲלִיָּיה, וְעָלוּ אַחֲרָיו. נִכְנַס לָאַנְפִּילוֹן, נִכְנְסוּ אַחֲרָיו. נִכְנַס לַטְּרַקְלִין, נִכְנְסוּ אַחֲרָיו. אָמַר לָהֶם: כִּמְדוּמֶּה אֲנִי שֶׁאַתֶּם נִכְוִים בְּפוֹשְׁרִים, עַכְשָׁיו אִי אַתֶּם נִכְוִים אֲפִילּוּ בְּחַמֵּי חַמִּין....


אבל לפי זה, הדבר מעצים את החוסר טקט של תלמידי ר"א, כי האימפלוביום הינו מעין בריכת מאגר בכניסה לבית בעומק 30 סנטימטר (שמתנקזים אליה המים מהגג) ורבי אליעזר נכנס לבריכה והתלמידים אחריו ועדיין לא קולטים שמנסה לרמוז להם !

(וכן ממש מתאים שהוא נמצא בבריכת מים וטוען להם שאפילו בחמי חמין אינם נכווים.....)
 
 

HaimL

משתמש ותיק
האמת שסדר החדרים אינו ברור. הרי לא מסתבר שהוא קודם כל ינסה להשתמט מהם בחדרים הפריפריאליים או האזוטרים ואם זה לא הועיל אז הוא ינסה להשתמט מהם - בחדר האירוח
 

לבי במערב

משתמש ותיק
א. ענין ה'אנפילון' מפורש במפרשים על־אתר: "בית קטן שלפני טרקלין הגדול" (רש"י), "אכסדרא שלפני החצר" (ריטב"א).
ב. אדרבא - מתחילה ביקש לרמוז להם בכניסתו לחדר הפנימי (עלי', שאינו עשוי לקבלת האורחים); כיון שלא הבינוהו - עבר לפרוזדור (כנסיון התחמקות נוסף), ו(משלא הועיל - המשיך) משם לטרקלין, כדי לקבלם (כרגיל) ולומר להם דבריו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ענין ה'אנפילון' מפורש במפרשים על־אתר . . 
ואם דוקא בדברי החוקרים חפצכם - כך לשון מילון יסטרוב:
אַפִּילוֹןאַפִּילְיוֹן II m. (πυλών, πυλεών) gate-wayBer. 16ᵇ נכנס לאפיליון Ar. (ed. אנפילון, Ms. F. לבית המרחץ, read לבית החצר, Treat. S’maḥ. I, 10 לחצר).
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
לבי במערב אמר:
ענין ה'אנפילון' מפורש במפרשים על־אתר . . 
ואם דוקא בדברי החוקרים חפצכם - כך לשון מילון יסטרוב:
אַפִּילוֹןאַפִּילְיוֹן II m. (πυλών, πυλεών) gate-wayBer. 16ᵇ נכנס לאפיליון Ar. (ed. אנפילון, Ms. F. לבית המרחץ, read לבית החצר, Treat. S’maḥ. I, 10 לחצר).

אך אם נביט באופן פילולוגי על המילה שהביא מר יסטרוב "פילון" שמשמעה "שער הכניסה" ובגמרתינו כתוב "אנפילון" אולי יש לדמותה יותר למילה שהבאתי (impluvium (אימפלוביום)) כי ייתכן שחז"ל החליפו במילות לע"ז בין מ' לנ' כמו שגם יש לומר על אנפוריה (המוזכרים בריש פרק ב' דב"מ) שייתכן שמקור המילה היא Emporium (אמפוריום) וא"כ יש לנו החלפת מ' בנ' והכא נמי כדלעיל.

(ומילת "פילון" ייתכן שמקורה עברי שמשמעו פי - לון כלומר פתח הלינה שזה שער הכניסה לבית)
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
במבי אמר:
אולי ביאור המילה פרוזדור

פרוז - תקנה כמו פרוז-בול
דור - משמעו דלת אך כאן כתוב שגם כניסה

https://en.m.wiktionary.org/wiki/foris#Latin
 
HaimL אמר:
נראה שפרוז, תקנה, היא "דבר שמכריזים עליו", כמו פרוזדוגמא

אם כן, העומד בפרוזדור, מכריזים על הגעתו, לבעה"ב בטרקלין
שמא ''פרוז'' מלשון ''ערי הפרזי'' - פרש''י פתוח ללא חומה.
דור - לשון דיורים.

שעושים מעשי דיורין במקום פתוח ללא קורת גג או גדר מספקים.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
במבי אמר:
אולי ביאור המילה פרוזדור

פרוז - תקנה כמו פרוז-בול
דור - משמעו דלת אך כאן כתוב שגם כניסה

https://en.m.wiktionary.org/wiki/foris#Latin
 
HaimL אמר:
נראה שפרוז, תקנה, היא "דבר שמכריזים עליו", כמו פרוזדוגמא

אם כן, העומד בפרוזדור, מכריזים על הגעתו, לבעה"ב בטרקלין
שמא ''פרוז'' מלשון ''ערי הפרזי'' - פרש''י פתוח ללא חומה.
דור - לשון דיורים.

שעושים מעשי דיורין במקום פתוח ללא קורת גג או גדר מספקים.
המילה פרוזדור היא ביוונית, ואילו המילים פרוז ודיור הן בלשון הקודש. ואגב, כמדומני שפרוזדור הוא לאו דווקא מקום פרוץ, או בלתי מקורה. "אכסדרא" היא מקום כזה.


 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מה אדבר אמר:
במבי אמר:
אולי ביאור המילה פרוזדור

פרוז - תקנה כמו פרוז-בול
דור - משמעו דלת אך כאן כתוב שגם כניסה

https://en.m.wiktionary.org/wiki/foris#Latin
 
HaimL אמר:
נראה שפרוז, תקנה, היא "דבר שמכריזים עליו", כמו פרוזדוגמא

אם כן, העומד בפרוזדור, מכריזים על הגעתו, לבעה"ב בטרקלין
שמא ''פרוז'' מלשון ''ערי הפרזי'' - פרש''י פתוח ללא חומה.
דור - לשון דיורים.

שעושים מעשי דיורין במקום פתוח ללא קורת גג או גדר מספקים.
המילה פרוזדור היא ביוונית, ואילו המילים פרוז ודיור הן בלשון הקודש. ואגב, כמדומני שפרוזדור הוא לאו דווקא מקום פרוץ, או בלתי מקורה. "אכסדרא" היא מקום כזה.

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=310797#p310797
 

HaimL

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
HaimL אמר:

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=310797#p310797
לא הבנתי את כוונתך. אתה רוצה לטעון שפרוזדור היא מילה ששורשה בלשון הקודש? הכל ייתכן. אבל מניין לך שפרוזדור הוא מקום פרוז? שמא הוא מקום מקורה, ועם מחיצות?
 
 
חלק עליון תַחתִית